معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری گوگل در یونان

شرکت گوگل در حال ایجاد یک هاب ابر (cloud) منطقه ای در یونان  است که اثر آن بر تولید ناخالص داخلی کشور به 2.2 میلیارد یورو تا سال 2030 خواهد رسید. هدف این غول فناوری پوشش تقاضای رو به رشد برای "خدمات ابری" در این منطقه است. سرمایه گذاری گوگل باعث ایجاد حدود 20 هزار شغل در یونان می‌شود. آقای میچوتاکیس نخست وزیر طی سخنانی در مراسم معرفی طرح راهبردی گوگل برای یونان، از اعتماد که این شرکت به یونان نشان داده قدردانی کرد. نامبرده از تصمیم گوگل برای ایجاد دو مرکز هوش مصنوعی در تسالونیکی و پاترا استقبال کرد. نخست وزیر یونان تصریح کرد طی سه سال اخیر یونان مقصد سرمایه گذاری شرکت های مهمی چون فایزر، دویچه تلکوم، مایکروسافت، آمازون، سیسکو و جی پی مورگان بوده است.   

 

حمایت وزیر انرژی یونان از تعیین سقف قیمت برای گاز

آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان طی سخنانی در آستانه اجلاس مهم وزرای انرژی اتحادیه اروپا تاکید کرد باید سقف قیمت برای گاز تعیین شود تا قیمت گاز در اروپا برابر با قیمت گاز در امریکا، آسیا و استرالیا باشد. وی گفت این پیشنهاد یونان می‌باشد که از حمایت 14کشور عضو اتحادیه منجمله کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و لهستان برخوردار است. وی در مورد کشورهای مخالف این طرح اظهار داشت خیلی‌ها معتقدند که در صورت اتخاذ چنین تصمیم صادرات گاز به اروپا قطع خواهد شد اما اروپا نمی‌تواند قیمت گاز را تا 100 درصد بیشتر از قاره‌های دیگر بپردازد.

 

توافق شرکت گاز یونان با توتال برای تامین گاز مایع

شرکت گاز یونان DEPA قراردادی با شرکت فرانسوی توتال برای تامین گاز مایع از نوامبر سال جاری تا مارس 2023 به امضا رساند. این قرارداد تامین ده TWh گاز مایع در ماه را پیش بینی می‌کند. تامین گاز مایع از توتال با قیمت مرجع، نه قیمت TTF که دارای تغییر پذیری شدید است خواهد بود. شرکت دپا چنانچه به واردات گاز مایع نیاز نداشته باشد، می‌تواند سفارش خود را لغو کرده بدون اینکه بابت آن هزینه ای متحمل شود. آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان قرارداد شرکت های دپا و توتال را گامی تعیین کننده برای تضمین کفایت انرژی یونان در صورت قطع صادرات روسیه عنوان کرد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما