معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

علاقه تاجیکستان به استفاده از بندرهای ایران

خبرگزاری آسیاپلوس در گزارشی با اشاره به سفر دو روزه امامعلی رحمان به تهران نوشت: تاجیکستان به استفاده از ظرفیت بندرهای ایران برای حمل‌ونقل محصولات خود ابراز علاقه کرده است. این رسانه تاجیکستانی نوشـت: در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران، امامعلی رحمان برای دسترسی به بنادر ایران و همچنین استفاده از بنادر چابهار و بندرعباس برای حمل‌ونقل کالا و محصولات ابراز علاقه نمود. رئیس‌جمهور تاجیکستان همچنین بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و اتصال شبکه‌های حمل‌و‌نقل دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد و گفت: «تاجیکستان از تلاش‌های مشترک برای ساخت جاده‌هایی که دو کشور را به هم متصل کند استقبال می‌کند.»

رحمان همچنین با تأکید بر ظرفیت‌های بخش گردشگری، ایجاد سیستم ارتباطی مطلوب بین دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها در این زمینه لازم دانست. در گزارش آسیاپلاس درباره سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران آمده است: «تقویت بیشتر چارچوب‌های حقوقی و قراردادی در حوزه‌های مورد علاقه دوجانبه، عاملی مهم در توسعه روابط دوجانبه تلقی می‌شود. در پی مذاکرات هیئت‌های تاجیکستان و ایران در بالاترین سطح با حضور امامعلی رحمان و سیدابراهیم رئیسی، رؤسای جمهور دو کشور، ۱۶ سند همکاری در تهران امضا شد.» بر اساس آمار رسمی تاجیکستان، در سال ۲۰۲۱ حجم تجارت دو کشور به ۱۲۱ میلیون دلار رسید که دو برابر سال ۲۰۲۰ است.

برقراری پرواز مستقیم بین تهران و دوشنبه

خط پروازی تهران-دوشنبه در پی سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران برقرار شد. نخستین پرواز در این مسیر در روز 19 ژوئن به انجام خواهد رسید. امامعلی رحمان، رئیس‌‌جمهور تاجیکستان، روز 12 ژوئن 2022 (22 خرداد 1401) در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. وزیران خارجه، انرژی، اقتصاد و تجارت، ذخایر آب و رؤسای کمیته‌های رشد گردشگری و حفظ محیط‌زیست و دادستان کل، او را در این سفر همراهی کردند. «امامعلی رحمان» در سفر به تهران با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد. در این سفر همچنین 17 سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

نمایشگاه نیروگاه‌های برق‌آبی آسیای مرکزی در دوشنبه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری آسیا پلوس، ششمین کنگره و نمایشگاه سالانه بین‌المللی «نیروگاه‌های برق‌آبی آسیای مرکزی و خزر 2020» در شهر دوشنبه برگزار شد. در این همایش بیش از 200 نماینده از شرکت‌های مشهور در زمینه انرژی و ساخت نیروگاه و سرمایه‌گذارانی از تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان، روسیه، قرقیزستان، آلمان، فرانسه، لهستان، بلژیک، چین، انگلیس، لوکزامبورگ، ترکیه، صربستان، سوییس و کانادا حضور داشتند و به تبادل تجربه و هم‌اندیشی درباره طرح‌های ساخت‌وساز و بازسازی یا مدرن‌سازی نیروگاه‌های برق‌آبی منطقه پرداختند.

تاجیکستان از نظر ظرفیت تولید انرژی برق‌آبی در جهان بعد از کشورهایی مانند چین، روسیه، آمریکا، هند و کانادا در مقام هشتم قرار دارد. هم‌اکنون در تاجیکستان 11 نیروگاه برق‌آبی بزرگ و متوسط و نزدیک به 300 نیروگاه کوچک با ظرفیت تولیدی 132 مگاوات فعالیت می‌کنند. تاجیکستان در این همایش طرح‌های بازسازی نیروگاه برق‌آبی نارک و ساخت دو نیروگاه برق‌آبی در رودخانه زرافشان را به صورت مشترک با ازبکستان ارائه کرد.

رشد تولید گوشت گاو و مرغ و ماهی در تاجیکستان

با وجود افزایش تولید گوشت و محصولات گوشتی در تاجیکستان، قیمت آن نیز در حال افزایش است. بهای میانگین یک کیلو گوشت که در سال 2018 نزدیک به 40 سامانی بود در سال 2022 تا حدود 70 سامانی افزایش یافته است. در تاریخ 24 مه 2022 بهای یک کیلو گوشت گوسفند در دوشنبه 68 سامانی بود. بالاترین نرخ گوشت گوسفند در شهرهای خجند و تورسونزاده (75 سامانی) و پایین‌ترین نرخ در مرغاب و خاروغ و اشکاشیم (از 50 تا 55 سامانی) بوده است. بهای هر کیلو گوشت گاو به‌طور میانگین در دوشنبه 65 سامانی بوده است، بالاترین نرخ گوشت گاو در شهرهای تورسونزاده و ناحیه شهر نو (70 سامانی) و پایین‌ترین آن در اشکاشیم و مرغاب (55 سامانی) بوده است.

گفته می‌شود دولت تاجیکستان قصد دارد برای حل مشکل تأمین گوشت، در سه سال آینده تولید گوشت را تا 384 هزار تن و تولید ماهی را تا 6.9 هزار تن افزایش دهد. وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی این کشور کاهش واردات گوشت از 14.2 هزار تن در سال 2021 به 13.3 هزار تن در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند.

همچنین، بنا بر اعلام وزارت کشاورزی تاجیکستان، در سه ماه نخست 2022 در این کشور حدود 10.8 هزار تن گوشت مرغ تولید شده که 44.1 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. تولید گوشت قرمز در این دوره 3.5 درصد افزایش یافته و بیش از 36.7 هزار تن ارزیابی شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما