معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۵۲۱

وضعیت عمومی اقتصادی دانمارک در ماه اوت 2022

تورم دانمارک همچنان در حال افزایش است و در ماه اوت به بالاترین حد خود رسید زیرا قیمت مواد غذایی و انرژی باز هم افزایش یافته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار دانمارک برای ماه اوت: شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته 9 .8 درصد افزایش یافته است که سریع ترین افزایش از اوایل سال 1983 تاکنون بوده است. افزایش این نرخ در ماه ژوئیه 7 .8 درصد بود.

افزایش هزینه‌های زندگی عمدتاً به دلیل تغییرات قیمت کالاها بوده که بطور متوسط 4 .13 درصد در سال گذشته افزایش یافته است که شامل قیمت سالانه غذا، برق، گاز و سوخت می‌شود. به اعتقاد متیاس دولروپ اسپروگل، اقتصاددان ارشد سودبانک: "قیمت‌های فعلی به این معناست که یک خانواده متوسط دانمارکی باید سالانه 40000 کرون (5400 دلار) اضافی برای کالاهای مصرفی در مقایسه با سال 2021 خرج کند.)

ماه گذشته دولت پیش بینی رشد اقتصادی خود را برای سال جاری کاهش داد و به تورم اشاره کرد و گفت اکنون انتظار دارد اقتصاد امسال تنها 8 .2 درصد رشد کند. قبلا این نرخ 4 .3 درصد پیش بینی شده بود. نرخ پیش بینی شده برای سال 2023   نیز 9.1 درصد می‌باشد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار دانمارک؛ فشارهای اصلی افزایش قیمت بر بخشهای مختلف به شرح زیر می‌باشد:

حمل و نقل (11.8 درصد در مقابل 13.4 درصد ماه ژوئیه)، مسکن و آب و برق (10.1 درصد در مقابل 9.3 درصد ماه ژوئیه)، تفریح و فرهنگ (4.9 درصد در مقابل 4.8 درصد) و رستوران‌ها و هتل ها (11.5 درصد در مقابل 9.6 درصد). همچنین قیمت های مصرف کننده پس از افزایش 1.1 درصدی در ماه ژوئیه، به صورت ماهانه ثابت بوده است. شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده پس از افزایش 9.6 درصدی در ماه ژوئیه، در ماه اوت به  9.9 درصد افزایش یافت که آن هم رکورد جدیدی محسوب می‌شود. (منبع: آمار دانمارک)

در دانمارک، مهم ترین رده در شاخص قیمت مصرف کننده، مسکن و تاسیسات (29.4 درصد کل) است و  مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 12.2 درصد را شامل می‌شود. حمل و نقل 11.8 درصد؛ تفریح و فرهنگ 10.9 درصد; کالاها و خدمات متفرقه 9.6 درصد و رستوران‌ها و هتل ها 6.2 درصد. مبلمان، کالاهای خانگی و نگهداری؛ پوشاک و کفش؛ مشروبات الکلی و تنباکو؛ سلامتی؛ ارتباطات و آموزش 19.9 درصد از سبد کل را به خود اختصاص داده است.

بنابر داده‌های آماری این بی سابقه ترین  نرخ تورم سالانه در دانمارک از سال ۱۹۸۳ بدین سو به شمار می رود.  نرخ تورم در آن سال به ۹ درصد رسیده بود، 

انرژی

برق: از روز چهارشنبه 17 آگوست 2022 تعرفه‌های جدید برق در دانمارک اجرایی شد که بر اساس آن به طور متوسط حدود پانزده هزار کرون در سال بر هزینه قبض برق خانوارهای این کشور اضافه شده است. این بدان معناست که قیمت برق در دانمارک به دومین رکورد قیمت بالای خود رسیده است. این افزایش نرخ از ۱۲ سال گذشته به این طرف بی‌سابقه بوده است. بنا بر گزارش شبکه تلویزیون دولتی  TV2 این نرخ افزایش از ۱۲ سال گذشته به این طرف بی‌سابقه بوده است و این رشد ۳۳۰ درصدی قیمت برق شوک بزرگی به مصرف کنندگان وارد نمود. بروز جنگ ، خشکسالی و هوای بدون باد نیز از عوامل اصلی افزایش قیمت برق به شمار می‌رود. قیمت هر کیلووات برق با احتساب عوارض ، مالیات و هزینه‌های جانبی ما بین ۸ تا ۹ کرون به خانوارها می رسد. افزایش مصرف در ساعات پایانی روز برای خانوارها هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت. به همین جهت نرخ محاسبه مصرف در طی روز کمتر از نرخ مصرف در ساعات پایانی روز می‌باشد. قیمت بالای انرژی در دانمارک، باعث شده است که دانمارکی ‌ها از اجاق‌های هیزمی استفاده کنند. رسانه‌ها گزارش دادند که تقاضای زیادی برای هیزم و چوب برای استفاده به عنوان سوخت در این کشور وجود دارد که این نیز به نوبه خود موجب بالارفتن قیمت هیزم شده است.

بنزین: درماه اوت قیمت بنزین در دانمارک بدون تغییر و به طور میانگین 2.26 دلار در هر لیتر باقی ماند. قیمت بنزین در هر لیتر، با اکتان-95 از 13-ژوئن-2022 تا 19-سپتامبر-2022 به طور میانگین 16.50 کرون دانمارک با  دامنه حداقل 14.97 کرون دانمارک در 12 سپتامبر 2022 و حداکثر 18.97 کرون دانمارک در 13-ژوئن-2022 بوده است. برای مقایسه، میانگین قیمت بنزین در جهان برای این مدت 14.72 کرون دانمارک است. (منبع: globalpetrolprices.com )

 

مسکن

فروش خانه در ماه اوت یا اگوست کمترین رقم از سال 2014 بود. تنها 6323 خانه یا آپارتمان معامله شد که نسبت به ماه ژوئیه افزایش اندکی را نشان می دهد اما با این حال، پایین‌ترین میزان در 8 سال گذشته است زیرا تورم افسار گسیخته و نرخ‌های بهره بالاتر، رونق یک دهه مسکن را متوقف کرد و خریداران بالقوه را مجبور به تردید بیشتر کرد. به گفته کارشناسان حوزه مسکن افزایش نرخ بهره وام مسکن منجر به رکود شده است. تنها 1102 آپارتمان در ماه گذشته فروخته شد که کمترین میزان در ماه آگوست از سال 2012 است.

رونق طولانی مدت 8 ساله بازار مسکن در تابستان به دلیل افزایش سریع نرخ بهره کاهش یافته است. در سطح ملی، قیمت خانه‌ها 1٪ و آپارتمان‌ها 5 .1٪ کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد آپارتمان‌ها برای فروش 2 .7٪ و خانه‌ها 8 .3٪ افزایش یافته است. داده‌های جدید سایت املاک و مستغلات Boligsiden نشان می دهد که قیمت خانه‌ها 1 درصد کاهش یافت، کل آپارتمان‌های خصوصی در بازار 1.5 درصد کاهش یافت. این در حالی است که تعداد آپارتمان‌های موجود در بازار 7.2 درصد افزایش یافته است. برای خانه‌ها، تعداد املاک موجود 3.8 درصد افزایش داشته است.

وزارت دارایی نیز انتظار دارد که بازار مسکن در سال آینده با حرکت به سمت پائین، رکود قابل توجهی را تجربه کند. طبق پیش بینی وزارت دارایی، ارزش یک خانه معمولی برای یک خانواده در سال آینده 8 .4 درصد کاهش خواهد یافت. در عین حال، شرکتهای نوکردیت و نوردیا، تسهیل کنندگان وام مسکن، انتظار دارند قیمت آپارتمان در کپنهاگ و سایر شهرهای بزرگ بین 10 تا 16 درصد طی 18 ماه آینده کاهش یابد.

برآورد کارشناسان املاک بانک نوردیا، این است که قیمت آپارتمان در پایتخت در هشت سال گذشته در یک سیر صعودی عجیب قرار داشت، اما اکنون با افزایش سریع نرخ‌های بهره و افزایش چشمگیر مالیات بر دارایی که از اول ژانویه 2024 اجرائی خواهد شد، تحت تأثیر ارزیابی‌های جدید قرار گرفته است.

تعیین سقف برای افزایش اجاره بها: دولت دانمارک در ماه گذشته با حمایت متحدان پارلمانی خود سقفی برای افزایش اجاره بها وضع کرده است. این توافق که پاسخی به تورم سرسام آور است، به این معنی است که اجاره بها در دو سال آینده می‌تواند تنها 4 درصد در سال افزایش یابد.

 

مواد غذایی و خرده فروشی

قیمت مواد غذایی دانمارک 15.90 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در آگوست 2022 افزایش یافت که رکورد جدیدی است. (منبع: آمار دانمارک)

با وجود افزایش سریع قیمت‌های خرده ‌فروشی و اعتماد پایین مصرف‌کننده، تولیدکنندگان خوش‌بین هستند. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که اعتماد تولید برای اولین بار در چهار ماه گذشته بهبود یافته است، زیرا شرکت‌ها معتقدند که افزایش قیمتها  در چند ماه آینده کاهش خواهد یافت. شاخص اعتماد صنعتی در ماه اوت از منفی 9 ثبت شده در دو ماه قبل به منفی 1 رسید. این شاخص از ماه می منفی بوده است. شرکتهای تولیدی دانمارکی تقریباً 16 درصد از اشتغال و حدود 18 درصد از ارزش آفرینی در بخش دولتی و خصوصی را بر عهده دارند.

بنا به ادعای دولت؛ وزارت بازرگانی در حال نظارت بر سوپرمارکت‌ها است تا اطمینان حاصل کند که با ادامه افزایش تورم، قیمت‌ها بدون دلیل افزایش نمی‌یابد. مشتریان ناراضی به رسانه‌های اجتماعی هجوم آورده اند تا شگفتی خود از قیمت کره که در تابستان 50 درصد افزایش یافته، اما می‌توان با نصف قیمت در خارج از کشور خریداری کرد، را به اشتراک بگذارند.

شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئیه نسبت به یک سال قبل نزدیک به 9 درصد بالاتر بود. تخمین زده می‌شود که میانگین سبد کالا - معیاری برای تورم که هزینه‌های یک خانواده معمولی را نشان می‌دهد - اکنون تقریباً 500 کرون (66 یورو) بیشتر از این زمان در سال گذشته هزینه دارد. (منبع خبرگزاری رسمی via.ritzau.dk)

 

خودرو

فروش خودرو در ماه اوت نسبت به ماه قبل خود همچنان روندی کاهشی داشته است. فروش خودرو در دانمارک به دلیل بحران کمبود چیپ و همین‌طور مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، کاهش چشمگیری داشته است. سفارش خرید تعداد 11700 خودروی سواری جدید در ماه آگوست به ثبت رسید که این رقم 1.9 درصد کمتر از ماه قبل (ژوئیه) است. تعداد کل ثبت نام خودروهای جدید در دوره ژوئن تا اوت سال جاری، 1.3 درصد بوده است.. خودروهای برقی 19 درصد سفارشها را تشکیل می‌دهند. این رقم نسبت به  19.5 درصد در ماه ژوئیه کاهش نشان می دهد. واردات خودروهای برقی دست دوم تقریباً با ورود خودروهای جدید برابری می‌کند. اما خبر بد برای صاحبان خودروهای برقی در دانمارک، این است که با گران شدن شدید نرخ برق آنها باید هزینه بیشتری بابت شارژ خودرو پرداخت کنند.

 

کاهش واقعی دستمزدها با افزایش تورم

دستمزدهای واقعی در این کشور با افزایش نرخ تورم با نرخ بی سابقه ای کاهش می یابد. بررسی اقتصادی وزارت دارایی برای ماه اوت نشان می دهد که حقوق بگیران با وجود افزایش حقوق در سال جاری با کاهش ارزش 5 .3 درصدی روبرو هستند.

 لارس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، این رخداد را بسیار غیرعادی و بی سابقه از دهه 1950 خواند. وی گفت: "ما آنقدر هم که فکر می‌کردیم مرفه نیستیم. قیمت‌ها در حال افزایش هستند، ما نمی‌توانیم به اندازه قبل خرید کنیم. بطور معمول، دستمزدهای واقعی هر سال افزایش می‌یابد بنابراین همه ما کمی ثروتمندتر می‌شدیم. دستمزدها قبلاً هم سقوط کرده اند، اما نه به این حد. دلیل اصلی این که اقتصاد به سمت رکود پیش می رود همین کاهش هزینه‌ها است و آن چیزی است که در سراسر جهان شاهد آن هستیم."

پیش بینی می‌شود که گروه‌های کم درآمد مانند مستمری بگیران، بیکاران و دریافت کنندگان رفاه بلندمدت بیشترین ضربه را خواهند دید زیرا قدرت خرید آنها، در مقایسه با 5 درصد برای عموم، حدود 6 درصد کاهش می یابد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که قیمت کالاها در سال گذشته به طور متوسط 2 .13 درصد افزایش یافته است که بالاترین افزایش سالانه از فوریه 1982 بوده است. دلیل عمده این وضعیت ناشی از افزایش قابل توجه قیمت های مواد غذایی، برق، سوخت و گاز بوده است.

 

اشتغال

با وجود افزایش جزئی بیکاری، هنوز کمبود نیروی انسانی وجود دارد. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که تعداد مشاغل خالی در بخش خصوصی در سه ماهه دوم سال 2022 به 71,400 رسیده است که افزایش 2,800 نفری را نشان می دهد. به گفته این آژانس، تعداد مشاغل خالی در مقایسه با سطوح قبل از همه گیری کووید-19 در آغاز سال 2020 دو برابر شده است.

ساخت و ساز تنها بخشی بود که کاهش را به ثبت رساند. در مقایسه با سه ماهه دوم.2021، تعداد مشاغل خالی در ساخت و ساز 02. درصد کاهش یافت، در حالی که امور مالی، بیمه و تجارت مالی بیشترین افزایش را داشتند. منطقه کپنهاگ دارای بیشترین تعداد مشاغل خالی در سه ماهه دوم بود.    

   ( منبع : schengenvisainfo.com)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما