معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

صنعت شیمیایی ترکیه، پیشرو صادرات کشور

صنایع شیمیایی ترکیه در آگوست سال جاری میلادی برای ششمین بار متوالی پیشتاز صادرات کشور شد. صادرات این بخش در 8 ماه نخست سال با 42 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 22.6 میلیارد دلار رسید.

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات این کشور در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.1 درصد افزایش یافته و به 21.3 میلیارد دلار رسیده است.در ماه آگوست سال جاری میلادی بیشترین صادرات درصنایع شیمیایی بود. فروش محصولات این بخش در بازارهای بین المللی 13.8 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد و با 44 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 2.95 میلیارد دلار رسید.

صنایع شیمیایی ترکیه در آگوست سال جاری میلادی برای ششمین بار متوالی پیشتاز صادرات کشور شد. صادرات این بخش در 8 ماه نخست سال با 42 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 22.6 میلیارد دلار رسید.صادرات بخش شیمیایی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 7.6 درصد رشد کرد و به عنوان یکی از بخشهای صنفی پیشرو در صادرات مطرح شد.

ترکیه، ارزش صادرات صنعت شیمیایی خود را تا پایان سال جاری میلادی 28 میلیارد دلار هدف قرار داده بود که با رشد قابل توجه صادرات این بخش، هدف نهایی صادرات تا پایان سال جاری میلادی به 30 میلیارد دلار افزایش یافت.در آگوست سال جاری میلادی بیشترین صادرات مواد شیمیایی ترکیه به ایتالیا بوده است و پس از آن به ترتیب کشورهای روسیه، آمریکا، هلند، آفریقای جنوبی، عراق، رومانی، آلمان، اسپانیا و انگلیس بازارهای اصلی هدف صادرات صنعت شیمیایی ترکیه محسوب می‌شوند.ترکیه در مدت مذکور بیشترین افزایش صادرات مواد شیمیایی خود را با 1284 درصد به آفریقای جنوبی داشته است.

صادرات مواد شیمیایی به ایتالیا در آگوست سال جاری میلادی با 195.11 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 201 میلیون و 23 هزار دلار رسید. پنج گروه اصلی محصولات شیمیایی صادراتی ترکیه به ایتالیا در این ماه به ترتیب عبارتند از: «سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و فرآورده‌ها»، «پلاستیک‌ها و محصولات آن»، «کودهای شیمیایی»، «مواد شیمیایی آلی» و «مواد شیمیایی معدنی».در بازه زمانی ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی بیشترین صادرات این بخش به ترتیب به کشورهای هلند، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، رومانی، آفریقای جنوبی، آلمان، لبنان، اسپانیا، عراق و روسیه بوده است.

در آگوست سال جاری میلادی مواد شیمیایی مانند "پلاستیک و فرآورده‌های آن" بیشترین صادرات را در بین محصولات شیمیایی به خود اختصاص دادند. در آگوست سال جاری میلادی، صادرات پلاستیک و فرآورده‌های آن با 870 میلیون و 581 هزار دلار در گروه محصولات مواد و فرآورده‌های شیمیایی مقام اول را به خود اختصاص داد. پس ازپلاستیک و فرآورده‌های آن،  صادرات مواد سوختی و فرآورده‌های معدنی با 819 میلیون و 769 هزار دلار و صادرات مواد شیمیایی معدنی با 308 میلیون و 714 هزار دلار در رتبه‌های بعدی جای دارند.

محصولات شیمیایی مانند «روغن‌های ضروری، لوازم آرایشی و بهداشتی و صابون»، «رنگ، لاک، جوهر و فرآورده‌های آنها»، «کودها»، «لاستیک، کالاهای لاستیکی»، «محصولات دارویی»، «مواد شیمیایی معدنی» و «مواد شیمیایی آلی» از جمله زیرگروه محصولات صادراتی صنعت شیمیایی ترکیه هستند که در این اواخر توانسته‌اند با محصولات مشابه خارجی به رقابت پرداخته و وارد بازارهای جهانی گردند.علیرغم رونق صادرات صنعت شیمیایی ترکیه، فعالان این بخش با مشکلاتی مانند افزایش روزافزون هزینه‌های انرژی، نوسانات نرخ ارز در داخل و کندی رونق اقتصادی اروپا به عنوان یکی از بازارهای مهم روبرو هستند.

سیاست دولت مبتنی بر رشد صادرات‌محور در همه بخشهای صنفی و اتخاذ برنامه‌های حمایتی و تشویقی در راستای افزایش صادرات به تدریج توانسته است حجم صادرات را افزایش داده و بار دیگر سیر نمودار رشد اقتصادی کشور را هر چند کند، اما صعودی کند.

منبع : مجمع صادرکنندگان ترکیه http://www.tim.org.tr

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما