معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

صندوق مشارکت و سیستم جدید مراکز درمانی خیبر پختونخوا

وزیر بهداشت و دارایی ایالت خیبر پختونخوا در مصاحبه ای اختصاصی با ایندیپندنت اردو به سئوالات خبرنگار این رسانه در رابطه با "" صندوق مشارکت "" سیستم جدید بازنشستگی و سیستم جدید مراکز درمانی و مزایای آن پاسخ گفت.

اهم مطالب مطروحه در این مصاحبه عبارتند از :

مجلس خیبر پختونخوا قانونی را برای معرفی سیستم جدید بازنشستگی تصویب کرد که بر اساس آن به کارمندان دولتی که پس از ژوئیه سال جاری استخدام می‌شوند، طبق قوانین فعلی  بازنشستگی,  مستمری تعلق نمی‌گیرند.

-وی در پاسخ به این سوال که چرا حقوق بازنشستگی را لغو کردید، گفت:

دولت حقوق بازنشستگی را  پایان نداده است ، بلکه در این خصوص  یک سیستم کلاس جهانی را معرفی خواهیم کرد.حقوق بازنشستگی لغو نشده است اما سیستم بازنشستگی در ایالت خیبرپختونخوا سیستمی خواهد بود که در اکثر کشورهای دنیا  وجود  دارد. این سیستم جدید "صندوق مشارکت" نامیده می‌شود که در آن کارمند مقداری از حقوق خود را به یک صندوق که دولتی است می سپارد .

 وی درباره سیستم جدید گفت: اگر کارمندی 50 هزار روپیه حقوق داشته باشد، دولت برای  5 تا 7 هزار کارمند از حقوقشان در یک صندوق سرمایه گذاری می‌کند که بعداً به کارمندان مستمری می دهد.

جهگرا افزود: این بدان معنا نیست که یک کارمند 25 سال منتظر بازنشستگی باشد، بلکه می‌تواند در هر زمانی از مدت تصدی خود، صندوق بازنشستگی خود را از دولت خارج کند.

 وزیر دارائی ایالت در رابطه با سیستم  جدید مراکز بهداشتی ، درمانی گفت :

- دولت استان لایحه دیگری را در مجلس به تصویب رسانده که بر اساس آن به  بیمارستان‌های ستاد منطقه و سایر مراکز بهداشتی و درمانی  اختیارات بیشتری داده خواهد شد.  علت این کار این نیازی که در میدان  عمل وجود داشت می‌باشد . یک وزیر بهداشت نمی‌تواند تمامی‌بیمارستان‌های منطقه را مدیریت کند لذا در این سیستم ، یک اداره بهداشت منطقه ای جدید بر اساس قانون جدید ایجاد خواهد شد.

-بر اساس قانون جدید، برای هر ناحیه یا نواحی مختلف یک مرجع با یک رئیس وجود خواهد داشت که به همه امور رسیدگی خواهد کرد.

-قانون مشابهی در بیمارستان‌های بزرگ استان به نام موسسه آموزش پزشکی در حال اجراست و در چند سال اخیر نقش بسزایی در بهسازی بیمارستان‌ها داشته است. در گذشته، قانون MTI مورد انتقاد منتقدان و برخی پزشکان قرار گرفته بود و منتقدان معتقدند که این قانون مجال لازم برای مداخله سیاسی را ایجادکرده است، زیرا قانون MTI نوعی ساختار خصوصی است اما از سوی دولت، بودجه‌هایی بیش از این در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

-کل سیستم نواحی توسط یک شورای حکام مراقبت خواهد شد. یکی از نشانه‌های قانون جدید این است که یک عضو هیئت مدیره می‌تواند بدون هیچ دلیلی توسط سروزیرعزل شود.

تیمور جهگرا در پاسخ به این سوال که آیا این مداخله سیاسی نیست، گفت که دخالت سیاسی نادرست نه تنها در MTI بلکه در همه جا ممکن است و نباید اتفاق بیفتد.سروزیرباید این اختیار را داشته باشد تا اگر هیات مدیره کار درستی انجام نداد، پاسخگو باشد.

 منبع : https://www.independenturdu.com/node/104211

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما