معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معافیت واردات برخی تجهیزات و مواد اولیه به ازبکستان

 بر اساس مصوبه هیات وزیران واردات برخی مواد اولیه و تجهیزات برای انواع خاصی از داروها به ازبکستان از پرداخت حقوق گمرکی معاف شدند. فهرست مواد و تجهیزات معاف از حقوق گمرکی شامل موارد زیر است:

  • مواد خام و مواد مورد استفاده برای تغذیه حیوانات آزمایشگاهی، تحقیقات پیش بالینی و تولید دارو توسط تولید کنندگان دارو، شرکت های فعال در تجارت عمده فروشی محصولات دارویی، موسسات تحقیقاتی تخصصی و موسسات آموزش عالی
  • فهرست تجهیزات تکنولوژیکی و آزمایشگاهی، اجزاء و قطعات یدکی آنها.
  • فهرستی از اتاق های تمیز، ساندویچ پنل ها و سیستم های تهویه برای ساختمان‌های تولید دارو.

طبق قوانین گمرکی، در صورتی که ظرف 3 سال از زمان صدور مشروط کالا برای مصارف دیگر استفاده شود، امتیازات گمرکی اعطا شده لغو می‌شود.

مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی در 8 ماه نخست 2022

 حجم تجارت خارجی ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی با افزایش 15.6 درصدی به 4.6 میلیارد دلار رسید که 14.2 درصد از کل حجم تجارت ازبکستان را تشکیل می دهد. در عین حال صادرات ازبکستان به کشورهای آسیای میانه 1.9 میلیارد دلار (18.2 درصد افزایش) و واردات آن 2.6 میلیارد دلار (13.8 درصد افزایش) بوده است. گردش تجاری ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی در پایان ژانویه تا آگوست 2022 به شرح ذیل است:

  • قزاقستان 2.9 میلیارد دلار (15.8 درصد افزایش)، حجم صادرات به 883.9 میلیون دلار و حجم واردات به 2 میلیارد دلار
  • قرقیزستان 756.5 میلیون دلار (26.5 درصد افزایش)، حجم صادرات به 597.6 میلیون دلار و حجم واردات به 158.9
  • ترکمنستان 533.5 میلیون دلار (2.7 درصد افزایش)، حجم صادرات به 146.5 میلیون دلار و حجم واردات به 387.0 میلیون دلار
  • تاجیکستان 411.4 میلیون دلار (15.2 درصد افزایش)، حجم صادرات به 308.8 میلیون دلار و حجم واردات به 102.5 میلیون دلار رسید.

بیشترین سهم از مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی به قزاقستان - 63 درصد، بقیه: قرقیزستان - 16 درصد، ترکمنستان - 12 درصد و تاجیکستان - 9 درصد اختصاص دارد.

 

آمار وضعیت نیروی کار ازبکستان

 بنا بر گزارش  وزارت اشتغال و ارتباطات کاری ازبکستان تعداد نیروی کار در کشور ازبکستان 19 میلیون و 453.3 هزار نفر است . تعداد شاغلان 13 میلیون و 773.6 هزار نفر، جمعیت شاغل در بخش دولتی 6 میلیون و 74.4 هزار نفر و جمعیت شاغل در بخش خصوصی 5 میلیون و 690.3 هزار نفر بوده است. نرخ بیکاری در پایان سال ،2021در حدود 9.6 درصد و در پایان سه ماهه دوم سال 2022، 9.2 درصد است. خاطرنشان می‌شود: یک تریلیون و 254.4 میلیارد صوم برای وزارت اشتغال و روابط کار در سال 2022 از محل بودجه دولت در نظر گرفته شده است.

اختصاص یارانه به مرغداری‌های ازبکستان

 بیش از 1300 شرکت در ازبکستان در حوزه مرغداری مشغول به فعالیت هستند که در 8 ماه گذشته 5.05 میلیارد تخم مرغ (60.1 درصد بیشتر از پیش بینی سالانه) و 359.7 هزار تن گوشت طیور تولید کرده اند.  بر اساس مصوبه شماره 434 مورخ 12 جولای 2021 هیأت وزیران، یارانه به واحدهای مرغداری برای محصولات فروخته شده اختصاص می یابد. تاکنون  در مجموع 221.1 میلیارد صوم به 387 شرکت مرغداری اختصاص یافته است که از این تعداد 165.8 میلیارد صوم به 230 شرکت تولید گوشت طیور برای 67.5 هزار تن محصول، 157 شرکت تولید تخم مرغ –مبلغ  55.61  میلیارد صوم اختصاص داده شده است.

 

اعلام رتبه بندی فعال ترین بانک های ازبکستان

مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی ازبکستان، شاخص فعالیت بانکی را برای 31 بانک تجاری در ازبکستان تجدید کرد.  در این مطالعه، بانک ها به دو گروه بزرگ و کوچک تقسیم شدند. در رتبه بندی فعالیت بانک های بزرگ برای سه ماهه سوم سال 2022 "کاپیتال بانک" پیشتازی خود را در رتبه بندی بانک های بزرگ حفظ کرد، در حالی که "همکار بانک" (مقام دوم) و "بانک اعتماد" (مقام سوم) را به خود اختصاص دادند.

 

پیش بینی افزایش  رشد اقتصادی ازبکستان توسط بانک توسعه آسیایی

 بانک توسعه آسیایی در گزارش جدید خود پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2023 را به 5 درصد افزایش داد. به گفته کارشناسان بانک توسعه آسیایی، تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت مواد غذایی و انرژی، و همچنین کاهش حواله‌های آتی، ممکن است درآمد و مصرف خانوارها را در نیمه دوم سال 2022 کاهش دهد.  با توجه به این عدم قطعیت‌ها، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی 4 درصدی خود را برای سال 2022 حفظ کرده و آن را از 4.5 درصد برای سال 2023 به 5 درصد افزایش داده است. با این حال، با وجود افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی، افزایش دستمزدها و مستمری‌ها و آزادسازی قیمت غلات، تورم در نیمه اول سال 2022 از 10.9 درصد در سال گذشته به 10.6 درصد کاهش یافت. در واکنش به فشارهای تورمی خارجی و کاهش ارزش صوم ازبکستان در برابر دلار آمریکا، بانک مرکزی نرخ بهره را از 14 درصد به 17 درصد در مارس 2022 افزایش داد، سپس این نرخ را در ژوئن به 16 درصد و در جولای 15 درصد کاهش داد.  بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال 2021 5.4 درصد افزایش یافته است.

 

دستور رئیس جمهور ازبکستان جهت جذب شرکت های بزرگ مهندسی برق خارجی

 شوکت رئیس جمهوری ازبکستان طی نشستی درباره تعیین وظایف اولویت دار صنعت مهندسی برق اعلام نمود که در نتیجه نوسازی در صنعت، شبکه مهندسی برق نیز تغییر کرده است. در پنج سال گذشته حجم تولید 4.5 برابر شده  کیفیت محصولات بالا رفته و بازار پیدا کرده است. به همین دلیل صادرات نیز 5 برابر شده است.  پیش بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به بیش از 750 میلیون دلار برسد. امسال محصول قابل صادرات در این بخش به 200 محصول رسید. 11 شرکت در استان‌های فرغانه، سمرقند، قشقه دریا  و تاشکند برای اولین بار وارد بازار خارجی شدند.  در این جلسه،  آقای یونس اف رئیس انجمن صنایع مهندسی برق  اطلاعاتی در مورد کار جاری در شبکه، شاخص های هدف برای سال های آینده ارائه کرد. همانطور که گفته شد امروز 205 پروژه به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار در حال اجراست.  قرار است محصولات جدید و قطعات یدکی بومی سازی شود و حجم صادرات به 1 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یابد. بر اساس تحلیل ها، وضعیت بازارهای جهانی نشان می دهد که صادرات می‌تواند طی دو سال به 1.5 میلیارد دلار برسد. همچنین ازبکستان یک میلیارد و 300 میلیون دلار بازار واردات دارد.  از این رو رئیس جمهور بر لزوم ایجاد برندهای جدید داخلی و ورود برندهای خارجی، تولید محصولات با کیفیت مناسب و جلب اعتماد مشتریان تاکید کرد.

حرکت اولین قطار کانتینری خطوط SCO Express Lines از چینگدائو چین به مقصد سمرقند

اولین قطار کانتینری خط SCO Express از منطقه آزمایشی همکاری‌های تجاری و اقتصادی چین - سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگدائو به سمت سمرقند حرکت کرد. و پس از گذشت 10 روز  انتظار می رودتا وارد سمرقند شود. بر اساس گزارش خبرگزاری دنیا، این قطار 100 کانتینر استاندارد با تجهیزات، قطعات یدکی و لوازم ضروری را به سمرقند تحویل خواهد داد. خط ویژه چینگدائو-سمرقند هجدهمین مسیر بین المللی منطقه آزمایشی چین-  سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو است. راه اندازی آن با هدف گسترش بیشتر روابط بین چین و کشورهای آسیای مرکزی و اروپا است. اکنون پروازهای چین- سازمان همکاری شانگهای به دوشنبه (تاجیکستان)، بیشکک (قرقیزستان)، هامبورگ (آلمان) و سایر شهرها انجام می‌شود. از ژانویه تا آگوست 2022، 523 قطار در مسیر چین-اروپا ارسال شده است که 46.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 

پیش بینی رشد  اقتصادی 6.5 درصدی ازبکستان در سال 2023 توسط بانک ترمیم و توسعه در اروپا

در گزارش بانک آمده است که ازبکستان با موفقیت از رکود اقتصادی که دو سال پیش در انتظارش بود اجتناب کرد و سال گذشته نرخ رشد بسیار بالای 7.4 درصد را نشان داد. امسال، این کشور در مواجهه با مشکلات ژئوپلیتیکی که در پس زمینه جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمد، مقاومت نشان داده است.  به طور خاص، تقاضای بی سابقه ای در روسیه برای کارگران مهاجر از ازبکستان وجود دارد که همراه با تقویت اخیر روبل در برابر سایر ارزها، حجم حواله‌های ارسالی از روسیه به ازبکستان را افزایش داده است. به این ترتیب در نیمه اول سال جاری نسبت به نیمه اول سال گذشته 96 درصد رشد داشته است. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما