معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۰

افزایش ترانزیت کانتینری در بندر آکتائو قزاقستان

آمار عملکرد بندر آکتائو در کشور قزاقستان نشان می‌دهد حجم ترانزیت ماهانه کالا در این بندر از زمان آغاز بحران اوکراین به حدود 3 برابر افزایش یافته است. بندر آکتائو در ماه فوریه 2022 که درگیری در اوکراین آغاز شد حدود 1700 کانتینر بیست‌فوتی را جابه‌جا کرد، اما در ماه ژوییه شمار کانتینرهای ترانزیتی به 4500 عدد رسیده است.

پیش از آغاز بحران اوکراین، 90 درصد صادرات به‌ویژه در مسیر کریدور شرق به غرب از طریق روسیه و اوکراین به انجام می‌رسید، اما به دلیل وضعیت ژئوپلیتیک کنونی، صادرکنندگان مجبور به یافتن مسیرهای جدید هستند و یکی از مسیرهای جایگزین بندر آکتائو است.

از همین رو، حجم کار در این بندر افزایش یافته و فعالیت ترانزیتی و کشتیرانی آن به میزان قابل توجهی گسترده‌تر شده است. رشد فعالیت‌ها در بندر آکتائو به اندازه‌ای بوده که تاکنون مقامات آن در چندین مورد به صورت رسمی اعلام کرده‌اند زیرساخت‌های بندرهای آکتائو برای پاسخگویی به حجم مبادلات نیازمند سرمایه‌گذاری جدید و توسعه است.

عمده برنامه‌های توسعه زیرساختی بندر آکتائو به سه حوزه کانتینری و فله و بارگیری نفت مربوط است. یکی از مقامات آکتائو اعلام کرده است زیرساخت‌های بندری در این شهر حداقل نیازمند 45 تا 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید است.

گفتنی است، بنا به اظهارات آبای تورکپنبایف، رئیس بندر آکتائو، بخش اصلی ترانزیت انجام‌گرفته در این بندر مربوط به محموله‌هایی است که به کشورهای قفقاز و اروپا و ترکیه ارسال می‌شوند.

مدیران بندر آکتائو می‌گویند هم‌اکنون نفت این کشور از راه‌گذر «ترانس‌قفقاز» یعنی از طریق بندرهای آکتائو و کوریک به جمهوری آذربایجان و از آنجا به پایانه‌های گرجستان صادر می‌شود. مقامات بندری قزاقستان گفته‌اند این کشور باید راه‌های جایگزینی برای صادرات نفت داشته باشد. بر همین اساس اعلام شده است که مذاکرات برای توسعه زیرساخت‌ها در جهت افزایش صادرات نفت این کشور به گرجستان در حال انجام است. افزون بر آن، رئیس بندر آکتائو به صورت ضمنی اعلام کرده است امکان ازسرگیری فعالیت‌های ترانزیتی با ایران نیز وجود دارد.

به‌گفته مقامات بندری قزاقستان، هم‌اکنون ظرفیت واقعی زیرساختی بندر آکتائو 70 هزار کانتینر در سال است که در صورت توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند به 130 تا 140 هزار عدد کانتینر در سال افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما