معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

هشتمین دوره مجمع مدیران عامل آفریقا در ابیجان

روز سه شنبه مورخ 2022/05/14 ( 24خرداد ماه 1401 ) آقای محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر در هشتمین دوره مجمع مدیران عامل آفریقا در ابیجان حضور یافت. در این نشست روسای جمهوری سایر کشورهای آفریقائی و تقریباً 1500 نفر از روسای سازمان‌های تجاری، سرمایه گذار و سایر تصمیم گیرندگان سیاسی حضور داشتند.موضوع این دوره از نشست "حاکمیت، رشد سبز و تحول صنعتی: جاده‌های جدید به سوی شکوفایی آفریقا" بود.

آقای آلسان اوتارا، رئیس جمهوری ساحل عاج ریاست افتتاحیه این نشست رابرعهده داشت . وی در سخنرانی افتتاحیه گفت" مجمع مدیران آفریقا با هدف توسعه و یافتن مسیرهای جدید و تسریع تحول اقتصادی کشورهای آفریقایی برگزار می‌شود". سپس وی دیدگاه خود را در مورد نیاز به ایجاد منافع متقابل بین بخش های دولتی و خصوصی به منظور "ایجاد شغل برای جوانان و رشد اقتصاد" بیان کرد.

آقای محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر درپنل روسای جمهوری، تصمیمات کشورهای غربی مبنی بر قطع بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه‌های سوخت فسیلی کشورهای آفریقائی در سال جاری را محکوم کرد. وی گفت : شرکت‌های خصوصی، پروژه‌های بهره‌برداری از منابع معادن زغال‌سنگ نیجر را در برنامه‌های خود پیش بینی کرده بودند اما با این تصمیم هیچ بانکی حاضر به تعهد و دادن وام نیست.

رئیس جمهور همچنین یادآوری کرد، نیجر از قبل برنامه‌ای برای ترویج بهره‌برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی خود آماده کرده بود، اما به دلیل کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری نتوانسته این برنامه‌ها را عملیاتی نماید. وی افزود:" ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، ما منابع فسیلی داریم که باید از آنها بهره برداری کنیم. اجازه دهید قاره آفریقا از منابع طبیعی خود بهره برداری کند."

 رئیس جمهور مکی سال از سنگال گفت : هنوز نمی‌توان تصور کرد که کسانی که بیش از یک قرن از نفت و مشتقات آن بهره برداری می‌کنند، مانع از توسعه منابع معدنی کشورهای آفریقایی شوند.

موضوع دیگر این نشست موضوع آب و هوا بود. در این راستا محمد بازوم بر نقش بحران آب و هوا در وخامت اوضاع امنیتی درمنطقه صحرا تاکید کرد. وی با ابراز تأسف از عدم توجه به این موضوع گفت"  درجلسه COP21  پاریس برای کمک به کشورهای جنوب برای رویارویی با بحران آب و هوا  تعهدی بالغ بر  100 میلیارد دلاری کمک سالانه وعده داده شد که تا کنون عملیاتی نشده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما