معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای توافق نامه آزادسازی حمل و نقل بین اوکراین و مولداوی

      اوکراین و مولداوی توافقنامه آزادسازی حمل و نقل بار در چهارچوب دو جانبه و ترانزیتی امضا نمودند. این توافقنامه از تاریخ 1 سپتامبر سال جاری اجرا خواهد شد. امضای این توافقنامه به تایید نمایندگان کمیسیون مشترک مولداوی و اوکراین رسیده است. اعتبار توافقنامه مذکور تا پایان سال 2023 ادامه خواهد یافت و امکان تمدید آن با توافق طرفین وجود دارد.

 

تصویب اصلاحات قانون بودجه سال جاری در پارلمان مولداوی

       پارلمان مولداوی اصلاحیه قانون بودجه سال جاری را تصویب کرد. بر اساس اصلاحیه مذکور درآمدهای بودجه دولتی مولداوی برای سال جاری با 10 درصد افزایش برابر 57.98 میلیارد لی خواهد بود. هزینه‌های بودجه نیز با 4.3 درصد افزایش از 72.09 میلیارد لی به 75.21 میلیارد لی خواهد رسید. در همین حال کسری بودجه از 19.39 میلیارد لی به 17.24 لی کاهش خواهد یافت. پیش بینی شده است که کسری بودجه از طریق منابع داخلی و همچنین کمک های خارجی تامین شود.

 

صادرات 88 درصد روغن نباتی تولیدی مولداوی به اروپا در سال گذشته

        بیش از 88 درصد روغن نباتی صادراتی مولداوی در سال گذشته به کشورهای اروپایی عرضه شده اند. ارزش این میزان صادرات این کالا بیش از 104 میلیون دلار اعلام شده است. نمایندگی اتحادیه اروپا در مولداوی ضمن اعلام این اطلاعات تاکید کرد حجم صادرات کالاهای تولیدی مولداوی به اتحادیه اروپا بطور چشم‌گیری افزایش یافته است. مطابق داده‌های اداره ملی آمار مولداوی نزدیک به 61 درصد ارزش کل صادرات مولداوی، مربوط به صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

حجم سرمایه گذاری‌های بلندمدت در نیمه اول سال 2022 در مولداوی

       اداره ملی آمار مولداوی اعلام کرد سرمایه گذاری‌ها در اموال و دارایی‌های غیرمادی در نیمه نخست سال جاری برابر 296.5 میلیون لی بوده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 0.1 درصد کاهش داشته است اما در همین حال سرمایه گذاری در اموال و دارایی‌های مادی بلند مدت 7.8 درصد کمتر بوده است و به رقم 11 میلیارد و 537 میلیون لی رسید. بیشترین سرمایه گذاری‌ها در ماشین آلات و تجهیزات صورت گرفته است. رقم این سرمایه گذاری‌ها برابر 3 میلیارد و 691 میلیون لی اعلام شده است که 2.5 درصد رشد نشان می دهد. سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز مجتمع ها و منازل مسکونی در شش ماه نخست سال جاری برابر 1 میلیارد و 881 میلیون لی اعلام شده است. در همین حال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ابنیه غیر مسکونی و تاسیسات در شش ماه نخست سال جاری 1 میلیارد و 673 میلیارد لی بوده است که 10 درصد کاهش یافته است. سرمایه گذاری‌های بلند مدت در سازه‌ها و تاسیسات برابر 2 میلیارد و 300 میلیون لی، در وسایل نقلیه 1 میلیارد و 331 میلیون لی اعلام شده است که به ترتیب 26.4 درصد و 5.9 درصد کاهش یافته اند.

 افزایش قیمت گازوئیل به 28 لی

        آژانس ملی تنظیم موازین انرژی در تاریخ 30 آگوست سقف قیمت سوخت را به روز کرد و در نتیجه  قیمت یک لیتر بنزین دارای اوکتان 95 به میزان 1 بان و قیمت هر لیتر گازوئیل 18 بان افزایش خواهد یافت. بر اساس مصوبه این آژانس قیمت یک لیتر بنزین 95 در تاریخ 31 آگوست و 1 سپتامبر برابر 25.72 لی و هر لیتر گازوئیل در این روزها برابر 27.92 لی خواهد بود.

دریافت حداکثر یارانه گاز توسط 60 درصد از مشترکان مولداوی

       مارسل اسپارتا وزیر کار و امور اجتماعی مولداوی اعلام کرد تنها یک درصد از جمعیت مولداوی در رده شهروندان آسیب پذیر قرار نمی‌گیرند و دولت یارانه به آنها پرداخت نمی‌کند. وی گفت بیش از 65 درصد خانواده‌های مولداوی با توجه به قبوض خدمات شهری در رده آسیب پذیری بسیار بالا قرار دارند . وی همچنین اعلام کرد 60 درصد از مشترکین حداکثر یارانه جبرانی برای خدمات عمومی‌شهری را دریافت می‌کنند. وی گفت نزدیک به 150 هزار خانواده در مولداوی زیر خط فقر قرار دارند. این مقام دولتی تاکید کرد: ما تنها قادر هستیم نزدیک به 40 هزار خانواده را تحت پوشش حمایتی قرار دهیم.

 

افزایش 6.3 درصدی واردات فرآورده‌های نفتی در شش ماهه نخست سال جاری

       مولداوی در دوره زمانی ژانویه تا ژوئن 411.9 هزار تن فرآورده‌های نفتی وارد کرده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 6.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.  آژانس ملی تنظیم موازین انرژی مولداوی ضمن ارائه این آمار، اعلام کرد در دوره زمانی مذکور واردات سوخت گازوئیل با 11.7 درصد افزایش برابر 307.4 هزار تن، بنزین با 3.5 درصد کاهش برابر 78.7 هزار تن و گاز مایع با ده درصد افزایش برابر 25.6 هزار تن وارد شده است.

      رومانی تامین کننده اصلی فرآورده‌های نفتی برای مولداوی بوده است که 100 درصد بنزین و 75.2 درصد گازوئیل و 55.9 درصد گاز مایع از این کشور وارد شده است. قیمت متوسط هر تن بنزین وارداتی در ماه ژوئیه برابر 784.8 دلار و در ماه ژوئن برابر 1379 دلار بوده است. قیمت سوخت گازوئیل که هر تن آن در ماه ژانویه با 754.1 دلار وارد شد در ماه ژوئن به 1325.7 دلار رسید. لازم به ذکر است در مولداوی 26 شرکت مجوز واردات و فروش عمده بنزین و گازوئیل و 14 شرکت مجوز  فروش گاز مایع دارند. همچنین 85 شرکت دارنده مجوز برای خرده فروشی بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت می‌باشند و 74 شرکت دیگر مجوز خرده فروشی گاز مایع را در اختیار دارند. در کل در مولداوی  695 جایگاه عرضه سوخت فعالیت می‌کنند که  514 از این تعداد هر سه نوع سوخت را عرضه می‌کنند.

 

افزایش 400 دلاری قیمت گاز طبیعی روسیه برای مولداوی

وادیم چبان رئیس شرکت «مولداوگاز» اعلام کرد قیمت گاز طبیعی روسیه برای مولداوی در ماه سپتامبر برابر 1882.78 دلار به ازای هر یک هزار متر مکعب خواهد بود. وی تاکید کرد این قیمت 424 دلار بیشتر از قیمت واردات گاز طبیعی از روسیه در ماه آگوست می‌باشد. در ماه آگوست هر هزار متر مکعب گاز طبیعی از روسیه به قیمت 1458.5 دلار وارد می‌شد.

امضای قرارداد شرکت «انرگوکوم» مولداوی و «انرگواتم» اوکراین برای تامین برق مولداوی

        آندری اسپینو معاون نخست وزیر، وزیر زیرساخت‌ها و توسعه استانی اعلام کرد67 درصد برق مورد نیاز مولداوی در ماه سپتامبر از طریق نیروگاه آبی دنیستر مولداوی که در منطقه ترانس دنیستر واقع شده است و متعلق به شرکت روسی «اینتر ار آ او» می‌باشد به قیمت 59.9 دلار به ازای هر مگاوات ساعت تامین می‌شود.

       وی اعلام کرد 30 درصد برق مولداوی در سپتامبر سال جاری در چهارچوب قرارداد امضا شده با شرکت اوکراینی «انرگواتم» به قیمت 77 دلار به ازای هر مگاوات ساعت تامین خواهد شد. برای تامین 3 درصد برق مورد نیاز جهت ایجاد تعادل در اوج مصرف، قرارداد دیگری با شرکت اوکراینی «اوکرهیدروانرگو» امضا شده است که هر مگاوات ساعت برق به قیمت 100 دلار به مولداوی عرضه می‌شود.

 

کسب درآمد 35.3 میلیارد لی توسط سازمان مالیات مولداوی از ابتدای سالجاری

       درآمد بودجه عمومی مولداوی از محل اخذ مالیات در هشت ماهه نخست سال جاری 2022 بالغ بر 35.3 میلیارد لی (حدود 1.8 میلیارد یورو) گزارش شده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 5 میلیارد و 370 میلیون لی یا 17.9 درصد افزایش داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما