معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته اول مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بازار خشکبار پاکستان

طبق آخرین آمار گمرک پاکستان، میزان واردات خشکبار در سال مالی 2021 از نظر وزنی به 78 هزار تن رسید که نسبت به سال مالی قبلی رشد 254 درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل، ارزش مالی واردات خشکبار به پاکستان در سال مالی 2021 حدود 78 میلیون دلار می‌باشد که نسبت به سال مالی قبلی، 129% رشد کرده است.

ترکیه در رده دوم کشورهای اروپایی در بخش کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین منابع درآمد ملی ترکیه محسوب می‌گردد. ترکیه در سال های اخیر موفق شده است تا در صدر کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی جهان قرار گیرد و با پیشی گرفتن از بسیاری از کشورهای دیگر، با رشدی که در این بخش داشته، در رده دوم کشورهای اروپایی قرار گرفته است. حدود 36% از زمینهای این کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد و این صنعت از جایگاه مهمی در اقتصاد این کشور برخوردار است.

صادارت میوه به مالزی: موانع و فرصت‌ها

کشور ایران با توجه به دارا بودن تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز از کشورهای چهار فصلی محسوب می‌شود که مزیت امکان کاشت انواع محصولات طبیعی را داشته و در تمامی فصل ها میوه‌های گرمسیری و سردسیری در آن تولید می‌شود. اگرچه بازارهای هدف صادراتی ایران بیشتر متمرکز بر کشورهای همسایه می‌باشد ولی حضور و رقابت در بازارهای دورتر از جمله مالزی نیز می‌تواند در صورت برنامه ریزی مناسب، جذابیت های خاص خودش را داشته باشد.