معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود شاخص های اقتصادی قطر

روزنامه الرایه در گزارشی اختصاصی به موضوع بهبود شاخص های اقتصادی در قطر پرداخته و آورده است: اقتصاد قطر بعنوان یکی از اقتصادهای قدرتمند منطقه توانست در سال 2022، با غلبه بر چالش ها به سرعت در مسیر توسعه پایدار پیش رود. در این گزارش آمده است که بر اساس داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار کشور، ارزش صادرات قطر در 7 ماه گذشته سال جاری بالغ بر 272.7 میلیارد ریال و ارزش واردات آن در مدت مشابه بالغ بر 66.3 میلیارد ریال بوده است. تراز تجاری کالا در قطر نیز در ماه جولای گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، رشد 78 درصدی را نشان می دهد.

معرفی اولین شریک قطر در پروژه افزایش ظرفیت تولید گاز در بخش جنوبی میدان گاز الشمال

شرکت بین المللی اطلاعات انرژی به نقل از مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و مدیر عامل شرکت انرِژی قطر آورده است که شرکت قطر انرژی در نظر دارد تا پایان ماه سپتامبر جاری اولین شریک خود در پروژه افزایش ظرفیت تولید گاز در بخش جنوبی میدان گاز الشمال را اعلام کند.

انعقاد قراردادی شرکت قطری با شرکت ایرانی به منظور ذخیره، ساخت، بسته بندی و صادرات زعفران

شرکت سرمایه گذاری « صداره» قراردادی را به شرکت مصطفوی ایران به منظور ذخیره، ساخت، بسته بندی و صادرات زعفران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، شرکت المصطفوی متعهد گردید که سالانه 100 تا 200 تن زعفران را در اختیار شرکت « صداره» قرار دهد تا قطر بعنوان بازار اصلی زعفران در جهان شناخته شود.

بر اساس این توافق، حجم تجارت زعفران در بازار قطر سالانه به 300 میلیون دلار خواهد رسید که این میزان، 70 درصد از حجم تجارت زعفران جهان به ارزش 500 میلیون دلار را تشکیل خواهد داد.

همکاری قطر با شرکت جنرال الکتریک به منظور تهیه نقشه راه جذب کربن از بخش انرژی در قطر

شرکت انرژی قطر قرارداد همکاری با شرکت جنرال الکتریک به منظور تهیه نقشه راه جهت جذب کربن از بخش انرژی در کشور قطر امضا کرد. هدف از این قرارداد بررسی امکان سنجی توسعه یک مرکز با استانداردهای بین المللی برای جذب و تزریق دی اکسید کربن در شهر صنعتی رأس لفان است.

مساعدت امیر قطر برای ایجاد 9100 شغل برای اردنی‌ها در بازار کار قطر

نایف استیتیه وزیر کار اردن در اظهاراتی به خبرگزاری قطر « قنا» اعلام کرد مساعدت امیر قطر توانسته است 9100 شغل برای اردنی‌ها در بازار کار قطر فراهم نموده و قرار است در دو مرحله حدود 20 هزار فرصت شغلی برای اردنی‌ها ایجاد نماید. وی همچنین ضمن تشکر از تلاش قطر جهت جذب توانمندی‌های اردنی افزود: نیروی کار اردنی در بخش های پرستاری، تعمیر وسایل نقلیه، خدمات و سایر رشته‌های شغلی بازار قطر مشغول به کار است.

افزلیش حجم سرمایه گذاری‌های قطر در اتیوپی

وب سایت « Sate naw » در گزارشی آورده است که قطر قصد دارد حجم سرمایه گذاری‌های خود در اتیوپی را افزایش دهد. در این گزارش با اشاره به دیدار اخیر شیخ فیصل بن ثانی آل ثانی رئیس بخش سرمایه گذاری آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در آژانس سرمایه گذاری قطر با ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در آدیس آبابا، اضافه کرده است که دو طرف بر تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تاکید نمودند. این گزارش مهمترین بخش جذاب برای سرمایه گذاری قطر در اتیوپی را، بخش کشاورزی ذکر کرده است.

قطر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در ترکیه

احمد بوراک اوغلو رئیس دفتر سرمایه گذاری وابسته به دفتر ریاست جمهوری ترکیه در دیدار با هیئت رسانه ای قطری تأکید کرد که قطر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در ترکیه بوده و حجم سرمایه گذاری‌های این کشور تا پایان ماه دسامبر 2021 بالغ بر 10.3 میلیارد دلار بوده است. علاوه بر این قطر 3 میلیارد دلار نیز تا پایان ماه ژوئن گذشته بصورت مستقیم در ترکیه سرمایه گذاری نموده است. احمد بوراک اضافه کرد که سرمایه گذاری‌های قطر در ترکیه در زمینه‌های گوناگونی از جمله املاک و مستغلات، بیمارستان، فناوری، زیرساخت ها، موادغذایی، کشاورزی و دیگر زمینه‌های استراتژیک صورت گرفته است. وی در ادامه گفت که حجم مبادلات تجاری فیمابین دو کشور در سال گذشته بالغ بر 1.1 میلیارد دلار بوده که انتظار می رود در سال 2022 افزایش قابل توجهی را شاهد باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما