معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم مرداد ماه 1401مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

بهره برداری 31000 خانوار روستایی از کیت‌های خورشیدی برای تأمین برق

بر اساس آخرین گزارش شرکت سوناتل قرار است بزودی 31000 خانوار روستایی که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند از کیت‌های خورشیدی شرکت اورنج انرژی برای تأمین انرژی برق استفاده کنند. ارائه کیت‌های خورشیدی انفرادی که بطور آزمایشی در سال 2018 راه اندازی شد عمدتاً برای خانوارها و مشاغل کوچک واقع در مناطق روستایی در نظر گرفته شده است. به گفته شرکت مخابرات سوناتل Orange Energie یک راه حل کم هزینه برای جایگزینی باتری‌های یکبار مصرف می‌باشد. همچنین این سیستم یک روش پرداخت منعطف متناسب با درآمد افراد بصورت پرداخت‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه ارائه می‌دهد. کیت‌ها همچنین همراه با تجهیزاتی هستند که برق کمتر از 140 فرانک سیفا در روز برای کیت روشنایی (پانل خورشیدی + باتری + لامپ + مشعل + شارژر تلفن)، 240 فرانک سیفا در روز برای کیت راحتی (روشنایی + رادیو) و 500 فرانک سیفا در روز برای کیت تلویزیون. از طریق این پیشنهادات سوناتل به عنوان بخشی از استراتژی سیاست مسئولیت اجتماعی شرکتی خود متعهد به ارتقای دسترسی به برق برای جوامع روستایی با ارائه کیت‌های خورشیدی فردی به آنها است. این امر به منظور کمک به جاه طلبی‌های سنگال برای استفاده از انرژی با توجه به پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر است. در این رابطه مدیر عامل سوناتل گفت: ما می دانیم که انرژی خورشیدی یک انرژی قابل توجه است و ترکیب استفاده از انرژیهای مختلف برای پاسخگویی به نیازهای شدید بخش مخابرات ضروری است. هدف اصلی ما تا سال 2025 استفاده از این نوع انرژی است.

1401.05.15 مجله Lejecos 

 لزوم فوریت استفاده از شرایط فعلی برای بهره برداری از منابع گاز طبیعی سنگال و موریتانی

ان جی ایوک رئیس اجرایی اتاق انرژی آفریقا اظهار داشت: سنگال و موریتانی باید از شرایط فعلی برای بهره برداری هر چه سریعتر از منابع گاز طبیعی خود استفاده کنند. به گفته وی سنگال و موریتانی را می‌توان به عنوان ستاره‌های در حال ظهور در صنعت انرژی توصیف کرد. این منطقه کمتر از 1.13 تریلیون متر مکعب (tcm) ذخایر اثبات شده در سنگال و 28.3 میلیارد متر مکعب (bcm) در موریتانی دارد. در هر صورت وی از دو کشور و همچنین شرکت‌هایی که در این دو کشور نفت کشف کرده‌اند می‌خواهد که برای رعایت برنامه زمان بندی اجرای پروژه‌های خود پویایی نشان دهند. به گفته آیوک ضروری است که مقامات مسئول تمام تلاش خود را برای پیشبرد اجرای پروژه‌های گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (LNG) که در حال حاضر در مراحل مختلف توسعه در سنگال و موریتانی هستند انجام دهند. او توصیه می‌کند که آنها باید از تأخیر اجتناب کنند زیرا نمی‌توان دانست تا چه مدت کشورهای اروپایی مایل به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها هستند. واقعیت این است که معلوم نیست سنگال و موریتانی اکنون شانس بیشتری برای سرمایه گذاری در استفاده از گاز برای تأمین نیازهای داخلی خود و درآمدزایی از گاز و توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصاد کشورهایشان داشته باشند. اتاق انرژی آفریقا در گزارش بررسی قوانین مربوط به استفاده از انرژی نفت در سنگال و موریتانی که به زودی منتشر می‌شود توصیه می‌کند که روسای دولت‌ها و شرکت‌های نفتی بین‌المللی (IPC) در سنگال و موریتانی اجتناب از تأخیر در زمان‌بندی پروژه‌ها را در اولویت قرار دهند. در واقع شاهد هستیم که اجرای پروژه‌ها در منطقه به کندی پیش می‌رود. بعنوان نمونه راه اندازی پروژه گاز طبیعی مایع شناور (Flng) که ابتدا برای سال 2022 برنامه ریزی شده بود به سال 2023 موکول شده است. لذا هرگونه تأخیر در اجرای این پروژه‌ها که قرار است در اواخر دهه 2020 یا اواسط دهه 2030 آغاز شود به استثنای فاز 1 پروژه Gta Flng ممکن است از کمبود گاز LNG در بازار جلوگیری کند. از نظر ایوک کاری که انرژی گاز می‌تواند برای ریشه‌کن کردن فقر انرژی، رشد کسب و کارها و ایجاد شغل انجام دهد بسیار حیاتی است. در گذشته نه چندان دور کشورهای غربی و سازمان‌های زیست محیطی کشورهای آفریقایی را تحت فشار قرار دادند تا به بهانه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین از منابع نفتی خود دست بکشند، لذا شرکت‌های بین المللی نفتی (IOC) و سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای تمایلی به حمایت از پروژه‌های نفتی آفریقا نداشتند. امروزه وضعیت به نفع آفریقا و دقیقاً به نفع کشورهای دارای ذخایر طبیعی تغییر کرده است. کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را برای واردات گاز طبیعی از آفریقا انجام می‌دهند. آن‌ها اکنون در پروژه‌های نفت و گاز آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کنند و علاقه‌مند به اجرای طرح‌های زیرساختی در آفریقا هستند و به دنبال انجام هر کاری که می‌تواند برای تأمین نیازهای فوری انرژی آنها بینجامد می‌باشند.

 1401.05.17 روزنامه Le Quotidien

 تصویب استراتژی ملی برای توسعه صنایع دستی

رئیس جمهور مکی سال در شورای وزیران به پاپ آمادو ندایه وزیر صنایع دستی دستور داد روند اجرایی استراتژی توسعه صنایع دستی (Snda) را تا قبل از پایان سپتامبر 2022 تسریع بخشد. بر اساس بیانیه منتشره از سوی شورای وزیران رئیس جمهوری خاطر نشان نمود که نیاز به ایجاد یک سیستم کارآفرینی یکپارچه در این بخش با حصول اطمینان از اجرای آموزش‌های حرفه‌ای با دوره‌های کارآموزی مناسب وجود دارد. همچنین باید تأمین مالی صنعتگران از طریق ارائه سازوکارهای لازم از طریق صندوق تأمین مالی آموزش فنی و حرفه‌ای (3Fpt) صورت گیرد. وی همچنین بر فوریت نوسازی و تبدیل اتاق‌های اصناف، تقویت مرکز آموزش صنایع دستی (Cfa) در داکار، نهایی کردن برنامه ملی برای ساخت مراکز صنایع دستی در هر مرکز استان تاکید کرد. رئیس جمهور همچنین از دولت خواست با مشورت اتحادیه جواهرسازان بررسی‌های مربوط به ایجاد یک مجتمع ملی برای ساخت و بازاریابی طلا را نهایی کند. از سوی دیگر وی اهمیت توسعه مراکز صنعتی و افزایش اشتغال را به دولت یادآور شد.

 1401.05.1 سایت Equonet.net

 پذیرش معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای 7 شرکت در سال مالی 2023- 2022

اداره کل مالیات‌های دولتی (DGID) به تازگی فهرست شرکت‌های مناطق ویژه اقتصادی (Zes) معاف از مالیات بر ارزش افزوده برای سال 2023-2022 را اعلام نموده است. در حال حاضر 7 شرکت از یک بسته تشویقی استفاده می‌کنند که آنها را مستحق معافیت مالیاتی می‌نماید. این شرکتها عبارتند از: Hercules global Sarl که در تولید روان کننده‌ها، کربن، بیودیزل، شمش آلومینیوم و ضایعات فلزی فعالیت دارد. شرکت پلی تک سا، مستقر در روکاد فن بل ایر و متخصص در ساخت لوله‌های پی وی سی. همچنین شرکت Tosyali Senegal Iron Steel-Tiss تولید کننده فولاد، شرکت Sen-Surgel-Sas در فرآوری میوه و سبزیجات. شرکت‌ها Baobaoshu-Sa تولید کننده بسته‌های مقوایی، شرکت Kitamba Sasu تولید کننده لوله‌های بهداشتی و شرکت Galion Senegal Sa تولید کننده مواد پلاستیکی. در این رابطه رئیس دفتر رژیم‌های مالیاتی خاص گفت: هر بار که یک شرکت واقع در مناطق ویژه اقتصادی درخواست معافیت مالیاتی می‌دهد اداره مالیات بررسی می‌کند که آیا این شرکت تمام شرایط مربوط به صادرات و ایجاد شغل را دارا هست یا نه. در این صورت گواهی سالانه برای او صادر می‌شود تا بتواند بدون مالیات بر ارزش افزوده اقدام به صادرات کند.

  1401.05.19 مجله Lejecos

 ادامه حمایت صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک در جهت توانمند سازی اقتصادی زنان

صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک به اقدامات خود در جهت توانمندسازی اقتصادی زنان ادامه می‌دهد. در این خصوص صندوق مذکور با مشارکت صندوق تجهیزات سازمان ملل متحد (Uncdf) اقدام به ایجاد صندوق توانمندسازی اقتصادی زنان کرده است. این امر با اختصاص 250 میلیون فرانک سیفا به شرکت دیالیباتو تولید کننده قهوه محقق شد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشره توسط صندوق مذکور قرارداد مربوطه روز پنجشنبه در تیس امضا شد. پروژه مذکور شامل افزایش ظرفیت تولید قهوه از طریق احداث یک واحد تولیدی جدید در منطقه صنعتی تیس است. شرکت‌های کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. آنها محرک‌های اصلی رشد اقنصادی و ایجاد شغل هستند. در این راستا آقای کنینگ مدیر صندوق فونسیس گفت: این یک پروژه جذاب است که نه تنها به صنعتی شدن اقتصاد سنگال کمک می‌کند تا مصرف محلی را افزایش دهد بلکه کاهش کسری قهوه در بازار سنگال را نیز مرتفع می‌کند. در این راستا دیالیباتو برای فتح بازارهای ملی و بین المللی اقدام می‌کند. وی افزود: ما با درک نگرانی در مورد وجود نابرابری‌های اجتماعی و نرخ پایین مشارکت زنان در حوزه اشتغال در سنگال، آنها را در قلب پروژه خود قرار داده‌ایم. ماگات پته فی بنیانگذار و مدیر شرکت مذکور نیز اظهار داشت: تأمین مالی توسط فونسیس به شرکت این امکان را می‌دهد که با خرید ماشین آلات جدید ظرفیت تولید خود را سه برابر کند. همچنین امکان ساخت یک واحد تولیدی جدید در منطقه صنعتی تیس به مساحت 2000 متر مربع را نیز فراهم می‌کند. ما سال گذشته با سرمایه‌گذاری 243 میلیون فرانک سیفا در امبورو با یک استارت‌آپ سنگالی در ارتقای تولید غلات محلی و توانمندسازی اقتصادی زنان مشارکت کردیم. شایان ذکر اینکه در نوامبر 2019 زمانی که این صندوق ایجاد شد مبلغ 1 میلیارد فرانک سیفا برای انجام اولین سرمایه گذاری در اختیار صندوق قرار گرفت. در دور دوم جمع آوری کمک‌های مالی نیز مبلغ 10 میلیارد فرانک سیفا در اختیار صندوق مذکور قرار داده شد. در این راستا صندوق 6 میلیارد فرانک سیفا از بانک توسعه آفریقا به عنوان بخشی از برنامه حمایت از توسعه صنعتی، رقابت پذیری و ایجاد اشتغال (Paaice) دریافت کرده است.

 1401.05.20روزنامه Le Quotidien

 آغاز به کار منطقه کشت و صنعت غرب موسوم به اگروپل اوست

مصطفی دیوپ وزیر توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط گفت: پس از مناطق جنوبی و مرکزی، منطقه غربی مالیکوندا و نگوین ساندیارا دارای یک قطب کشاورزی شدند. در این خصوص منطقه کشت و صنعت غرب با نام آگروپل اوست که اجرای آن 18 ماه به طول انجامید دیروز در مبورخ واقع در شهر ساندیارا به بهره برداری رسید. مساحت این منطقه 1160 هکتار است که در 11000 شغل مستقیم ایجاد خواهد شد و گردش مالی آن 17 میلیارد فرانک سیفا خواهد بود. آگروپل غربی با هزینه بیش از 54 میلیارد فرانک سیفا شامل سه مرکز توسعه و آموزش کشاورزی، شش مزرعه خصوصی فردی برای تولیدات کشاورزی و دامی، منطقه‌ای اختصاص داده شده به گله‌داران عشایری و یک مرکز کشاورزی و صنعتی به وسعت 15 هکتار می‌باشد. وزیر توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط تصریح کرد: این مرکز کشت و صنعت دارای کشتارگاه گاو و گوسفند، بخش بسته بندی سبزیجات و میوه جات، سردخانه و آزمایشگاه کنترل کیفی است. پروژه‌های این قطب کشاورزی بخشی از عملیاتی‌سازی طرح سنگال در حال ظهور (PSE) است و هدف آن بهبود شرایط زندگی مردم به ویژه جوانان و زنان خواهد بود. وی افزود: هدف اگروپل ایجاد یک اقتصاد محلی از طریق توسعه بنگاههای کوچک و متوسط است و همچنین حمایت از مزارع خانوادگی و تولیدکنندگان کوچک را ممکن می‌سازد. علاوه بر اینکه وسیله‌ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد مشاغل مناسب برای جوانان و زنان است. همچنین این منطقه ابزار واقعی توسعه و برابری سرزمینی است که به مردم محلی اجازه می‌دهد از زیرساخت‌ها و خدمات ضروری متعددی مانند ایجاد کانال‌های ارتباطی برای برق، شبکه‌های آب و فاضلاب، پست‌های بهداشتی و اتصال به اینترنت بهره‌مند شوند. به گفته شهردار ساندیارا این پروژه پاسخی مؤثر به مهاجرت غیرقانونی و مهاجرت روستایی است زیرا جوانان را در سرزمین خود نگه می‌دارد و در عین حال به آنها اشتغال مناسب با حقوق و فرصتی برای سرمایه گذاری ارائه می‌دهد تا بتوانند نیازهای خود و خانواده‌هایشان را تأمین کنند. در این راستا شهردار مالیکوندا نیز اظهار داشت: بخش کشاورزی سنگال دارای تعدادی محدودیت بوده که شامل کمبود ابراز و لوازم مکانیزه و وابستگی بسیار زیاد به تغییرات آب و هوایی است.

 1401.05.20 مجله Lejecos

 برگزاری یک جلسه آموزش اشتغال پذیری برای 200 جوان سنگالی توسط شرکت نستله سنگال

شرکت نستله سنگال مدتی پیش یک جلسه آموزشی در مورد اشتغال پذیری جوانان در داکار برگزار کرد. در این جلسه نزدیک به 200 جوان در بازار کار توانستند شرکت کنند. هدف این جلسه تقویت قابلیت اشتغال شرکت کنندگان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه نوشتن رزومه و مدیریت مصاحبه‌های شغلی بود. پردیس نستله سنگال که توسط کارشناسان منابع انسانی اداره می‌شود دانشجویان جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را قادر می‌سازد تا آنها را برای دنیای کار آماده کند. زیرمجموعه سنگالی شرکت چندملیتی سوئیس در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد این طرح آموزشی بخشی از ابتکار جهانی برای جوانان می‌باشد که توسط این شرکت چندملیتی از سال 2017 راه اندازی شده و هدف آن کمک به 10 میلیون جوان در سراسر جهان است که تا سال 2030 به فرصت‌های اقتصادی از طریق اشتغال و کارآفرینی دست یابند. در این جلسه پردیس نستله سنگال افراد جوان زیر 30 سال ساکن در مناطق تایرو، تایرو ازور، دیامنگون و سیکاب مبائو شرکت کردند. نستله سنگال اعلام نمود که این جوانان نه تنها تکنیک‌ها و روش‌های لازم حرفه‌ای را دریافت کردند بلکه آنها همچنین توانستند سؤالات خود را مطرح کنند و نیازهای خود را در این زمینه توضیح دهند. در بیانیه مطبوعاتی به نقل از مدیر نستله سنگال، عیسی سانوگو آمده است: ما می‌خواهیم به تقویت اشتغال جوانان کمک کنیم. آنها با بازار کار بسیار رقابتی روبرو هستند لذا ما می‌خواهیم به آن‌ها پشتیبانی لازم را بدهیم تا از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه درخواست شغل بدهند. این شرکت که در سنگال به خاطر ارائه محصولاتی مانند قهوه نسکافه، شیر گلوریا یا مکعب‌های غذای مگی شناخته می‌شود بر تمایل خود برای ادامه ارائه دوره‌های کارآموزی، جلسات آموزشی عملی و پشتیبانی در پروژه‌های مشارکتی تاکید کرد. دولت سنگال که طرح تقویت اشتغال جوانان را راه اندازی کرده است باید از اینکه بخش خصوصی به طور فعال در زمینه اشتغال جوانان مشارکت دارد خرسند باشد. در واقع یکی از موانع برنامه‌های اشتغال جوانان این است که یا جوانان آموزش‌های لازم را نمی‌بینند یا آموزش آنها پاسخگوی نیاز شرکت‌ها نیست. بدتر از آن گاهی اوقات مردم نمی‌دانند چگونه کارآفرین باشند. این بدان معناست که وسایلی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بتوانند به یک استقلال اقتصادی خاص دست یابند در نهایت به سرمایه‌های از دست رفته تبدیل می‌شوند.

 1401.05.21روزنامه Le Quotidien

 اجرای سیستم انبارداری محصولات کشاورزی با امکان جمع آوری مبلغ 2.100 میلیارد فرانک سیفا برای بخش بادام زمینی و بادام هندی

دریس جونیور دیالو مدیر عامل سازمان تنظیم سیستم انبارداری محصولات کشاورزی (Orsre) اعلام کرد در سال 2022 با اجرای این سیستم امکان جمع آوری مبلغ دو میلیارد و صد میلیون فرانک سیفا برای فعالان بخش بادام زمینی و بادام هندی فراهم شد. وی با تمجید از کارایی این سیستم گفت: در چارچوب افزایش فعالیت بانک‌ها برای اعطای وام به تولیدکنندگان بخش کشاورزی فعال‌تر می‌شوند. وی معتقد است با این سیستم کیفیت محصول در هنگام ورود به انبار بررسی می‌شود. وی این سخنان را در مراسم اختتامیه یک جلسه آموزشی که برای بیست نفر از افراد شاغل در قست انبارداری محصولات کشاورزی ترتیب داده شده بود ایراد کرد. این اقدام در راستای اجرای برنامه رقابت پذیری در بخشهای کشاورزی و دامداری در سنگال (Pcae) با همکاری دولت سنگال، انجمن توسعه بین المللی (IDA) و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) انجام می‌گیرد. نامبرده تأکید کرد که انتخاب این افراد بر اساس یک فراخوان انجام شده و هدف کلی این است که این افراد با کلیه امور انبار داری محصولات کشاورزی بویژه بخش بادام زمینی و بادام هندی آشنا شوند.

1401.05.21روزنامه 24 Hures

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما