معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم مردادماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش فاحش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

قیمت مواد غذایی در ونزوئلا طی چهار ماه اخیر بیش از ۵۸ درصد افزایش یافت. بر پایه بررسی‌های رسانه ای صورت گرفته، با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی حتی دارندگان ارز دلار نیز تضمین چندانی برای تأمین مواد غذایی ندارند و بیشترین افزایش در قیمت اقلامی نظیر گوشت، سس گوجه فرنگی، آرد، ماکارونی، برنج به ثبت رسیده است.

https://www.laprensalara.com.ve/nota/50342/2022/08/precios-de-alimentos-aumentan

علاقمندی شرکت های کلمبیایی برای از سرگیری فعالیت در ونزوئلا

آغاز ریاست جمهوری گوستاوو پترو،  رئیس جمهور چپگرای کلمبیا و تمایل وی برای از سرگیری روابط تجاری با ونزوئلا،  علاقه شرکت‌های کلمبیا برای از سرگیری فعالیت در ونزوئلا را برانگیخته است. برخی از شرکت های کلمبیایی علاقمندی خویش را برای ازسرگیری فعالیت در ونزوئلا را اعلام داشته اند. علاوه براین سه شرکت هواپیمایی کلمبیا مجوز سازمان ملی هواپیمایی کشوری ونزوئلا جهت از سرگیری فعالیت های پروازی را دریافت داشته اند.

https://www.bancaynegocios.com/empresas-colombianas-preparan-su-regreso-a-venezuela/

قصد کلمبیا برای واردات گاز از ونزوئلا

دولت جدید کلمبیا با اشاره به امکان کمبود گاز در این کشور، قصد خویش را برای واردات گاز از ونزوئلا را اعلام داشت. ایرنه ولز، وزیر انرژی کلمبیا، اعلام داشت که با توجه به رویارویی با کمبود گاز برای تأمین نیاز داخلی، کلمبیا ممکن است اقدام به واردات گاز از ونزوئلا پس از ازسرگیری روابط دیپلماتیک و تجاری بین دو کشور نماید. مقام کلمبیایی خاطرنشان ساخت که کلمبیا از ذخایر گازی طی ۸ سال برخوردار خواهد بود و در صورت نیاز بایستی  ایجاد ارتباط برای انتقال گاز ونزوئلا به کلمبیا محقق گردد.

https://www.bluradio.com/economia/en-caso-de-que-reservas-de-gas-no-fueran-suficientes

کاهش بهای نفت ونزوئلا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) از کاهش بهای نفت صادراتی ونزوئلا در ماه گذشته میلادی خبر داد. بر پایه آخرین‌گزارش منتشره از سوی نهاد نفتی،  میانگین بهای هر بشکه نفت خام ونزوئلا در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۸۴ دلار تنزل پیدا کرد این در حالیست که میانگین نرخ هر بشکه نفت خام ونزوئلا در ماه ژوئن از ۹۲ دلار فراتر رفت علاوه بر این متوسط نرخ نفت ونزوئلا طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی به ازای هر بشکه ۸۱ دلار رقم خورد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشدی حدود دوبرابر را تجربه نموده است.

https://talcualdigital.com/precio-del-barril-de-petroleo-venezolano-tambien-cayo-en-julio

پیش بینی افزایش مبادلات تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا

با از سرگیری روابط تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا، ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور در پایان سال جاری میلادی افزایش می یابد. برابر اعلام خرمن اومانیا،  وزیر تجارت کلمبیا، در صورت بازگشایی گذرگاه‌های مرزی و حل و فصل معضل قاچاق کالا، ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور همسایه در پایان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱.۲۰۰ میلیارد دلار افزایش می یابد و این رقم سالانه در سال ۲۰۲۶ از ۴.۵ میلیارد فراتر می رود.

https://www.bancaynegocios.com/el-comercio-de-colombia-con-venezuela-podria-alcanzar

شتاب در افزایش ارزش دلار در برابر پول ملی ونزوئلا

افزایش ارزش ارز دلار در برابر واحد پول ملی ونزوئلا طی ماه جاری میلادی شتاب بیشتری یافته است. برابر آخرین بررسی‌های صورت گرفته بازار ارز ونزوئلا، میزان افزایش بهای دلار در برابر بولیوارزی نیمه نخست ماه اوت سال جاری میلادی بیش از ۳.۵۲ درصد افزایش یافته است و نرخ هر دلار در بازار روز به بیش از ۶.۱۸ بولیوار رسیده است این در حالیست که نرخ رسمی  مورد تأیید بانک مرکزی به ازای هر دلار حدود  ۵.۹۷ بولیوار گزارش گردیده است.

https://www.bancaynegocios.com/dolar-paralelo-se-acelera-hasta-bs-618-y-en-15-dias

گزارش بانک مرکزی ونزوئلا از افزایش تورم

آخرین گزارش منتشره بانک مرکزی ونزوئلا در تاریخ ۱۵ اوتسال جاری‌ میلادی از افزایش نرخ تورم در این کشور طی ۷ ماه نخست سال جاری میلادی به میزان بالغ بر ۴۸ درصد حکایت دارد. بر این اساس،  شاخص قیمت مصرف کننده طی ۱۲ ماه جاری بیش از ۱۵۷ درصد افزایش یافت، نرخ تورم ماهیانه در ونزوئلا به ترتیب طی ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۱۱.۴ و ۷.۵ درصد به ثبت رسید این در حالیست که بنا بر اعلام رصدخانه امور مالی، میزان تورم طی ۷ ماه اول سال جاری میلادی به بیش از ۶۲ درصد افزایش یافت.

https://www.descifrado.com/2022/08/15/bcv-inflacion-acumulada-hasta-julio-en-venezuela

ونزوئلا در جایگاه سوم جهانی در شاخص افزایش قیمت مواد غذایی

برابر آخرین گزارش بانک جهانی، ونزوئلا پس از لبنان و زیمبابوه در جایگاه سوم شاخص افزایش قیمت مواد غذایی در جهان قرار گرفته است. بر این اساس، میزان افزایش بهای مواد غذایی طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۵۵ درصد به ثبت رسید .

https://talcualdigital.com/banco-mundial-venezuela-es-el-tercer-pais-con-mayor-inflacion

صادرات کک نفتی ونزوئلا به هند

 ونزوئلا برای نخستین بار اقدام به صادرات حجم بالایی از کک نفتی به هند  با اعمال تخفیف های بالا نموده  است. برابر اعلام خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و بر پایه داده‌های مرتبط به انتقال محموله‌ها،  شرکت های سمان هند طی چهار ماه اخیر دست کم چهار محموله کک نفتی به میزان بالغ بر ۱۶۰ هزار تن را از ونزوئلا خریداری نموده اند این در حالیست که محموله دیگری به حجم ۵۰ هزار تن در حال انتقال به هند بوده و  در اواخر ماه جاری میلادی نیز محموله جدیدی به میزان ۳۰ هزار تن به کشور آسیایی ارسال می‌گردد. کک نفتی ونزوئلا نسبت به کک های دیگر کشورها از کیفیت بالا برخوردار بوده و درصد کمتری ناخالصی گوگرد دارد و تنها عیب صادرات این محصول به هند طول مدت ۵۰ روزه انتقال محموله‌هاست .

https://www.reuters.com/business/energy/india-buys-discounted-venezuelan-petcoke

تداوم اعمال راهکار مداخله ارزی در ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در چارچوب اجرای سیاست مداخله ارزی در راستای مهار شتاب در افزایش بهای ارز در برابر پول ملی، بیش از ۹۰ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت.  با احتساب آخرین مرحله تزریق ارزی، تا کنون طی ۳۳ مرحله در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲.۹۹۵ میلیارد دلار به اجرای سیاست مداخله ارزی اختصاص داده شده است که این رقم نسبت به کل ارز اختصاص یافته به این امر در تمام سال گذشته میلادی بیش از ۵۱ درصد افزایش داشته است با این حال نرخ افزایش ارز در برابر پول ملی ونزوئلا طی نیمه نخست ماه جاری میلادی بیش از ۳.۱۹ درصد  و در ماه‌های نخست سال بیش از ۳۰ درصد ثبت گردیده است

https://www.bancaynegocios.com/bcv-vende-us90-millones-mas-a-la-banca-para-contener

کمک ونزوئلا به کوبا برای بازسازی تأسیسات نفتی

در پی آتش‌سوزی گسترده در پایانه نفتی کوبا، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام داشت که دولتش به کوبا برای بازسازی تأسیسات نفتی آسیب دیده کمک می نماید. وی  در مراسم بازگشت تیم اعزامی ونزوئلا برای مهار آتش در پایانه نفتی ماتانزاس در کوبا، اعلام داشت که ونزوئلا پس از انجام هماهنگی‌های لازم  از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ونزوئلا با مقامات کوبایی عملیات بازسزی تأسیسات آسیب دیده را آغاز می نماید و در این راستا کوبا از مساعدت کوبا در حوزه‌های فنی، علمی، مهندسی و تأمین نیرو برخوردار می‌گردد. 

https://mppre.gob.ve/2022/08/16/venezuela-garantiza-apoyo-reconstruccion-base

اعلام رسمی طرح ونزوئلا برای واگذاری زمین‌های زراعی به سرمایه گذاران خارجی

 نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا در تاریخ ۱۷ اوت سال جاری میلادی به طور رسمی طرح دولت این کشور برای واگذاری زمین‌های زراعی به سرمایه گذاران خارجی برای تولید محصولات کشاورزی را اعلام داشت. وی در این راستا خاطرنشان ساخت که سرمایه گذاران ۷ کشور عربستان، امارات متحده عربی، قطر، ترکیه، برزیل، آرژانتین  و اروگوئه تا کنون از زمین‌های مزروعی ونزوئلا بازدید کرده اند، الگوی دادوستد برای ایجاد اتحادیه‌هایی تدوین شده است که بر اساس طرح مدون، بخشی از تولید به کشورهای سرمایه گذار فروخته می‌شود و بخش دیگر صرف تأمین نیاز بازار داخلی می‌گردد، ونزوئلا از ۳۰‌میلیون هکتار زمین حاصلخیز و آماده کشت در تمامی طول سال برخوردار می‌باشد و برای اجرای طرح آماده است و نتیجه آن برد برد برای دو طرف خواهد بود. وی همچنین از ایجاد کمیسیون ملی زمین به عنوان نهاد مشورتی و مشارکتی در راستای تعمیق سیاست ساماندهی زمین‌های زراعی خبر داد.

https://monitoreamos.com/destacado/maduro-confirmo-plan-para-entregar-tierras

بررسی تقویت همکاری ونزوئلا و روسیه در زمینه امنیت غذایی

ونزوئلا و روسیه در مواجهه با تحریم های آمریکا و اروپا، افزایش همکاری دو جانبه در حوزه امنیت غذایی پایدار را مورد بررسی قرار دادند. در این راستا ملیک باگداساروف، سفیر روسیه در کاراکاس با ویلمار کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو نمود که در آن تقویت همکاری برای تضمین امنیت غذایی پایدار از طریق مشارکت راهبردی در راستای ایجاد نظم نوین جهانی مبتنی بر  چندقطبی گرایی و عدالت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/politica/venezuela-y-rusia-fortaleceran-cooperacion

اعلام دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در تاریخ ۱۷ اوت سال جاری میلادی اعلام داشت که بنا بر برآوردهای کارشناسی، میزان رشد اقتصادی این کشور بین ۵ تا ۲۰ درصد به ثبت می رسد. وی خاطرنشان ساخت که پیش بینی‌های دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی از سوی بانک های بین المللی از جمله بانک آمریکا صورت پذیرفته اند و ونزوئلا در اجرای طرح متنوع سازی اقتصاد به پیش می رود.

https://www.notitarde.com.ve/pais/9669/venezuela-tendra-un-crecimiento-economico-entre

نیاز مبرم ونزوئلا به ماشین آلات زراعی

کنفدراسیون ملی انجمن‌های کشاورزان ونزوئلا (Fedeagro) از نیاز مبرم این کشور به ابزار و ماشین آلات کشاورزی برای استمرار فعالیت تولید محصولات زراعی خبر داد. برابر اعلام رامون الیاس، عضو هیئت مدیره نهاد مذبور، بیش از ۹۵ درصد ناوگان ماشین آلات زراعی ونزوئلا نیازمند نوسازی و بروزرسانی فناوری مرتبط می‌باشد و در این راستا بخش کشاورزی نیازمند مساعدت دولت و سرمایه گذاران خصوصی و اعمال معافیت بر مالیات مرتبط به واردات ماشین آلات کشاورزی است. وی خاطرنشان ساخت که در ونزوئلا بیش از ۸۰ هزار دستگاه تراکتور وجود دارد که ۹۵ درصد این ماشین آلات عمر مفید بین ۱۰ تا ۱۵ سال را طی نموده اند و هم اکنون نیازمند تأمین  بیش از ۸۰ هزار دستگاه تراکتور جدید، ۲۰ هزار دستگاره آبیاری زراعی و ۱۵ هزار دستگاه بذرپاشی است.

https://www.descifrado.com/2022/08/17/fedeagro-95-de-la-maquinaria-agricola-necesita

استمرار افزایش ارزش دلار در برابر پول ملی ونزوئلا

افزایش نرخ ارز دلار در برابر پول ملی ونزوئلا همچنان در حال افزایش است.  برابر آخرین بررسی‌های صورت گرفته، نرخ دلار در برابر بولیوار طی روزهای اخیر بیش از ۲.۳ درصد افزایش یافته است و هر دلار در بازار مالی  بین ۶.۳۷ تا ۶.۸۴  بولیوار مبادله می‌گردد این در حالیست که برابر آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی ونزوئلا، روند افزایش تورم در این کشور شتاب بیشتری یافته است و طی ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی به بیش از  ۴۸ درصد افزایش یافت.

https://www.bancaynegocios.com/sigue-en-ascenso-dolar-paralelo-se-ubica-este-18ago

برخورداری ونزوئلا از قابلیت تولید مواد غذایی برای ۱۲۰ میلیون نفر

مرکز ملی مطالعات محصولات کشاورزی ونزوئلا از برخورداری این کشور از قابلیت زراعی و اقلیمی مساعد برای تولید مواد غذایی موردنیاز بیش از ۱۲۰ میلیون نفر خبر داد. برابر اعلام ادیسون آرسینیگا، رئیس مرکز مذبور، ونزوئلا در حال حاضر از ظرفیت تولید برای تولید مواد غذایی مکفی برای ۱۲ میلیون نفر بهره برداری می نماید و در این راستا جهت  تحقق هدف افزایش تولید تضمین امنیت حقوقی کافی برای چنین منظوری ضرورت می یابد این در حالیست که با عنایت به فقدان امنیت حقوقی، زمین‌های زراعی از سوی گروه‌های مافیایی تصاحب می‌گردند بر این اساس مجلس ملی کمیسیونی را برای رسیدگی به موضوع تصرفات غیرقانونی زمین‌های زراعی تشکیل داده است از دیگر سو بایستی  ضمن ممانعت از واردات غیرقانونی مواد غذایی، تعرفه مالیاتی بر واردات اقلام غذایی اعمال گردد.

https://www.bancaynegocios.com/el-pais-tiene-condiciones-para-producir-alimentos

برگزاری نخستین نشست تجاری ونزوئلا و کلمبیا

نخستین نشست تجاری مشترک بین ونزوئلا و کلمبیا در پی روی کارآمدن گوستاوو پترو، رئیس جمهور جدید کلمبیا در تاریخ ۱۸ اوت سال جاری میلادی در منطقه مرزی کوکوتا برگزار گردید. این نشست تحت عنوان «توافق مرز»، به همت اطاق همگرایی اقتصادی ونزوئلا و کلمبیا، فدراسیون اطاق ها و انجمن‌های تولیدی و تجاری ونزوئلا  و کمیته بین صنفی شمال سانتاندر و با حضور وزرای حمل و نقل و صنایع و تجارت کلمبیا و فرمانداران دو ایالات مرزی کلمبیا و ونزوئلا، نورته د سانتاندر و  تاچیرا برگزار گردید.  برابر اعلام فدراسیون اطاق ها و انجمن‌های تولیدی و تجاری ونزوئلا، هدف از برگزاری این نشست نیل به گسترش روابط تجاری و بازرگانی و از سرگیری فعالیت های کنسولی، تقویت همگرایی مرزی است  علاوه بر این سفیر انتصابی کلمبیا در ونزوئلا خواستار تسریع در اجرای  سازوکار عبور و مرور مرزی شد.

https://venezuela-news.com/venezuela-y-colombia-celebraron-cumbre-empresarial

آغاز مذاکرات وزرای حمل و نقل ونزوئلا و کلمبیا برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی

 گییرمو رییس گونزالس، وزیر حمل و نقل کلمبیا از مذاکره با رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا در راستای نیل به بازگشایی گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور خبر داد. مقام کلمبیایی با ابراز تعهد دولت این کشور در راستای احیای روابط سیاسی و اجتماعی بین دو کشور، از پل های مرزی واقع در حد فاصل ایالات مرزی دو کشور در راستای فراهم سازی زمینه رفع موانع و بازگشایی مرزها  و راه‌های مواصلاتی آبی، خاکی و راه آهن بین دو کشور بازدید به عمل آورد.

https://www.laopinion.com.co/politica/ministro-de-transporte-de-colombia-anuncio-

هشدار کلمبیا به آمریکا مبنی بر ممانعت از تحریم شرکت پتروشیمی ونزوئلا

دولت جدید کلمبیا به آمریکا هشدار داد که از تحریم تأسیسات پتروشیمی ونزوئلا در کلمبیا  موسوم به مونومروس اجتناب نماید. آرماندو بندتی، سفیر انتصابی کلمبیا در ونزوئلا با هشدار در این خصوص به آمریکا،  با اشاره به فساد حاکم بر اداره این تأسیسات در زمان واگذاری آن به دولت خودخوانده خوان گوایدو، از مقامات آمریکا خواست که این تأسیسات را در فهرست تحریمی وزارت خزانه‌داری این کشور نگنجانند. وی خاطرنشان ساخت که برای طرح این موضوع با کارکنان سفارت آمریکا در کلمبیا دیدار و گفت و گو نمود و چنین خاطرنشان ساخت که تحریم شرکت ونزوئلایی، کمبود اوره و کودهای شیمیایی در کلمبیا را تحت تأثیر قرار داده و به امنیت غذایی در این کشور آسیب وارد می سازد این در حالیست که مسئولین وابسته به گوایدو از تأمین مواد اولیه آن از ونزوئلا ممانعت به عمل آورده و بدین طریق بازار کود شیمیایی کلمبیا را در اختیار یک شرکت آمریکایی قرار دادند. از دیگر سو دولت نیکلاس مادورو مایل به فروش اوره با تخفیف ۳۸ درصد به کلمبیا می‌باشد که کاهش قیمت تمام شده کود به میزان بالغ بر ۲۵ درصد را در پی خواهد داشت.

https://www.descifrado.com/2022/08/18/embajador-designado-de-colombia-advirtio

حمایت بانک توسعه آمریکای لاتین از احیای روابط ونزوئلا و کلمبیا

بانک توسعه آمریکای لاتین اعلام داشت که از تصمیم اتخاذه مبنی بر ازسرگیری روابط دوجانبه ونزوئلا و کلمبیا حمایت می نماید. سرخیو دیاز، رئیس نهاد مالی منطقه، طی ارسال پیامی‌به اولین نشست مشترک تجاری ونزوئلا و کلمبیا، ضمن استقبال از تصمیم دو دولت، اعلام داشت که این بانک به طور مصمم از فرصت های ایجاد شده برای توسعه روابط تجاری و مرزی بین دو کشور حمایت می‌کند و روابط ونزوئلا و کلمبیا رشد فعالیت اقتصادی در منطقه را در پی خواهد داشت و امکان افزایش ۳۰۰ درصدی مبادلات تجاری طی سال های آتی وجود دارد.

https://venezuela-news.com/caf-apoya-restablecimiento-relaciones-colombia-venezuela/

اعلام از سرگیری قریب الوقوع پروازهای مستقیم بین ونزوئلا و آمریکا

نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا در تاریخ ۱۸ اوت اعلام داشت که به زودی پروازهای مستقیم بین آمریکا و ونزوئلا از سر گرفته می‌شوند. وی بدون اشاره به تاریخی مشخص برای برقراری پروازهای مستقیم، خاطر نشان ساخت که این پروازها در مسیر شهرهای کاراکاس و میامی دایر خواهند شد و بدین ترتیب گردشگران آمریکایی می‌توانند از سواحل ونزوئلا لذت ببرند.

https://b1tly4n3s.com/nacionales/ultima-hora-quien-tiene-la-decision-maduro-promete

توافق ونزوئلا و کلمبیا برای از سرگیری روابط تجاری و سرمایه گذاری

دست اندرکاران امور تجاری ونزوئلا و کلمبیا طی نشستی در تاریخ ۱۸ اوت سال جاری میلادی، موافقتنامه ای را برای ازسرگیری روابط تجاری و سرمایه گذاری و همچنین نیل به همگرایی مرزی منعقد نمودند. در این موافقتنامه توافقاتی در زمینه‌های ازسرگیری جریان آزاد انتقال کالا، جابجایی محصولات و خودرو، بازگشایی گذرگاه‌های مرزی مشترک،  تسهیل رویه‌های اداری و گمرکی حاصل گردیدند.

https://www.descifrado.com/2022/08/18/empresariado-colombo-venezolano-acuerdan

درخواست رئیس جمهور آرژانتین برای پایان تحریم ها علیه ونزوئلا

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، خواستار پایان دادن تحریم های اعمالی آمریکا علیه دولت های ونزوئلا و کوبا شد. وی طی ایراد سخنانی در سمینار جامعه کشورهای عضو سلاک، تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا و کوبا را نابخشودنی قلمداد نمود و خاطرنشان ساخت که خواستار پایان تحریم ها در منطقه آمریکای لاتین هستیم، کاش تحریم ونزوئلا به زودی پایان بپذیرد و مردم ونزوئلا در دموکراسی بزیند.

https://www.lanacion.com.ar/politica/en-la-reunion-convocada-para-institucionalizar-la-celac

استمرار افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

طی کمتر از یک ماه اخیر قیمت مواد غذایی مورد مصرف خانوار بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. برابر بررسی‌های میدانی رسانه ای، قیمت هر کیلو مرغ و گوشت قرمز به ترتیب از ۶ و ۷ دلار فراتر رفته است این در حالیست که بهای هر بسته ماکارونی به بیش از ۲.۱ دلار افزایش یافت این در حالیست که  با ثبت تورمی‌به میزان بالغ بر ۱۳۷ درصد طی  ۱۲ ماه اخیر، قدرت خرید  در ونزوئلا طی ۵ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۴۷ درصد کاهش یافت علاوه بر این ونزوئلا با پرداخت ماهیانه  ۴۰ دلار به عنوان حقوق پایه  در قعر جدول حقوق و مزایا  در بین ۳۳ کشور آمریکای لاتین قرار گرفته است

https://www.laprensalara.com.ve/nota/50607/2022/08/precio-del-kilo-de-pollo-carne

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما