معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات جمهوری آذربایجان در سال 2022 به 18.5 میلیارد دلار رسید

گزارش ماهنامه «بررسی صادرات» در ماه ژوییه که مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی جمهوری آذربایجان منتشر می‌کند نشان می‌دهد که صادرات این کشور در ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2022 بالغ بر 18.5 میلیارد دلار بوده که 1.5 میلیارد دلار آن صادرات غیرنفتی بوده است. صادرات بخش غیرنفتی نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن 25.4 درصد افزایش یافته است. منتشر شده است.

(خبرگزاری رپورت، 14 تیر)

کاهش صادرات طلا از جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا مه سال 2022 به ارزش 62.9 میلیون دلار طلا صادر کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است. ارزش کل صادرات طلا در این دوره شش‌ماهه در سال 2021 نزدیک به 87.4 میلیون دلار بوده است. آمار نشان می‌دهد این کشور در ماه مه 2022 حدود 14.9 میلیون دلار طلا صادر کرده که نسبت به ماه مه سال گذشته 34.6 درصد کاهش داشته است.

(خبرگزاری آپا، 10 تیر)

ایران 10 میلیون تن کالا را از طریق راهگذر شمال-جنوب از روسیه حمل خواهد کرد

به گزارش دفتر خبرگزاری آپا در تهران، «شهریار افندی‌زاده» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد ایران و روسیه بر سر ترانزیت 10 میلیون تن کالا از خاک روسیه از مسیر راهگذر شمال - جنوب به توافق رسیده‌اند. وی افزود: «مبادلات تجاری روسیه و اتحادیه اروپا از مرز 250 میلیارد یورو گذشت و وضعیت اخیر روسیه این مبادلات را کاهش داد. از این رو ایران می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت کالاهای روسیه باشد. هم‌اکنون گردش تجاری دو کشور حدود 4.5 میلیارد دلار است.»

افندی‌زاده با اشاره به توافق ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا گفت: «توافقی بین دو طرف برای تکمیل پروژه راه‌آهن رشت - آستارا و راه‌اندازی 160 کیلومتر از آن به انجام رسید. پس از راه‌اندازی این جاده می‌توانیم بار را از بندرعباس مستقیماً به آستارا در جمهوری آذربایجان و از آنجا به روسیه منتقل کنیم.»

(خبرگزاری آپا، 14 تیر)

همکاری‌های اقتصادی دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران

گزارش‌های مالی شعبه باکو «بانک ملی ایران» منتشر شد

شعبه باکو «بانک ملی ایران» گزارش مالی نیمه اول سال 2022 را منتشر کرد. سود بانکی در ژانویه تا ژوئن 2022 حدود 1 میلیون و 735 هزار منات (1.8 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته)، هزینه بهره 139.1 هزار منات (13.6 درصد کاهش)، سود خالص 1 میلیون و 596 هزار منات (3.5 درصد افزایش) بوده است. در این دوره همچنین ایجاد ذخایر دارایی‌ها 98 هزار و 871 منات، درآمد عملیات ارزی 100 هزار و 754 منات، درآمد کارمزد 87 هزار و 401 منات، سایر درآمدها 2 هزار و 622 منات و درآمد واگذاری زمین و ساختمان و تجهیزات 7 هزار و 306 منات بوده است.

هزینه‌های شعبه برای تجدید ارزیابی جایگاه ارزی 138 هزار و 805 منات، هزینه کارمزد 70 هزار و 880 منات و هزینه‌های دفتری معادل 877 هزار و 754 منات بوده است. بر این اساس، شعبه باکو «بانک ملی ایران» نیمه اول سال 2022 را با سود خالص 805 هزار و 721 منات به پایان رساند که 1.4 برابر بیشتر از دوره مشابه سال 2021 است. این بانک در دوره مشابه سال 2021 سود خالص 575 هزار و 159 منات داشته است.

تا اول ژوییه 2022 کل دارایی‌های این بانک با 4.6 درصد افزایش به 90.041 میلیون منات، از جمله وام به مشتریان با کاهش 1 درصدی به 9.728 میلیون منات رسید. کل بدهی‌های شعبه با 4 درصد افزایش به 53 میلیون و 816 هزار منات و کل سرمایه با 2.3 درصد افزایش به 36 میلیون و 224 هزار منات رسید.

(خبرگزاری آپا، 17 تیر)

ایران و جمهوری آذربایجان در پروژه‌های مشترک بخش انرژی همکاری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری ترند، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در آغاز سفر خود به جمهوری آذربایجان در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف باکو به خبرنگاران گفت: «ایران و جمهوری آذربایجان در حال اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه آب و برق هستند.» به گفته محرابیان، در این سفر در مورد نیروگاه‌های برق‌آبی خداآفرین و قیز‌قلعه‌سی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. همچنین قرار است سند همکاری بین دو کشور امضا شود.

محرابیان افزود در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، اتصال شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه و دیگر حوزه‌های مورد علاقه مذاکراتی انجام خواهد شد. وزیر نیرو ایران گفت یکی از اولویت‌های دولت کنونی ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه است. جمهوری آذربایجان از همسایگان خوب ایران است و دیدارهای متعدد مقامات دو کشور نشان می‌دهد که دو طرف اراده جدی برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها دارند. رؤسای جمهور دو کشور برای تضمین سیاست حسن همسایگی تاکنون نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند.

محرابیان با اشاره به این‌که همکاری‌های گسترده‌ای بین دو کشور در زمینه آب و برق وجود دارد، خاطرنشان کرد: «پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه آب نیز در حال اجراست. با راه‌اندازی نیروگاه بر روی سدهای قیز‌قلعه‌سی و خداآفرین، دو کشور به طور مشترک برق تولید خواهند کرد».

(پایگاه‌های خبری شرق‌آذ و ترند: 15 تیر)

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با وزیر نیرو ایران دیدار کرد

شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان روز 15 تیر 1401 با علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری ترند به نقل از هیئت وزیران جمهوری آذربایجان، در این دیدار، با اشاره به وجود گفت‌وگوهای سیاسی در سطح عالی بین دو کشور، اهمیت دیدار الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان و سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که 29 ژوئن در عشق‌آباد برگزار شد مورد تأکید قرار گرفت.

در این دیدار، دو طرف با اشاره به همکاری‌های موفقیت‌آمیز جمهوری آذربایجان و ایران در بخش‌های گوناگون به‌ویژه در زمینه‌های تجاری-اقتصادی، حمل‌ونقل، انرژی و فرهنگی، نقش تماس‌های منظم و سفرهای متقابل را در توسعه روابط بسیار مهم ارزیابی کردند. همچنین در این دیدار چشم‌انداز گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و خاطرنشان شد که همکاری‌های مؤثر در بخش انرژی ادامه خواهد یافت.

(خبرگزاری ترند، 15 تیر)

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رژیم کاری و شیوه توزیع آب مخزن ارس را مشخص کردند

دیلقم شریف‌اف، سخنگوی شرکت سهامی عام بهسازی و منابع آب جمهوری آذربایجان به خبرگزاری آپا گفت: «پیش‌نویس پروتکل پنجاه‌ویکمین اجلاس کمیسیون مشترک دائم جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌برداری از منابع آب و انرژی رودخانه ارس در تبریز مورد بررسی قرار گرفت.»

در این اجلاس که به ریاست ذاکر قلی‌اف نایب رئیس شرکت سهامی عام بهسازی و منابع آب جمهوری آذربایجان و رئیس آذربایجانی این کمیسیون مشترک برگزار شد، ایلچین ممدوف رئیس شعبه و الخان حسین‌اف رئیس بخش این شرکت و جمعی از نمایندگان وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان و سازمان‌های مرتبط در جمهوری خودمختار نخجوان نیز حضور داشتند. در این اجلاس، رژیم کاری مخزن ارس و توزیع آب بین دو کشور مشخص و جداول توزیع استفاده مشترک از منابع آب و انرژی در این رودخانه ارس تهیه و شیوه‌نامه آن امضا شد. جلسه ارزیابی پیش‌نویس پروتکل پنجاه‌ودومین نشست کمیسیون مشترک جمهوری آذربایجان و ایران سال 2023 در باکو برگزار خواهد شد.

(خبرگزاری آپا، 9 تیر)

چشم‌انداز توسعه روابط گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت

فؤاد نقی‌اف، رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان، روز 27 ژوئن با سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند به‌نقل از آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان، در این دیدار که در حاشیه یازدهمین کنفرانس وزرای گردشگری سازمان همکاری اسلامی‌ برگزار شد، چشم‌انداز توسعه روابط گردشگری دو کشور و فرصت‌های همکاری‌ در آینده مورد بررسی قرار گرفت. نقی‌اف با تأکید بر اهمیت تبادل تجربیات گردشگری بین دو کشور همسایه، خاطرنشان کرد ایران از نظر شمار شهروندانی که به جمهوری آذربایجان سفر می‌کنند در بین سه کشور نخست قرار دارد. رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان همچنین ابراز امیدواری کرد که در گرماگرم احیای سریع گردشگری در دوره پس از همه‌گیری، شمار گردشگران ایرانی به‌زودی به سطح پیش از همه‌گیری برسد. سیدعزت‌الله ضرغامی نیز خاطرنشان کرد که وجود پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی بین دو کشور نقشی مهم در توسعه روابط گردشگری دارد. طرفین همچنین در مورد اهمیت اجرای سند امضا شده بین ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری، ساده‌سازی صدور روادید، همکاری متقابل بین نمایندگان صنعت گردشگری و دیگر موضوعات تبادل نظر کردند.

گفتنی است شمار بازدیدکنندگان جمهوری اسلامی ایران از جمهوری آذربایجان در 5 ماه نخست 2022 بالغ بر 64 هزار و 833 نفر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 77 درصد افزایش یافته است.

(خبرگزاری ترند، 7 تیر)

فاطمی‌امین: روسیه آماده تأمین مالی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا است

رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت و معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین وضعیت راهگذر شمال - جنوب به خبرگزاری آپا گفت: «روسیه آمادگی خود را برای تأمین مالی تکمیل پروژه راه‌آهن رشت - آستارا اعلام کرده است.» وی با اشاره به این‌که تصمیم تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا با هزینه‌های داخلی ایران گرفته شد اما هم‌زمان با روسیه نیز مذاکراتی انجام پذیرفت، خاطرنشان کرد: «مقامات روسی در سفر اخیر ایران اعلام کردند علاقه جدی دارند که به این پروژه بپیوندند.»

وی با بیان این‌که در سه ماه گذشته 30 درصد از ظرفیت راهگذر شمال - جنوب به کار گرفته شده است، افزود: «محموله از جنوب شرق آسیا به بندرعباس و بندر امیرآباد و سپس به مناطق دیگر از جمله روسیه حمل شد.»

وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران افزود بهترین راه برای گسترش روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری مشترک است و از همین رو از سرمایه‌گذاری مشترک تجار آذربایجانی در شهرک‌های صنعتی ایران و دیگر مناطق کشور استقبال می‌کنیم.

(خبرگزاری آپا، 6 تیر)

مقامات جمهوری آذربایجان و ایران در مورد پروژه‌های ساختمانی مشترک گفت‌وگو کردند

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رپورت، در این دیدار بر اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور برای ایجاد ارتباطات بین منطقه اقتصادی زنگه‌زور شرقی و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک ایران تأکید شد. دو طرف بر اهمیت تکمیل پل‌هایی که در این پروژه ساخته می‌شوند و شروع هر چه زودتر ساخت‌وساز تأکید و درباره ادامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا و پایانه بار ریلی آستاراچای تبادل نظر کردند.

(خبرگزاری رپورت، 6 تیر)

صادرات 115 میلیون دلاری ایران به جمهوری آذربایجان در سال 1401

اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد از آغاز سال 1401 ایران نزدیک به 115 میلیون دلار کالا به جمهوری آذربایجان صادر کرده است. حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر از 21 مارس تا 21 مه 2022 نسبت به دوره مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

(خبرگزاری اینترفاکس، 9 تیر)

مذاکره ایران با ارمنستان و ترکمنستان برای کاهش تعرفه کالاهای ترانزیتی

به‌گزارش دفتر خبرگزاری آپا در تهران، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ایران در حال مذاکره با ارمنستان و ترکمنستان برای کاهش تعرفه کالاهای ترانزیتی است. وی افزود تعرفه‌های فعلی ترکمنستان برای کامیون‌های ایرانی منطقی نیست.

(خبرگزاری آپا، 16 تیر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما