معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- طی شش ماه اول امسال صادرات شرکت‌های استانبول با 23 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 49 میلیارد و 945 میلیون دلار رسید. شرکت‌های استانبول که جایگاه مهمی در تجارت جهانی دارند، همچنان محصولات خود را با سرعت به سراسر جهان ارسال می‌کنند و موتور محرکه اقتصاد ترکیه محسوب می‌شوند. بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن استانبول با 49 میلیارد و 945 میلیون دلار صادرات در جایگاه اول بوده و پس از آن نیز استان کوجاا‌ئلی با 10 میلیارد و 147 میلیون دلار، بورسا با 7 میلیارد و 918 میلیون دلار، ازمیر با 7 میلیارد و 140 میلیون دلار و آنکارا با 5 میلیارد و 346 میلیون دلار قرار دارند. در این مدت بیشترین صادرات استانبول را شرکتهای مرتبط با فرآورده‌های شیمیایی با 8 میلیارد و 519 میلیون دلار انجام داده‌اند. پس از این بخش نیز شرکتهای پوشاک با 7 میلیارد و 372 میلیون دلار، بخش فولاد با 5 میلیارد و 924 میلیون دلار، فلزات آهنی و غیر آهنی 4 میلیارد و 323 میلیون دلار و برق و الکترونیک با 3 میلیارد و 710 میلیون دلار قرار دارند. آلمان اصلی‌ترین مشتری محصولات صادراتی از استانبول بوده و کالاهایی به ارزش 4 میلیارد و 368 میلیون دلار طی این مدت به آلمان صادر شده است. آمریکا، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا نیز در رده‌های دوم تا چهارم مقاصد صادراتی استانبول قرار دارند.

- صادرات حبوبات ترکیه در 6 ماه نخست سالجاری، نسبت به سال گذشته با 31 درصد افزایش به 5.44 میلیارد دلار رسید.

- آژانس رتبه بندی اعتباری فیچ، رتبه اعتباری ترکیه را از B+ به B ، کاهش داد و چشم انداز آن را منفی اعلام کرد.

- صادرات سالمون ترکیه در نیمه نخست سال 2022 با 77 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 41 میلیون و 992 هزار و 134 دلار رسید. به گزارش مجمع صادرکنندگان شرق دریای سیاه در این دوره به 13 کشور 5 هزار و 781 تن سالمون صادر شده است. بر این اساس، روسیه با 22 میلیون و 26 هزار و 590 دلار، ویتنام با 8 میلیون و 295 هزار و 46 دلار و چین نیز با 3 میلیون و 710 هزار و 476 دلار در صدر مقاصد صادراتی ترکیه قرار داشتند. ایلکر یلدیریم، معاون رئیس کمیته شیلات این مجمع در گفتگو با خبرنگار آناتولی در ارزیابی این افزایش صادرات اظهار داشت: تقاضاهای موجود به این ماهی باید به خوبی ارزیابی شده و مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: در این راستا برنامه‌هایی در زمینه معرفی این محصول در خارج از کشور در نظر گرفتیم. سالمون ترکیه را به برند جهانی تبدیل خواهیم کرد.

صادرات بخش نساجی و مواد اولیه ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن امسال بار رشد 10,9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5 میلیارد و 392 میلیون دلار رسیده است. این میزان، بالاترین رقم ثبت شده صادرات شش ماهه نخست تولیدات صنعت نساجی، پوشاک و مواد اولیه ترکیه به شمار می‌رود. بر اساس داده‌های اتحادیه صادرکنندگان ترکیه (TIM)، کل صادرات کشور در ماه ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش 18.5 درصد افزایش یافته و به 23.4 میلیارد دلار رسیده است. کل صادرات ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن نیز با افزایش 20 درصدی به 126 میلیارد دلار رسیده است. طی بازه زمانی نیمه نخست امسال بیشترین میزان صادرات بخش نساجی و مواد اولیه ترکیه به ارزش 568 میلیون دلار به ایتالیا انجام شده است. آمریکا با 302 میلیون دلار و اسپانیا نیز با 285 میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

- اقتصاد دان ترک: در ترکیه ارزش دلار تقریبا با یورو برابری می‌کند. این امر به نفع ترکیه نیست. زیرا صادرات ترکیه بیشتر به یورو و بدهی آن به دلار است.

- علی‌جان دوران، معاون رئیس انجمن صادرکنندگان مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی استانبول در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: سال 2021 را با عملکردی قوی و فراتر از انتظار به پایان رسانده بودیم. امسال نیز بهتر از آن در مسیر درست حرکت می‌کنیم. دوران با بیان اینکه در نیمه اول سال 2022 با تاسیس کارخانه‌های جدید و سرمایه گذاری‌ها متعدد در داخل و خارج از کشور پتانسیل خود را افزایش داده‌اند، گفت که جنگ روسیه و اوکراین و سایر تحولات منطقه‌ای تاثیر چندانی بر صادرات بخش مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی ترکیه نداشته است.

- نورالدین نباتی، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه برای شرکت در اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه 20 که در تاریخ 15 تا 16 جولای در اندونزی برگزار می‌شود، راهی این کشور خواهد شد. نباتی در نشست گروه 20 که نقشی پیشرو در همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند، سخنرانی با موضوع «زیرساخت‌های اقتصادی» انجام خواهد داد. در نشست مذکور چشم انداز و خطرات مربوط به بحران اقتصادی در سطح جهان، دستور کار سازمان جهانی بهداشت، ساختار مالی و مالیات‌بندی در عرصه بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نباتی در حاشیه این نشست با همتایان خود نیز دیدارهای دوجانبه انجام خواهد داد.

- شاخص تولید صنعتی ترکیه در ماه مه در بازه ماهانه 0.5 درصد و در بازه سالانه 9.1 درصد رشد یافت.

- هیات بلندپایه اقتصادی امارات متحده عربی با حضور سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته، ثانی بن احمد زیودی، وزیر مسئول دولت در امور تجارت خارجی و رئیس سازمان فضانوردی، سارا بنت یوسف امیری، وزیر مسئول دولت در امور آموزش عمومی و فناوری‌های پیشرفته با هیات ترکیه‌ای به ریاست مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری کشور در کاخ دلمه باغچه استانبول دیدار و زمینه‌های سرمایه‌گذاری متقابل را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی استانبول، صادرات این بخش با ثبت رکوردی جدید در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 30 درصدی به 4,1 میلیارد دلار رسیده است. صادرات بخش مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی ترکیه در ماه ژوئن نیز با 30.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 801 میلیون دلار رسید. صادرات کاغذ و کارتن نیز در نیمه نخست امسال به 1.53 میلیارد دلار رسید که افزایش 47 درصدی را رقم زده است.

- وزارت اقتصاد و خزانه داری ترکیه عبور روزانه 45 هزار دستگاه خودرو در روز از پل جدید «چاناک قلعه» را به شرکت پیمانکار تضمین کرده است. در حالیکه در روز عرفه فقط 14 هزار و275 خودرو از این پل عبور کرد. وزارتخانه برای هر خودرویی که از پل مذکور عبور نمی‌کند، روزانه 7/17 یورو پرداخت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما