معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در نیمه اول خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور، به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

بخش خصوصی اوگاندا برای برگزاری اجلاس تجاری در کینشازا و گوما

وزیر تجارت، صنعت و تعاون، هیات تجاری اوگاندا را به جمهوری دموکراتیک کنگو هدایت خواهد کرد که شامل مقامات دولتی و اعضای بخش خصوصی خواهد بود. انتظار می‌رود این اجلاس بیش از 200 شرکت‌کننده از اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو را جذب کند و به دنبال باز کردن مرزهای تجاری جدید و هم چنین تحکیم روابط تجاری بین اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق بحث در مورد پیوندهای تجاری، نمایشگاه‌های تجاری و تعامل بین دولت‌ها و مشاغل در طول 10 روز در DRC باشد.

این اجلاس به طور مشترک توسط بنیاد بخش خصوصی اوگاندا (PSFU)، اتاق بازرگانی و صنعت ملی اوگاندا (UNCCI)، انجمن تولیدکنندگان اوگاندا (UMA)، با مشارکت دولت جمهوری اوگاندا، وزارت تجارت، صنعت و تعاون سازمان‌دهی می‌شود. وزارت امور جامعه آفریقای شرقی (MEACA)، هیات ترویج صادرات اوگاندا (UEPB)، سازمان سرمایه گذاری اوگاندا (UIA)، کمیته مشورتی ریاست جمهوری در زمینه صادرات و توسعه صنعتی (PACIED). وزیر تجارت، صنعت و تعاون، هیئت تجاری اوگاندا را به جمهوری دموکراتیک کنگو هدایت خواهد کرد که شامل مقامات دولتی و اعضای بخش خصوصی خواهد بود.

هیات AfDB تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری را برای جلوگیری از بحران غذایی در آفریقا تصویب کرد

هیات مدیره گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) اعلام کرد که یک تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری را برای کمک به کشورهای آفریقایی برای جلوگیری از بحران غذایی در این قاره تصویب کرده است.

این ابتکار به 20 میلیون کشاورز کوچک آفریقایی بذرهای مطمئن ارائه و دسترسی به کودها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا 38 میلیون تن غذا را به سرعت تولید کنند.

این بانک در بیانیه‌ای که صادر شد، اعلام کرد که با اختلال در عرضه مواد غذایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، آفریقا اکنون با کمبود حداقل 30 میلیون تن مواد غذایی، به‌ویژه گندم، ذرت و دانه‌های سویا مواجه است. در بیانیه این بانک آمده است: تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری بانک توسعه آفریقا برای تولید غذای اضطراری آفریقا یک ابتکار جامع بی سابقه برای حمایت از کشاورزان خرده پا برای پر کردن کمبود مواد غذایی است. این گزارش می‌گوید کشاورزان آفریقایی قبل از شروع فصل کاشت در ماه مه به بذرها و نهاده‌های باکیفیت نیاز فوری دارند تا فوراً منابع غذایی را افزایش دهند.

آکین وومی آدسینا، رئیس گروه AfDB گفت: "کمک‌های غذایی نمی‌تواند آفریقا را تغذیه کند. آفریقا به کاسه در دست نیاز ندارد. آفریقا به دانه‌ها در زمین و ماشین‌های برداشت مکانیکی برای برداشت مواد غذایی سرشار از تولید محلی نیاز دارد. آفریقا خود را با افتخار تغذیه خواهد کرد. زیرا در گدایی غذا هیچ قدر و منزلتی نیست.» او افزود که تسهیلات اضطراری تولید غذای آفریقا از مشاوره با سهامداران، از جمله مشورت با تولیدکنندگان کود و به طور جداگانه با وزرای کشاورزی و دارایی اتحادیه آفریقا در اوایل ماه جاری بهره برده است. آقای آدسینا توضیح داد که وزرا موافقت کردند اصلاحاتی را برای رسیدگی به موانع سیستمی‌که مانع کشاورزی مدرن می‌شود، اجرا کنند. او گفت که از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قیمت گندم در آفریقا بیش از 45 درصد افزایش یافته است. قیمت کود 300 درصد افزایش یافته است و این قاره با کمبود 2 میلیون تنی کود مواجه است. بسیاری از کشورهای آفریقایی قبلاً شاهد افزایش قیمت در نان و سایر اقلام غذایی بوده‌اند. رئیس AfDB گفت این قاره ممکن است بیش از 11 میلیارد دلار از ارزش تولید مواد غذایی را از دست بدهد.

هیات مدیره AfDB گفت: «بانک توسعه آفریقا در چهار فصل کشاورزی آینده به کشاورزان خرده‌مالک در سراسر آفریقا با استفاده از نفوذ خود با تولیدکنندگان عمده کود، ضمانت‌های وام و سایر ابزارهای مالی، کود ارائه می‌کند. در این بیانیه تاکید شده است که این تسهیلات همچنین بستری برای حمایت از اصلاحات خط مشی حیاتی برای حل مسائل ساختاری که کشاورزان را از دریافت نهاده‌های مدرن باز می‌دارد، ایجاد می‌کند. این شامل تقویت نهادهای ملی و نظارت بر بازارهای ورودی است و این تسهیلات دارای ساختاری برای همکاری با شرکای توسعه چندجانبه است. این امر همراستایی و اجرای سریع، افزایش دسترسی و تأثیر مؤثر را تضمین می‌کند. آمادگی فنی و پاسخگویی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، شامل اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای رسیدگی به بحران فوری غذایی و نیز پایداری و انعطاف پذیری سیستم‌های غذایی آفریقا در بلندمدت می‌شود.

بث دانفورد، معاون کشاورزی، توسعه انسانی و اجتماعی AfDB، در اظهارات خود گفت: "تسهیلات اضطراری تولید غذا در آفریقا بر اساس درس‌های آموخته‌شده از برنامه بانک توسعه آفریقای فید آفریقا به Covid-19 است." او گفت که این برنامه یک نقشه راه استراتژیک برای حمایت از بخش کشاورزی آفریقا و حفاظت از امنیت غذایی در برابر تأثیر همه‌گیری ارائه کرده است. در طول سه سال گذشته، AfDB گفت: ابتکار «تکنولوژی‌ها برای تحول کشاورزی آفریقا» گونه‌های گندم مقاوم به گرما را به 1.8 میلیون کشاورز در هفت کشور تحویل داده است و تولید گندم را 2.7 میلیون تن به ارزش 840 میلیون دلار افزایش داده است.

حمل و نقل ریلی - شروع مؤثر پروژه متروکین

این پروژه شامل بازسازی و نوسازی شبکه ریلی شهری شهر کینشازا خواهد بود. نیکلاس کزادی، وزیر دارایی، رسماً پرداخت قریب الوقوع فاینانس اولیه بیست میلیون دلار امریکایی از طریق دفتر مرکزی هماهنگی (Bceco) را تأیید کرد.

این امر انقلابی در بخش حمل و نقل در کینشازا، کلان شهر آفریقا است. دقیقاً، پروژه "متروکین" با هدف ارائه یک قطار شهری مدرن برای حمل و نقل در شهر است. برنامه ریزی شده است که بتواند 300 کیلومتر راه آهن را در کل شهر کینشازا در مدت بیست و چهار ماه راه اندازی کند. در واقع، پروژه قطار شهری شامل چهار فاز اصلی خواهد بود: ایستگاه مرکزی به فرودگاه بین‌المللی ندجیلی (25 کیلومتر)، امتداد معابر اصلی کینشازا (75 کیلومتر)، خط پیرامونی در اطراف کینشازا (90 کیلومتر) و فرودگاه بین المللی N'Djili به سمت Maluku 80 کیلومتر. نیکلاس کزادی توضیح می‌دهد که با اشاره به طرح جامع خود، شهر کینشازا، بازسازی و نوسازی شبکه راه آهن را برای پاسخگویی مؤثر به انتظارات ساکنان انتخاب کرده است. نیاز فوری به راه حل‌های نوآورانه و مهم‌تر از همه پایدار در بخش حمل و نقل کینشازا وجود دارد. هدف تسهیل حرکت جمعیت در زمان رکورد بین حومه، مرکز شهر و سایر جهات است.

ساخت بزرگترین کارخانه باتری جهان توسط شرکت آمریکایی با سرمایه گذار کنیایی در کنگو

یک کارخانه تولید باتری خورشیدی قرار است در جمهوری دموکراتیک کنگو برای تأمین انرژی شهرهای هوشمند در آفریقا و سایر نقاط جهان ساخته شود. کارخانه باتری که قرار است توسط شرکت مهندسی و زیرساخت ایالات متحده KE International ساخته شود، یک سرمایه گذار کنیایی به نام جولیوس امواله Julius Mwale را به عنوان یکی از شرکای اصلی خود در این پروژه معرفی کرده است.

جولیوس اموال، سرمایه‌گذار اصلی می‌گوید: «ما در حال سرمایه‌گذاری در ساخت یک کارخانه تولید باتری 16 گیگاواتی (16 تراوات) در کنگو برای کمک به نیروبخشی به شهرهای هوشمند خود در کنیا و بقیه آفریقا هستیم. وی در غرب کنیا یک شهر هوشمند که شامل بیمارستان همپتونز، یک نیروگاه خورشیدی، منطقه خرید تجاری، منطقه گلف، خانه‌های مسکونی، مرکز نوآوری و یک منطقه فرودگاهی است، ساخته است. خیابان‌های شهر دارای هزاران چراغ خورشیدی با ذخیره باتری است.

این سرمایه دار در حالی که در بیست و پنجمین کنفرانس جهانی در موسسه Milken در لس آنجلس در ایالات متحده در اوایل ماه می‌شرکت می‌کرد، گفت: "نیروگاه‌های خورشیدی ما انرژی اضافی تولید می‌کنند که می‌توان آن را با ذخیره باتری مهار کرد و برای حداکثر استفاده از آن بهره برد.

Mwale در کنفرانس مذکور موفق شده است معاملاتی به ارزش 684 میلیارد کرون (6 میلیارد دلار آمریکا) با سرمایه‌گذاران و شرکای مختلف برای کارخانه باتری در DRC و گردشگری پزشکی در MMTC در کنیا انجام دهد.

Mwale افزود: همکاری‌های جدید ما را قادر می‌سازد تا مدل MMTC را در سراسر آفریقا گسترش دهیم، جایی که ما 18 مکان را برای توسعه شهرهای هوشمند ایمن کرده‌ایم. KE International که بر ساخت MMTC در کنیا نظارت داشت، مسئول تکمیل نیروگاه باتری در جمهوری دموکراتیک کنگو خواهد بود. این کارخانه در کنار معادن کبالت و نیکل متعلق به این سرمایه دار در جمهوری دموکراتیک کنگو ساخته می‌شود. انتظار می‌رود که این امر مشکلات زنجیره تأمین را در تأمین باتری در جهان حل کند. این باتری‌ها هم چنین برای تأمین انرژی وسایل نقلیه الکتریکی، دوچرخه‌ها و برای مقاصد مسکونی و تجاری استفاده خواهند شد.

ارزش بازار باتری‌های الکتریکی از هم اکنون تا سال 2050 به 45 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. براساس OEC، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده، باتری‌های الکتریکی سی و هشتمین محصول پرمعامله در سال 2020 با 67 میلیارد دلار آمریکا بودند. شهرهای هوشمند جولیوس امواله به دلیل مالکیت نیروگاه‌هایی مانند MMTC، او را به یک بازیگر کلیدی در بازار این باتری‌ها تبدیل کرده است.

ترویج دسترسی به آب آشامیدنی از طریق مشارکت و مکانیسم‌های مالی نوآورانه از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) در حال اجرای یک پروژه بزرگ تأمین آب در شهر گوما در جمهوری دموکراتیک کنگو است که هدف آن تضمین دسترسی بیش از 330000 نفر به آب آشامیدنی تا سال 2026 است.. برای اجرای این پروژه در مقیاس بزرگ از اعتماد شرکای کلیدی و مکانیسم‌های نوآورانه تأمین مالی دولتی-خصوصی بهره می‌برد.

از 800000 نفر از ساکنان گوما، بیش از نیمی از دسترسی اولیه به آب آشامیدنی محروم هستند. بنابراین، برای رفع نیازهای خود، یا به دریاچه کیوو می‌روند تا آب را بکشند و سپس باید آن را در مسافت‌های طولانی با سطل‌های 20 لیتری حمل کنند، یا مبالغ هنگفتی را در نقاط توزیع آب می‌پردازند. در هر دو مورد، مردم در معرض خطر بیماری قرار می‌گیرند که فشاری را که در حال حاضر بر آسیب پذیرترین جوامع وارد می‌کند افزایش می‌دهد. بانک جهانی، آژانس توسعه و همکاری سوئیس، آژانس همکاری‌های توسعه بین المللی سوئد و بنیاد لومبارد اودیر در حال حاضر از این پروژه حمایت می‌کنند. حدود 17 میلیون فرانک سوئیس در ماه می 2022 جمع آوری شد که 15 میلیون آن توسط بانک جهانی برنامه ریزی شده بود. علاوه بر این، بودجه اضافی 8 میلیونی هم چنان برای تکمیل توسعه و ادامه فعالیت‌ها ضروری است. پیتر ماورر رییس صلیب سرخ گفت «رویکردهای جدید و مشارکت‌های نوآورانه ابزارهای مهمی‌برای تضمین ثبات بلندمدت منطقه‌ای هستند که برای مدت طولانی با زنجیره‌ای از بحران‌ها و درگیری‌ها مواجه بوده است».

استخراج کلتان در کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو از نظر منابع طبیعی غنی است - ذخایر معدنی دست نخورده آن 24 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. طلا، الماس، کبالت و روی از جمله آن‌ها هستند. یکی دیگر از مواد معدنی استراتژیک استخراج شده در جمهوری دموکراتیک کنگو کلتان است - نامی‌که از "کلومبیت-تانتالیت" گرفته شده است. در سال 2021، تولید کلتان در جمهوری دموکراتیک کنگو به 700 تن رسید که این کشور آفریقای مرکزی را تا کنون به بزرگترین تولید کننده کلتان در جهان تبدیل کرده است. Coltan برای ساخت تمام دستگاه‌های فن آوری مدرن ضروری است. این ماده معدنی به پودر تانتالیوم تبدیل می‌شود که برای ساخت خازن‌های مقاوم در برابر حرارت در لپ تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌شود. ارزش بازار جهانی کلتان در سال 2019 برابر با 1504.81 میلیون دلار آمریکا بود. پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2026 به 1933.92 میلیون دلار برسد که بین سال‌های 2021 تا 2026 با نرخ 5.58 درصد در سال رشد می‌کند.

امضای تعهدنامه برای دومین مشارکت بین CAFI و جمهوری دموکراتیک کنگو

ایو بازیبا، معاون نخست وزیر و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار و نیکلاس کزادی، وزیر دارایی، در کینشازا با Olivier Schnakenberg سفیر جمهوری فدرال آلمان در جمهوری دموکراتیک کنگو تعهد نامه دومین مشارکت بین CAFI و جمهوری دموکراتیک کنگو را امضا کردند. این تعهد نامه در چهارچوب دومین مشارکت بین جمهوری دموکراتیک کنگو و ابتکار جنگل‌های آفریقای مرکزی (CAFI) برای دوره بین سال‌های 2021 تا 2031 است.

نیکلاس کزادی به عنوان رئیس کمیته راهبری صندوق ملی کاهش آلاینده‌های ناشی از جنگل زدایی و تخریب جنگل‌ها (FONAREDD) اشاره کرد که امضای این مشارکت جدید فرصت بهتری برای مضاعف کردن تلاش‌ها با هدف حفظ جنگل‌ها است. وی افزود: مرحله دوم این مشارکت تا آنجا که هدف آن تقویت مقبولیت طرفین با هدف انجام کارهای متفاوت است، نوآورانه است. وی تعهدی را که توسط CAFI مبنی بر بسیج 500 (پانصد میلیون) دلار آمریکا برای 5 (پنج) سال آینده انجام شد، یادآور شد که نشان می‌دهد از زمان امضای بیانیه در گلاسکو، دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و CAFI روی آن کار کرده‌اند.

اولیویه اشناکنبرگ، به نمایندگی از هیات مدیره CAFI، از امضای این تعهد نامه دوم استقبال کرد که به گفته وی، این شایستگی را دارد که به عنوان یک نقشه راه مشترک برای همسویی تلاش‌های بسیج منابع داخلی، بین المللی، دوجانبه و چند جانبه، عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است، ابتکار جنگل‌های آفریقای مرکزی (CAFI) در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل در سپتامبر 2015 راه اندازی شد. هدف آن کمک به دولت‌های منطقه برای اجرای اصلاحات و افزایش سرمایه گذاری‌ها برای مقابله با چالش‌هایی مانند فقر، ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی است که بر جنگل‌های استوایی فشار وارد می‌کند.

پرونده مربوط به سیاست ملی امنیت غذایی و تغذیه (PNSAN)، همراه با برنامه عملیاتی 2021 -2025

وزیر کشاورزی این پرونده را به شورای وزیران ارائه و اشاره کرد که مشکل ناامنی غذایی در کشور هم چرخه‌ای و هم ساختاری است، جمعیت‌های روستایی و شهری با درآمدهای بسیار پایین در جمهوری دموکراتیک کنگو بیشتر در معرض این فاجعه هستند. وی افزود که سیستم‌های تولید مبتنی بر معیشت و کشاورزی و دامپروری گسترده، در تأمین نیازهای غذایی جمعیتی که به سرعت در حال رشد هستند، ناکامند. وی در مورد عوامل تشدید کننده ناامنی غذایی به ویژه وابستگی خانوارها به بازارهایی که اغلب قیمت آن‌ها بالاست و هم چنین فروش محصولات با قیمت پایین در زمان برداشت محصول اشاره کرد. برای این عضو دولت، «حل این مشکل، دولت را ملزم به اتخاذ رویکرد استراتژیک چند بخشی، فراگیر و هم افزایی بر اساس چند اصل مداخله‌ای کاملاً تعریف شده می‌کند. وی خاطرنشان کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو دارای منابع عظیم کشاورزی و دامداری، جنگلداری، معدن و ماهیگیری است. با این حال، این کشور در تلاش است تا نیازهای غذایی بیش از 80 میلیون کنگو را با واردات تأمین کند که مبالغ هنگفتی ارز برای تأمین نیازهای غذایی صرف می‌کند. در پرونده ارائه شده توسط وزیر کشاورزی پیشنهاد شده است که به تکالیف دولت در خصوص ایجاد بخش کشاورزی به عنوان راهبرد جایگزین در مواجهه با اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید-19 و ... پاسخ داده شود. پاتریک مویایا سخنگوی دولت نیز در گزارش خود به این نتیجه رسید که بحران جاری ناشی از درگیری روسیه و اوکراین است.

امضای 2 قرارداد مالی بین جمهوری دموکراتیک کنگو و بانک جهانی به ارزش 900 میلیون دلار

دولت کنگو و بانک جهانی 1 ژوئن، دو توافقنامه را به مبلغ 900 میلیون دلار امضا کردند. اولین مورد، با 300 میلیون دلار، حمایت از کارآفرینی زنان در جمهوری دموکراتیک کنگو است. این پروژه با نام PADMPEM (پروژه حمایت از توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط) در مناطق کاسایی در حال انجام است. نماینده بانک جهانی در جمهوری دموکراتیک کنگو، ژان کریستف کارت گفت حدود 600 میلیون دلار دیگر برای پروژه‌های بهبود دسترسی به آب آشامیدنی و برق در نظر گرفته شده است که شامل همکاری با REGIDESO و SNEL و هم چنین در مشارکت با شرکت‌های خصوصی است. وی هم چنین افزود که این پروژه بسیاری از فعالیت‌های تأمین انرژی خورشیدی را حمایت مالی خواهد کرد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

دیجیتال - اتحادیه اروپا از کنگو در تحول دیجیتال حمایت می‌کند

یک هیات اتحادیه اروپا به رهبری سفیر خود در کنگو، جاکومو دورازو، در 19 می در برازاویل با وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال، لئون جاست ایبومبو، در مورد گزارش پیشرفت دولت در مورد حمایت اتحادیه اروپا از برنامه دیجیتال کنگو دیدار و گفتگو نمود.

دورازو گفت ما می‌خواستیم وزیر را در مورد حمایت اتحادیه اروپا از برنامه "کنگو دیجیتال" که یکی از اولویت‌های اصلی کنگو و هم چنین اتحادیه اروپا است، مطمئن کنیم. امروز صبح توانستیم یک توافقنامه مالی 15 میلیون یورو امضا کنیم. هم چنین بخشی از وام با بانک سرمایه گذاری اروپا به مبلغ 25 میلیون یورو در حال آماده سازی است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. سفیر اتحادیه اروپا در کنگو افزود دیجیتالی شدن یک نیروی محرکه، یک بردار اساسی برای دگرگونی و اداره اصلاحات اقتصادی، مالی و اجتماعی است. برای این منظور، اتحادیه اروپا از حمایت از کنگو در این تلاش برای تحول و توسعه دیجیتال خوشحال است.

هیدروکربن‌ها - چشم انداز حضور شرکت‌های الجزایری در کنگو

محمد ارکب وزیر انرژی و معادن الجزایر درباره چشم انداز حضور شرکت‌های الجزایری در کنگو با ریچارد ایتوآ وزیر هیدروکربن جمهوری کنگو، رئیس کنونی کنفرانس اوپک، برونو ژان- گفتگو کرد. دیدار دو وزیر در مقر این وزارتخانه در جریان سفر آقای ایتوا به الجزایر برگزار شد و سپس به هیات‌های دو کشور ادامه یافت.

در پایان این دیدار، آقای ارکب خاطرنشان کرد که در سفر سه روزه آقای ایتوا به الجزایر، بسیاری از زمینه‌های مرتبط با بخش انرژی و هیدروکربن مورد بحث قرار خواهد گرفت. ارکاب هم چنین به چشم انداز حضور شرکت‌های الجزایری در کنگو که در توسعه بخش هیدروکربن‌ها و صنعت نفت در این کشور مشارکت خواهند داشت اشاره کرد. وی جلسه کاری که با همتای کنگویی خود و هیات همراه او برگزار شد را مهم توصیف کرد و افزود این امر امکان رسیدگی به محورهای مختلف در چهارچوب مبادلات بین دو طرف به ویژه صنعت نفت و گاز و هیدروکربن و صنایع تبدیلی را فراهم می‌کند.

به نوبه خود، آقای ایتوا تاکید کرد که تثبیت روابط قدیمی و تاریخی بین دو ملت در مرکز تبادلات بین دو وزیر بوده است و یادآور شد که الجزایر و کنگو همیشه نقاط بسیار همگرا در این زمینه و در سطح سیاسی، دیپلماتیک و بین المللی داشته‌اند. ایتوآ تأکید کرد که روابط در حوزه انرژی به طور عام و هیدروکربن‌ها به طور خاص در مقایسه با روابط دو کشور در سایر زمینه‌ها در سطح عالی نبوده است. وی تصریح کرد: این سفر بین دو کشور در بالاترین سطح، با هدف رساندن همکاری در انرژی، نفت و گاز به سطح دوستی دو کشور است. ایتوا هم چنین بر نقشی که الجزایر به عنوان "نقطه لولای بین آفریقا و اروپا" ایفا می‌کند، تأیید کرد. وی در پایان گفت این سفر با امضای تفاهم نامه‌هایی همراه خواهد بود که به دنبال آن کارهایی به نفع دو کشور و آفریقا انجام خواهد شد.

انرژی – ساخت دو سد جدید برق آبی 331 مگاواتی

دولت جمهوری کنگو در 22 مه در برازاویل قراردادی را با کنسرسیومی متشکل از دو شرکت خصوصی برای ساخت سدهای برق آبی مورالا و نیانگا در جنوب این کشور با ظرفیت کل تولید 331 مگاوات امضا کرد.

این توافقنامه بین دولت به نمایندگی از وزیر همکاری‌های بین المللی و ارتقای مشارکت عمومی-خصوصی، دنیس کریستل ساسو نگوسو و وزیر مسئول انرژی و هیدرولیک، Honoré Sayi و کنسرسیوم چین و کنگو Energaz-CGGC امضا شد. (شرکت گروه چین Grezhouba) این پروژه شامل ساخت آتی دو سد جدید برق آبی با ظرفیت 331 مگاوات است. اولی به نام Morala 230 مگاوات و دومی‌به نام Nyanga 101 مگاواتی خواهد بود.

این توافقنامه هم چنین شامل بازسازی کامل سد برق آبی لیوئسو در بخش سانگا با ظرفیت 19 مگاوات است که در سال 2017 توسط رئیس دولت، دنیس ساسو انگوسو افتتاح شد.

دولت از طریق امضای این کنوانسیون‌ها می‌خواهد ظرفیت انرژی را در کشور افزایش دهد تا مطابق با سیاست خود مبنی بر افزایش تنوع اقتصادی و توسعه صنعتی اقدام کند.

Afreximbank متعهد به تأمین مالی از PND 2022-2026

بانک صادرات و واردات آفریقا، Afreximbank، قادر خواهد بود در اجرای پروژه‌های اولویت دار برنامه توسعه ملی (PND 2022-2026) مشارکت کند. در دیداری با رئیس دولت، دنیس ساسو انگوسو، در 24 می در برازاویل، رئیس Afreximbank، بندیکت اوکی اوراما، سرمایه گذاری قابل توجهی را در صنعت معدن و کشاورزی در کنگو اعلام کرد.

طی چند سال گذشته، Afreximbank تقریباً 1.5 میلیارد دلار یا 919.1 میلیارد FCFA در سه پروژه نفتی سرمایه گذاری کرده است." Afreximbank قصد دارد سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش معدن انجام دهد. بندیکت اوکی اوراما رییس بانک گفت مذاکرات پیرامون این پرونده در حال انجام است. ما قصد داریم کنگو را قادر به مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی و توانایی تولید کود کنیم و به این کشور کمک کنیم تا اولویت‌های خود را در چهارچوب PND 2022-2026 تأمین مالی کند و به چالش‌های غذایی پاسخ دهد.

Afreximbank کمک تازه‌ای برای بودجه PND است که بیش از 8987 میلیارد فرانک CFA گزارش شده است، در حالی که منابع آن از 24٪ هزینه کلی برنامه تجاوز نمی‌کند. دولت کنگو تصمیم گرفته است که کمک‌کنندگان، به‌ویژه کمک‌کنندگان خصوصی را بسیج کند تا شکاف بودجه PND را پر کند. این برنامه پنج ساله، مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی، فناوری دیجیتال، گردشگری، املاک و مستغلات و صنعت است و مناطق ویژه اقتصادی این به‌ اصطلاح «نسل دوم» PND نقشه راهی برای حرکت جمهوری کنگو از اقتصاد مبتنی بر نفت به یک اقتصاد ملی قوی، متنوع و انعطاف‌پذیر است. طی پنج سال آینده، قوه مجریه قول داده است که رشد تولید ناخالص داخلی را برای ایجاد اشتغال، کاهش فقر و واردات محصولات اساسی به طور متوسط سالانه 7 درصد تضمین کند. بنابراین، این کشور باید سرمایه گذاران خارجی را جذب کند، مانند Afreximbank، که برنامه‌ای را در 6 آوریل برای تأمین مالی اقتصادهای آفریقایی که از پیامدهای درگیری مسلحانه در اروپا رنج می‌برند، راه اندازی کرد. هدف از این طرح حمایت از قاره برای محدود کردن واردات آن است، در حالی که تقاضای فعلی در آفریقا بیش از 20 میلیارد دلار برآورد شده است.

اتصال کامرون و کنگو از طریق جاده و فیبر نوری

این‌ها پروژه‌های یکپارچه سازی زیر منطقه آفریقای مرکزی هستند. پس از افتتاح کریدور Sangmelima-Ouesso چندی پیش، شبکه فیبر نوری بین دو کشور کامرون و کنگو نیز متصل شد. مقامات کنگو و کامرون پنجشنبه گذشته بیش از 347 کیلومتر فیبر نوری از 72 رشته را افتتاح کردند. دو لوله HDPE بیش از 347 کیلومتر؛ 350 اتاق L3TV; تأمین و نصب سیستم نظارت از راه دور با دوربین IP و ...

از نظر انرژی نیز مطالعات پیش از پروژه سد Chollet با ظرفیت 600 مگاوات در حال انجام است که این پروژه به صورت پایلوت توسط دو کشور انجام شده است.

امنیت غذایی - واکنش کنگو و فائو به بیماری‌های حیوانات و گیاهان

کارشناسان ملی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در برازاویل گرد هم آمده‌اند تا خطرات مرتبط با مقاومت ضد میکروبی (AMR) را بررسی کنند. آن‌ها سپس به ارزیابی سیستم ملی نظارت AMR و پنج آزمایشگاه بزرگ در کشور خواهند پرداخت. کارگاه چند بخشی برای ارزیابی سیستم ملی نظارت بر مقاومت ضد میکروبی در بخش‌های غذایی و کشاورزی با ابزار FAO-Atlass توسط وزارت کشاورزی و با مشارکت فائو برگزار می‌شود. این مأموریت ارزیابی بخشی از اجرای پروژه همکاری فنی به نام "حمایت از آگاهی و مدیریت مبارزه با AMR" بین کنگو و آژانس سازمان ملل است.

AMR توانایی میکروارگانیسم‌ها، یعنی باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های میکروسکوپی برای مقاوم شدن به آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در ابتدا نسبت به آن‌ها ضعیف بودند. به گفته کارشناسان، این پدیده در سال‌های اخیر به دلیل استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات، گیاهان و انسان‌ها شتاب زیادی پیدا کرده است. نماینده فائو در کنگو، Yannick Ariane Rasoarimanana، هشدار داد: "شتاب AMR تهدیدی برای امنیت غذایی و یک مشکل بهداشت عمومی است که تهدید مزارع کشاورزی، خطرات غذایی و بحران اقتصادی را افزایش می‌دهد. وی استفاده نادرست از داروهای ضد میکروبی، افزایش زباله و آلودگی آب در مناطق کشاورزی را تشدید کننده این امر برشمرد.

 مبارزه با جنایات فرامرزی - اتصال سیستم‌های اطلاعات گمرکی دو کنگو

به منظور تبادل آسان اطلاعات برای هماهنگی بهتر اقدامات کنترلی و مبارزه با قاچاق غیرقانونی، ادارات گمرک جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو تا قبل از پایان سال جاری، سیستم‌های اطلاعاتی خود را به یکدیگر متصل خواهند کرد.

مدیرکل گمرکات و مالیات‌های غیرمستقیم جمهوری کنگو، گوئنوله امبونگو کومو، در مصاحبه‌ای گفت روابط بین دولت ما و جمهوری دموکراتیک کنگو صمیمانه است. ما یک توافقنامه کمک متقابل داریم. علاوه بر این، قبل از شروع بحران بهداشتی، ما در کینشازا بودیم تا این توافقنامه را بررسی کنیم. برخی اقدامات برنامه ریزی شده بود. به ویژه تسریع در راه اندازی دفاتر کنار هم برای هماهنگی بهتر کنترل‌های مختلط و در نتیجه مقابله با فرار از درآمد گمرکی.

او افزود کار قبلاً بسیار پیشرفت کرده بود. اما به دلیل بحران بهداشتی همه چیز به حالت تعلیق درآمد. ما قصد داریم این پروژه را سریعاً راه اندازی کنیم تا قبل از پایان سال جاری، اتصال بین گمرکات دو دولت ما عملیاتی شود.

Cémac Zone - تقویت تجارت درون جامعه

جمهوری کنگو روز جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) را در 31 مه جشن گرفت. وزیر ادغام منطقه‌ای کنگو، اینگرید اولگا گیسلاین ابوکا بابکاس، در خطاب به دیپلمات‌ها و رهبران جامعه، خواستار تجارت بین کشورهای عضو، رفت و آمد آزادانه افراد و کالاها شد.

حجم تجارت در منطقه Cémac هنوز بسیار کم است و تنها 3٪ است. بازار مشترک Cémac که در 16 مارس 1999 ایجاد شد، یک فضای تجاری یکپارچه است که جابجایی آزاد کالا در آن از سال 1999 مؤثر بوده است. تقریباً سه دهه پس از ایجاد آن، فضای جامعه برای موفقیت در روند یکپارچگی خود تلاش می‌کند و افزایش نرخ تجارت و تضمین تردد آزاد افراد و کالاها ظهور همه‌گیری کووید-19، پیامدهای اقتصادی و مالی آن، علاوه بر شرایط کنونی جهانی، تحقق پروژه‌های ادغام زیرمنطقه‌ای را پیچیده کرده است. وزیر کنگویی از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی (جاده، راه آهن) و اتصال بین کشورهای عضو ابراز تأسف کرد و گفت تقویت تجارت قوی و پایدار بین کشورهای CEMAC برای دوران بعد از کووید و بهبود اقتصادی فراگیر و اشتغال زا در لبه چشم انداز صنعتی شدن منطقه فرعی، موضوع ملی سیزدهمین دوره از روز Cémac است.

مشارکت عمومی و خصوصی - حمایت کنگو از سرمایه گذاران داخلی و خارجی

دنیس کریستل ساسو انگوسو، وزیر همکاری بین‌المللی و ارتقای مشارکت عمومی-خصوصی، در 31 می در Kintélé، به مناسبت پایان اولین مجمع مشارکت عمومی-خصوصی، آرزوی کنگو برای دیدن سرمایه گذاری بازرگانان داخلی و خارجی در کشور را تکرار کرد.

به گفته Denis Christel Sassou N'Guesso، دولت آماده حمایت از سرمایه گذاران و کمک به آن‌ها است، زیرا متقاعد شده است که بخش دولتی و خصوصی دو حلقه در یک زنجیره هستند. هدف، ساختن اقتصاد ملی و مشارکت عمومی-خصوصی است، تنها مکانیزمی‌که این چشم انداز را به بهترین شکل تجسم می‌دهد. وی گفت اولین مجمع مشارکت عمومی-خصوصی به شرکت‌کنندگان این امکان را داد که تامل‌های خود را درباره مشارکت‌های دولتی و خصوصی در کنگو غنی کنند. روند برگزاری این مجمع و مداخلات مختلفی که به دنبال آن انجام شد، ما را در دیدگاهی که دولت از مشارکت دولتی-خصوصی به عنوان روشی مبتکرانه برای تأمین مالی پروژه‌ها با مزیت خدمت به عنوان جایگزینی برای بدهی و شتاب دهنده رشد برای ایجاد تنوع اقتصادی دارد، تأیید کرد او اشاره کرد مسئله، اتخاذ ابتکارات در آینده نزدیک برای جذاب‌تر کردن کنگو است. قانون مشارکت عمومی و خصوصی که در حال حاضر در حال تهیه است، می‌تواند اهرم مهمی‌ باشد.

پانل "احیای کشاورزی برای تقویت توسعه اقتصادی" در این مجمع فرصتی برای کنگو بود تا پتانسیل اقتصادی خود را ارائه دهد. در واقع از نزدیک به ده میلیون هکتار زمین غنی کشاورزی، تنها 4 درصد آن مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. این امر انتظارات خودکفایی در غذا را به تأخیر می‌اندازد. جاه طلبی مقامات این است که با توسعه سریع این بخش، منحنی واردات محصولات غذایی را معکوس کنند.

در مورد پنل "مناطق ویژه اقتصادی یا کلید مدرنیزاسیون"، کنگو که می‌خواهد از "تمام نفت" خارج شود، این امکان را فراهم کرد تا سیاست خود را در این زمینه برای مخاطبان آشکار کند. این شامل ساخت زیرساخت‌های اساسی برای توانمندسازی شرکا برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در زمینه‌های مختلف غیرنفتی است. «معدن به عنوان رکن توسعه» نیز موضوع پانل بود. کنگو در واقع دارای زیرزمینی بسیار غنی از مواد معدنی است. فلزات، معادن آهن، پتاس، طلا و الماس وجود دارد. "کمیت و کیفیت ذخایری که قبلاً اثبات شده است با این حال، مشارکت قابل توجهی از طرف شرکای مالی مورد نیاز است. کنگو باید با ارائه اطمینان، آن‌ها را جذب کند. وی در خصوص میزگردی با موضوع فرعی «سرمایه‌گذاری اقتصاد جنگلی از طریق سیاست تغییر منابع آن»، سرمایه‌های عظیمی را که بیش از ۶۵ درصد از مساحت کشور را جنگل‌ها در اختیار دارد، برشمرد. در واقع، به لطف یک چهارچوب قانونی دقیق، دولت از بهره‌برداری مسئولانه و پایدار از جنگل‌ها حمایت و الزام می‌کند که فقط 15 درصد از کنده‌های درخت باید صادر شوند و بقیه چوب‌ها به صورت محلی فرآوری شوند. پانل‌های دیگر در این مجمع بر روی پایداری تولید انرژی برای حمایت از فعالیت‌های توسعه" تمرکز داشتند.

تورم - قیمت محصولات ضروری به شدت افزایش یافت

سبد خانوار به شدت تحت تأثیر افزایش مداوم قیمت مواد غذایی و محصولات روزمره قرار گرفته است. این افزایش قیمت (15 تا 50 درصد)، به ویژه در برازاویل، بر مواد غذایی منجمد، روغن نباتی، آرد، مواد تشکیل دهنده، شکر، صابون و... تأثیر می‌گذارد.

افزایش سرگیجه‌آور قیمت‌ها از اواخر سال 2021 آغاز شده است، همان طور که آخرین گزارش موسسه ملی آمار (INS) در مورد شاخص قیمت مصرف‌کننده محصولات غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی (+3.2 درصد) نشان می‌دهد.، قبوض آب، برق و گاز (+1%). تورم در ماه‌های اخیر در ارتباط با شرایط جهانی کنونی که درگیری در اروپا بر آن حاکم است، افزایش یافته است.

مرمانس بابونگا، دبیر اجرایی شبکه انجمن‌های مصرف‌کننده (RAC) گفت طرح تاب‌آوری ابلاغی از سوی مجریان واقعیت‌های موجود را در نظر نگرفته و ضعف‌هایی را در حمایت از مصرف‌کننده و ترویج محصولات داخلی ارائه می‌کند. وی افزود: از بین بیست و سه اقدام، هیچ یک از آن‌ها اشاره‌ای به حمایت از تحقیقات برای اتخاذ تدریجی استفاده از آرد کاساوا در تهیه نان و پنیر، خوراک دام بر اساس محصولات داخلی نداشتند. وی هم چنین از مسئولان خواست تا قانون حمایت از مصرف کننده را تصویب کنند و متون اجرایی برای اقدامات مختلف به ویژه عوارض دوازده ماهه رایگان برای وسایل نقلیه حمل و نقل مواد غذایی، نهاده‌های کشاورزی، دامداری و شیلات و...در نظر بگیرند.

جمهوری آفریقای مرکزی

فعالین بخش بیت کوین در بانگی

جمهوری آفریقای مرکزی بیت کوین را به عنوان دومین کشور در جهان پس از السالوادور به عنوان ارز قانونی در 22 آوریل پذیرفت. این ابتکار مورد توجه فعالین بیت کوین است. در چنین شرایطی است که ده‌ها بازیگر در این بخش به دعوت مقامات آفریقای مرکزی در روزهای آینده به بانگی سفر خواهند کرد. در این دعوت نامه به طور خاص به شرکت در یک کنفرانس اشاره شده است. در رأس این هیات، سباستین گوسپیلو رئیس BigBlock است. او قبلاً به السالوادور مشاوره داده است. روزنامه Les Echos او را یکی از بزرگترین بازیگران معدن توصیف می‌کند.

پایان مأموریت بازیگران بخش بیت کوین در جمهوری آفریقای مرکزی

مأموریت هیات بازیگران بیت کوین از کشورهای بلژیک، کانادا، فرانسه، سوئیس، السالوادور و کامرون در بانگی به پایان رسید. ژان ماری کامباسرس معاون سابق، رئیس سابق بخش اروپا و امور بین‌الملل شورای اقتصادی، اجتماعی و محیطی فرانسه (CESE) نیز در این سفر حضور داشت.

CAR دومین کشور در جهان پس از السالوادور و اولین کشور در آفریقا است که بیت کوین را به ارز رسمی تبدیل کرده است. این هیات، مورد استقبال رئیس جمهور توادرا قرار گرفتند و کنفرانسی در کاخ Cemac در بانگی برگزار کردند. هدف، طبق بیانیه مطبوعاتی رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی جمهوری آفریقای مرکزی: "مبادله با نخبگان ملی، جامعه مدنی و ارتباط با جامعه ملی در مورد ارز دیجیتال بود. سباستین گوسپیلو، رئیس هیات و رئیس سرویس BigBlock گفت که به جامعه مدنی توضیح دهید که چگونه کیف پول تشکیل و بیت کوین را مبادله کنید. وی افزود ما در واقع یک جلسه آموزشی انجام دادیم و بعد با مقامات تماس گرفتیم تا ببینیم چگونه برای اجرای بیت کوین به عنوان ارز قانونی در کشور سازماندهی شده‌اند، زیرساخت‌ها، پروژه‌ها چه هستند. برای بهبود آن‌ها به یک نکته نسبتاً کامل اشاره کردیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما