معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

سرمایه گذاری شرکت های بین المللی در اسلوونی

فروش سهام نوا کردیت بانک ماریبورNKBM دومین بانک بزرگ اسلوونی از سوی شرکت امریکایی آپلو، توسعه سرمایه گذاری غول دارویی Novartis سوئیس، تصاحب شرکت OMV دومین شرکت بزرگ سوخت در اسلوونی توسط شرکتهای مجاری و خرید سهام هواپیمایی فوق سبک Pipistrel از سوی شرکت امریکایی Textron از جمله تحولات مهم در بازار سرمایه اسلوونی و توسعه و سرمایه گذاری مهم شرکتهای بزرگ بین المللی در این کشور در سال گذشته میلادی بود که در گزارش پیش رو به آن اشاره خواهد شد.

در اواسط سال 2021، شرکت امریکایی آپولو، فروش80 درصد سهام خود در نوا کردیت بانک ماریبور NKBM، دومین بانک بزرگ اسلوونی را اعلام نمود (20 درصد سهام این بانک متعلق به بانک توسعه و بازسازی اروپاست). خریدار شندور چانی مدیر عامل گروه بانکی مجارستانی OTP است که قبلاً SKB، چهارمین بانک بزرگ اسلوونی را خریداری کرده بود.اوتی پی بانک مجارستان با خرید NKBM بانک به قدرتمندترین بازیگر بانکی اسلوونی تبدیل خواهد شد. پس از بسته شدن این معامله در ماه می و با مجموع ترازنامه بیش از 9 میلیارد یورو، NKBM حدود 29 درصد بازار بانکی اسلوونی را بدست خواهد گرفت. چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، NLB بزرگترین بانک اسلوونی، شعبه اسلوونی Sberbank روسیه را با اندک سهم 3.6 درصدی در بازار در اختیار گرفت.

 حوزه بانکداری تنها بخش مورد علاقه شندور چانی (ثروتمندترین فرد مجاری) نیست. شرکت Metoda Inveast متعلق به شندور چانی پروژه " ترمینال مسافربری امونیکا" در محل ترمینال اتوبوس و راه آهن فعلی لوبلیانا را نیز در دست اجرا دارد. ارزش این پروژه370 میلیون یوروست که 250 میلیون یوروی آن از طریق این شرکت تامین شده است .

گروه MOL شرکت نفت و گاز مجارستان با خرید 92.25 درصد سهام شرکت OMV دومین شرکت بزرگ سوخت اسلوونی به ارزش300 میلیون یورو، 40 درصد بازار انرژی را تصاحب نمود . این شرکت پیش از این 7.75 درصد سهام OMV را در اختیار داشت. شرکت مجاری پرستیژ، قرارداد خرید 43 درصد سهام شرکت گردشگری ساوا به ارزش 38 میلیون یورو را با صندوق سرمایه گذاری خصوصی یورک ( صاحب سهام اسلوونیایی) امضاء نموده است.

در اواخر سال گذشته میلادی، شرکت استرالیایی Dulux Group  میزان  99.8 درصد از سهام شرکت JUB قدیمی‌تولید کننده رنگ در اسلوونی را به قیمت 194.5 میلیون یورو خریداری کرد. Dulux استرالیا بخشی از شرکت چند ملیتی ژاپنی Nippon Paint Holdings است. شرکت استرالیایی Dulux بعنوان مالک جدید متعهد شد که دفتر مرکزی و تولید را در اسلوونی حفظ کند.

سهام هواپیمای فوق سبک Pipistrel، شرکت پیشگام در فناوری هواپیماهای فوق سبک و برنده جایزه در تولید جهانی هواپیماهای برقی، در بهار امسال توسط شرکت Textron امریکا خریداری شد که در حال حاضر برندهای هواپیمایی Cessna، Beechcraft و Bell را در کارنامه خود دارد. این معامله توسط رسانه‌های تخصصی و مجلات تجاری امریکا (مانند فوربس) به عنوان گام مهمی در توسعه هوانوردی الکترونیکی تلقی شد. ارزش 90 درصد سهام شرکت Pipistrel ، 218 میلیون یورو (242 میلیون دلار آمریکا) تعیین شد.

بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اسلوونی، غول سوئیسی Novartis است. در20 سال گذشته، گروه دارویی Novartis حدود 3 میلیارد یورو در اسلوونی سرمایه گذاری کرده است. درسال 2021   و علیرغم گسترش کووید ، 204 میلیون یورو در اسلوونی سرمایه گذاری کرد. اخیراً از ساخت کارخانه جدیدی برای تولید ویال های مایع و سرنگ های از پیش پر شده در لوبلیانا خبر داده است. سرمایه گذاری در R&D و افزایش ظرفیت تولید از طریق شرکت های تابعه Lek، Sandoz وNovartis Pharma Services در اولویت برنامه‌های این شرکت سوئیسی است .

شرکت فناوری آلمانی Bosch Rexroth از سال 1998 در اسلوونی حضوری فعال دارد. این شرکت اعلام کرد فعالیت های خود در اسلوونی را در مکان جدیدی در نزدیکی فرودگاه بین المللی لوبلیانا متمرکز میکند و درآمد خود را از 30 میلیون یورو به 100 میلیون یورو افزایش خواهد داد.

Carthago سازنده آلمانی خودروهای مسافرتی ون (motorhome )، ساخت دومین کارخانه خود را در ارموژ Ormož در شمال شرقی اسلوونی ( در نوار مرزی کرواسی) آغاز کرده است. این شرکت آلمانی قصد دارد با 45 میلیون یورو سرمایه گذاری در این واحد تولیدی، برای800 نفر اشتغال ایجاد کند ( ون‌های مسافرتی و خانوادگی "motorhome" تولیدی این شرکت در طیف های مختلف قیمتی از50 تا 200 هزار یورو به فروش می رسد).

شرکت دولتی مدیریت دارایی‌های بانکی اسلوونی (BAMC) سهام خود در شرکت تولید کفش آلپینا به ارزش20 میلیون یورو را به شرکت K&H جمهوری چک که بخشی از گروه Franco de Poisd'eau & CIE است، واگذار کرده است. شرکت K&H، رونق کسب و کار آلپینا و تمرکز بر افزایش فروش و تقویت برند در بازارهای جهانی را با افزایش درآمد فروش آلپینا از 44.7 میلیون یورو درسال 2021 به 65 میلیون یورو در سالهای آتی هدف گذاری کرده است. گروه چینی Hisense افزایش ظرفیت تولید سالانه 4 میلیون دستگاه تلویزیون تا سال 2023 را در مرکز تولیدی در ولینیه Velenje در شمال شرقی اسلوونی در برنامه‌های خود قرار داده است.

منابع:

https://siol.net/posel-danes/novice/madzarske-banke-otp-553512/

https://www.sloveniabusiness.eu/hot-topics/a-wave-of-acquisitions-and-investments/

https://sloveniatimes.com/pocivalsek-to-strive-to-exercise-pre-emptive-right-to-sava/

https://siol.net/posel-danes/novice/avstralci-za-slabih-200-milijonov-kupujejo-jub-564694/

https://sloveniatimes.com/novartis-invested-in-slovenia-in-2021/

https://www.sloveniabusiness.eu/business-news/new-czech-owners-of-alpina-committed-to-further-development/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما