معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی امارات متحده عربی در هفته سوم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ابراز آمادگی نماینده امارات برای همکاری بین المللی در مواجهه با چالش های جهانی انرژی  

در جریان نشست وزرای کشورهای عضو اجلاس گروه 20 در بالی اندونزی شریف العلماء معاون وزیر انرژی و زیر ساخت امارات در حوزه نفت و انرژی از برنامه کشورش در همکاری سازنده با جامعه بین الملل به منظور رویارویی با چالش های جهانی در حوزه انرژی خبر داد و افزود سیاست امارات گسترش همکاری‌ها در این بخش می‌باشد.

ارسال کمک های بشر دوستانه امارات به آسیب دیدگان سیل سودان

در راستای تلاش های بشردوستانه و امدادهای بین المللی امارات 4 فروند هواپیما حامل 120 تن کمک های غذایی، دارویی و .... به رهبری تیم های امدادی هلال احمر به سودان اعزام و 500 بسته غذایی ـ 500 چادر و سایر اقلام دیگر را ر 70 منطقه سودان توزیع نمود

احداث بیمارستان مادر امارات در جزیره موهیلی در مجمع الجزایر کومور

به دستور فاطمه بنت مبارک رییس اتحادیه زنان، شورای عالی مادر و کودک و بنیاد توسعه خانواده و رییس افتخاری هلال احمر امارات بیمارستان مادر و کودک امارات در مجمع الجزایر موهلی کومور در راستای اقدامات فرامرزی و کمک به آسیب دیدگان افتتاح گردید.

افزایش کارمزد بانک ها و خدمات الکترونیک از ابتدای نوامبر 2022

بنابر تصمیمات جدید بانک ها از ابتدای نوامبر 2022 نرخ کارمزد خدمات بانک الکترونیک، سپرده‌های سرمایه گذاری، تراکنش های اعتباری، بدهی‌های مستقیم و ... افزایش خواهند داشت. براین اساس کارمزد ثبت، اضافه کردن کاربر و نگهداری سالانه حساب بازرگانان همچنان به صورت رایگان انجام می‌گیرد لکن در خصوص حساب های تجاری کارمزد دریافتی بین 50 تا 500 درهم افزایش داشته به نحوی که برای حفظ حساب تجاری و ارائه خدمات اینترنتی مالیات دریافت می‌شود به طور مثال سالانه 1050 درهم. کارمزد سالیانه کارت های اعتباری نیز بین 25 تا 150 درهم در نوسان بوده و سود خرید نیز  از 3.25 به 3.49 درصد افزایش داشته همچنین کارمزد تاخیر در پرداخت این کارت ها از 200 درهم به 236.25 درهم صعودی بوده و تأخیر در پرداخت حق بیمه خودرو با توجه به ارزش خودرو به 525 درهم افزایشی می‌باشد. هر چند برخی کارشناسان حوزه بانکی معتقدند سیاست بازار و چارچوب رقابت بین بانک‌ها نرخ سود یا سود وام‌ها و تامین مالی را تعیین می‌کند و برخی بانک ها در تلاشند با تعدیل کارمزد خود پوشش کلیه هزینه‌های عملیاتی جذب و حفظ مشتری را در شرایط فعلی و افزایش قیمت ها لحاظ نمایند.

عرضه 20 درصد سهام سالیک

براساس طرح شیخ مکتوم بن محمد بن راشد آل مکتوم، معاون حاکم دبی، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی که از نوامبر سال 2021 ارائه و مقرر گردید شرکت Salik  دبی وابسته به RTA به شرکت سهامی عام تبدیل شود از 29 سپامبر 2022 و در عرضه اولیه 20 درصد (1.5 میلیارد سهم) را در بورس ارائه خواهد کرد. این شرکت 8 گیت عوارض در دبی دارد و عوارض 4 درهم برای هر مرتبه تردد از کلیه خودروها اخذ و در نظر دارد با توجه به گسترش شهر و ایجاد ترافیک بیشتر فضای بیشتری بوجود آورده و برای خنثی کردن تورم، افزایش قیمتی را نیز برای هر گذرگاه داشته باشد که مستلزم تأیید شورای اجرایی خواهد بود.

افزایش 1 درصدی ذخایر بانک های اماراتی در سه ماهه دوم 2022

براساس اعلام بانک مرکزی امارات میزان ذخایر و مجموع سرمایه بانک های عامل شاهد افزایش 1 درصدی نسبت به سه ماه اول سال بوده و به رقم 399.3 میلیارد درهم رسید این در حالی است که سه ماهه اول سال 2022 رقم 395.5 میلیارد درهم بود. در این گزارش تحولات مالی، بانکی منتشره ذخایر بانک ها و سرمایه در مقایسه با مشابه سال گذشته رشد 3.8 درصدی را نشان می دهد و مجموع دارایی بانک های فعال در امارات در امارات در سه ماهه دوم با 3.4 درصد افزایش 3.499 تریلیون درهم رسیده است.

افزایش 4.2 درصد تعرفه عملیات جابجایی در بنادر دبی

براساس اعلام رسمی دی پی ورلد تعرفه جابجایی کانتینری کالا از ابتدای 15 سپتامبر 2022 با افزایش 4.2 درصدی اعمال خواهد شد بدین ترتیب تعرفه جابجایی کانتینر 20 فوت (دریافت و تحویل) که سابق بر این 422 بوده با این افزایش رقم 440 درهم و کانتینر با حجم بیش از 20 فوت 698 درهم تغییر پیدا کرده و تعرفه کانتینرهای خالی 20 فوت و کمتر نیز 260  و کانتینر خالی بیش از 20 فوت 355 درهم اعمال می‌شود سایر هزینه‌های دریافتی نیز مشمول افزایش گردیده است.

گرایش بیشتر بازار شارجه به خودروهای هیبرید و برقی

بنا به اخبار منتشره از سوی خبرگزاری رسمی امارات وام و اظهارات سعید مطر السویدی مدیر ارشد بازار الحراج شارجه تمایل به خرید خودروهای هیبریدی و اقتصادی سازگار با محیط زیست که ضمن کاهش مصرف سوخت، کربن کمتری آزاد می‌کنند رشد چشم گیری داشته و انتظار می رود این رشد ادامه دار باشد. بازار الحراج که نقش محوری در خرید و فروش علاقمندان به خودرو منطقه داشته به منظور پاسخگویی به متقاضیان که رشد روز افزونی دارند در نظر دارد سایت اختصاصی عرضه خوردو های الکتریکی با کلیه امکانات و خدمات را فراهم آورد.

قرارداد 2 میلیارد درهمی ADNOC با  شرکت ملی نفت

شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) از انعقاد قرارداد ساخت خط لوله اصلی گاز در میدان (زاکوم السفلی ـ پایین) در سواحل ابوظبی به ارزش 2.01 میلیارد درهم (548 میلیون دلار آمریکا) خبر داد. هدف از این قرارداد افزایش تلاش‌ جهت بالابردن ظرفیت تولید گاز از میدان «زاکوم السفلی» از 430 میلیون به 700 میلیون فوت مکعب در روز و حمایت از برنامه‌های ADNOC برای توانمندسازی امارات متحده عربی و دستیابی به خودکفایی در گاز و پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی انرژی می‌باشد. قرارداد مذکور طی فرآیند مناقصه به شرکت ملی ساخت بناهای نفتی واگذار شد. در برنامه ریزی صورت گرفته ADNOC افزایش ارزش افزوده محلی و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای شهروندان، افزایش حجم گاز از میدان زاکوم السفلی تا سال 2025 به بیش از 450000 بشکه در روز خواهد رسید.

یاسر سعید المزروعی، مدیرعامل اکتشاف، توسعه و تولید ADNOC گفت: این قرارداد افزایش ظرفیت تولید میدان گازی ذاکوم السفلی و طرح یکپارچه گازی با قیمت های رقابتی را قابل دسترس نموده و خود کفایی و رشد صنعتی در راستای پاسخگویی به نیازهای رو به گسترش جهانی را فراهم می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما