معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۵

صنعت گردشگری سلامت در مالزی

صنعت گردشگری سلامت مالزی با همکاری بخش های مختلف دولتی و خصوصی این کشور توانسته درعرض چند سال، مالزی را به‌عنوان یک کشور پیشرو و مقصدی برای گردشگران خارجی به منظور دریافت خدمات پزشکی و بهداشتی، تبدیل کند.

گردشگری سلامت در مالزی تحت عنوان  Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC)  در سال 2011 به منظور تسهیل و ارتقاء صنعت گردشگری سلامت در این کشور بنیان گذاری شده است. صنعت گردشگری سلامت مالزی با همکاری بخش های مختلف دولتی و خصوصی این کشور توانسته درعرض چند سال، مالزی را به‌عنوان یک کشور پیشرو و مقصدی برای گردشگران خارجی به منظور دریافت خدمات پزشکی و بهداشتی ، تبدیل کند.

هدایت این مجموعه با شورایی است که چهار وزیر بهداشت، گردشگری، دارایی و وزیر امور اقتصادی نخست وزیری مالزی  جزء هیات مدیره آن می‌باشند و این شورا با مشارکت بخش های دولتی شامل اداره مهاجرت، سازمان توسعه تجارت، سازمان سرمایه گذاری، توریسم مالزی، سازمان فرودگاه‌های مالزی، جامعه پزشکی مالزی، جامعه حفظ سلامت مالزی، شورای دندان پزشکی و آژانس های دولتی گردشگری و نیز از بخش خصوصی انجمن بیمارستان‌های خصوصی مالزی، انجمن پزشکی مالزی، شرکت های حمل و نقل هوایی خصوصی، هتل ها و آژانس های مسافرتی، گردشگری  و راهنمایان گردشگری فعالیت می‌کند.

از زمان تاسیس درسال 2011 تا سال 2019 ( همه گیری کووید-19) مالزی در جذب گردشگران خارجی بسیار موفق عمل نموده و همانگونه که در  تصویر زیر مشاهده می‌شود تعداد گردشگران سلامت ورودی به مالزی در سال 2019 به بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر رسیده بود:   

بیشترین گردشگران خارجی که در این سالها با هدف دریافت خدمات بهداشتی و پزشکی به مالزی سفر کرده اند از اندونزی، استرالیا، بنگلادش، هند، چین، فلیپین، ژاپن، سنگاپور ، میانمار، انگلیس و آمریکا بوده اند.

تعداد گردشگران خارجی ورودی به مالزی و سود حاصل از صنعت گردشگری سلامت طی این سالها رشد قابل توجهی داشته، به گونه ای که در حالیکه در زمان تاسیس Malaysia Healthcare در سال 2011 تعداد گردشگران خارجی ورودی 643 هزار نفر بوده است، این رقم در سال 2019 به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

به همین نسبت در این مدت میزان درآمد حاصل از گردشگری سلامت نیز از 527 میلیون رینگت ( بیش از 125 میلیون دلار ) در سال 2011  به بیش از یک میلیارد و 700 میلیون رینگت (حدود 170 میلیون دلار ) در سال 2019 رسیده است.

درسال 2019 و با شروع همه گیری کرونا و ایجاد محدودیت ها برای ورود گردشگران خارجی به مالزی، تعداد گردشگران ورودی به این کشور در مجموع کاهش یافت، ولی پیش بینی می‌شود حجم ورودی گردشگران سلامت در آینده نزدیک به همان وضع سال 2019 بازگردد.

عمده ترین زمینه‌هایی که  گردشگران خارجی به منظور دریافت خدمات پزشکی و بهداشتی به مالزی سفر می نمایند عباتند از: خدمات مربوط به  بیماری‌های قلب و عروق،  باروری ، انکولوژی،  ارتوپدی، هپاتیت c  و جراحی‌های زیبایی.

 

از امتیازات و عواملی که در جذب گردشگران سلامت به مالزی نقش داشته،  می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی با کیفیت و استانداردی در سطح جهانی و با تکنولوژی روز و تخصص و تجربه پزشکی با اعتبار بین المللی.

2 - دسترسی آسان و سریع به متخصصان و انجام درمان

3 – رقابتی و مقرون به صرفه بودن خدمات از نظر هزینه‌ها  و با نظارتهای وزارت بهداشت مالزی

4 -  سهولت در برقراری ارتباط و نداشتن مشکل زبان و گفتار، با توجه به تنوع زبان‌های مختلفی  که در مالزی صحبت می‌شود و در نتیجه شخص خیلی احساس غربت و دوری از خانه نمی‌کند.)  زبان انگلیسی در مالزی رایج است و بدلیل چند نژادی بودن این کشور بزبانهای مالایی , چینی و هندی نیزتسلط دارند ) 

5 – مالزی بعنوان یک کشور اسلامی و با توجه به اینکه با برند حلال در سطح جهانی مشهور شده، یک مقصد خوب برای بسیاری از مسلمانان جهان است که ازجهت رعایت و برآورده شدن  نیازهای دینی و اعتقادی خود نگرانی نداشته باشند.

6 -  سهولت در سفر به مالزی با توجه به وجود خطوط مختلف هواپیمایی از سراسر جهان به این کشور

7 – و در نهایت وجود مناظر و جنگل های طبیعی در مالزی و همچنین فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی شهری زیاد، از دیگر عوامل جذاب برای گردشگران سلامت و همراهان آنها برای سفر به این کشوراست.

گردشگری سلامت مالزی  Malaysia Healthcare از زمان ورود گردشگر خارجی به این کشور، فرد را در فرودگاه  تحویل می‌گیرد و انجام همه امور مربوط به اقامت ، تردد، درمان و بهداشت، مراقبت های بعد ازعمل، ارائه خدمات گردشگری به همراهان و خود شخص و در نهایت بدرقه آنها در فرودگاه را برعهده داشته و خدمات لازم را به گردشگران خارجی سلامت ارائه می نماید:

به منظور هماهنگی و تسهیل امور، وزارتخانه‌ها و آژانس های مختلف دولتی، مراکز بهداشتی خصوصی برتر مالزی، شرکت های هواپیمایی، آژانس های مسافرتی و  هتل ها همکاری دارند.

این شورا به منظور معرفی خود و بازاریابی و جذب بیشتر گردشگران خارجی،  با ایجاد ارتباط با نشریات و مجله‌های معتبر بین المللی در زمینه پزشکی و بهداشتی و همچنین با حضور در شبکه‌ها و خبرگزاری‌های مهم جهانی توانسته به خوبی خود را به مخاطبان خارجی معرفی نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما