معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

ایده تولید باطری خود شارژ از زباله‌های هسته ای

دنیا نیاز سیری ناپذیری به انرژی در مقیاس های متفاوت، از دستگاه‌های الکترونیکی کوچک گرفته تا امکانات تولیدی عظیم دارد و به همین دلیل نبرد برای ذخیره سازی انرژی کارآمدتر در آزمایشگاه‌های سراسر جهان در جریان است.

وب سایت اقتصادی بلغارستان با انتشار مقاله ای به نقل از یک شرکت کالیفرنیایی به نام  NDB نوشت این شرکت از زباله‌های هسته ای یک باتری خود تغذیه ساخته  که می‌تواند 28000 سال دوام بیاورد و برای وسیله نقلیه الکتریکی یا تلفن همراه قابل استفاده است. باتری به جای اینکه صرفاً انرژی ایجاد شده در جای دیگر را ذخیره کند، شارژ خود را تولید می‌کند و از دو نوع نانوالماس ساخته شده است. این شرکت همچنین می‌گوید باتری آن ایمن است و حتی از بدن انسان تشعشعات کمتری ساطع می‌کند.

بر اساس این نوشته NDB گرافیت را تصفیه می‌کند و سپس آن را به الماس های کوچک تبدیل می نماید. این شرکت می‌گوید بر اساس فناوری موجود، نانوالماس‌های خود را برای تولید مقدار قابل توجهی انرژی طراحی کرده است. الماس ها هم به عنوان نیمه‌هادی برای جمع آوری انرژی و هم به عنوان هیت سینک برای دفع آن عمل می‌کنند. با این حال، آنها هنوز رادیواکتیو دارند، بنابراین NDB نیروگاه‌های هسته ای کوچک را در دیگر الماس های ارزان و غیر رادیواکتیو کربن-12 محصور می‌کند. این پوسته‌های براق آزمایشگاهی همچنین به عنوان محافظ جامد عمل می‌کنند زیرا تشعشعات کربن 14 الماس را به دام می اندازند.

NDB  قصد دارد باتری‌هایی در طیف وسیعی از استانداردها - AA، AAA، 18650 و 2170 - و اندازه‌های خاص، حاوی چندین لایه الماس روی هم، همراه با یک برد مدار چاپی کوچک و یک ابرخازن برای جمع آوری، ذخیره و تخلیه انرژی ایجاد کند. این شرکت می‌گوید که نتیجه نهایی یک باتری است که برای مدت طولانی دوام می‌آورد.

NDB  پیش‌بینی می‌کند که اگر باتری در یک زمینه کم مصرف، مثلاً به عنوان سنسور ماهواره‌ای، استفاده شود، می‌تواند ۲۸۰۰۰ سال دوام بیاورد. به عنوان یک باتری وسیله نقلیه، آنها عمر مفید 90 سال را پیش بینی می‌کنند که بسیار بیشتر از عمر هر وسیله نقلیه ای است. این شرکت انتظار دارد که یک باتری بتواند نیروی یک مجموعه چرخ را تامین کند. برای لوازم الکترونیکی مصرفی مانند تلفن‌ها و تبلت ها، این شرکت انتظار دارد باطری حدود 9 سال عمر داشته باشد.

نیل نایکر از NDB به New Atlas می‌گوید: «با همان اندازه باتری، می‌تواند باتری شما را در عرض 12 دقیقه از صفر تا 100 درصد شارژ کند. این را تصور کنید. دنیایی را تصور کنید که در آن شارژ نمی‌کنید. اصلاً مجبور نیستید باتری خود را برای یک روز شارژ کنید. حالا یک هفته، یک ماه را تصور کنید... دهه‌ها چطور؟ این کاری است که ما می‌توانیم با این فناوری انجام دهیم."

بر اساس این نوشته NDB انتظار دارد تا چند سال دیگر یک نسخه تجاری کم مصرف و به دنبال آن یک نسخه پرقدرت در بازار داشته باشد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فناوری NDB می‌تواند یک گام بزرگ رو به جلو در ارائه انرژی ارزان و طولانی مدت برای وسایل الکترونیکی و وسایل نقلیه جهان باشد. این شرکت می‌گوید:

«ما می‌توانیم در مقیاس نانو شروع کنیم و تا انرژی ماهواره‌ها و لوکوموتیوها ادامه دهیم.» او همچنین انتظار دارد که باتری‌های آن‌ها با باتری‌های فعلی، از جمله لیتیوم یون، قیمت رقابتی داشته باشند و شاید حتی ارزان‌تر. صاحبان زباله‌های هسته‌ای حتی ممکن است برای رهایی از مشکل سمی‌بودن زباله‌های خود به شرکت پول بدهند. در واقع زباله‌های یک شرکت تبدیل به الماس شرکت دیگر می‌شود.

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/jadreni-otpadyci-i-diamanti-zadava-li-se-revolucija-pri-bateriite

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما