معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

تولید غلات و پرورش ماکیان در آفریقای جنوبی

کشاورزی بهترین بخش صنعتی آفریقای جنوبی است.آفریقای جنوبی دارای بازار مبتنی بر اقتصاد کشاورزی است که بسیار متنوع می‌باشد و شامل تمام غلات عمده(به جز برنج)، دانه‌های روغنی، میوه‌های برگریز و نیمه گرمسیری، شکر، مرکبات و اغلب سبزیجات است.

بهترین زیر بخش های کشاورزی

غلات

صنعت غلات(جو، ذرت، جو دو سر و گندم) یکی از بزرگترین صنایع کشاورزی در آفریقای جنوبی است که بیش از 30 درصد در کل ارزش ناخالص تولید محصولات کشاورزی نقش دارد. این صنعت از چندین سهامدار کلیدی شامل تأمین کنندگان، کشاورزان، صاحبان سیلو، بازرگانان، کارگران، نانوایان، سازمان‌های تحقیقاتی، سرمایه داران و غیره تشکیل شده است. صنعت خوراک دام یک مشتری مهم و نقش اصلی در زنجیره تأمین غلات است. حدود 6.0 میلیون تن غلات و 1.6 میلیون تن مخلوط دانه(از آفتابگردان و سویای وارداتی و محلی تولید شده) توسط صنایع تولید خوراک دام در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود.

ذرت بزرگترین محصول محلی تولید مزارع و مهمترین منبع کربوهیدرات در منطقه SADC برای مصرف حیوانات و انسان‌ها است. آفریقای جنوبی تولید کننده اصلی ذرت در منطقه SADC است که میانگین تولید آن در حدود 12 میلیون تن در سال می‌باشد. مصرف تجاری محلی ذرت بیش از 11 میلیون تن است و ذرت مازاد نیز اغلب صادر می‌شود. گندم به طور عمده در مناطق بارانی زمستانی در کیپ غربی و مناطق شرقی ایالت آزاد(Free State) با نوسانات سالانه قابل توجهی تولید می‌شود. متوسط تولید گندم در حدود 1.8 میلیون تن در سال است. با این وجود روند نزولی مشخصی در منطقه کاشته شده برای گندم طی چند سال گذشته وجود داشته است. بنابراین، آفریقای جنوبی برای تأمین تقاضای محلی حدود 3.3 میلیون تن به واردات وابسته شده است.

 

گندم

آفریقای جنوبی تنها کشور منطقه با تولید قابل توجه گندم است. این در حالی است که در 20 سال گذشته و بویژه پس از تنظیم مقررات بازار در سال 1997، با وجود افزایش مصرف محلی، روند کاهشی در منطقه کشت گندم مشاهده شده است. با کاهش حاشیه سود، کشاورزان محلی گندم در حال کاهش تولید گندم و جایگزینی با سایر محصولات زراعی مانند کلزا، ذرت، سویا یا افزایش تولید دام بودند. علاوه بر این، روند تولید گندم به دلیل شرایط غیرقابل پیش بینی هوا در 20 سال گذشته پراکنده بوده است. بدون پیشرفت در فناوری یا تغییر سیاست، روند کاهشی در هکتارهای کاشته شده با گندم در آفریقای جنوبی ادامه خواهد یافت.

کارشناسان تخمین می زنند که تولید کنندگان حدود 500.000 هکتار را گندم بکارند که به طور متوسط می‌تواند در حدود 1.7 میلیون تن محصول گندم تولید کند. مصرف سالانه گندم در آفریقای جنوبی حدود 3.3 میلیون تن یا حدود 55 کیلوگرم سرانه است؛ این بدان معنی است که آفریقای جنوبی برای تأمین نیاز محلی باید حداقل 1.8 میلیون تن گندم وارد کند. میزان مصرف گندم در آفریقای جنوبی بالاترین میزان در کشورهای جنوب صحرای آفریقاست و پیش بینی می‌شود سالانه با رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی در شهرهای مهم آفریقای جنوبی افزایش یابد.

 

ماکیان

صنعت گوشت ماکیان آفریقای جنوبی با ارزش ناخالص حدود 40 میلیارد راند(3 میلیارد دلار) بزرگترین صنعت کشاورزی کشور است و تقریبا 17 درصد کل ارزش ناخالص محصولات کشاورزی را دربرمی‌گیرد. تولید مرغ گوشتی بیشتر این صنعت را تشکیل می دهد. با این حال، آفریقای جنوبی فقط حدود 1.5 درصد از کل مرع گوشتی جهان را تولید می‌کند و برای تقویت تولید و برآوردن تقاضای محلی نیاز به واردات دارد.

در دو دهه گذشته، رشد مداوم اقتصادی و افزایش متوسط درآمد در آفریقای جنوبی افراد بیشتری را به طبقه درآمد متوسط سوق داده است. در حال حاضر، طبقه متوسط حدود 70 درصد از جمعیت آفریقای جنوبی و 55 درصد از کل درآمد کسب شده را تشکیل می دهد. با رشد درآمدها، بیشتر مردم آفریقای جنوبی رژیم های غذایی پر از پروتئین را انتخاب می‌کنند. در سال 2017، مصرف کنندگان آفریقای جنوبی حدود 217 میلیارد راند(16 میلیارد دلار) برای محصولات گوشتی، که حدود 35 درصد از کل هزینه‌های مواد غذایی را شامل می‌شود هزینه کردند.

آفریقای جنوبی سالانه حدود 3.6 میلیون تن گوشت مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند و گوشت خوک مصرف می‌کند که مصرف گوشت ماکیان بیش از 60 درصد از کل مصرف گوشتی را تشکیل می دهد. از آنجایی که گوشت ماکیان به نسبت ارزان و فراگیر است، به عنوان مهم ترین منبع پروتئین در رژیم غذایی اکثر مردم آفریقای جنوبی رشد کرده است.

مرغ های گوشتی بیش از 90 درصد از کل واردات گوشت ماکیان آفریقای جنوبی را شامل می‌شود، که بیشتر شامل محصولات بوقلمون می‌شوند. آفریقای جنوبی 579 هزار تن گوشت مرغ در سال 2018 به ارزش 512 میلیون دلار وارد کرد. تکه‌های مرغ و فرآورده‌های خوراکی(اندام های داخلی) بیشترین دسته واردات گوشت ماکیان، یعنی 64٪ یا 370 هزار تن به ارزش 389 میلیون دلار (75٪ از ارزش کل واردات گوشت ماکیان) را نشان می دهد. دومین گروه از نظر حجم، گوشت بدون استخوان با سهم 31٪ یا 179 هزار تن، به ارزش 82 میلیون دلار(16٪ از ارزش کل واردات گوشت مرغ) است. این دو بخش فرآورده‌های گوشتی 95٪ از کل واردات گوشت مرغ را از نظر کمیت را نشان می دهد. برزیل با داشتن 57٪ از ارزش بازار، از نظر  مرغ های گوشتی، شریک اصلی تجارت در آفریقای جنوبی است و ایالات متحده با 16٪ سهم از بازار در رده دوم قرار دارد.

تجهیزات کشاورزی

          در مقایسه با بقیه آفریقا، آفریقای جنوبی مدرن ترین، پربارترین و متنوع ترین اقتصاد کشاورزی را دارد. آفریقای جنوبی از یک بخش کشاورزی به خوبی توسعه یافته برخوردار است که با وجود ادامه عدم اطمینان هم از نظر اقتصادی و هم از نظر آب و هوا، کشور را در وضعیت خوبی قرار می دهد. عوامل زیادی در این صنعت تأثیر می‌گذارند از جمله از بین رفتن رتبه بندی اعتباری، نگرانی درباره اصلاحات ارضی، نرخ بی ثبات ارز و نگرانی‌های مداوم در مورد وضعیت آب و هوا. در آفریقای جنوبی حدود 32.000 کشاورز تجاری وجود دارد که از این تعداد بین 5.000 تا 7.000 کشاورز حدود 80٪ از محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند.

در سال 2016، آفریقای جنوبی با یکی از بدترین خشکسالی‌ها طی 30 سال اخیر در منطقه مواجه شد. خشکسالی در تابستان و زمستان مناطق بارانی آفریقای جنوبی و همچنین تضعیف واحد پول ملی(راند)، تأثیر چشمگیری بر ارزش تولید ناخالص کشاورزی برای سال 2018 داشته است. رشد ضعیف جهانی، هزینه‌های ورودی داخلی و عدم قطعیت سیاسی می‌تواند بر اقتصاد اثر منفی بگذارد و منجر به عواقب ناخواسته شود.

از آنجا که بخش کشاورزی تا حد زیادی صادرات محور است، در برابر تأثیر منفی کاهش بزرگ ارزش اعتبار محافظت می‌شود، اما کشاورزان در برابر افزایش هزینه‌های استقراض، کاهش تقاضای محلی، و سلامت حیوانات و گیاهان خارجی وارداتی حساس هستند.

خرده فروشی تجهیزات بزرگ کشاورزی در ماه مارس 2019:

Source:  South African Agricultural Machinery Association (SAAMA)

(در جدول فوق، دو ستون ابتدایی مربوط به آمار ماه مارس می‌باشند و دو ستون بعدی آمار کل سال را نشان می دهند)

 

فروش 600 دستگاه تراکتور در ماه مارس سال جاری در مقایسه با 726 دستگاه در ماه مشابه سال گذشته کاهش قابل توجه(17٪) داشته است. فروش سالانه سال 2019 نیز به میزان قابل توجهی(حدود 19٪) نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. همچنین فروش تراکتور در 12 ماه گذشته 5 درصد کاهش داشته است. در ماه مارس، فروش 23 کمباین در مقایسه با 25 دستگاه فروخته شده در مارس سال گذشته، دو دستگاه کمتر بود. فروش سالانه به طور قابل توجهی(22٪) نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به طور اجمالی 12 ماهه، فروش کمباین در سال گذشته (3٪) کاهش داشته است.

شاخص های سال 2019 نشان می دهند که فروش تجهیزات بزرگ کشاورزی در سطحی بین 5 تا 10 درصد کمتر از 700-600 دستگاه فروخته شده در سال گذشته خواهد بود.

 بهترین زیر بخش ها

بیشترین تجهیزات مورد نیاز در آفریقای جنوبی و منطقه عبارتند از:

  • تراکتور
  • کمباین
  • دستگاه‌های کاشت نهال
  • تجهیزات و فناوری‌های دقیق کشاورزی
  • سمپاش ها
  • سیستم های آبیاری
  • ذخیره کننده‌ها
  • تجهیزات تست خاک
  • قطعات ­یدکی­ و­ امکانات­ خدماتی

فرصت ها

با وجود رکود اقتصادی فعلی، به نظر می رسد کشاورزان از شرایط فعلی کشاورزی خوشحال هستند. باران‌های پراکنده و شرایط آب و هوایی خشک مسائل متداول هستند و فرصت های لازم برای تجهیزات کاشت بدون شخم را فراهم می آورند. شرکت ها و کشاورزان علاقه زیادی به تجهیزات نمونه برداری از خاک نشان داده اند.

ادغام فناوری دیجیتال در کشاورزی فرصتی بزرگ برای کشورهای جنوب صحرای آفریقاست. ظهور تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی رایج، همراه با راه حل های مبتنی بر اینترنت، می‌تواند بطور قابل توجهی دسترسی به مسائل مالی کشاورزی را در زنجیره ارزش افزایش دهد. دیجیتالی شدن و همچنین استفاده مؤثر از کود و بذر در باز کردن چشم انداز کشاورزی در آفریقا به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می‌کند. فناوری‌های پیشرفته در کشاورزی شامل مدیریت داده‌ها، یادگیری ماشین آلات، هوش مصنوعی، اتوماسیون و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر پهپاد است.

تحقیقات و فناوری تولید، که آفریقای جنوبی باید در آن سرمایه گذاری کند، زمینه ای برای رشد در بخش کشاورزی و کاهش آسیب پذیری محصولات زراعی و دام است.

برای ورود تجهیزات جدید به بازار آفریقای جنوبی موانع بسیار کمی وجود دارد. وسایلی مانند کاشت نهال، سمپاش ها و تجهیزات شخم زنی بدون عوارض هستند، مشروط بر اینکه دقیقاً همان محصول در این بازار تولید نشود. بیشتر تجهیزات کشاورزی دقیق از جمله کاشت نهال، سمپاش های خودران و کمباین از آمریکای جنوبی، اروپا و ایالات متحده وارد می‌شوند. لوازم جانبی کوچکتر در داخل خریداری می‌شوند. مارک های مشهور آمریکایی مانند Massey Ferguson ، John Deere ، New Holland ، AGCO و Case IH به دلیل کیفیتشان در این بازار بسیار پرطرفدار و مشهور هستند.

          آفریقای جنوبی سکویی برای "گسترش منطقه ای" است و فرصت های عالی برای کشورهای همسایه مانند زامبیا، آنگولا، موزامبیک و بوتسوانا در اختیار دارد. تراکتور و تجهیزات دست دوم نیز در بازارهای منطقه مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرند.

آفریقای جنوبی میزبان بزرگترین نمایشگاه تجهیزات کشاورزی در این قاره به نام روز برداشت NAMPO است. این نمایشگاه در ماه مه هر سال برگزار می‌شود و فرصتی عالی برای شرکت ها برای نمایش تجهیزات و فناوری خود فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما