معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۳

افزایش واردات محصولات کشاورزی در نیجریه

آخرین گزارش اداره ملی آمار تجارت خارجی کالا در سه ماهه اول سال جاری حاکی از آن است که ارزش واردات محصولات کشاورزی در سه ماهه اول سال 2022 به 443.36 میلیارد نایرا و ارزش محصولات کشاورزی صادر شده از این کشور به 201.59 میلیارد نایرا رسیده است.

آخرین گزارش اداره ملی آمار تجارت خارجی کالا در سه ماهه اول سال جاری حاکی از آن است که ارزش واردات محصولات کشاورزی در سه ماهه اول سال 2022 به 443.36 میلیارد نایرا و ارزش محصولات کشاورزی صادر شده از این کشور به  201.59 میلیارد نایرا رسیده است. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که واردات محصولات کشاورزی در این دوره به میزان 241.77 میلیارد نایرا از صادرات فراتر رفته است، رویدادی که توسط کشاورزان و سایر سهامداران در تجارت کشاورزی در نیجریه نگران‌کننده توصیف شد. آنها این موضوع را به نگرانی‌های مختلف نسبت دادند، اما تأکید کردند که این چالش‌ها زمانی که دولت فدرال و ذینفعان به طور کلی با آن مواجه شوند، قابل رفع است.

کبیر ابراهیم، رئیس ملی انجمن کشاورزان نیجریه (آفان)، با اعلام اینکه کاهش صادرات به دلیل کاهش بهره وری است، گفت کمبود نهاده‌های کشاورزی و ناامنی  بهره‌وری در بخش کشاورزی را کاهش داده است. این موضوع نه تنها برای کشاورزان بلکه برای همه ذینفعان واقعی صنعت کشاورزی در این کشور نگران کننده است.» وی افزود: «دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. فعالیت های کشاورزی به کودها و نهاده‌ها بستگی دارد ضمن اینکه بدلیل ناامنی حتی آزادی رفتن به مزرعه همیشه وجود ندارد. قطعاً این موارد بهره وری را تحت تأثیر قرار می دهد».

به گفته رئیس ملی انجمن کشاورزان نیجریه اکثر ایالت هایی که محصولات اقتصادی بالایی تولید می‌کنند در حال حاضر تحت تأثیر ناامنی قرار دارند. وی از دولت فدرال و ایالتی خواست تا اطمینان حاصل کنند که نهاده‌های کشاورزی که بین کشاورزان توزیع می‌شود، به ذینفعان مورد نظر برسد. وی گفت در صورت لزوم باید به نهاده‌ها نیز یارانه پرداخت شود، زیرا این امر باعث می‌شود کشاورزان در دسترس تر باشند وی تصریح کرد: سرمایه گذاری‌ها در مورد کود باید افزایش یابد و یارانه این کالا به دست کشاورزان برسد. وی همچنین خواهان مبارزه با ناامنی شد و گفت نیروهای امنیتی باید جنگ را از راهزنان ببرند.

مطالعه ای که توسط گروه مشاوره بوستون (BCG )، یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی، انجام شده نشان می دهد نیجریه و 44 کشور دیگر در سراسر جهان به شدت در معرض بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین هستند. از سوی دیگر در شرایطی که اغلب کشورهای وارد کننده گندم بواسطه جنگ روسیه و اوکراین، به نوعی با مشکل مواجه شده اند کشور نیجریه از یک سو بواسطه کاهش ارزش پول ملی خود و از سوی دیگر کاهش کشت گندم در داخل کشور با مشکلات بیشتری مواجه است.

در سال های اخیر واردات گندم به نیجریه افزایش یافته و از 730.9 میلیارد نایرا در سال 2020 به 1.295 تریلیون نایرا در سال 2021 رسید. محاسبات روزنامه پانچ از سوی اداره ملی آمار، آمار تجارت خارجی نشان می دهد که واردات گندم به پرجمعیت ترین کشور آفریقا از سال 2020 تا 2021 به میزان 77.23 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها