معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

نقطه عطف دیگری در کارت سلامت در ایالت خیبر پختونخوا

دولت ایالتی خیبر پختونخوا تسهیلات ویژه درمانی را برای 600,000 کارمند دولتی تصویب کرده است. همچنین سلامت کارت پلاس تا کنون دسترسی 7 میلیون و 700 هزار خانواده را به درمان رایگان در ایالت فراهم نموده است

دولت ایالتی خیبر پختونخوا تسهیلات ویژه درمانی را برای 600,000 کارمند دولتی تصویب کرده است.  با این مصوبه نه تنها امکان درمان رایگان بیماری‌های بیشتری برای مردم فراهم می‌شود، بلکه کارمندان دولت نیز می‌توانند از امکانات درمانی نسبتاً بهتری استفاده کنند.

 - سلامت کارت پلاس تا کنون دسترسی 7 میلیون و 700 هزار خانواده را به درمان رایگان در ایالت فراهم نموده  است . این یکی از اقدامات  برجسته دولت ایالت خیبر پختونخوا می‌باشد . در بودجه سال مالی 2023-2022 برای کارمندان دولت وضعیت «طبقه ممتاز ویژه» در نظر گرفته شده است لذا کارمندان دولت به زودی از تسهیلات ویژه درمانی برخوردار خواهند شد. لازم بذکر است که محمود خان  سروزیر ایالت قبلا این استراتژی را اتخاذ  و در بودجه ایالت منابع مالی برای این منظور تخصیص داده  است.

جهت واگذاری بیمه کارکنان دولت ،دولت ایالتی از شرکت های بیمه برای صدور "بیمه سلامت" یا "کارت سلامت" جداگانه برای کارمندان دولت  استعلام گرفته است. در پاسخ، 6 شرکت تا آخرین تاریخ (20 ژوئن) پیشنهادات و نوع خدمات خود را ارائه کرده اندو قرار است  یکی از شش شرکت بیمه انتخاب شود.

کارمندان دولت در مورد ساختار اداری فعلی کارت سلامت ملاحظاتی داشتند و تمایلی به درخواست درمان رایگان پزشکی یا آزمایشات آزمایشگاهی از بیمارستان‌های تعیین شده برای کارت سلامت نداشتند زیرا تحت کارت سلامت، درمان با امکانات اولیه ارائه می‌شود و بیمار استفاده کننده باید بتواند در هر بیمارستانی که انتخاب می‌کند بستری شود.

 دولت ایالتی در چند هفته آینده تضمین خواهد کرد که کارمندان دولت در طول اقامت در بیمارستان به جای بخش، از اتاق‌های ویژه استفاده کنند. مزایای کارمندان دولت نه تنها شامل اتاق‌های بیمارستان خصوصی، بلکه استفاده از آمبولانس‌ها و سایر امکاناتی است که در اختیار کاربران عادی کارت سلامت قرار نمی‌گیرد، خواهد بود.

- بنابراین، «بسته تکمیلی» کارت سلامت به حدود 600 هزار کارمند دولت «خدمات اجرایی» ارائه خواهد کرد.  اما این مزایا برای کارمندان دولت بر اساس وضعیت استخدامی آنها خواهد بود و کارمندان دولت باید سهم کارمند را ازحقوق خود درقبال بهره مندی از مزایای اضافی پرداخت کنند.

بر اساس این استراتژی، به کارمندان دولت این امکان داده می‌شود که آیا می خواهند یک «بسته برتر» «کارت سلامت» دریافت کنند یا نه. اگر آنها «بسته برتر» را انتخاب کنند، دولت با حفظ سقف سالانه 1 میلیون روپیه، حق بیمه اضافی برای تسهیلات ویژه اضافی به شرکت بیمه منتخب  راپرداخت  وبر اساس آن خدمات اجرایی ارائه خواهد شد اما اگر کارمند دولتی نخواهد از تسهیلات «بسته برتر » استفاده کند، در این صورت می‌تواند تا یک میلیون  روپیه خدمات معالجه عمومی محدود را استفاده نماید ..

 ماه گذشته، اعضای مجلس ایالت خیبرپختونخوا  قانونی به نام قانون پوشش همگانی سلامت خیبر پختونخوا را تصویب کردند و  این برنامه اکنون ازجایگاه  ویژه ودائمی‌برخوردار شده  است، هدف  از دادن وضعیت قانونی به آن این است که هیچ دولتی در آینده نتواند کارت سلامت را به دلایل سیاسی لغو کند.

 بر اساس کارت سلامت، «برنامه پلاس» برای بیماری‌های پیچیده مانند بیماری‌های کلیوی و پیوند اعضا مثل  کلیه و کبد راه اندازی شد که در آن سقف ثابت  از یک میلیون روپیه در سال به 14 میلیون روپیه در سال افزایش یافته است و تاکنون 60 بیمار از این مزایا وراهکار بهره مند شده اند .

- همچنین پیوند کبد در کارت سلامت لحاظ شده و هزینه‌های درمانی سالانه تا سقف 5 میلیون روپیه مجاز می‌باشد . تا کنون 15 نفر از پیوند کبد بهره مند شده اند که خود اقدامی انقلابی است.

- اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار می‌گیرند از فقیرترین اقشار جامعه هستند که توان درمان چنین بیماری‌های پیچیده‌ای را با منابع مالی خود ندارند.اما اکنون وضعیت قطعا تغییر کرده است و هر خانواده در خیبر پختونخوا می‌تواند از تسهیلات درمانی مشابه تا سقف 1 میلیون روپیه در سال استفاده کند.

 نویسنده شبیر حسین امام

منبع:  روزنامه آج مورخ 30 ژوئن 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما