معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گرد

کمک دولت اروگوئه به شرکت هایی که افراد بیکار بین 30 تا 44 ساله را به کار بگیرند (روزنامه ال اوبزروادور)

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه حکمی را به امضا رساند که بر اساس آن شرکت هایی که از اول ماه جولای تا اول نوامبر 2022 افراد بیکار و جویای کار در رده سنی 30 تا 44 ساله را به کار بگمارند، می‌توانند از کمک مالی غیر قابل استردادی به ارزش ماهانه 5 هزار پزو برخوردار شوند. افراد مذکور دستکم شش ماه قبل از انعقاد قرارداد با شرکت ها می‌بایست بیکار بوده باشند. شایان ذکر است، کمک پنج هزار پزویی مذکور به صورت اعتبار به کارفرمایان داده می‌شود تا نسبت به پرداخت حق السهم ماهانه شرکتشان نزد بانک بیمه تأمین اجتماعی اقدام نمایند. پابلو میئرس وزیر کار و بیمه تأمین اجتماعی اروگوئه گفت، کمک مذکور بخشی از توافقی به حساب می آید که میان وزارت کار، وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری به منظور مقابله با شرایط تورمی در کشور منعقد شده است.

رونق بازار فروش خودروی صفر کیلومتر در اروگوئه در نیمه نخست سال 2022 (روزنامه ال اوبزروادور)

به گزارش انجمن تجارت خودرو در اروگوئه (ACAU)، در شش ماه نخست سال جاری در مجموع 26295 دستگاه خودروی صفر کیلومتر به فروش رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 2.5 درصدی را به ثبت رساند. در این گزارش در عین حال خاطرنشان شده است، اگرچه نرخ تبدیل دلار به پزو (تا پایان ماه ژوئن) کاهشی به میزان 10.8 درصد را در اروگوئه به ثبت رساند، اما فروش خودرو در سه ماه اخیر به وضعیتی مشابه سه ماهه سال 2021 بازگشته است.

بانک مرکزی اروگوئه نرخ بهره بانکی را تا 9.75 درصد افزایش داد (روزنامه لارپوبلیکا)

بانک مرکزی اروگوئه نرخ بهره را به میزان پنجاه واحد افزایش داد و آن را 9.75 درصد اعلام کرد. بانک مرکزی با صدور بیانیه ای خاطرنشان نمود، این افزایش نشانگر تعهد برای حرکت در مرحله انقباضی سیاست مالی کشور بوده و مطابق با مصوبه اخیر نشست کمیته سیاست مالی (Copom) اتخاذ شده است. نرخ مذکور از آنجایی که بیشتر از پیش بینی‌های تورمی است، می‌تواند مشوقی برای بانک ها برای پس اندازهای پزویی باشد.

مردم اروگوئه در حراج اینترنتی ماه ژوئن حدود 100 میلیون دلار خرید کردند  (خبرگزاری سوبراژادو)

گیئرمو والرا رئیس اتاق اقتصاد دیجیتال اروگوئه (CEDU) گفت، در حراجی اینترنتی که از ششم تا هشتم ژوئن سال جاری در کشور برگزار شد، در مجموع بیش از 98 میلیون دلار اقلام مختلف کالایی به فروش رسید که در مقایسه با حراجی سال 2021، به میزان 10 درصد افزایش یافته است. تخفیف در بهای اقلام عرضه شده در بستر اینترنتی مذکور با اقبال گسترده ای در اروگوئه مواجه شد، بطوری که 28 درصد مردم در رویداد اینترنتی مذکور ( موسوم به سایبرلونس) اقدام به خریدهای الکترونیکی نمودند.

اروگوئه بلوک جدیدی برای احداث مزرعه‌های بادی را تا قبل از اتمام سال جاری به فراخوان می‌گذارد (روزنامه ال اوبزروادور)

شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) تا قبل از پایان سال میلادی جاری یکی از 20 بلوک در نظر گرفته شده برای ایجاد مزرعه‌های بادی در آبهای ساحلی کشور را به فراخوان بین المللی خواهد گذاشت. این اقدام آنکاپ در راستای جذب شرکت های بین المللی به منظور ارزیابی پتانسیل تاسیس زیرساخت های لازم در کشور جهت تولید و صادرات هیدروژن سبز صورت می‌گیرد. دولت اروگوئه بدین ترتیب برنامه ای دراز مدت را در دستور کار داشته و قصد دارد با شرکت های بزرگ بین المللی برای انجام تحقیقات اولیه قراردادهای 2 تا 10 ساله منعقد نماید.

پیش بینی رشد اقتصادی 4.7 درصدی برای سال 2022 در اروگوئه (روزنامه ال اوبزروادور)

تازه ترین نظرسنجی بانک مرکزی اروگوئه درخصوص چشم انداز اقتصادی کشور نشان داد که تحلیل گران اقتصادی در ماه جولای رشد تولید ناخالص داخلی در کشور را در کل سال میلادی جاری به طور متوسط 4.7 درصد تخمین زده اند. پیش بینی تحلیل گران در عین حال یک ماه قبل ( ژوئن 2022) 4.6 درصد خوانده شده بود. کارشناسان به علاوه معتقدند اروگوئه سال 2023 رشدی به میزان 3 درصد و در سال 2024 رشدی به میزان 2.6 درصد را در اقتصاد به ثبت برساند. شایان ذکر است تیم اقتصادی دولت در آخرین بررسی عملکرد بودجه کل کشور، رشدی معادل 4.8 درصد را برای اقتصاد کشور پیش بینی کرده است. دولت همچنین برای سال آینده رشد 3.1 درصدی و در پایان دوره فعالیت دولت ( در سال  2024) رشدی معادل 3.2 درصد را تخمین می زند.

کشتی توقیف شده چینی در مونته ویدئو همچنان در انتظار حکم دادستانی است (روزنامه ال اوبزروادور)

28 سرنشین کشتی چینی که به دلیل ماهیگیری غیرقانونی در آبهای اروگوئه توقیف شده بودند، همچنان در بندر مونته ویدئو در انتظار حکم دادستانی هستند. اداره ملی منابع دریایی اروگوئه (Dinara) هم اکنون در حال انجام تحقیقات لازم درباره یازده تن ماهی اسکود ( ماهی مرکب) است که در کشتی پیدا شده اند. دادستانی هنوز تحقیقات کیفری را آغاز نکرده و منتظر گزارش کارشناسی نیروی دریایی است. شایان ذکر است، نیروی دریایی اطمینان خاطر داد، کشتی مذکور به هشدارهای نیروی دریایی برای توقف، توجهی نکرده است. کشتی چینی با نام Lu Rong Yuan Yu 606 پیشتر در سال 2020 در آرژانتین بدلیل ماهیگیری غیرقانونی ( جهت صید ماهی مرکب) در 200 مایلی داخل آبهای آن کشور توقیف شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما