حمل و نقل تجاری ریلی در افغانستان
نقل و انتقال کالاهای تجاری در افغانستان، به وسیلۀ راهآهن درسه ماهه نخست 1404از چهار مسیر اصلی بدین شرح میباشد.
نقل و انتقال کالاهای تجاری ریلی در افغانستان از چهار مسیر اصلی زیر صورت میگیرد:
1- پایانۀ ریلی حیرتان که در مرز افغانستان و ازبکستان قرار دارد و برای تجارت با آسیای میانه و به خصوص چین مورد استفاده قرار میگیرد.
2- پایانۀ ریلی تورغندی که در مرز افغانستان و ترکمنستان قرار دارد و برای تجارت با آسیای میانه و روسیه مورد استفاده قرار میگیرد.
3- پایانۀ ریلی آقینه که همانند پایانۀ تورغندی در مرز افغانستان و ترکمنستان قرار دارد و تجارت با آسیای میانه و روسیه مورد استفاده قرار میگیرد.
4- پایانۀ ریلی خواف که در مرز افغانستان و ایران قرار دارد و برای تجارت با ایران، هند، کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس و ترکیه مورد استفاده قرار میگیرد.
در افغانستان، مدیریت راهآهن بر عهدۀ وزارت فوائد عامه قرار دارد و طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط آن وزارتخانه، حجم کل کالاهای تجاری حمل شده از طریق راهآهن در سه ماهۀ نخست سال 1404 به شرح جدول زیر است:

بر اساس آمارهای وزارت فوائد عامه، میزان محمولۀ جابهجا شده در مسیرهای ریلی از چهار پایانۀ فوقالذکر در سه ماهۀ نخست سال جاری به شرح جدول زیر است:

جدول زیر نیز تغییر حجم کالای جابهجا شده در چهار پایانۀ مذکور از مجموع کالاهای جابهجا شده از طریق راهآهن در افغانستان را نشان میدهد:

بر اساس جداول فوق، نکات زیر حائز اهمیت است:
1- عمدۀ کالای جابهجا شده به وسیلۀ راهآهن در افغانستان، کالاهای وارداتی از چین است به همین دلیل، مهمترین پایانۀ ریلی این کشور، پایانۀ حیرتان میباشد که تقریباً از 15 سال پیش شروع بهکار کرده است.
2- از بین چهار پایانۀ ریلی فوقالذکر، رشد پایانۀ ریلی خواف در طول سه ماهۀ نخست سال جاری قابل توجه است که نشاندهندۀ پتانسیل بالای این مسیر ریلی میباشد. رشد 202 درصدی حجم کالای جابهجا شده در خط آهن خواف-هرات، در حالی محقق شده که این مسیر هنوز تکمیل نشده و به شهر هرات، به عنوان قطب صنعتی و تجاری افغانستان متصل نشده است. با این حال، خط نیمه تمام خواف-هرات توانسته سهم بسیار خوبی از مسیرهای ریلی بین افغانستان و ترکمنستان بگیرد و سهم مسیر ریلی افغانستان با ازبکستان و چین را تقریباً ثابت نگه دارد.
در صورت تکمیل هر چه سریعتر راهآهن خواف-هرات و به خصوص انعقاد قراردادهای سهجانبه برای بهرهبرداری از این مسیر با کشورهایی مانند ترکیه، هند و امارات متحدۀ عربی میتواند مسیر مذکور را به شاهراه اصلی راهآهن افغانستان تبدیل کند.
منبع:
https://mopw.gov.af/index.php/dr/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AB%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%B7-%D8%A2%D9%87%D9%86-%DB%B3%DB%B3%DB%B2%DB%B8%DB%B3%DB%B7-%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%8F%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA