معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم اردیبهشت 1401 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تطابق زیرساخت‌های گمرکی قرقیزستان با الزامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش دفتر مطبوعاتی هیئت وزیران جمهوری قرقیزستان، نشست بررسی زیرساخت‌های گمرکی این کشور به‌منظور مطابقت کامل آن‌ها با الزامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور آرزیبک کوژوشف، معاون اول هیئت وزیران برگزار شد. در این نشست، نمایندگان بخش گمرک قرقیزستان اقدامات انجام‌گرفته و در حال اجرا برای انطباق کامل ایست‌های بازرسی مرزی با الزامات این اتحادیه را گزارش کردند. در این دیدار همچنین دستورالعمل‌هایی در این خصوص به تصویب رسید.

(خبرگزاری وچرنی بیشکک، 6 مه 2022)

قرقیزستان ۵۰ میلیون دلار دیگر از بانک جهانی وام گرفت

بانک جهانی گزارش داد که در ۲۹ آوریل 2022 وام جدید ۵۰ میلیون دلاری به حمایت اضطراری از شرکت‌های کوچک و متوسط قرقیزستان اختصاص داده است. این وام علاوه بر پروژه پشتیبانی اضطراری ۵۰ میلیون دلاری از شرکت‌های کوچک و متوسط است که در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ تصویب و در ۳۱ مارس ۲۰۲۱ اجرایی شد. پیش از این، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی نیز بابت این پروژه ۵۰ میلیون دلار به قرقیزستان وام داده بود.

نوید حسن نقوی رئیس نمایندگی بانک جهانی در قرقیزستان گفت: «شرکت‌‌های کوچک و متوسط ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را تأمین می‌کنند و از این رو نقشی مهم در ایجاد شغل و کاهش فقر دارند. بانک جهانی از اقدامات ضدبحران دولت برای حمایت از آن‌ها استقبال می‌ کند. ما انتظار داریم که سرمایه‌گذاری کل ۱۵۰ میلیون دلاری در این پروژه به پایداری مشاغل و تجارت کمک کند.» گفتنی است نیمی از وجوه تخصیص‌یافته به این پروژه به‌صورت کمک بلاعوض و نیم دیگر در قالب وام با کارمزد اداری ۰.۷۵ درصد با دوره بازپرداخت ۳۸ ساله و مهلت شروع بازپرداخت شش ساله است.

(خبرگزاری وچرنی بیشکک، ۸ مه ۲۰۲۲)

 کاهش انتقال پول کارگران مهاجر قرقیزستانی در روسیه

به گزارش بانک ملی جمهوری قرقیزستان، در مارس 2022 کارگران مهاجر 34 میلیون دلار کمتر از فوریه به کشور حواله کرده‌اند. بعد از شروح جنگ روسیه و اوکراین و وضع تحریم علیه روسیه، بسیاری از کارگران مهاجر قرقیزستانی در روسیه مجبور به بازگشت به این کشور شده‌اند. در همین حال، دولت قرقیزستان از توافق با اروپا و دیگر کشورها برای فرستادن کارگران مهاجر خبر می‌دهد.

رئیس اتحادیه کارگران قرقیزستان بازگشت نیروی کار کشور از روسیه را کمتر از حد انتظار می‌داند. همچنین آیبک عثمانوف، نماینده پارلمان قرقیزستان، کاهش 34 میلیون دلاری انتقال پول مهاجران به این کشور در مارس 2022 را نشانه‌ای مشخص قلمداد می‌کند.

گفته می‌شود شمار زیادی از کارگران قرقیزستانی خود را برای رفتن به بریتانیا آماده می‌کنند. توافق‌نامه‌ای نیز با آلمان برای فرستادن 250 پزشک از چهار دانشگاه قرقیزستان امضا خواهد شد.

(خبرگزاری آزاتیک، 18 مه 2022)

بررسی وضعیت معادن طلای قرقیزستان در پارلمان

در جلسه‌ای در پارلمان جمهوری قرقیزستان که برای بررسی وضعیت معادن طلای این کشور برگزار شد، خانم آیشه کارپایوا معاون وزیر منابع طبیعی اعلام کرد که در آغاز سال 2022 در این کشور 133 معدن با ذخیره 734 تن طلا وجود داشت. به گفته وی، قرقیزستان همچنین 25 معدن نقره با ذخیره 852 تن و 14 معدن مس با ذخیره 805 تن دارد.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان قرقیزستان لایحه مربوط به چگونگی تقسیم محصول در استخراج معادن را بررسی کردند. این سند می‌گوید که برندگان مناقصه (از جمله سرمایه‌گذاران خارجی) برای استفاده از معادن طلای بزرگ یا متوسط می‌بایست شرکتی با مشارکت دولت در قرقیزستان ایجاد کنند و سهم دولت در آن حداقل باید 30 درصد باشد.

(خبرگزاری اکی‌پرس)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما