معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

شورای روابط اقتصادی خارجیِ ترکیه

شورای روابط اقتصادی خارجیِ ترکیه (DEİK)، در سال 1985 تأسیس شد.

شورای روابط اقتصادی خارجیِ ترکیه (DEİK)، در سال 1985، با هدف انجام این تکالیف، تأسیس شد: راه‌بری و سازماندهیِ روابط اقتصادیِ خارجیِ بخش خصوصی به‌ویژه در رابطه با تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و ... در راستای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه و دیگر کشورها و کمک به افزایش صادرات این کشور و مشارکت در گسترش فعالیت‌های تجاریِ مشابه.

در سال 2014، بر اساس مصوبة شمارة 6552 مورخ یازدهم سپتامبر 2014، «DEİK»، در نقش نهاد دیپلماسی اقتصادی، و با هدف هدایت روابط اقتصادیِ خارجیِ بخش خصوصی، تجدیدساختار پیدا کرده و دارای شوراهای تجاری، نهادهای مؤسس و اعضای حقیقی که جامعة بازرگانان و کارآفرینان ترکیه را به‌صورت داوطلبانه نمایندگی می‌کنند گردید.

نمایشگاه نوآوری و فناوریِ «EURITECH»،  با هدف هم‌افزایی و تعامل میان بخش خصوصی، مراکزِ R&D، شرکت‌های فناور، دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و مراکز کارآفرینی در مناطق آزاد و صنعتی در منطقة اوراسیا، نخستین‌بار در سال 2016 راه‌اندازی گردید. در نمایشگاه سال‌جاری که پنجمین دورِ آن است، بیست هزار بازدیدکننده و بیش از دویست شرکت و مؤسسه حضور پیدا نمودند.

در دوازدهم خردادماه 1401، نشست «DEİK» با موضوع ارتقای تعاملات کسب‌وکارهای کشورهای عضو، با حضور دیپلمات‌ها و نمایندگانی از اعضا، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوآور و دانش‌بنیان و ... همزمان با پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوریِ «EURITECH»، به‌شرح زیر در استانبول برگزار شد:

 ب. آیین گشایش و سخنرانی وزیر انرژی و منابع طبیعی

در افتتاحیة این نشست، آقای «فاتح دُنمز» (Fatih Dönmez)، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به‌ایراد سخنرانی پرداخت. وی خبر داد سازندگان فناوری‌های انرژی‌های بادی و خورشیدی، به‌دنبال افزایش ظرفیت تولید خود هستند.

وی افزود: " ما هم‌اکنون در حال تولیدوساخت سامانه‌های الکترونیک اتوماسیون ژنراتور و توربین که از حیاتی‌ترین بخش‌های تولید برق محسوب می‌شود بوده و حتی به‌مرحلة تولید انبوه رسیده‌ایم. خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه‌های ملی اتوماسیون، ژنراتور و توربین‌در آنکارا، دورة جدیدی در این صنعت برای کشورمان آغاز شده که در آن، نه تنها منبع که فناوری نیز از آنِ خودِ ماست".

دُنمز گفت: " اخیراً مناقصة معادن را با این شرط منعقد می‌کنیم که فعالیت‌های استخراجی، منتهی به تولید و صادرات محصول آن گردد یعنی سرمایه‌گذار موظف است پس از استخراج منابع از معدن، با تأسیساتی که در آن منطقه ایجاد کرده، اقدام به پردازش محصول و صادرات آن نماید ".

وزیر افزود: " تا پایان امسال، چهار دسته تجهیزات تولید مادة «بور» (boron) را راه‌اندازی خواهیم نمود که یکی از آنها، کارخانة «فروبور» (ferrobore)، دیگری، کارخانة عناصر کمیاب معدنی و دو تای دیگر، کارخانة لیتیوم خواهد بود. کربنات لیتیوم که از ضایعات بور مایع در «اسکی‌شهیر» (Eskişehir) تولید کرده‌ایم، تمام آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشته است. بهینه‌سازیِ این تولیدات، همگی به‌صورت آزمایشگاهی انجام شده است. امیدواریم با احداث این مراکز، در سال‌جاری به سقف ششصد میلیون تن تولید سالانه برسیم ".

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با تأکید بر این موضوع که توسعة فناوری و فعالیت‌های R&D انجام‌گرفته در این وزارت‌خانه، همگی در زیر یک سقف با نام مؤسسة تحقیقات انرژی، معدن و هسته‌ای (TENMAK) گرد آمده و سازمان‌دهی شده است، گفت: " اقدامات در زمینة انرژی پاک، منابع طبیعی و انرژی هسته‌ای ایجاد فناوری‌های هیدروژن، فعالیت‌های R&D بر روی باتری‌های هسته‌ای، راکتُرهای تحقیقاتیِ اتمی، داروهای هسته‌ای، غنی‌سازی و پالایش عناصر کمیاب معدنی به‌خوبی در این مرکز، پیش می‌رود.

او در پایان اظهار نمود «TENMAK» هم در زمینة توسعة فناوری‌های ملی و هم تربیت و آموزش نیروی انسانیِ ماهر از طریق فرهنگِ R&D، فعالیت‌های بیشتری انجام داده و همه‌گونه حمایت‌های لازم را در زمینة R&D از دانشگاهیان و پژوهشگرانِ جوان، به‌عمل خواهد آورد.

  

حسن‌ختام این اجلاس، سخنرانی آقای «نائیل اُلپاک»، رئیسِ «DEİK» و سپس گشایش نمایشگاه نوآوری و فناوریِ «EURITECH» بود که در آن، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوآور و دانش‌بنیان در زمینه‌های گوناگونِ انرژی پاک، خودروهای برقی، محصولات نظامی، بهداشتی و ...، آخرین دستاوردهای فناورانة خود را به نمایش گذاشته بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما