معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

افتتاح مناقصه بلوکهای نفت و گاز در جمهوری دموکراتیک کنگو

رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو 28 ژوئیه، فراخوان برای مناقصه 30 بلوک هیدروکروبوری از جمله 27 بلوک نفتی و 3 بلوک گازی از دریاچه کیوو را طی مراسمی در کینشازا افتتاح کرد و ساخت یک یا چند پالایشگاه در جمهوری دموکراتیک کنگو را تضمینی برای استقلال انرژی این کشور برشمرد.

رئیس جمهور کنگو به احزاب مختلف در مورد شفافیت در مدیریت بودجه و هم چنین در مورد احترام به تنوع زیستی جمهوری دموکراتیک کنگو در طول اجرای این پروژه‌ها اطمینان داد و گفت این فراخوان برای مناقصه‌ها به هیچ وجه به منزله چشم پوشی از تعهدات بین المللی نیست. من به شرکای بین المللی در مورد عزم دولت خود برای انجام کارهای بهره برداری و اکتشاف با استفاده از ابزارهایی که از محیط زیست، اکوسیستم ها و تعادل اکولوژیکی محافظت می‌کنند، اطمینان می دهم. فلیکس تشیسکدی افزود: تمام کارهای مربوط به اثرات منفی بر محیط زیست با یک مطالعه جامع بر روی محیط زیست با هدف به حداقل رساندن تأثیرات انجام خواهد شد و باید مورد تایید وزارت محیط زیست قرار بگیرد.

این بلوک‌ها که در نقشه جغرافیایی جمهوری دموکراتیک کنگو، تقریباً در تمام استان‌های کشور یافت می‌شوند که از شهر کینشازا شروع می‌شود. ارزش آن حدود 22 میلیارد بشکه نفت خام و 66 میلیارد متر مکعب گاز متان حل شده در دریاچه کیوو است. واحد ارتباطات ریاست جمهوری اعلام کرد این 30 بلوک مطمئنا باعث رونق اقتصاد کشور و ایجاد هزاران شغل برای مردم خواهد شد. تشیسکدی هم چنین خاطرنشان کرد که راه اندازی فراخوان مناقصه دلیلی بر تمایل وی به قرار دادن این پتانسیل در خدمت توسعه کشور است. او گفت: «ما دیگر نباید فقط از پتانسیل های جمهوری دموکراتیک کنگو در این مورد حرف بزنیم بلکه به ما بستگی دارد که از آن بهره برداری کنیم. تشیسکدی افزود: پس از معادن، زمان آن فرا رسیده است که ما از بخش هیدروکربن‌ها نیز بهره برداری کنیم.

فرآیند شفاف، بی طرفانه و رقابتی

دیدیه بودیمبو وزیر هیدروکربور در افتتاحیه این مراسم گفت: «انتخاب بلوک‌های منتخب برای مرحله اول فراخوان مناقصه بر اساس بهترین بررسی‌ها و چشم‌اندازهای شناسایی شده در حوضه‌های رسوبی مختلف انجام شد.. ذخایر با ویژگی‌های زمین شناسی با احتمال بسیار بالای انباشت هیدروکربور، تضمین سودآوری برای سرمایه گذاران آینده است. وی این فراخوان برای مناقصه را  فرآیندی عمومی، شفاف، بی طرفانه و رقابتی دانست که جمهوری دموکراتیک کنگو را قادر می سازد تا مشارکت های برد-برد را به نفع متقابل سرمایه گذاران و مردم کنگو ایجاد کند.

واحد ارتباطات ریاست جمهوری اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو می خواهد از طریق این پیشنهاد تجاری از حق حاکمیت خود برای استفاده از ثروت نفتی در راستای توسعه کشور استفاده کند. به گفته متخصصان، نزدیک به 6000 محصول حاصل از بهره برداری نفت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سهم بخش هیدروکربور ها در حال حاضر در اقتصاد کنگو  6 درصد تخمین زده می‌شود که می‌تواند به 40 درصد از بودجه ملی برسد، در شرایطی که قیمت محصولات نفت و گاز در سراسر جهان افزایش یافته است. مناقصه بلوک های نفتی بیش از 6 ماه و پیشنهادات برای بهره برداری از گاز متان در مدت 3 ماه ثبت می‌شود. در این مراسم تعدادی از شرکت های علاقمند حضور داشتند. 

 دیدیه بودیمبو، وزیر هیدروکربور کنگو، اعلام کرد از 27 بلوک نفتی، سه بلوک در ساحل حوضه رودخانه کنگو و 9 بلوک در منطقه عظیم جنگل های بارانی "حوضه مرکزی" در غرب کشور واقع شده اند. 15 مورد دیگر در شرق کشور و در نزدیکی دریاچه‌های بزرگ آلبرت و تانگانیکا قرار دارند. سه بلوک گازی در دریاچه کیوو، هم چنین در شرق واقع شده اند.  فعالان محیط زیست به طرح‌های حفاری در حوضه مرکزی اعتراض کرده‌اند. اکتشاف نفت در آنجا، که شامل بریدن درختان برای حمل و نقل تجهیزات می‌شود، می‌تواند تأثیر فاجعه‌باری بر گونه‌های کمیاب داشته باشد. صلح سبز آفریقا ماه گذشته گفت: "سه تا از بلوک ها با زمین‌های تورب ( پوده) مرکزی Cuvette Centrale همپوشانی دارند، یک کانون تنوع زیستی حاوی حدود 30 گیگاتن کربن، معادل سه سال انتشار جهانی." اما دولت می‌گوید پس از انجام مطالعات اثرات زیست‌محیطی، مجوز داده است. به گفته وزیر نفت این کشور، بلوک‌های نفتی که جمهوری دموکراتیک کنگو قصد دارد آن‌ها را به مناقصه بگذارد، دارای ذخایری است که 16 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که ارزش آن با قیمت‌های فعلی بیش از 650 میلیارد دلار است. داده‌های اولیه گردآوری شده توسط GeoSigmoid مستقر در تگزاس هنوز باید با اکتشاف بیشتر و کشف ذخایر هیدروکربوری سودآور اقتصادی تایید شود. برآوردها بر اساس نرخ قیمت متوسط 107 دلار در هر بشکه است. چهار بلوک در امتداد دره تانگانیکا 25/7میلیارد بشکه ذخایر دارند در حالی که 9 بلوک عرضه شده در Cuvette Centrale یا حوضه مرکزی حدود 4/6میلیارد بشکه ذخایر دارند. بلوک ندوندا در نزدیکی سواحل اقیانوس اطلس حدود 130 میلیون بشکه دارد، در حالی که گانزی به طور بالقوه 2 میلیارد بشکه و یما/ماتامبا-ماکانزی 800 میلیون بشکه دارد. کنگو بزرگترین کشور از نظر خشکی در جنوب صحرای آفریقا با ذخایر بالقوه قابل توجه نفت است، اما تولید فعلی آن تنها حدود 25000 بشکه در روز از بلوک های نفتی قدیمی است که توسط شرکت فرانسوی Perenco SA در سواحل اقیانوس اطلس کنترل می‌شود. در حالی که این بلوک‌ها در کشوری فقیر که بودجه آن برای سال جاری 1/11 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، پتانسیل ایجاد درآمد را دارند، پیشنهادات مناقصه باعث نگرانی دوستداران محیط زیست در مورد باز کردن جنگل‌های بارانی عظیم کنگو و بزرگترین زمین‌های زغال سنگ نارس جهان برای اکتشاف شده است. وزارت نفت در یک ارائه ویدئویی گفت که این بلوک ها "با دقت" انتخاب شده اند و حساسیت مناطق حفاظت شده کشور را در نظر می‌گیرند.

دیدیه بودیمبو، اشاره کرد که «این فراخوان‌ها برای مناقصه‌ بلوک ها بیش از هر چیز به جمهوری دموکراتیک کنگو اجازه می‌دهد نه تنها صنعت نفت و گاز خود را توسعه دهد، بلکه بیش از همه به توسعه اجتماعی-اقتصادی جمعیت کنگو، از طریق تأثیر آن در ایجاد شغل و هم چنین تامین برق برای بهبود شرایط زندگی بسیاری از خانوارها کمک کند. علاوه بر این، وزیر هیدربورس اطمینان داد که وزارت او تضمین خواهد کرد که هر یک از شرکت‌های منتخب می‌توانند سیاست شفاف و کارآمدی در زمینه مسئولیت اجتماعی شراکت داشته باشند تا بتوانند از یک سو به توسعه جوامع محلی کمک کنند و از سوی دیگر، از برنامه توسعه فعلی در پایگاه 145 قلمرویی که توسط رئیس دولت فلیکس تشیسکدی هدایت می‌شود، حمایت کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما