معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۶

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت گوانجو از شرکت های با فناوری پیشرفته

دفتر علم و فناوری گوانجو برنامه ای را برای به رسمیت شناختن شرکت های با فناوری پیشرفته ارائه کرده است. پس از تأیید درخواست، به شرکت های با فناوری پیشرفته 200 هزار یوان اعطا می‌شود. از آنجایی که تأیید برای سه سال اعتبار دارد، به شرکت هایی که با موفقیت مجدداً شناسایی را تمدید کنند، 100 هزار یوان اعطا می‌شود.

برای درخواست به رسمیت شناختن، یک شرکت باید برای بیش از 1 سال تاسیس شده باشد و الزامات مربوط به حقوق مالکیت معنوی، محصول یا خدمات، نسبت کارکنان تحقیق و توسعه، نسبت سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، نسبت درآمد حاصل از محصولات با فناوری پیشرفته و ظرفیت نوآوری را برآورده کند.

علاوه بر این، دفتر علم و فناوری گوانجو یارانه‌های پاداش افزایش مقیاس تولید و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه را اعلام نمود که به ترتیب می‌تواند تا 100 هزار یوان و 700 هزار یوان باشد. در مورد سیاست های مالیاتی، شرکت های با فناوری پیشرفته از مالیات بر درآمد مشارکتی کاهش یافته 15 درصد برخوردار خواهند شد و همچنین می‌توانند از کسر مالیات اضافی در هزینه تحقیق و توسعه برخوردار شوند.

در مورد سیاست های استعدادیابی، پرسنل اداری خارجی یا متخصصان فن آوری واجد شرایط می‌توانند برای ویزای R که اجازه ورود چندگانه را می دهد و به مدت 10 سال معتبر است و همچنین مجوز کار رده A که اجازه ورود به مدت حداکثر پنج سال را می دهد، درخواست دهند.

آنها همچنین می‌توانند برای اقامت دائم چین درخواست داده و از معافیت مالیات بر درآمد فردی برای بخشی از درآمد که بیش از 15 درصد نرخ مالیات بر درآمد فردی در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو است، برخوردار شوند.

تامین مالی 75 پروژه بین المللی علم و فناوری در شنجن

به گزارش شنجن اکونومیک دیلی، شهر شنجن 37.48 میلیون یوان (5.57 میلیون دلار) را در 75 پروژه همکاری مستقل بین المللی علم و فناوری تأمین مالی نموده است.

این پروژه‌ها با هدف تولید-یادگیری-تحقیق توسط کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر و موسسات و شرکت‌های تحقیق و توسعه راه‌اندازی شده‌اند. پروژه "تحقیق در مورد تراشه آشکارساز مادون قرمز جدید و یکپارچه سازی سیستم" توسط دانشگاه علوم و فناوری جنوب و "تحقیق و توسعه و استفاده از نشانگر زیستی برای تشخیص و درمان دقیق افسردگی" توسط موسسه فناوری پیشرفته شنجن، آکادمی علوم چین از نمونه‌های این همکاری هستند.

هدف این صندوق حمایت از پروژه‌های همکاری فنی است که به جایگاه پیشرو بین‌المللی می‌رسند و حلقه‌های گمشده شهر را در زنجیره صنعتی آن جبران می‌کنند. علاوه بر پروژه‌های همکاری مستقل، از پروژه‌های همکاری بین‌دولتی، پروژه‌های تبادل رویدادها و پروژه‌های تبادل پرسنل در چندین زمینه کلیدی مانند فناوری اطلاعات نسل جدید، تولید تجهیزات پیشرفته، و سبز و کم کربن حمایت مالی خواهد شد.

بودجه پروژه‌های همکاری بین دولتی نمی‌تواند از 50 درصد سرمایه گذاری چین در تحقیق و توسعه با سقف 3 میلیون یوان تجاوز کند. برای پروژه‌های همکاری مستقل، نسبت بودجه نباید از 50% سرمایه گذاری چین در تحقیق و توسعه تجاوز کند و حداکثر بودجه 1 میلیون یوان است.

منبع: Shenzhen Daily

اعطای 200 میلیون یوان به مؤسسات متاورس در نانشا

منطقه نانشا گوانجو بسته ای از سیاست های حمایتی را در مورد صنعت Metaverse رونمایی و خوشه صنعتی Metaverse را در 25 جولای افتتاح کرد. به موسسات تحقیقاتی متاورس مستقر در نانشا تا سقف 200 میلیون یوان یارانه اعطا می‌شود و شرکت های کوچک و متوسط خوشه صنعتی متاورس تا 3 سال از اجاره فضا معاف خواهند بود.

وانگ گویلین، مدیر دفتر علم و فناوری شهرداری گوانجو، گفت که این سیاست‌ها در راستای طرح اخیر صادر شده برای توسعه نانشا به یک پلت فرم استراتژیک برای همکاری جهانی و همکاری جامع گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو است. به گفته زی وی، معاون حزب، پشتیبانی از صنعت Metaverse  9 جنبه پیشرفت های فناوری، پلت فرم های نوآوری، خوشه‌های صنعتی، تحقیق و توسعه، ساخت سناریوهای کاربردی، ساخت اکوسیستم نوآورانه، معرفی استعدادها، امور مالی علمی و مالکیت معنوی را پوشش می دهد.

شرکت‌های متاورس در نانشا هر سال تا 10 میلیون یوان یارانه (حداکثر 3 سال) برای سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه دریافت خواهند کرد. انجمن‌های Metaverse یا سایر سازمان‌ها در منطقه حداکثر 3 میلیون یوان یارانه برای عملیات یا سازماندهی مسابقات دریافت خواهند کرد.

به تیم های استعدادیابی که دارای فناوری بین المللی پیشرو یا مالکیت معنوی مستقل در Metaverse هستند، تا 100 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

ورود BYD به بازارهای خودروهای برقی در آلمان و سوئد

شرکت خودروسازی BYD که مقر آن در شنجن است، 10 روز پس از اعلام ورود خود به بازار ژاپن، از برنامه‌های خود برای فروش خودروهای برقی سواری (EV) در آلمان و سوئد خبر داد. این شرکت همکاری جدیدی را با Hedin Mobility، یکی از بزرگترین گروه‌های فروش خودرو در اروپا، با بیش از 230 شعبه در هشت کشور، اعلام کرد.

فروشگاه پرچمدار آن قرار است در ماه اکتبر در استکهلم سوئد افتتاح شود و بعداً فروشگاه‌های آفلاین بیشتری در بسیاری از شهرها راه اندازی خواهند شد. مشتریان این فرصت را خواهند داشت تا محصولات و فناوری‌های BYD را در فروشگاه‌ها تجربه کنند. انتظار می رود این شرکت در سه ماهه چهارم سال تحویل خودروهای الکتریکی را در کشورهای اتحادیه اروپا آغاز کند.

در 21 جولای، BYD ورود رسمی خود به بازار ژاپن را با شروع فروش خودروهای برقی مسافربری خود در ژاپن در ژانویه 2023 اعلام کرد.

در اوایل این ماه، BYD اعلام کرد که مجموع فروش آن در نیمه اول سال از 640 هزار دستگاه فراتر رفته و تسلا را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان از نظر فروش از مقام خود خلع کرده است. همچنین اخیراً از رتبه فولکس واگن به عنوان سومین خودروساز ارزشمند جهان پیشی گرفته است.

BYD تنها شرکت در جهان است که بر فناوری‌های اصلی کل زنجیره صنعت خودروهای الکتریکی، از باتری‌ها، موتورها، کنترل‌های الکترونیکی گرفته تا نیمه‌رساناها تسلط دارد و در عین حال راه‌حل‌های جامع انرژی جدید ارائه می‌کند.

بر اساس آخرین آمارها، ارزش افزوده خودروسازان بزرگ (با فروش سالانه بیش از 20 میلیون یوان یا 2.96 میلیون دلار) در نیمه اول سال جاری با تولید NEV ها نسبت به سال قبل 91.1 درصد افزایش یافته است.

اقدامات چیانهای برای حمایت از نوآوری

مقامات منطقه چیانهای شهر شنجن مجموعه ای از اقدامات را برای حمایت از نوآوری‌های علمی و فناوری اعلام کردند. هدف از این اقدامات ترویج ادغام فرامرزی عناصر نوآوری شنجن- هنگ کنگ-ماکائو، بهبود همکاری علمی و فناوری، تسریع توسعه اقتصاد دیجیتال و ایجاد منطقه ای از نوآوری‌های علمی و فناوری دریایی می‌باشد.

این اقدامات برای شرکت های فعال در صنایع نوظهور استراتژیک، صنعت خدمات اطلاعات، صنعت خدمات علم و فناوری و افراد شاغل در مؤسسات فوق اعمال می‌شود. حداکثر یارانه‌هایی که هر موسسه یا فرد در سال دریافت می‌کند به ترتیب از 10 میلیون یوان (1.48 میلیون دلار) و 2 میلیون یوان می‌باشد.

چیانهای از ساخت آزمایشگاه‌های مشترک بین 500 شرکت برتر جهان و شرکت‌های ملی نوآوری یا آزمایشگاه‌های مهم بین‌المللی حمایت می‌کند و 50 درصد سرمایه‌گذاری تا سقف 5 میلیون یوان برای آزمایشگاه‌های مشترک واجد شرایط را تامین مالی می نماید.

شرکت‌های تازه تاسیس اقتصاد دیجیتال که الزامات را برآورده می‌کنند تا سقف 2 میلیون یوان پشتیبانی خواهند شد. در عین حال، دولت ایجاد پروژه‌های اقتصاد دیجیتال و محصولات فناوری دیجیتال را تشویق و تا سقف 500 هزار یوان از پارک‌های هوشمند واجد شرایط بر اساس 30 درصد هزینه خدمات محصولات فنی پشتیبانی می‌کند.

شرکت‌های علوم و فناوری دریایی که در سال گذشته بیش از 10 میلیون یوان در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از دولت یارانه‌ای به ارزش 3 درصد از سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه تا سقف 500 هزار یوان دریافت خواهند کرد.

ایجاد کریدور نوآوری پیل سوختی صنعت خودرو در استان گواندونگ

بر اساس برنامه اقدامی‌که توسط مقامات استانی صادر شد، گواندونگ یک کریدور نوآوری صنعت خودرو با سلول سوختی با محوریت گوانجو و شنجن به عنوان شهرهای اصلی خواهد ساخت.

این برنامه تولید هشت جزء کلیدی شامل پشته‌های پیل سوختی، الکترودهای غشایی، صفحات دوقطبی، غشاهای تبادل پروتون، کاتالیزورها، کاغذ کربن، کمپرسورهای هوا و سیستم های گردش هیدروژن را در بر می‌گیرد. این برنامه اقدام تقویت برنامه ریزی و هماهنگی کلی در نوآوری فنی، ساخت زنجیره صنعتی، تامین انرژی هیدروژنی، ارتقای خودرو و تدوین سیاست را پیشنهاد می‌کند.

تا پایان سال 2025، پیش‌بینی می‌شود که این استان بیش از 10 هزار خودروی پیل سوختی فروخته، بیش از 100 هزار تن ظرفیت تامین هیدروژن سالانه ایجاد و بیش از 200 ایستگاه هیدروژن احداث نماید.

طبق برنامه، شهرهای گوانجو، شنجن و فوشان نقشی محوری در نوآوری و صنعتی شدن فناوری پیل سوختی خواهند داشت. Dongguan، Zhongshan و Yunfu به عنوان پایگاه‌های تحقیق و توسعه و تولید مواد، فناوری‌ها و تجهیزات کلیدی بوده و شهرهای Dongguan، Zhuhai و Yangjiang به عنوان پایگاه‌های تامین هیدروژن خدمت خواهند کرد.

گوانگدونگ 300 ایستگاه هیدروژن را در سراسر استان در طول دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) نصب خواهد کرد که بیش از 200 ایستگاه در شهرهای فوق ساخته خواهد شد. بر اساس پیش‌نویس برنامه اقدام شهر برای توسعه نوآورانه صنعت انرژی هیدروژن که در ماه جولای رونمایی شد، شنجن قصد دارد تا سال 2025 بازار صنعت انرژی هیدروژن خود را به 50 میلیارد یوان برساند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما