معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تأکید مقام دولتی قرقیزستان بر لزوم مراوده اقتصادی با ایران

تنگیز بولتوروک، رئیس هلدینگ ملی میراث بزرگ عشایر قرقیزستان بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران در تأکید کرد. بولتوروک در سخنرانی خود در جلسه پارلمان این کشور در 29 ژوئن 2022 ضمن اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها علیه روسیه بر توسعه معدن کومتور و بروز مشکلات لجستیکی در این زمینه گفت: «اکنون می‌بایست با ایران کار کنیم. ما به دنبال مسیرهای جایگزین روسیه در کشورهای دیگر هستیم.»

گزارش رئیس هیئت وزیران از وضعیت اقتصادی قرقیزستان

آکیل‌بیک جاپاروف، رئیس هیئت وزیران قرقیزستان در نشست پارلمان وضعیت اجتماعی و اقتصادی این کشور را تشریح کرد. او در سخنرانی خود به مسئله پرداخت بدهی‌های خارجی کشور اشاره کرد و گفت: «در سال‌های 2021 تا 2023 میلادی 83 درصد (3.9 میلیارد دلار) از تمام بدهی‌های خارجی پرداخت خواهد شد و از سال 2023 تا 2028 سالانه 400 تا 460 میلیون دلار از این بدهی‌ها را خواهیم پرداخت.» به گفته جاپاروف، 50 درصد (1.95 میلیارد دلار) از کل بدهی خارجی قرقیزستان به اکسیم‌بانک چین مربوط است. بنا بر اعلام وزارت دارایی قرقیزستان، کل بدهی این کشور در 28 فوریه 2022 بالغ بر 5 میلیارد و 119.15 میلیون دلار است که از این میزان، 817.31 میلیون دلار بدهی داخلی و 4 میلیارد و 301.84 میلیون دلار بدهی خارجی است.

جاپاروف همچنین افزود: «در نظر داریم شهر جلال‌آباد را به دومین مرکز اقتصادی قرقیزستان تبدیل کنیم، چون دو-سوم نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در استان جلال‌آباد قرار دارند و همچنین جاده جایگزینی شمال- جنوب از این منطقه می‌گذرد.»

گزارش رئیس‌جمهور قرقیزستان از وضعیت بدهی خارجی این کشور

صادیر جاپاروف رئیس‌جمهور قرقیزستان گفت کشورش در بازپرداخت بدهی‌های خارجی هیچ تأخیری نخواهد داشت و برای این کار از توان لازم برخوردار است. وی افزود بخشی از بدهی کشور که باید در سال 2022 پرداخت شود 270 میلیون دلار است و بنابراین می‌بایست از قوانینی که منابع درآمدی جدید برای تولید ایجاد می‌کنند حمایت کرد.

(منبع: خبر کی‌جی، 2 ژوییه 2022)

سیاست‌های قرقیزستان برای ارتقای جایگاه کارآفرینان

به گزارش پایگاه خبری کی‌نیوز، صادیر جاپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان، فرمانی را درباره ارتقای جایگاه کارآفرینان در این کشور امضا کرد. طبق این فرمان، برای انگیزه‌دهی به گسترش کسب‌وکار و بهبود جایگاه آن در جمهوری قرقیزستان و بر اساس ماده 71 قانون اساسی این کشور تصمیم گرفته می‌شود:

1. هیئت وزیران جمهوری قرقیزستان دستور کار تجاری جمهوری قرقیزستان تا سال 2026 را برای ایجاد شرایط مناسب جهت توسعه پایدار کسب‌وکار از طریق موارد زیر تهیه و تأیید نماید:

  • بهینه‌سازی اداره مالیات، انتقال به مدل خدماتی مؤدیان، دیجیتالی‌سازی زیرساخت‌های گمرکی، کاهش کنترل‌ها
  • ارائه منابع مالی ترجیحی به کارآفرینان منصف، استفاده از رژیم خاص در خریدهای دولتی
  • حمایت و دفاع از منافع و حقوق کارآفرینان با تقویت نقش انجمن‌های کسب‌وکار در گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی
  • آزادسازی سیاست نظارتی از راه توانمندسازی کسب‌وکارها با عملکردهای خودتنظیمی
  • تهیه استراتژی اطلاعاتی در بهبود جایگاه کارآفرینان و فعالیت تجاری از جمله از راه پخش رایگان در شبکه‌های تلویزیونی
  • تهیه و طرح پیش‌نویس تغییرات قانونی درباره «جوایز دولتی و عناوین افتخاری جمهوری قرقیزستان» برای اعطای عنوان افتخاری «کارآفرین افتخاری جمهوری قرقیزستان» و ارائه این امتیازات: حق دریافت گذرنامه خدمت جمهوری قرقیزستان، عبور از طریق پاویون‌ها و سالن‌های تجاری و سالن‌های VIP در فرودگاه‌ها، حضور در ترکیب هیئت‌های رسمی و دولتی در سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای خارجی، ملاقات با مقامات دولتی جمهوری قرقیزستان.

2. اعطای حق دریافت گذرنامه خدمت به شرکت‌های داخلی طبق معیارهای هیئت وزیران

3. برگزاری جشن روز کارآفرینان جمهوری قرقیزستان با حضور رئیس‌جمهور و رئیس هیئت وزیران برای اعطای جوایز به کارآفرینان برتر برای ایفای سهم بسزا در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور

4. برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌های تخصصی برای کارآفرینان به منظور تشخیص بهترین کالا

5. جذب انجمن‌های تجاری صنعت داخلی برای شرکت در همایش‌های تجاری و اقتصادی

6. برگزاری ملاقات‌های جامعه کسب‌وکار کشور با نمایندگان هیئت‌های تجاری خارجی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما