معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۷

سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بودجه این اتحادیه در دریافت و پرداخت

درآمدهای اتحادیه اروپا تقریباً به طور انحصاری شامل کمک‌های کشورهای عضو مربوط به مالیات‌ها و عوارضی است که کشورها جمع‌آوری می‌کنند و همچنین میزان درآمد ناخالص ملی آنها می‌شود. اصلی‌ترین و از نظر تاریخی قدیمی‌ترین مؤلفه بودجه اروپا، عوارض و مالیات بر تولیدات کشاورزی است که به دلیل مرزهای مشترک و سیاست کشاورزی به اضافه سهم کمی از مالیات بر ارزش افزوده جمع آوری شده توسط کشورهای عضو و درصدی از درآمد ملی آنها به منظور تأمین مالی برنامه‌های اروپایی است.

نحوه شکل‌گیری بودجه اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که همیشه کشورهایی وجود خواهند داشت که اهداکنندگان خالص هستند و کشورهایی که ذینفع خالص هستند – به طور کلی، بیشترین انتقال از کشورهای ثروتمندتر در بخش غربی اتحادیه اروپا است که مالیات و عوارض بیشتری دریافت می‌کنند و درآمد ملی بالاتری دارند، به اعضای جدید که اکثر برنامه‌های توسعه در آنجا اجرا می‌شود.

انتقال وجوه از کشورهای "ثروتمند" به کشورهای "فقیر" بیش از حد واضح است - در حالی که در سال 2020، آلمان 28 میلیارد یورو به بودجه اتحادیه اروپا کمک کرد و 12.6 میلیارد یورو پس گرفت، فرانسه نیز- 24 میلیارد کمک کرد و در مقابل 16 میلیارد یورو بازپس گرفت اما در مقابل 4.9 میلیارد کمک پرداختی، 18 میلیارد یورو دریافت کرد.  بیشترین تراز مثبت مربوط به لوکزامبورگ به دلیل کوچک بودن اقتصاد محلی و قرار گرفتن تعدادی از موسسات اروپایی در آن و همچنین لیتوانی، کرواسی و لتونی است. قابل ذکر است که توسعه اقتصادی تاخیری اسپانیا این کشور را به گروه ذینفعان خالص بودجه اروپا سوق داده است. ظاهراً تفاوت‌های بسیار زیادی هم در مشارکت اتحادیه اروپا و هم در هزینه‌ها بین کشورها وجود دارد که هم اندازه اقتصاد و هم سطح توسعه هر یک را منعکس می‌کند.

در مورد بلغارستان، در سال 2020 این کشور 586 میلیون یورو به بودجه اروپا کمک کرد و 2.23 میلیارد یورو  از صندوق های مختلف دریافت کرد. اگر به ساختار آنها نگاه کنیم، صندوق‌های کشاورزی با کمی‌بیش از 800 میلیون یورو در سال و همچنین صندوق‌های توسعه روستایی (303 میلیون یورو) بیشترین سهم را دارند و پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه اقتصادی و اشتغال (بیش از 850 میلیون یورو) است.

در طول دهه گذشته، تعادل بین مشارکت بلغارستان و هزینه‌های اتحادیه اروپا در این کشور نسبتا ثابت باقی مانده است. اوج هزینه‌ها در ابتدای دوره برنامه ریزی قبلی برای برنامه‌های اروپایی بود و به 2.8 میلیارد یورو رسید. در مقابل این پس‌زمینه، اندازه سهم، رشد ثابت‌تری داشته است، از 346 میلیون یورو در سال 2011 به 586 میلیون یورو در سال 2020، که تا حدی نشان‌دهنده رشد اقتصادی خوب در طول دهه است. در طول دوره، این کشور در میان بزرگترین ذینفعان خالص اتحادیه اروپا باقی مانده است.

البته تأثیر بودجه اروپا بر همگرایی واقعی توسعه اقتصادی کشورهای عضو به توازن بین مشارکت و وجوه پرداخت شده تحت برنامه‌های مختلف محدود نمی‌شود. این امر به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله ظرفیت اداری و مدیریتی کشورهای مختلف، دسترسی به تامین مالی مشترک، فرصت های کسب و کار برای بهره مندی از سرمایه گذاری‌ها و در برخی موارد وجود فساد می‌باشد.

به همین دلیل، دور از واقعیت است که 1 یورو خرج شده، به عنوان مثال، در لهستان و بلغارستان، تأثیر یکسانی داشته باشد - برعکس، مقایسه مسیرهای توسعه اقتصادی ذینفعان خالص نشان دهنده نقش بسیار متفاوتی است. در صندوق های اروپایی دلایلی وجود دارد که حتی در شرایط ظرفیت اداری محدود، تمرکز بر مدیریت و جذب سرمایه‌های اروپایی منجر به تلاش کمتر دولت ها برای جذب سرمایه گذاری خصوصی و بهبود فضای کسب و کار می‌شود. با این حال، هنگام بررسی نقش بلغارستان در اتحادیه اروپا، همیشه باید در نظر داشت که این کشور بیشتر دریافت کننده است.

 

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/koj-kolko-vnasja-i-vzima-ot-budjeta-na-es-roljata-na-bylgarija

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما