معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته اول مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

حسابرسی شرکت های خودروسازی پاکستان توسط کمیته محاسبات عمومی مجلس ملی این کشور

کمیته محاسبات عمومی مجلس ملی پاکستان به دلیل تأخیر در تحویل خودروهای سفارشی علیرغم دریافت مبلغ پیش خرید، به شرکت های خودروسازی دستور داد تا جزئیات مبالغ پیش فروش دریافت شده را به دفتر حسابرسی کل پاکستان ارائه دهند. این کمیته همچنین از وزارت دارایی، بانک مرکزی و هیئت درآمد فدرال درخواست نمود تا پرونده حساب های بانکی و جزئیات مالیاتی این شرکت ها را ظرف مدت 10 روز به کمیته ارائه کنند. بنا به گزارش حسابرسی کل پاکستان شرکت های خودروسازی بیش از 150 میلیارد روپیه به عنوان پیش فروش دریافت نموده اند.  

نور عالم خان رئیس این کمیته گفت: خودروهای ساخت پاکستان فاقد کیفیت هستند و ایمنی ندارند. با این وجود قیمت خودروهای ساخت داخل به ده میلیون روپیه رسیده است. در حالی که افزایش قیمت دلار نباید تاثیری بر قیمت خودروهای پیش فروش شده داشته باشد. اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند خودروهای استاندارد تولید کنند، باید واردات خودرو را مجاز نمود .منبع: روزنامه نیوز

افزایش صادرات خشکبار پاکستان

مورخ 30 تیر 1401، خشکبار صد و چهل و چهارمین محصول صادراتی پاکستان می‌باشد. این کشور با حجم صادرات 16.4 میلیون دلاری در سال 2020، در رده بیست و چهارمین صادرکننده بزرگ خشکبار در جهان  قرار گرفت. مقاصد عمده صادرات خشکبار پاکستان در این سال به چین (6.8 میلیون دلار)، عربستان سعودی (2.97 میلیون دلار)، ایالات متحده (1.24 میلیون دلار)، امارات متحده عربی (796000 دلار) و فنلاند (490000 دلار) بوده است.

در سال مالی 22-2021 حجم صادرات میوه پاکستان 3.39 درصد و صادرات دانه‌های روغنی و آجیل 216.33 درصد افزایش داشته است.

میوه‌های خشک با کیفیت و آجیل عمدتاً در بلوچستان، خیبرپختونخواه و گلگیت بلتستان به عمل می آید.  دولت برای بهبود تولید میوه، بذر مرغوب در اختیار کشاورزان قرار داده که به افزایش درآمد کشاورزان کمک کرده است. منبع: ایندپندنت نیوز

رونق صنایع سیمان و خودرو در پاکستان

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که آغاز پروژه‌های مختلف سیپیک باعث ایجاد تقاضا برای اقلام مختلف شده و تأثیرات مثبتی بر صنعت داخلی خواهد گذاشت. به عنوان مثال پروژه‌های سیپیک تقاضا برای سیمان را بین 1.5 تا 3 میلیون تن در سال افزایش داده است. در این راستا مدیریت کارخانه تولید سیمان لکی اعلام نموده طی چند سال آینده تولید خود را از 7.5 میلیون تن به 15 میلیون تن خواهد رساند. این کارخانه 200 میلیون دلار برای احداث کارخانه جدید تولید سیمان سرمایه گذاری کرده تا نیازهای آتی را برآورده سازد. از سوی دیگر قیمت زغال سنگ برای استفاده در تولید بتن در سطح جهان 50 دلار در تن کاهش یافته و این امر آینده روشنی را برای این صنعت به همراه خواهد داشت. کارشناسان معتقدند با رشد 16 درصدی صنعت بتن در پاکستان، تولید آن به 15 میلیون تن در سال جاری خواهد رسید. پیش بینی می‌شود تقاضا برای فولاد نیز از 4 میلیون تن در سال به 6 میلیون تن افزایش یابد. در حال حاضر 475 واحد تولید فولاد در پاکستان فعال هستند که قادر به تامین فولاد مورد نیاز برای پروژه‌های سیپیک نبوده و نیاز به راه‌اندازی واحدهای بزرگ‌تر تولید فولاد می‌باشد.

صنعت خودروی پاکستان نیز در حال حاضر سالانه حدود 225000 دستگاه خودرو تولید می‌کند که با اجرای پروژه‌های سیپیک پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک میزان تولید به 500000 دستگاه در سال برسد. بر اساس گزارش اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو در پاکستان، تولید موتور سیکلت در این کشور پس از اجرای پروژه‌های سیپیک از 87000 دستگاه به 21 میلیون دستگاه در سال افزایش یافته است. لازم به ذکر است شرکت های چینی در گوادر از معافیت مالیاتی برخوردارند و دو شرکت خودروسازی چینی فوتون گروپ و آتو بی ام دبلیو برای سرمایه گذاری در بخش خودروسازی پاکستان اعلام آمادگی نموده اند. منبع: ایندپندنت نیوز

افزایش دریافت وام توسط بخش خصوصی پاکستان در سال مالی 22-2021

دریافت وام از سیستم بانکی توسط بخش خصوصی علیرغم نرخ بالای بهره در سال مالی 22-2021 به بالاترین سطح خود یعنی1.44 تریلیون روپیه رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی پاکستان اعتباربخشی بانک ها به بخش خصوصی در سال مالی 2022 در مقایسه با سال مالی 2021 شاهد رشد 88 درصدی یعنی افزایشی معادل 766 میلیارد روپیه بوده است.

جذب اعتبار توسط بخش خصوصی عمدتاً ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی کشور به ویژه در صنایع بزرگ و بخش های صادرات محور بود که باعث افزایش سرمایه گذاری در این بخش ها گردید. دریافت وام از سیستم بانکداری متعارف در سال مالی 2022 به 850 میلیارد روپیه در مقایسه با 270 میلیارد روپیه در سال گذشته رسید که نشان دهنده افزایش 214 درصدی می‌باشد. تامین مالی توسط بانک های اسلامی نیز با افزایش افزایش 72 درصدی به 239 میلیارد روپیه در سال مالی 2022 در مقایسه با 139 میلیارد روپیه در سال مالی 2021 رسیده است.  صنایع نساجی، مخابرات، سیمان، چرم، خودرو، ساخت و ساز و کشاورزی بخش‌هایی هستند که بیشترین اعتبار بانکی را در سال 2022 دریافت کرده اند. منبع: پاکستان پرو

آمار تولید و واردات گوشی موبایل در پاکستان

بنا به گزارش سازمان مخابرات پاکستان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2022 تعداد 14.08 میلیون دستگاه گوشی موبایل در کشور تولید و یا مونتاژ شده است. تعداد گوشی‌های همراه تولیدی/مونتاژ شده داخلی در سال 2021 حدود 24.66 میلیون دستگاه و در سال 2020 حدود 13.05 میلیون دستگاه بوده است.

میزان واردات گوشی همراه در سال2020 حدود 24.51 میلیون دستگاه، در سال 2021 حدود 10.26 میلیون دستگاه و در شش ماه نخست سال 2022 تعداد 1.14 میلیون دستگاه بوده است. در مجموع ارزش واردات کالاهای مربوط به بخش ارتباطات در سال مالی 22-2021 با افزایش 3.52 درصدی به 2.593 میلیارد دلار رسیده است. منبع: پاکستان پرو

تاخیر در اجرای پروژه خط اتوبوس سبز در سطح شهر کویته

پروژه خط اتوبوس سبز شهر کویته در بودجه سال مالی 21-2020 توسط دولت میر جام کمال خان عالیانی تصویب گردید و تصاویر اتوبوس های سبز رنگ پارک شده در پارکینگ سازمان مدیریت بلایای طبیعی بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. اما نحوه بهره برداری از اتوبوس ها در این پروژه هنوز مشخص نیست. یکی از مسئولین ارشد دفتر سروزیر در این رابطه گفت: در این طرح هنوز معلوم نیست که چند راننده باید استخدام ‌شوند، سوخت اتوبوس ها توسط کدام منبع تامین شود و کدام بخش مجری این پروژه باشد. سخنگوی دولت بلوچستان نیز موضع دولت فعلی را روشن نموده و گفت: دولت قبل این پروژه را بدون مطالعات امکان‌سنجی مناسب معرفی کرده و هنوز مسیر تردد اتوبوس ها در سطح شهر مشخص نیست. وی خاطرنشان کرد که اتوبوس‌های این پروژه در تاریخ 8 خرداد 1401 وارد شهر کویته شده است.

در دولت قبل قرار بود 100 دستگاه اتوبوس برای رفع مشکل حمل و نقل در سطح شهر کویته، خریداری شود. اما پس از رایزنی دولت تصمیم به خرید 8  دستگاه اتوبوس گرفت و قرار بود در طرح آزمایشی، چهار دستگاه اتوبوس در مسیر سرینا چوک به بلیلی و چهاردستگاه اتوبوس تا گمرک منطقه سریاب تردد نمایند. به نقل از مقامات وزارت حمل و نقل بلوچستان، اتحادیه‌های حمل و نقل فعال در سطح شهر کویته نسبت به این پروژه ملاحظاتی داشتند که پس از مذاکره با مسئولین وزارت حمل و نقل نگرانی‌هایشان برطرف شده است. منبع: کویته ویس

 توافق هیئت های بازرگانی پاکستان و افغانستان برای تسهیل امور تجاری میان دو کشور

کمیسیون سه روزه هیئت های بازرگانی پاکستان و افغانستان در تاریخ 29 تیر 1401 در کابل به پایان رسید. آقای محمد صالح احمد فاروقی دبیر وزارت بازرگانی پاکستان و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت بازرگانی افغانستان و امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه ریاست جلسات این کمیسیون را بر عهده داشتند.

در جریان این کمیسیون دو طرف ضمن تاکید بر رشد تجارت و ترانزیت دوجانبه در سال مالی جاری به بررسی اقدامات متقابل برای تقویت تجارت دوجانبه و حل مشکلات پیش روی واردکنندگان و صادرکنندگان دو کشور پرداختند و بر اتخاذ اقدامات متعدد جهت کارآمدی گذرگاه مرزی، تضمین ترخیص زودهنگام، تردد آسان کامیون‌های تجاری و بهبود کارایی در ترخیص کالا به توافق رسیدند.

اجرای سند پذیرش موقت (که به موجب آن وسایل نقلیه تجاری دوطرف می‌توانند در مرزها تردد نمایند و نیازی به بارگیری و تخلیه کالا در گذرگاه مرزی نیست)، افزایش ساعت کاری در تمامی‌گذرگاه‌ها به ‌ویژه تورخم، خرلاچی، غلام خان و چمن سپین بولدک و همکاری در امور گمرکی برای بهبود کارایی در ترخیص کالا از موارد توافق میان دو طرف بود.

همچنین تصمیم گرفته شد اتوبوس های لوکس مسافربری بین پیشاور و جلال آباد و کویته و قندهار تا پایان ماه اوت سال جاری راه اندازی شود. مشکلات صدور روادید نیز یکی از موارد مورد بحث بود که قرار شد با هماهنگی متقابل برطرف گردد. منبع: اکسپرس تریبون

کمبود بیش از 60 قلم داروی ضروری در پاکستان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید

قاضی منصور دلاور رئیس اتحادیه تولیدکنندگان داروی پاکستان ضمن تائید کمبود برخی داروهای ضروری در بازار محلی گفت: هزینه‌های تولید این داروها به حدی افزایش یافته که تولید و فروش آنها با قیمتی کمتر از هزینه تولید غیرممکن است. وی افزود: کاهش ارزش روپیه بزرگترین عامل افزایش هزینه تولید بسیاری از داروهای ضروری است. دولت باید قیمت این داروها را 30 الی 40 درصد افزایش دهد یا به طور کلی نظارت و کنترل بر قیمت ها را حذف نماید. در غیر این صورت کمبود ادامه خواهد داشت و شرکت ها مجبور خواهند شد تولید چند داروی دیگر را نیز متوقف کنند.

در حال حاضر داروی بیماری‌های روانپزشکی، اختلالات عصبی (از جمله صرع)، سل، ضد افسردگی، ضد انعقاد خون، مسکن‌ها، داروهای ضد فشار خون، قطره و قرص کلونازپام، متیل فنیدیت برای درمان پیش فعالی کودکان و چند قلم داروی دیگر در بازارهای محلی پاکستان کمیاب شده است. این در حالی است که مقامات سازمان تنظیم قیمت داروی پاکستان ادعا نموده اند تنها 8 قلم دارو به دلیل مشکلاتی در زنجیره تامین، در بازار موجود نمی‌باشد. منبع: پاکستان پرو

کاهش تولیدات کارخانه‌های خودروسازی در پاکستان

صنعت خودروی پاکستان به دلیل کاهش ارزش روپیه، افزایش هزینه‌های لجستیک، مالیات و عدم ‌ثبات اقتصادی در حال فروپاشی است. براساس گزارش های واصله بانک مرکزی پاکستان، تایید اعتبار اسنادی برای واردات قطعات تولید خودرو را به تعویق انداخته که باعث رکود و تاخیر در تولید و تحویل خودروهای پیش فروش شده گردیده است. این مسئله باعث شده شرکت تویوتا با تقلیل روزهای کاری، هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهد. شرکت های هوندا اطلس، کیا و پاک سوزوکی نیز تصمیم گرفته‌اند مونتاژ خودرو را به یک شیفت تقلیل دهند.

سکوت دولت و کاهش تولید خودرو، مشکلات تاخیر در تحویل را تشدید نموده و می‌تواند بر فروش خودرو تأثیر منفی بگذارد. وضعیت جاری شرکت‌های خودروسازی را متضرر نموده و ادامه آن می‌تواند منجر به اخراج هزاران کارمند از این شرکت ها گردد. منبع: پاکستان پرو

- بانک توسعه آسیایی اعلام کرد نرخ تورم در پاکستان در 6 ماه گذشته از 12 درصد به 21 درصد افزایش یافته است. منبع: روزنامه باخبر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما