معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 2 برابری قیمت زغال سنگ در استان تخار

به گفته مسوولان تخار، از معدن سنگ زغال سنگ گزستان در بخشداری کلفگان این استان روزانه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ تُن سنگ سوخت استخراج می‌ شود. سال گذشته در زمان مشابه یک تُن سنگ سوخت در بازار تخار ۳۰ هزار افغانی به فروش می‌رسید اما اکنون بهای یک تُن زغال سنگ به ۶۵ هزار افغانی رسیده است. با افزایش استفاده از سنگ سوخت در پاکستان بهای آن در افغانستان افزایش یافته و کار در معادن این کشور نیز رونق گرفته است استان تخار از استان‌هایی به شمار می‌رود که غنی از معادن، خصوصاً سنگ سوخت است، اما اکثراً به گونه‌ای غیر فنی و غیر قانونی استخراج می‌ شود. رضا خان عمر خیل مسوول شرکت قرار دادی معدن سنگ سوخت گزستان می‌گوید این معدن چهار صوف دارد که عمق هرصوف آن به ۲۵۰ متر می‌رسد، او می افزاید در این معدن نزدیک ۱۰۰ نفر مشغول کار هستند. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i179380

 

نیازمندی 90 درصد مردم افغانستان به کمک‌های غذایی

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید با وجود کمک‌های غذایی بشردوستانه، شهروندان افغانستان هم‌چنان با مشکل نداشتن مواد غذایی کافی در سطح جهان مواجه‌اند. براساس اطلاعات این سازمان ۸۷ درصد خانواده‌ها درآمد خود را صرف تأمین مواد غذایی می‌کنند. در حالی که این رقم در ماه مارس بین ۸۳ تا ۸۵ درصد بوده و از سوی دیگر در ماه‌های اخیر قیمت مواد غذایی نیز به‌شدت افزایش یافته است. این سازمان در ادامه گفته قیمت آرد و گندم ۴ درصد و روغن ۸ درصد از ماه قبلی میلادی به این‌ سو افزایش یافته است.  (خبرگزاری پیام آفتاب)

http://www.payam-aftab.com/fa/news/100400/نود-درصد-مردم-افغانستان-کمک-های-غذایی-نیاز

 

کم آبی در مزارشریف

شهروندان شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ، از کمبود آب آشامیدنی بهداشتی در این شهر شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند که با گذشت هر روز، آب چاه‌ها در سطح شهر کم‌تر و دسترسی مردم به آب آشامیدنی بهداشتی دشوارتر می‌شود. برخی از آگاهان، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی توسط کشاورزان را از عوامل کاهش آب آشامیدنی می‌دانند. پروژه آبرسانی تخته‌پل در استان بلخ هم با وجود هزینه پول‌های زیاد از چند سال بدین‌سو، نیمه‌کاره باقی مانده است . پروژه آبرسانی تخته‌پل، یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم استان بلخ است که قرار بود با تکمیل آن، بخش بزرگی از شهروندان شهر مزارشریف به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کنند.  رییس اداره آبرسانی طالبان از عدم پرداخت قبوض آب از سوی مشترکان انتقاد کرده و گفته است که بیش از ۲۰۰ میلیون افغانی بدهکاری وجود دارد که از سوی مشترکان پرداخت نشده است و با پرداخت این مبلغ، اداره تحت مدیریت او می‌تواند برخی از پروژه‌های آبرسانی  را در شهر مزارشریف راه‌اندازی کند. اداره آبرسانی بلخ حدود ۲۰ هزار مشترک دارد که در مقایسه با جمعیت 2 میلیون این استان بسیار ناچیز است. (روزنامه 8 صبح)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما