معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم مردادماه 1400 در دو بخش داخلی و خارجی این کشور مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد بازدیدکنندگان اتباع خارجی از قطر

سازمان برنامه ریزی و آمار قطر در نشریه ماهیانه خود آورده است که تعداد بازدیدکنندگان اتباع خارجی به قطر در ماه ژوئن گذشته بیش از 145.6 هزار نفر رسید که در مقایسه با حدود 24.2 هزار بازدیدکننده در ژوئن 2021، به رشدی به نسبت 499.5 درصدی رسید. این سازمان در نشریه خود برای ماه ژوئیه تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای حوزه خلیج فارس را نزدیک به 59 هزار و 620 نفر اعلام کرد که در مقایسه با ماه ذکر شده در سال گذشته به نسبت 575.7 درصد افزایش را نشان می دهد.

رشد مازاد تجاری قطر و تراز تجاری این کشور

مازاد تجاری قطر در نیمه اول سال جاری 103.5 درصد رشد داشته است، تراز تجاری ( مابه التفاوت کل صادرات و واردات) در مقایسه با 86.3 میلیارد ریال در شش ماهه اول سال 2021 با افزایش 98.3 میلیارد ریالی به 175.6 میلیارد ریال مازاد رسید. بر اساس داده‌های ماهانه سازمان برنامه ریزی و آمار کشور، ارزش کل صادرات در شش ماهه نخست امسال به 232.3 میلیارد ریال رسید که در مدت مشابه سال قبل 135.3 میلیارد ریال برآورد شد که 97 میلیارد ریال افزایش داشت بدان معنا که رشدی به نسبت 71.7 درصدی داشته است.

بازدهی مثبت گردشگری در قطر

گردشگری قطر اعلام کرد که بخش مهمان نوازی قطر بازدهی مثبتی داشته است، جایی که 3.1 میلیون شبی دز هتل تا ژوئن 2022 فروخته است و 30 هزار اتاق تا ژوئن 2022 ثبت شد. برثهولد ترینکل مدیر ارشد عملیات گردشگری قطر گفت: ما انتظار داریم تا پایان سال جاری 50 هتل افتتاح کنیم، علاوه بر راه اندازی چندین سرگرمی و جاذبه در سطح جهانی مانند استراحتگاه‌های ساحلی ویژه برای پرواز بادبادک های کاغذی و هتل های شناور.

رونمایی از دو پروژه برای اسکان خانواده‌ها و کارگران در اقامتگاه بازدیدکنندگان کشور قطر در جام جهانی

مهندس سلیمان سعید عبدالله مدیر بخش پروژه‌ها و توسعه وزات شهرداری قطر، از رونمایی استفاده از دو پروژه برای اسکان خانواده‌ها و کارگران در اقامتگاه بازدیدکنندگان کشور قطر در جام جهانی 2022 خبر داد. وی تصریح کرد: فازو دوم پروزه مسکن خانوار (100 واحد مسکونی) تکمیل شده و در مرحله بازرسی و بهره برداری قرار دارد، علاوه بر تکمیل 92 درصدی فاز سوم این پروژه ( 139 واحد مسکونی) است. با اشاره به اینکه نیروگاه اصلی و نیروگاه‌های فرعی برق راه اندازی شده است. وی اشاره کرد که ساخت 414 ویلا در محدوده پروژه مسکن کارگری به اتمام رسیده است، ضمن اینکه 98.74 درصد از فاز سوم این پروژه که شامل 714 واحد ویلا می‌شود به اتمام رسیده است، وی تأکید کرد: کار برای تکمیل اجرای آن در حال انجام است و این پروژه در ماه اوت (آگست) امسال توسط شرکت اصلی، شرکت املاک بروه تحویل داده خواهد شد.

گزارش فوربس خاورمیانه از فهرست 30 بانک قدرتمند خاورمیانه برای سال 2022 

"فوربس خاورمیانه" فهرست « 30 بانک قدرتمند خاورمیانه برای سال 2022» را منتشر کرد و برجسته ترین بانک هایی را که توانسته اند بر بحران کرونا ویروس غلبه کنند، معرفی کرد. برای تهیه این فهرست، تیم تحقیقاتی اطلاعات و داده‌های مالی را از بازارهای مالی کشورهای منطقه جمع آوری کرد، سپس بانک های فهرست شده را در بازارهای پول بر اساس ارزش بازار، درآمد، کل دارایی‌ها و سود خالص برای سال 2021 رتبه بندی کرد. مجموع سرمایه بازار 30 بانک بزرگ منطقه به 586.6 میلیارد دلار، بر اساس بسته شدن بازار در 28 ژوئن 2022، با کل دارایی‌های 2.5 تریلیون دلار افزایش یافت. بازارها در 28 ژوئن 2022 با کل دارایی 2.5 تریلیون دلار بسته می‌شوند. در حالی که بانک های خلیج فارس با 25 بانک در کشورهای شورای همکاری خایج فارس بر این فهرست غالب بودند. . عربستان سعودی و امارات به ترتیب با 10 و 7 بانک بیشترین رتبه‌ها را در این فهرست در اختیار دارند و قطر با 4 بانک و مراکش با 3 بانک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بانک ملی قطر (قطر الوطنی QNB) با مجموع دارایی‌های 300.3 میلیارد دلار برای دومین سال متوالی در صدر فهرست قرار گرفت.

توافق قطر و کاستاریکا برای راه اندازی یک مسیر هوایی جدید

وب سایت خبری « the costarica news » کاستاریکا با انتشار گزارشی فاش کرد که قطر و کاستاریکا برای راه اندازی یک مسیر هوایی جدید بین دو کشور که فرودگاه بین المللی حمد را به فرودگاه بین المللی سانتا ماریا پایتخت کاستاریکا متصل می‌کند، به توافق رسیده اند. در این گزارش آمده است، طی چند روز و هفته آینده در این خصوص به طور رسمی اعلام خواهد شد.

افزایش میزان ذخایر ارزی و نقدینگی بانک مرکزی قطر

ذخایر ارزی و نقدینگی بانک مرکزی قطر با 2.79 درصد افزایش به 211.325 میلیارد ریال در جولای گذشته در مقایسه با 205.575 میلیارد ریال در ماه مشابه سال 2021 رسید. ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی قطر در روز گذشته حاکی از آن است که ذخایر رسمی‌بانک مرکزی قطر تا پایان ماه ژوئن سال جاری نسبت به ماه مشابه سال 2021 حدود 4 میلیارد و 775 میلیون ریال افزایش یافته و به 153 میلیارد و 890 میلیون ریال رسیده است.

گزارش شرکت بنادر قطر (موانی قطر) از حجم مبادلات تجاری این کشور

شرکت بنادر قطر (موانی قطر) در حساب کاربری خود در توییتر تأکید کرده است که پایانه بار عمومی در بندر حمد که با ظرفیت 7 میلیون تن سالانه فعالیت می‌کند، نیازهای رو به رشد اقتصاد محلی را برآورده می‌کند. این شرکت افزود که این ایستگاه از رشد مبادلات تجاری بین قطر و جهان حمایت می‌کند. این شرکت خاطرنشان کرد که قدرت حرکت مثبت تجارت دریایی کشور هر ساله در زمانی افزایش می یابد که قطر مسیرهای تجاری جدید و منابع متنوع عرضه را راه اندازی می‌کند. این شرکت در حساب کاربری خود افزود: این ایستگاه به دلیل در دسترس بودن انبارهای کالاهای ترانزیتی، انبارهای سردخانه و مناطق وسیع سنگفرش شده متمایز است و ایستگاه کالاهای عمومی می‌تواند کالاهای مختلف از جمله ماشین آلات را جابجا کند.

تکمیل چهار پروژه غذایی و کشاورزی همزمان با برگذاری جام جهانی 2022 قطر

احمد الخلف مدیرعامل شرکت توسعه پروژه‌های جهانی قطر (شرکت العالمیه لتطویر المشروعات) در مصاحبه روزنامه الشرق، از تکمیل چهار پروژه غذایی و کشاورزی برای شروع تولید همزمان با جام جهانی 2022 قطر خبر داد. الخلف گفت: انتظار می رود که حجم تقاضا برای غذا و محصولات غذایی در دوره جام جهانی دو برابر شود، مشخص است که مقادیر مصرف در فصول جشن‌ها و تورنمنت ها به طور غیر عادی افزایش می‌باید، که انتظار می رود با برگزاری جام جهانی، بزرگترین جام در جهان؛ بیشتر اتفاق بیفتد. وی افزود: جام جهانی مصرف محصولات غذایی به ویژه اقلام ضروری مانند آب، میوه، سبزیجات، شیرینی، فست فود و غیره را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. الخلف در مورد پروژه‌ها که این شرکت راه اندازی خواهد کرد، گفت: پروژه‌های حیاتی راه اندازی شده است که در این مدت تولیدات آنها آغاز می‌شود، از جمله پروژه میگو و ماهی تپلاپیا و این پروژه‌ها تولید اولیه خو را آغاز کرده اند و در ماه سپتامبر اولین تولید میگوی آبزی پروری عرضه می‌کند و کار تولید از آغاز سالجاری شروع شده است. پروژه دوم ماهی تیلاپیلا و پروژه تخم مرغ است که قبل از جام جهای شروع به کار می‌کند و ظرفیت تولید به 180 میلیون تخم مرغ در سال می رسد.

آغاز پروازهای قطر ایرویز به شهر القصیم پنجمین مقصد آن به عربستان سعودی 

قطر ایرویز اعلام کرد که پروازهای خود به القصیم پنجمین مقصدهای آن به عربستان سعودی را از سر می‌گیرد و 3 پرواز در هفته در به این شهر خواهد داشت که از 22 آگست جاری آغاز می‌شود و در 2 سپتامبر آینده به 4 پرواز می رسد که با این پروازها، تعداد پروازهای مستقیم هواپیمایی قطر به عربستان سعودی به 101 پرواز در هفته افزایش می یابد. از سرگیری پروازها به القصیم و افزایش ظرفیت به عنوان بخشی از تلاش های مداوم قطر ایرویز برای گسترش خدمات خود در عربستان سعودی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای گردشگری و سفرهای تجاری است.

را ه اندازی یک برنامه آموزشی جدید اینترنتی به نام برنامه « متخصصان قطر» توسط گردشگری قطر 

گردشگری قطر یک برنامه آموزشی جدید اینترنتی به نام برنامه « متخصصان قطر» راه اندازی کرده است که هدف آن افزایش دانش آژانس های مسافرتی جهانی از پیشنهادات، محصولات و تجربیات متنوع گردشگری قطر است. فیلیپ دیکینسون از بخش « متخصصان قطر» نماینده بازارهای بین المللی گفت: این برنامه نشان دهنده گامی رو به جلو در راه حمایت از صنعت جهانی سفر است تا بتواند دوشادوش « توریسم قطر » به منظور تحریک رشد قابل توجه در تعداد بازدیدکنندگان برای رسیدن به شش میلیون بازدیدکننده سالانه تا سال 2030 است.

سود شرکت حمل و نقل دریایی ناقلات قطر 

شرکت حمل و نقل دریایی ناقلات قطر سود خالص خود را برای نیمه اول سالجاری 2022 بالغ بر یک 730 میلیون ریال اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته 2021 به نسبت 14.9 درصد افزایش یافته است.

قطر ، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان

داده‌های اتحادیه بین المللی گاز نشان می دهد که بر اساس داده‌های ماه آوریل 2022، که آخرین داده‌های موجود است، قطر به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل شده است که پس از صادرات خود؛ امریکا را دور زده است و پس از اتمام تعمیرات، گاز طبیعی مایع به بالاترین سطح در پنج سال گذشته رسید. مجموع صادرات گاز طبیعی مایع قطر در آوریل 2022 به 11.9 میلیارد دلار رسید در حالی که در آوریل 2021 این رقم 5.8 میلیارد دلار بود، بیشترین صادرات گاز طبیعی مایع قطر به چین و پس از آن به هند و ژاپن بوده است.

برگزاری سومین نشست کمیته مشترک امور کارگری قطر ـ ترکیه در آنمارا

کمیته مشترک امور کارگری قطر ـ ترکیه سومین نشست خود را در روزهای 8 و 9 آگست جاری در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار کرد. دو طرف درباره بسیاری از موضوعات حوزه کار، انتظارات بازار کار در دو کشور و راه‌های بهره مندی از کادرهای واجد شرایط از طریق اعمال قرارداد نیروی انسانی امضا شده مشترک و ابعاد همکاری‌های مشترک و تجربیات در زمینه‌های کاری بحث و تبادل نظر کردند. محمد حسن العبیدلی معاون وزیر کار در امور کار وزارت کار قطر و آقای اوگاز تونکای مدیرکل روابط خارجی وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ریاست این دور از نشست را سرپرستی کردند.

امضای تفاهمنامه میان دفتر ارتباطات دولتی وشرکت فناوری رسانه‌های اجتماعی دیجیتال« snap Inc»

دکتر محمد نویمی الهاجری سخنگوی رسمی دفتر ارتباطات دولتی طی اظهاراتی به تلویزیون قطر، بر اهمیت امضای تفاهم نامه با شرکت فناوری رسانه‌های اجتماعی دیجیتال « snap Inc » برای افتتاح دفترش در دوحه تأکید کرد. او گفت که حمایت مستقیم دولت از سیستم دیجیتال وجود دارد که کشور قطر را به یک محیط سرمایه گذاری جذاب در سطوح مختلف تبدیل کرده است. الهاجری تأکید کرد که دولت قطر در حال پیگیری همه ایده‌ها و پروژه‌هایی است که سیستم دیجیتال را در ابعاد مختلف ارتقا می دهد. وی در ادامه گفت: شاید جلسات مستمر با نمایندگان شرکت های بزرگ دنیا در حوزه دیجیتال ـ و جهت گیری این شرکت ها برای جا پایی در دوحه ـ گواه فضای سرمایه گذاری دولت قطر برای این شرکت ها باشد.

سهم قطر از تجارت گاز طبیعی مایع در سطح جهان

سهم قطر از تجارت گاز طبیعی مایع در سطح جهان در جولای گذشته به 23 درصد افزایش یافت و در ماه گذشته به 7.3 میلیون تن رسید و بنابراین صادرات قطر از استرالیا و ایالات متحده، دو رقیب اصلی آن در تجارت جهانی گاز مایع، پیشی گرفت. بر اساس داده‌های غیر رسمی‌که روزنامه لوسیل آنها را به دست آورده، صادرات قطر در ماه جولای به حدود 5.7 میلیون تن به 15 مقصد جهانی رسیده است، در حالی که حدود 1.6 میلیون تن هنوز به مقصد نهایی خود نرسیده اند. چین با حدود 760 هزار تن یکی از واردکنندگان عمده گاز قطر است و پس از آن هند با 749 هزار تن، کره جنوبی با 689 هزار تن و پاکستان با حدود 555 هزار تن قرار دارند. در زمان تهیه این گزارش، داده‌ها حاکی از آن است که بازار آسیا 3.9 میلیون تن از کل صادرات گاز مایع قطر را به خود اختصاص داده است که طی یک ماه گذشته به مقصد نهایی خود رسیده است و پیش بینی می‌شود این صادرات پس از رسیدن به مقادیر صادراتی که در مسیر رسیدن به مقصد نهایی هستند، افزایش یابد. بازار اروپا با حدود 1.3 میلیون تن در رتبه دوم که عبارتند از 5 کشور اروپایی بلژیک، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما