معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹
تعداد بازدید:259 7 خرداد 1401 - 08:00
گزارش تفصیلی

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد

مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) یکی از نهادهای بزرگ اقتصادی سوئیس و بنیادی خصوصی است که در سال 1971 توسط کلاوس شواب، اقتصاددان آلمانی و استاد دانشگاه ژنو، به عنوان مکانی برای گردهمایی مقامات عالی‌رتبه سیاسی کشورها، رهبران اقتصادی، سرمایه‌داران، تجار و دست اندرکاران امور تجاری، نخبگان علمی و فرهنگی و رسانه‌ های کشورهای مختلف پایه گذاری شد. شعار محوری این سازمان، «تلاش برای بهبود وضعیت جهان» بوده و هدف خود را تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف معرفی می‌کند. بالغ بر یک هزار شرکت از بزرگترین موسسات تجاری و مالی نام‌آور جهان، عضو مجمع جهانی اقتصاد هستند و با پرداخت حق عضویت، هزینه‌های این مجمع را تأمین می‌کنند. روسای هیئت مدیره و عالی‌ترین مقامات این شرکت ها همه ساله در نشست های مجمع حضور می‌یابند. مهمترین رویداد مجمع، نشست سالیانه است که محلی برای تعامل میان رهبران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان می باشد و به دلیل آنکه جلسات این مجمع در تفریحگاه کوهستانی داووس سوئیس برگزار می‌شود، این رویداد را با نام «اجلاس داووس» نیز می‌شناسند. داووس امسال میزبان اولین نشست حضوری سالانه مجمع پس از بیش از دو سال از آغاز شیوع کرونا بود. این نشست طی روزهای 1 لغایت 5 خردادماه برگزار گردید.

به گزارش تارنمای مجمع جهانی اقتصاد، نشست سالانه 2022 در داووس بر پایه فلسفه آن مجمع مبنی بر تأثیرگذاری چندجانبه و مبتنی بر همکاری تشکیل شد که در آن، یک محیط مشارکتی برای برقراری ارتباط، تبادل نظر، کسب دیدگاه‌های نو، ایجاد جوامع جدید و یافتن ابتکارات نوین فراهم نمود. برگزارکنندگان نشست امید داشتند که با درنظر داشتن تشدید برخوردها در سطح جهانی، این اجلاس به نقطه آغازی برای دوره جدیدی از مسئولیت پذیری و همکاری جهانی تبدیل شود.

نشست سالیانه داووس در شرایطی برگزار شد که تحولات مهمی چون جنگ روسیه و اوکراین و تبعات سیاسی، اقتصادی و انسانی ناشی از آن، بحران همه‌گیری کووید-19 و دغدغه‌های ناشی از بازیابی اقتصاد جهانی پس از کرونا در جریان بود. نشست امسال به جهت تاثیر جنگ اوکراین بر افزایش قیمت نفت و گاز و مواد غذایی و خروج جهان از تنگناهای اقتصادی ناشی از کرونا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

به گزارش تارنمای WEF، در این رویداد که با شعار اصلی «تاریخ در نقطه عطف: سیاست های دولت و استراتژی‌های تجاری»، برگزار گردید، حدود 2500 نفر از رهبران حوزه سیاست، تجارت، جامعه مدنی، دانشگاه، رسانه و هنر از جمله بیش از 50 رئیس دولت و کشور؛ 300 نماینده دولتی؛ بیش از 1250 شرکت کننده از بخش خصوصی؛ نزدیک به 100 مبتکر جهانی و پیشگام در حوزه فناوری؛ بیش از 200 تن از مدیران سازمان‌های غیردولتی، کارآفرینان اجتماعی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های کارگری، گروه‌های مذهبی و آیینی و بیش از 400 نماینده از رسانه‌ها و مطبوعات شرکت کردند.

به گفته مسئولان نشست، علیرغم اینکه روسیه در گذشته حامی اصلی فعالیت های WEF بوده است؛ اما در پاسخ به حمله علیه اوکراین و تحریم های اتحادیه اروپا (که سوئیس نیز به آنها پیوسته است)، آن کشور به اجلاس امسال دعوت نشد. از سوی دیگر، هیئت بزرگی از اوکراین در نشست شرکت کرد و رئیس جمهور این کشور، ولودیمیر زلنسکی نیز حضور مجازی داشت.

شایان ذکر است جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بنا به دعوت آقای بورگه بِرِندِه [1]، رئیس کنونی مجمع جهانی اقتصاد و وزیر اسبق امور خارجه نروژ در نشست سالجاری شرکت نمود.

پنلهای تخصصی نشست

 گستره وسیعی از موضوعات در پنل های مختلف اجلاس داووس 2022 مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. حدود یک‌ سوم از مجموع ۲۷۰ پانل برنامه‌ ‌‌ریزی شده ‌به موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی و تاثیرات مستقیم این پدیده اختصاص داشت.

در کنار پنل تخصصی گفتگوی فرید زکریا با وزیر محترم امور خارجه با عنوان A Conversation with Hossein Amir-Abdollahian, Minister of Foreign Affairs of Iran که در تاریخ 5 خرداد 1401 برگزار شد، وفق اعلام تارنمای مجمع جهانی اقتصاد، مهمترین پنل های رویداد به شرح زیر بودند:

روز دوم: دوشنبه 2 خرداد 1401

  1. Economic Weaponry: Uses and Effectiveness of Sanctions

عنوان

تسلیحات اقتصادی: کاربردها و اثربخشی تحریم ها

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 8:45 تا 9:30

شرح

در خصوص ایران، و اکنون روسیه، غرب از تحریم های اقتصادی گسترده به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود در زمینه امنیت جغرافیایی استفاده کرده است. تحریم ها به عنوان یک اهرم تا چه اندازه موثر است و تحمیل رنج ناشی از تحریم ها به شهروندان یک کشور به منظور تغییر در رفتار رهبران آن تا چه اندازه قابل توجیه است؟

توضیحات

Livestreamed

  1. China Investment and Economic Outlook

عنوان

چشم انداز اقتصادی و سرمایه گذاری چین

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 9:45 تا 10:30

شرح

در حالی که قرنطینه‌ها و مقررات جدید فراگیر به شدت برخی بخش ها را تحت تأثیر قرار داده است، چین همچنین شاهد ورود خالص سرمایه خارجی به میزان بیش از 440 میلیارد دلار بوده است.

در برابر این چشم انداز سرمایه گذاری که به سرعت در حال تغییر است، چشم انداز رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2022 چگونه است؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Energy Outlook: Overcoming the Crisis

عنوان

چشم انداز انرژی: غلبه بر بحران

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 9:45 تا 10:30

شرح

چشم انداز و بازارهای انرژی جهان به دلیل واکنش دادن کشورها و کسب و کارها به بحران اوکراین و تلاش برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، در حال تغییرات قابل توجهی است.

برای مقابله با بحران انرژی و فراهم کردن امنیت بیشتر و پایداری بالاتر انرژی، کشورها و شرکت ها باید اتخاذ چه اقداماتی را در اولویت قرار دهند؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Strategic Outlook: Eurasia

عنوان

چشم انداز استراتژیک: اوراسیا

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 10 تا 10:45

شرح

تجاوز نظامی‌به اوکراین و تحریم ها علیه روسیه، با ایجاد تاثیرات قابل توجه بر منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی، نیاز حیاتی به تقویت تاب آوری در منطقه در مقابل شوک های امنیتی و اقتصادی را نمایان کرده است.

رهبران به منظور ایجاد صلح و رونق اقتصادی در منطقه اوراسیا چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Russia: What Next?

عنوان

روسیه: چه پیش خواهد آمد؟

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 13 تا 13:45      

شرح

روسیه به دلیل جنگ با اوکراین از نظر سیاسی و اقتصادی به طور فزاینده‌ای در حال منزوی شدن است که نشان دهنده پایان یک دوره می‌باشد. آینده روسیه چیست و انزوای آن بر اقتصاد جهانی چه تاثیری خواهد داشت؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Equitable Responses to Ending the Pandemic

عنوان

واکنش عادلانه برای پایان دادن به همه گیری

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 14:30 تا 15:15  

شرح

از تست تا درمان و واکسن، اکنون ابزارهای لازم برای تحت کنترل درآوردن پاندمی وجود دارد، اما فقط در صورتی که از این ابزارها به صورت مناسب استفاده شود و بتوان آنها را به صورت منصفانه به اشتراک گذاشت.

رهبران چگونه می‌توانند عرضه منصفانه این ابزارها را به منظور ارتقاء ایمنی جمعی، حفاظت از نظام سلامت و امکان بازگشایی اقتصادها تضمین کنند.

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Cold War 2.0

عنوان

جنگ سرد 2.0

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 14:45 تا 15:30  

شرح

غرب در پاسخ به تجاوز نظامی روسیه با اوکراین متحد شده و رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین در حال عمیق تر شدن است.

آیا جنگ سرد دیگری در حال وقوع است و برای به حداقل رساندن خطرات این درگیری چه باید کرد؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

  1. Middle East and North Africa Economic Outlook

عنوان

چشم انداز اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا

زمان

دوشنبه 2 خرداد ساعت 16:00 تا 16:45  

شرح

در حالی که طبق پیش بینی­ها انتظار می‌رفت خاورمیانه و شمال آفریقا حدود 5 درصد در سال 2022 رشد کنند، بیکاری در این منطقه افزایش یافته و جنگ اوکراین فضای تورمی را افزایش داده که ممکن است مانع از رشد بسیاری از کشورهای این منطقه شود.

اقتصادهای کلیدی این منطقه برای بهره بردن از سرمایه گذاری‌های هنگفت خود و نیز شکل دهی یک اقتصاد قوی و فراگیرتر پس از همه گیری چه اقداماتی باید انجام دهند؟

توضیحات

Livestreamed / Sign-up required

روز سوم: سه شنبه 3 خرداد 1401

  1. China in the Global Energy Transition

عنوان

جایگاه چین در گذار انرژی جهانی

زمان

سه شنبه 3 خرداد ساعت 9:00 تا 9:45   

شرح

چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف­کننده انرژی در جهان است، لذا تصمیمات این کشور برای پاسخگویی به تقاضای انرژی جهانی و ارائه اهداف جهانی در زمینه اقلیمی، حیاتی می­باشد.

با توجه به رهبری چین در زمینه انرژی پاک، هدف این کشور برای به صفر رساندن انتشار کربن تا 2060 و با توجه به نیاز به امنیت انرژی، چین و سایر ذی­نفعان چگونه می­توانند با همکاری یکدیگر گذار انرژی را پیش ببرند؟

توضیحات

Livestreamed

  1. Energy Security and the European Green Deal

عنوان

امنیت انرژی و پیمان سبز اتحادیه اروپا

زمان

سه شنبه 3 خرداد ساعت 13:30 تا 14:15

شرح

جنگ اوکراین آسیب پذیری منابع تامین انرژی اتحادیه اروپا و اهمیت حرکت به سوی امنیت انرژی در این منطقه را آشکار کرد.

در این شرایط کاملا جدید، پیمان سبز اتحادیه اروپا چه نقشی می­تواند در تقویت جایگاه ژئوپلیتیک اروپا در دنیا  ایفا کند؟

(این جلسه با همکاری مدیرعامل گروه اقدام پیمان سبز اتحادیه اروپا برگزار شد)

توضیحات

Livestreamed

  1. A New Security Architecture in the Middle East

عنوان

یک معماری امنیتی جدید در خاورمیانه

زمان

سه شنبه 3 خرداد ساعت 14:45 تا 15:30

شرح

از امنیت در خلیج فارس تا عوامل گسست اجتماعی در سوریه، لیبی و یمن، عدم اطمینان در خاورمیانه اختلافات منطقه‌ای را تشدید می­کند و همزمان، دیگران را به بازنگری در سیاست­های خود سوق می­دهد.

بازیگران منطقه‌ای چگونه می­توانند یک توازن باثبات و پایدار در خاورمیانه ایجاد کنند؟

توضیحات

Livestreamed

روز چهارم: چهارشنبه 4 خرداد 1401

  1. The Future of the Abraham Accords

عنوان

آینده پیمان ابراهیم

زمان

چهارشنبه 4 خرداد ساعت 9:00 تا 9:30

شرح

عادی سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و همسایگانش نشان‌دهنده یک تغییر رویکرد قابل توجه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می­باشد، با اولویت‌هایی که به طور فزاینده‌ای به سمت منافع اقتصادی و تجاری مشترک پیش می­رود.

با توجه به تحرکات جدید که پیمان ابراهیم ایجاد کرد، ذی­نفعان آینده منطقه را چگونه می­بینند؟

توضیحات

Livestreamed

  1. Meeting the Challenges of Rogue States and Leaders

عنوان

مقابله با چالش دولت‌ها و رهبران سرکش

زمان

چهارشنبه 4 خرداد ساعت 9:00 تا 9:45

شرح

جنگ اوکراین بحثی را در مورد این موضوع برانگیخته است که باید با کشورها و رهبران سرکش چگونه برخورد شود. چه زمانی ادامه تعامل از طریق دیپلماسی و تجارت مطلوب است و چه زمانی منزوی کردن و یا حتی تقابل ضروری است؟

توضیحات

Livestreamed

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع جهانی اقتصاد[2]، اهم مضوعات مطرح شده در نشست داووس 2022 به شرح ذیل می‌باشد:

جنگ روسیه و اوکراین

در کنار جلسات متعددی که در خصوص تأثیر مداوم تهاجم روسیه برگزار گردید، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین هر دو از حمایت جامعه بین المللی تشکر کردند- اما خواستار کمک‌های بیشتر شدند. همچنین افرادی از بخشهای مختلف جامعه اوکراین و برادران کلیچکو صحبت کردند.

 اورسولا فون در لاین، ینس استولتنبرگ و پدرو سانچز بر لزوم اتحاد اروپا تاکید کردند و همگی خواستار ادامه همکاری شدند.

پیام اولاف شولز، صدر اعظم آلمان این بود که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در این جنگ پیروز شود.

روز پنجشنبه، رهبران سیاسی از سراسر اروپا گرد هم آمدند. هنری کیسینجر توصیه کرد: «مذاکرات دیپلماتیک باید حساس و آگاهانه پیش رود و همگی در جهت حصول صلح تلاش کنند». شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز گفت کشورش آماده کمک به یافتن راه حل مسالمت آمیز برای جنگ است.

اقتصاد

در طول پنج روز نشست، کارشناسان درباره تأثیر جنگ بر اقتصاد جهانی گفتگو کردند. گیتا گوپینات از صندوق بین‌المللی پول گفت که جنگ روسیه، یک شکست بزرگ برای بهبودی اقتصاد جهان پس از همه‌گیری کووید-19 بوده است اما کریستالینا جورجیوا یادآوری کرد که جهان با «یک بحران غیرقابل تصور پس از بحران غیرقابل تصور دیگری» مواجه شده است و با این حال ما انعطاف‌پذیر هستیم. وی افزود: "فصل بعدی باید بر پرورش افراد تاب‌آور از طریق آموزش، بهداشت و حفاظت اجتماعی متمرکز شود." همچنین در مورد بدهی‌ها، تورم، دستمزدها و تجارت جهانی صحبت شد.

بحران غذا و انرژی

امنیت غذایی و انرژی و دو بحران مرتبط با جنگ در اوکراین نیز در دستور کار امسال قرار داشتند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در روز اول نشست اظهار داشت که این اولین بحران واقعاً جهانی انرژی است. روز چهارشنبه هم دمیترو کولبا هشدار داد که اگر اوضاع تغییر نکند، اوکراین با یک بحران غذایی چند ساله مواجه خواهد شد.

تغییرات اقلیمی

به گفته بیرول، مشخص است که محیط زیست با انرژی مرتبط است اما نباید بین بحران آب و هوا و انرژی یکی را انتخاب کرد. جان کری، بیل گیتس، براد اسمیت، میکائیل دامبرگ، مارک بنیوف و روث پورات به اجلاس ملحق شدند تا به توسعه ائتلاف First Movers کمک کنند. فرانس تیمرمن اظهار داشت که دریای مدیترانه می‌تواند مرکز جدید تامین انرژی جهان باشد، در حالی که الیزابت واتوتی، با درخواستی عاطفی رهبران جهانی را تحت تاثیر قرار داد. مارک کارنی گفت البته باید بهای همه اینها را بپردازیم زیرا "ما به یک تحول در حوزه انرژی در مقیاس انقلاب صنعتی اما با سرعت تحول دیجیتال نیاز داریم. لذا نیازمند پیدایش انقلابی در امور مالی هستیم."

نقش کسب و کارها و کارآفرینان

 از ائتلاف First Movers گرفته تا سرمایه داری زیست محیطی، نقش فناوری و ESG، رهبرانی از سراسر جهان تجارت درباره کارهایی صحبت کردند که انجام می دهند. UpLink - پلت فرم نوآوری دامنه باز انجمن - گزارش عملکرد 2021-2022 خود را ارائه نمود در حالی که تاثیر گسترده‌تر فعالیت های انجمن به نمایش گذاشته شد.

سلامت و بهداشت

  تأثیر مداوم همه‌گیری کووید-19 محور بسیاری از بحث‌ها بود و همچنین در باره آماده‌سازی برای همه‌گیری بعدی، سلامت روان و برابری سلامت بحث‌هایی صورت گرفت. فایزر متعهد شد که تمام داروهای تحت حق اختراع فعلی و آینده خود را به صورت غیرانتفاعی در اختیار 45 کشور کم درآمد قرار دهد.

آینده مشاغل

همه‌گیری کووید-19 تغییرات اساسی در زندگی کاری بسیاری از افراد و مشاغل ایجاد کرده است. با این پیش‌زمینه، نشست به بررسی مهارت‌ های لازم برای کار در شرایط مشابه، احتمالات مربوط به تعریف یک هفته کاری چهار روزه و کار ترکیبی پرداخت و مسائل متنوع را در این حوزه بررسی کرد.

فناوری و متاورس

 فناوری، پشتوانه بسیاری از گفتگوها در این هفته بود. همچنین بر روی متاورس تمرکز گردید و جلساتی در خصوص ساخت متاورس و امکانات آن برگزار شد.

حضور جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان

در نشست مجمع جهانی اقتصاد

 جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان و هیئت همراه روز چهارشنبه 25 مه 2022 برابر با 4 خرداد 1401 جهت شرکت در نشست داووس به سوئیس سفر کردند تا طی اقامتی کوتاه؛ در مجمع جهانی اقتصاد شرکت نموده و از این فرصت برای تشریح ظرفیت‌های ایران و اولویت های کشورمان در دولت جدید استفاده نمایند.

 در مدت کوتاه حضور وزیر محترم امور خارجه در داووس (کمتر از 24 ساعت)؛ ایشان از فرصت ملاقات‌ های دوجانبه تنظیم شده از سوی سفارت کشورمان در برن، در راستای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها و محافل به شرح ذیل، بهره بردند: 

1-    دیدار با آقای Alexander De Croo نخست وزیر بلژیک:

طی نشست مزبور که روز چهارشنبه مورخ 4 خردادماه 1401 برگزار شد؛ طرفین در خصوص موضوعات مختلف در حوزه مناسبات دوجانبه و دیگر امور مورد علاقه گفتگو کردند.

2-    دیدار با آقای بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان:

جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه مورخ 5 خردادماه 1401 و در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، با آقای بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرده و در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزرای خارجه دو کشور با اشاره به لزوم افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌ های اقتصادی میان ایران و پاکستان، در خصوص تلاش متمرکز جهت ارتقاء همکاری‌ ها در حوزه ‌های مختلف از جمله گردشگری تفریحی و زیارتی، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت توافق نمودند.

 دکتر امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی همچنین در خصوص رایزنی ‌های نزدیک سیاسی دو کشور در موضوع افغانستان، تحولات شبه قاره و برخی دیگر از موضوعات منطقه ای و بین‌المللی به گفتگو پرداختند.

در این دیدار، وزیر خارجه پاکستان ضمن تقدیر و تشکر از جمهوری اسلامی ایران بدلیل اعزام هواپیمای آتش‌نشان به مناطق درگیر آتش‌ سوزی در این کشور؛ از دعوت دکتر امیرعبداللهیان از ایشان جهت سفر به تهران استقبال نمود.

1-    دیدار با آقای بورگه بِرِندِه، رئیس مجمع جهانی اقتصاد:

وزیر محترم امور خارجه در حاشیه نشست داووس، روز پنجشنبه مورخ 5 خردادماه با آقای بورگه بِرِندِه، رئیس مجمع جهانی اقتصاد دیدار و گفتگو نمود.

 جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، به تبیین برخی حوزه‌های اولویت دار پرداختند.

 ایشان با یادآوری ظرفیت های ممتاز کشور در حوزه ‌های حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای و بین المللی و نیز صنایع نفت و گاز؛ گسترش همکاری و تجارت با کشورهای پیرامونی را اولویت سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران برشمردند.

  وزیر محترم امور خارجه همچنین به اقتضائات بازسازی اقتصاد جهانی پس از کرونا اشاره کرده، ابتکار مطروحه توسط رئیس جمهور محترم کشورمان در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در قطر تحت عنوان "گاز برای بازسازی اقتصاد جهانی در دوره پس از کرونا" را در این راستا تبیین و آمادگی ایران برای کار مشترک با مجمع جهانی اقتصاد با هدف شناساندن ظرفیت های مربوطه را اعلام نمودند.


 رئیس مجمع جهانی اقتصاد نیز با استقبال از دیپلماسی اقتصادی ایران بویژه گسترش تعاملات با همسایگان، به اظهار علاقه مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس در نشست داووس ۲۰۲۲ برای گسترش همکاری اقتصادی با ایران پرداخته، آمادگی مجمع جهانی اقتصاد برای بررسی پیشنهادات وزیر امور خارجه کشورمان را اعلام کرد. آقای بِرِندِه همچنین اظهار امیدواری نمود که مذاکرات ایران و قدرت های جهانی با هدف احیای برجام به نتیجه مورد نظر برسد و زمینه بهره گیری از توانمندی‌های ایران در احیای اقتصاد منطقه و جهان بیش از پیش فراهم گردد.

حضور جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تخصصی:

A Conversation with Hossein Amir-Abdollahian, Minister of Foreign Affairs of Iran

   جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان روز پنجشنبه مورخ 5 خرداد 1401، در گفتگوی تخصصی پیرامون موضوعات سیاسی،‌ امنیتی، بین‌المللی و اقتصادی که با عنوان A Conversation with Hossein Amir-Abdollahian, Minister of Foreign Affairs of Iran برگزار شد، شرکت نموده و به سوالات مطروحه از سوی آقای فرید زکریا پیرامون مباحث منطقه ‌ای و بین المللی، پاسخ گفتند[3].
 

[1]Borge Brende

[2] https://www.weforum.org/agenda/2022/05/the-story-of-davos-2022/

[3] https://www.weforum.org/events/world-economic-forum-annual-meeting-2022/sessions/a-conversation-with-hossein-amir-abdollahian-minister-of-foreign-affairs-of-iran

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما