معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۴۲۸

افزایش صادرات غیر نفتی نیجریه در سال 2022

نیجریه یک کشور تک محصولی و وابسته به نفت است. آمارها نشان می دهد نیجریه نهمین صادر کننده نفت جهان است و 90 درصد از صادراتش را نفت، روغن‌ها و محصولات تقطیر شده تشکیل می دهند اما علیرغم رکود اقتصادی جهانی که بر اکثر مشاغل در سال گذشته تأثیر گذاشت، بخش غیرنفتی نیجریه نیز رشد قابل توجهی را ثبت کرد.

برای سال‌های متمادی است که نیجریه برای درآمدها و هزینه‌های مالی داخلی و خارجی خود تقریباً کاملاً به بخش نفت وابسته شده است اما تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی را هم در برنامه خود دارد و در این راستا در سه ماهه دوم 2022 شاهد رشد قابل توجه ای در صادرات غیر نفتی بود.معاون رئیس جمهور یمی اوسین باجو رشد بخش غیرنفتی که اخیراً به ثبت رسیده را نشان دهنده مقاومت رو به رشد این کشور و همچنین کاهش حساسیت به شوک ها در بازار جهانی نفت دانست .

وی این موضوع را در کنفرانس ملی صادرات غیرنفتی در ابوجا بیان کرد و افزود: در سال 2019، درآمد غیرنفتی 92.68 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می داد. اما دولت در مسیر ایجاد تغییر قابل توجهی در فضای بازار صادرات نیجریه است. دولت یک استراتژی رشد صادرات غیرنفتی تهاجمی را اتخاذ کرده است که نتایج عملی به همراه دارد و بانک صادرات و واردات نیجریه، NEXIM در خط مقدم اجرای آن قرار دارد. NEXIM که در سال 1991 تأسیس شد، به عنوان یک آژانس اعتبار صادراتی فعالیت می‌کند که خدمات مالی و ریسک را به صادرکنندگان ارائه می دهد.

ازرا یاکوساک، مدیر اجرایی/مدیر عامل شورای توسعه صادرات نیجریه، اخیراً اعلام نمود که علیرغم رکود اقتصادی جهانی ، بخش غیرنفتی رشد قابل توجهی به میزان 4 میلیون و 146 هزار و 534 تن را ثبت کرد. 2.593 میلیارد دلار صادرات بین ژانویه تا ژوئن 2022 . یاکوساک با ارائه گزارش پیشرفت شش ماهه اول کشور در مورد بخش غیرنفتی در ابوجا، اظهار داشت که این افزایش 62.37 درصدی در مقابل 1.59 میلیارد دلار صادرات در نیمه اول سال 2020 و 2021 چشمگیر است. تجزیه و تحلیل عوامل بازرسی قبل از حمل و نقل نشان می دهد که عملکرد صادرات ژانویه تا ژوئن 2022 بالاترین عملکرد صادرات غیرنفتی نیمه سال از سال 2018 است.

محصولات نیجریه به 112 کشور آمریکا، آسیا، اروپا، مناطق اقیانوسیه و آفریقا صادر می‌شود. برزیل، آمریکا و هند بر اساس ارزش واردات از نیجریه، سه مقصد اصلی صادراتی هستند. کالاهای سنتی صادراتی کشاورزی که دارای پتانسیل صادرات بلندمدت هستند شامل کاکائو، بادام زمینی، نخل روغنی، پنبه ، لاستیک ،روغن‌های گیاهی، منسوجات، سیمان، فولاد، مونتاژ وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی و پتروشیمی است.

https://economicconfidential.com /2022/09/nigeria-oil-export-2

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما