معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

روند افزایشی سطح سرمایه گذاری زنگبار –(دیلی نیوز):

برابر آخرین داده‌های حاصل از بانک مرکزی طی یک سال و نیم گذشته، 136 پروژه سرمایه گذاری به ارزش بیش از 1.4 میلیارد دلار در زنگبار کلید خورده است. این سرمایه گذاری‌ها که بین نوامبر 2020 و می 2022 ثبت شده، تا حد زیادی حاصل روابط چندجانبه حسنه فی مابین زنگبار و کشورهای خارجی به ویژه در اروپا می‌باشد. در بعد اشتغالزایی، انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری‌ها بیش از 9000 فرصت شغلی ایجاد نماید.

توسعه روابط اقتصادی دو غول اقتصادی شرق آفریقا– (سیتی زن):

مقامات ارشد دو غول اقتصادی منطقه شرق آفریقا، یعنی تانزانیا و کنیا تفاهم نامه‌هایی در خصوص پروژه‌های همکاری بین دو کشور همسایه از جمله راه سازی، ساخت خط برق 400 کیلوواتی از سینگیدا به کنیا ، تکمیل پست مرزی یک مرحله ای و ساخت خط لوله گاز دارالسلام-مومباسا را امضا کردند. در این چارچوب رئیس جمهور کنیا در راستای رفع موانع اداری و به منظور جذب بیشتر بخش خصوصی تانزانیا، به وزرای کابینه خود دستور داد تا تمهیداتی ایجاد شود تا تجار تانزانیایی اجازه ورود به کنیا و سرمایه گذاری بدون نیاز به ویزای تجاری یا اجازه کار را داشته و بحران منتج به واردات ذرت از تانزانیا به کنیا را پایان دهند. دو قطب اقتصادی منطقه همچنین متعهد به تقویت همکاری‌ها در زمینه گردشگری ، حمل و نقل و تدارکات شدند.

سودآوری صنعت معادن تانزانیا-(دیلی نیوز):

برابر آخرین داده‌ها و آمار وزارت معادن تانزانیا، درآمد فروش فلزات و سنگ های قیمتی از جمله طلا در بازه زمانی مارس 2021 تا ژانویه 2022 افزایش قابل توجهی داشته است . سخنگوی این وزارت تصریح کرد که از زمان راه اندازی بازار معادن در بازه زمانی یاد شده بیش از 9 هزار کیلوگرم طلا، 13 هزار قیراط الماس، 22 تن قلع و بیش از 600 تن انواع فلزات از طریق این بازارها مورد داد و ستد واقع شده است. وی افزود قبل از ایجاد بازار رسمی طلا درآمد حاصل از معادن بطور متوسط ماهانه 260 هزار دلار بود که این رقم پس از راه اندازی بازار و اعمال نظارت دقیق دولت بر نحوه عملکرد آن، همچنین رفع اساسی ترین چالش موجود در این صنعت یعنی قاچاق فلزات و سنگ های قیمتی، به چندین برابر افزایش یافته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما