معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در نیمه اول مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

واکنش رئیس انجمن تجار پاکستان در برابر کاهش یافتن نرخ محصولات نفتی

اشرف بهتی رئیس انجمن تجار پاکستان تصمیم دولت مبنی بر کاهش نرخ محصولات نفتی را خوشایند خواند و ابراز امیدواری کرد که به دلیل روند کاهش نرخ نفت در بازار جهانی، در روزهای آینده نرخ محصولات نفتی بیشتر کاهش خواهد یافت. او از دولت خواست تعرفه برق را نیز کاهش دهد تا میزان‌گرانی تقلیل یابد. (روزنامه اکسپرس)

تامین وام 200 میلیون دلار توسط بانک جهانی به بخش کشاورزی پاکستان

بانک جهانی اعطای وام دویست میلیون دلاری به پاکستان را تصویب نمود. این مبلغ برای بهبود بخشیدن به حوزه کشاورزی تخصیص می‌یابد. طبق اعلامیه‌ای که از سوی بانک جهانی صادر شد، این پول در ایالت پنجاب جهت بهبود بخشیدن به حوزه کشاورزی و در جهت طرح‌های کشاورزان کوچک هزینه خواهد شد. (روزنامه نئی بات)

بودجه ای برای بازسازی سقف ساختمان تاریخی موزه اختصاص داده شد

احسان بهته سکرتری گردشگری و باستان‌شناسی در زمان بازدید از موزه لاهور و بررسی طرح‌های توسعه موزه گفت در بازسازی سقف ساختمان تاریخی موزه هیچ‌گونه سهل‌انگاری تحمل نمی‌شود. برای تضمین امنیت کامل موزه، تجهیزات نوین نصب می‌شود. در مرحله نخست، با صرف 50 میلیون روپیه، کف و سقف بازسازی شده و تجهیزات امنیتی به‌روزرسانی خواهد شد. (روزنامه اکسپرس)

راه اندازی طرح " کار ملی" برای جوانان بیکار

دولت فدرال تصمیم گرفته است برای نوجوانان بیکار به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی در سطح دولتی و خصوصی، طرح "کار ملی" را راه‌اندازی کند. بر اساس این طرح سالیانه دو میلیون فرصت شغلی جدید به وجود خواهد آمد. نخست‌وزیر برای فعال کردن این طرح، "کارگروه ملی جوانان" را تشکیل داده است که برای به وجود آوردن فرصت‌های شغلی به‌طور اضطراری از سراسر کشور بازدید خواهد کرد. (روزنامه اکسپرس)

اظهارات رئیس اتاق بازرگانی در خصوص همکاری دولت و بانک مرکزی

میان نعمان کبیر رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور در بیانیه‌ای گفت: دولت و بانک مرکزی باید با همکاری اقدامات درازمدت و طولانی مدت برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار انجام دهند وگرنه یک طوفان گرانی در کشور برپا خواهد شد که به بخش‌های مهم اقتصاد کشور صدمه بدی وارد خواهد شد. افزایش روز به روز نرخ دلار باعث افزایش هزینه کسب و کار خواهد شد. توجه بر جستجوی جایگزین واردات و افزایش در حجم صادرات ضرورت دارد. (روزنامه جنگ)

سرمایه گذاری خارجی در پاکستان از سال 2021 لغایت 2022 میلادی

در ماه ژوئن سال مالی 2021-22 در مجموع دویست و هفتاد و یک میلیون دلار  سرمایه خارجی به‌صورت مستقیم به پاکستان منتقل شد که نسبت به ژوئن سال 2021  نود و دو درصد بیشتر است. در ماه ژوئن سال گذشته خارجی‌ها یک‌صد و چهل‌ و یک میلیون دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کردند. از ماه جولای 2021 لغایت ژوئن 2022 در مجموع حجم سرمایه‌گذاری خارجی 1 میلیارد و 868 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال مالی گذشته سه درصد بیشتر می‌باشد. طبق آمار در سال مالی گذشته حجم سرمایه‌گذاری چین بیش از همه بود. از سوی چین 532 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شد ولی نسبت به سال مالی پیش‌تر، سرمایه‌گذاری چین 29 درصد کاهش یافته است. پس از چین، سرمایه گذاری آمریکا بعنوان دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار در پاکستان  50 درصد افزایش یافت. آمریکا در سال مالی 2011، 166 میلیون دلار و در سال مالی 2022 دویست و پنجاه میلیون دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کرد. در سال مالی گذشته سرمایه‌گذاری سنگاپور در پاکستان بیش از همه افزایش یافت. سنگاپور در سال مالی 21 به‌طور مستقیم 4 میلیون دلار و در سال مالی 2022 حدود 110.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. طبق این گزارش، سرمایه‌گذاری سوئیس 137 درصد، مالزی 96 درصد و آلمان 67 درصد افزایش یافته است اما سرمایه‌گذاری هنگ‌کنگ 12 درصد کاهش یافت. طبق  آمار در سال مالی، سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه انرژی در پاکستان 34 درصد، عرصه تجاری 37 درصد، ماشین‌آلات الکترونیکی 66 درصد و در حوزه کشف و نفت و گاز 15 درصد کاهش یافت. در مقابل آن سرمایه‌گذاری در عرصه کسب‌وکار مالی (financial business)  67 درصد و در سایر حوزه‌ها 74 درصد افزایش یافته است. (روزنامه نوای وقت)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما