معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

گزارش عملکرد شرکت های عضو اتاق بازرگانی و صنایع سرمایه گذاران خارج از کشور

اتاق بازرگانی و صنعت سرمایه گذاران خارج از کشور (OICCI) گزارش سالانه مشارکت اقتصادی خود در سال 2023 را منتشر کرده است که بر سرمایه گذاری‌های قابل توجه شرکت های عضو آن در پاکستان در دهه گذشته تاکید می‌کند.

اتاق بازرگانی و صنعت سرمایه گذاران خارج از کشور (OICCI) به عنوان نقطه مرجع ملی برای سرمایه گذاران خارجی در پاکستان عمل می‌کند. این اتاق که در سال 1860 به عنوان اتاق بازرگانی کراچی تأسیس شد، قدیمی ترین اتاق آسیای جنوبی است که دارای 200 عضو از 30 کشور جهان است . مهم ترین وظیفه این اتاق تسهیل سرمایه گذرای و کمک و مشاوره به دولت برای جذب سرمایه گذار با بهبود شرایط سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری‌ها و مشارکت ها

این گزارش نشان می‌دهد که شرکت‌های عضو OICCI طی 10 سال گذشته 22.6 میلیارد دلار به اقتصاد پاکستان تزریق کرده‌اند که از خالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) این کشور در مدت مشابه که  19.8 میلیارد دلاربود پیشی گرفته است. این سرمایه گذاری قابل توجه نشان دهنده تعهد اعضای OICCI به توسعه اقتصادی پاکستان است.

عملکرد مالی

139 شرکت عضو اتاق بازرگانی و صنعت سرمایه گذاران خارج از کشور (OICCI) عملکرد مالی قابل توجهی را گزارش کردند که عبارتند از:

- دارایی: در مجموع 29.6 تریلیون روپیه

- هزینه سرمایه: بالغ بر 482 میلیارد روپیه

- عوارض دولتی: در مجموع 2.4 تریلیون روپیه

- درآمد ناخالص: رسیدن به 10.4 تریلیون روپیه در سال مالی گذشته

رشد و توسعه

این گزارش همچنین رشد شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی و صنعت سرمایه گذاران خارج از کشور (OICCI) را با 51 شرکت فهرست‌شده نشان می‌دهد که عملکرد مالی قابل‌توجهی را نشان می‌دهند. از سال 2019 تا 2023، این شرکت‌ها به نرخ رشد مرکب سالانه 30.2 درصد سود قبل از مالیات ، در مقایسه با شاخص 19 درصدی بین سال‌های 2018 و 2022 دست یافتند.

گردش مالی از نظر بخش

این گزارش یک تقسیم بندی از گردش مالی در بخش های مختلف اقتصادی – تجاری را  برای سال 2023 ارائه می دهد که مشارکت های متنوع صنایع مختلف را در اقتصاد پاکستان را نشان می دهد:

- نفت، گاز و انرژی: 4.85 تریلیون روپیه

- بانکداری، بیمه، مالی و لیزینگ: 1.5 تریلیون روپیه

علاوه بر سهم پولی، اعضای OICCI همچنین نقش پیشرو در انتقال فناوری، تحول دیجیتال، معرفی آخرین اختراعات و به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌ها در زمینه عملیات تولید، زنجیره تامین و بازاریابی برندهای مشهور بین المللی ایفا می‌کنند.

رئیس OICCI، ریحان شیخ، تاکید کرد که اعتماد و سرمایه گذاری پایدار اعضای OICCI، پایه محکمی‌برای رشد و توسعه آینده در پاکستان ایجاد می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1850619/226bn-invested-in-a-decade-oicci

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما