معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۱

توسعه انبارهای تجارت الکترونیک فرامرزی در استان گواندونگ چین

«تجارت الکترونیک فرامرزی» که با نام اختصاری «CBEC» شناخته می‌شود، در سال 2015 توسط دولت چین و با معرفی مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی که فرآیند ترخیص کالا از گمرک را تسهیل، تعرفه‌ها را کم و ساده تر می نمود، مطرح گردید. شرکت های چینی در مجموع بیش از 2 هزار انبار تجارت الکترونیک فرامرزی با مساحت بیش از 16 میلیون متر مربع در خارج از این کشور احداث کرده اند.

«تجارت الکترونیک فرامرزی» که با نام اختصاری «CBEC» شناخته می‌شود، در سال 2015 توسط دولت چین و با معرفی مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی که فرآیند ترخیص کالا از گمرک را تسهیل، تعرفه‌ها را کم و ساده تر می نمود، مطرح گردید. حمایت از تجارت الکترونیک فرامرزی در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی مربوط به واردات B2C چین می‌باشد.

در این روش کالاهای وارداتی وارد انبارهای گمرکی می‌شوند. این انبارها، مکان‌های ویژه ای هستند که این امکان را به محصولات خارجی می دهند که به چین وارد شده و تا زمانی که کالا توسط مشتری از طریق پلت فرم های فروش آنلاین سفارش داده شود و هزینه آن پرداخت شود، بدون پرداخت هیچگونه تعرفه ای در آن جا نگه‌داری می‌شوند.

مزایای این روش برای واردکننده، ثبت سفارش آسان، حذف مراحل سختگیرانه و پرریسک، کاهش هزینه‌های انبارداری، افزایش تنوع کالا، حمایت دولت چین و اختصاص یارانه‌های مختلف بویژه برای سرمایه گذاران خارجی، کاهش پرداخت مالیات کالا برای وارد کننده، کنترل تاریخ مصرف مواد غذایی و نبود ریسک ترخیص (اول ترخیص بعد ارسال) می‌باشند.

مزایای این روش برای مصرف کننده نیز شامل اطمینان از اصالت و کیفیت کالا، تفاوت قیمت با کالاهای وارداتی داخل چین در مقایسه با روش های سنتی واردات و دسترسی سریع وآسان به کالاهای متنوع وارداتی می‌باشد.

کالاهای وارداتی توسط این روش تنها می‌بایست از طریق پلت فرم های فروش آنلاین فروخته شوند، هر شهروند چینی می‌تواند سالانه تا سقف 26 هزار یوآن (4 هزار دلار) از این طریق خرید نماید، مشروط بر این که ارزش کالا بیش از 5 هزار یوآن (780 دلار) نباشد و خریدار نمی‌تواند کالا را مجدد بفروشد.

هیچگونه تعرفه ای به کالاهایی که از طریق تجارت الکترونیک فرامرزی بفروش می‌رسند تعلق نمی‌گیرد و تنها 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که توسط خریدار پرداخت می‌شود از این کالاها اخذ می‌گردد. از طریق اتصال پلت فرم آنلاین فروش به سامانه‌های گمرک و اداره مالیات چین میزان مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید مستقیماً به حساب دولت واریز می‌گردد.

بر اساس داده‌های سازمان کل گمرک چین، در سال 2020، حجم تجارت الکترونیک فرامرزی چین به 1.69 تریلیون یوان (265 میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال گذشته 31.1 درصد افزایش داشته است. از این میزان، ارزش صادرات 1.12 تریلیون یوان (175 میلیارد دلار) بود که 40.1% افزایش داشت. ارزش واردات 0.57 تریلیون یوان (90 میلیارد دلار) بود که 16.5%رشد داشت. هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده، استرالیا، هلند، نیوزیلند، آلمان، اسپانیا و بریتانیا ده منبع اصلی واردات از طریق تجارت الکترونیک فرامرزی می‌باشند. مالزی، ایالات متحده، سنگاپور، بریتانیا، فیلیپین، هلند، فرانسه، کره جنوبی، هنگ کنگ و عربستان سعودی نیز ده مقصد اصلی صادرات فرامرزی کالاهای چینی می‌باشند.

توسعه انبارهای تجارت الکترونیک فرامرزی در خارج از کشور

انبارهای خارج از کشور دارای مزایا زیادی مانند تحویل بموقع کالا، خدمات محلی و اطمینان از زنجیره تأمین و یک ابزار مهم برای توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی است. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی چین، تا پایان سال 2021، شرکت های چینی در مجموع  بیش از 2 هزار انبار تجارت الکترونیک فرامرزی با مساحت بیش از 16 میلیون متر مربع در خارج از کشور احداث کرده اند که عمدتاً در روسیه، ژاپن کره جنوبی، ایالات متحده، اروپا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه واقع شده اند. علاوه بر توزیع آسان در مواجهه با چالش‌های اپیدمی‌کوید-۱۹، شرکت‌ها همچنین از انبارهای خارج از کشور برای تبلیغ برند، خدمات متنوع و عملیات محلی استفاده می‌کنند. برخی از شرکت ها در انبارهای خارج از کشور خدمات تعمیر و نگهداری پس از فروش نیز ارائه  می دهند تا به فروش مجدد دست یافته و هزینه‌های ناشی از بازگشت کالا را کاهش دهند.

بنا به اظهارات ژو ووکسیو، دبیر کل تجارت الکترونیک فرامرزی و انبارهای خارج از کشور انجمن انبارداری و توزیع چین (CAWD)، انبارهای خارج از کشور در کنار گسترش تجارت الکترونیکی فرامرزی رشد کرده اند. وی افزود: "به ویژه، مناطقی که شاهد رشد نسبتاً سریع سفارشات تجارت الکترونیک برون مرزی بوده و از زیرساخت های لجستیکی قوی برخوردار هستند، مانند آمریکای شمالی و اروپا، به گزینه‌های ترجیحی برای انبارهای خارج از کشور تبدیل شده اند".

همانطور که شرکای تجاری چین به طور فزاینده ای متنوع می‌شوند، شبکه جهانی انبارهای خارج از کشور گسترش می یابد. برخی از شرکت‌های چینی از جمله شرکت ملی واردات و صادرات مصالح و تجهیزات ساختمانی چین فعالانه بازارهای نوظهور را بررسی کرده‌ و در ابتکار کمربند-راه شرکت کرده‌اند. این شرکت شش انبار خارج از کشور را در کشورهایی که در مسیر کمربند-راه قرار دارند شامل امارات متحده عربی، ویتنام و پاکستان راه اندازی کرده است. توسعه هماهنگ تجارت الکترونیک فرامرزی و انبارهای خارج از کشور و ایجاد شبکه انبارداری خارج از کشور که مناطقی از جمله خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوب شرقی را پوشش می دهد، از برنامه‌های دولت و بخش خصوصی چین در سال های آتی می‌باشد.

در نوامبر 2021، شبکه Cainiao، بازوی تدارکاتی گروه Alibaba ، یک هاب لجستیک هوشمند را در فرودگاه لیژ در بلژیک راه اندازی کرد. فاز اول این پروژه که مساحتی بالغ بر 30 هزار مترمربع را در بر می‌گیرد، شامل پایانه بار هوایی و مرکز توزیع است. مساحت کل انبارهای خارج از کشور که توسط شبکه Cainiao در مادرید اداره می‌شود به بیش از 30 هزار مترمربع افزایش یافته و مقدار موجودی آن بیش از 200 % رشد یافته است.

انبارهای خارج از کشور به طور قابل توجهی کارایی را در تحویل بسته بهبود بخشیده اند. طبق گفته مدیر کل لجستیک صادرات Cainiao، حتی با حمل و نقل هوایی، کالاهایی که مستقیماً از چین ارسال می‌شوند بین 6 تا 10 روز طول می‌کشد تا به اسپانیا برسند. اما اگر شرکت‌ها محصولات را از قبل در یک انبار خارج از کشور ذخیره و بسته‌هایی را از انبار به خریداران تحویل دهند، 80 درصد بسته‌ها می‌توانند ظرف 24 ساعت به دست خریداران برسند، بیش از 95 درصد آن‌ها را می‌توان ظرف سه روز تحویل داد و برخی مصرف کنندگان حتی می‌توانند محصولاتی را که به صورت آنلاین خریداری می‌کنند در روزی که سفارش می دهند دریافت کنند.

بنا به اظهارات چن یونگ شین، مدیر کل شرکت ملی واردات و صادرات مصالح و تجهیزات ساختمانی چین، انبارهای خارج از کشور به عنوان هماهنگ کننده در هموارسازی و تثبیت زنجیره‌های صنعتی و عرضه جهانی برای تجارت خارجی عمل می نمایند.

 انبارهای خارج از کشور فضا را با زمان مبادله می‌کنند و با امکان دادن به شرکت های تجاری خارجی برای آماده کردن کالاها از قبل برای تحویل، می‌توانند چرخه‌های تولید و توزیع را هموارتر نموده و از خطرات غیرمنتظره مانند تعطیلی و اختلال حمل و نقل ناشی از همه گیری کووید-19 جلوگیری کنند. این انبارها فاصله بین کالاها و بازارهای هدف آنها را کوتاه کرده، بنابراین انجام فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی را راحت تر نموده و شانس تجارت نقطه ای را افزایش می دهند. علاوه بر این، با ارائه خدمات پس از فروش شامل تعویض، مرجوعی و تعمیر کالا، انبارهای خارج از کشور می‌توانند به شرکت های تجاری کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

درآمد عملیاتی سالانه انبارهای خارج از کشور شرکت ملی واردات و صادرات مصالح و تجهیزات ساختمانی چین از 1 میلیارد یوان (157.6 میلیون دلار) فراتر رفته است. آنها اکنون مرکز اصلی نگهداری و تثبیت زنجیره‌های صنعتی و تأمین برای تجارت خارجی شرکت هستند.

در سال‌های اخیر، همزمان با شکوفایی تجارت الکترونیک فرامرزی، تعداد زیادی از انبارهای خارج از کشور فرصت را برای پیگیری نوآوری و توسعه غنیمت شمرده و دائماً طرح‌بندی جهانی، تنوع خدمات و هوشمندسازی خود را بهبود می‌بخشند.

در سال 2021، فاز اول پروژه انبار هوشمند Zongteng Group در بریتانیا و ایالات متحده راه اندازی شد و مساحت برنامه ریزی شده آن به 50 هزار مترمربع رسید. در مجموع 300 ربات متحرک مستقل (AMR) در انبارهای این پروژه مورد استفاده قرار گرفته که می‌توانند 600 کیلوگرم محموله را حمل کنند، با شناسایی QR کد روی زمین، مسیر خود را مشخص و با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

علاوه بر این، با استفاده از فناوری‌ها و برنامه‌های پیشرفته در جابجایی هوشمند محموله، بینایی ماشین، داده‌های بزرگ و الگوریتم، این انبارها می‌توانند به‌طور خودکار سفارش‌ها را با کالا مطابقت دهند و کارگران را از تلاش برای یافتن کالا رها کنند. انبار هوشمند 2 تا 3 برابر کارآمدتر از انبارهای سنتی است و می‌تواند به میزان دقت 99.99 درصد برسد. این انبار همچنین می‌تواند نیروی انسانی را تا 50 درصد کاهش دهد و دارای عملکرد بسیار کارآمد، ایمن و سازگار با محیط زیست است.

انبارهای فرامرزی خارج از کشور استان گواندونگ

تا پایان سال 2021، بیش از 100 شرکت گواندونگ حدود 300 انبار با مساحتی بالغ بر 2 میلیون متر مربع در خارج از کشور بمنظور صادرات الکترونیک فرامرزی احداث کرده‌اند (از این میزان، گوانجو و دونگوان  هر کدام دارای 62 انبار در خارج از کشور هستند). در میان اقدامات حمایتی از تجارت الکترونیک فرامرزی منتشر شده توسط گواندونگ، حمایت از شرکت‌ها برای ایجاد انبارهای خارج از کشور یکی از سیاست های کلیدی است که به شرح زیر می‌باشد:

- تشویق شرکت‌ها به احداث انبارهای خارج از کشور در کشورهای در امتداد ابتکار "کمربند-راه" و کشورهای عضو "مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP)" و توسعه انبارها در اروپا و آمریکا؛

- حمایت از شرکت ها برای ایجاد انبار خارج از کشور بمنظور توسعه فناوری انبارداری هوشمند و گسترش تجارت هوایی؛

- استفاده از بیمه سرمایه گذاری خارج از کشور و سایر ابزارهای بیمه اعتباری صادراتی برای کاهش خطر ساخت انبار در خارج از کشور؛

- تشویق مؤسسات مالی به تقویت ذخیره اطلاعات ارزیابی جامع شرکت ها جهت ایجاد انبار خارج از کشور و ارائه خدمات تأمین مالی برای شرکت‌های واجد شرایط؛

- احداث انبارهای خارج از کشور با مساحت 4 میلیون متر مربع و ایجاد شبکه انبارهای حرفه ای و هوشمند در خارج از کشور تا سال 2025.

سیاست های حمایتی استان گواندونگ درخصوص تجارت الکترونیکی فرامرزی

اکثر شرکت‌های چینی مرتبط با تجارت الکترونیک فرامرزی در استان گواندونگ واقع شده‌اند و این استان سیاست هایی را برای ترویج توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی اتخاذ کرده است.

طی چند سال گذشته، گواندونگ در ادامه ساخت مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی، در تسریع توسعه خرید و تجارت در بازار و تزریق انگیزه جدید به توسعه تجارت خارجی، به نتایج قابل توجهی دست یافته است. ارزش کل صادرات و واردات تجارت الکترونیک فرامرزی از 22.8 میلیارد یوان (3.5 میلیارد دلار) در سال 2016 به 33.1 میلیارد یوان (5.1 میلیارد دلار) در سال 2021 افزایش یافت.

منطقه آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی در تمامی 21 شهر استان گواندونگ ایجاد شده است که از سایر استان‌های کشور پیشی گرفته است. مقیاس تجارت الکترونیکی فرامرزی و خرید در بازار هر دو از 300 میلیارد یوان (46.8 میلیارد دلار) فراتر رفت.

در دسامبر 2021، دولت استان گواندونگ چند سیاست و اقدام بمنظور توسعه باکیفیت تجارت الکترونیکی فرامرزی را اعلام کرد که شامل حمایت از شرکت‌های پیشرو تجارت الکترونیک فرامرزی، ساخت پارک‌های صنعتی، بهبود کارایی انبارداری و لجستیک، حمایت از ساخت انبارهای خارج از کشور و حمایت های مالیاتی، مالی، استعدادها و غیره می‌باشد. بر اساس این سیاست ها، استان گواندونگ برای تکمیل اهداف زیر تا سال 2025 تلاش خواهد کرد:

- دو برابر شدن حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی؛

- ساخت 30 پارک صنعتی تجارت الکترونیکی فرامرزی؛

- ساخت 20 ”خوشه صنعتی + تجارت الکترونیک فرامرزی“؛

- ساخت 500 انبار با مساحت بیش از 4 میلیون متر مربع در خارج از کشور؛

- دارا بودن 20 شرکت تجارت الکترونیک فرامرزی با حجم معاملات سالانه بیش از 5 میلیارد یوان (784 میلیون دلار)، 10 شرکت با حجم معاملات بیش از 10 میلیارد یوان(1.56 میلیارد دلار) و 5 شرکت با حجم معاملات بیش از 20 میلیارد یوان (3.13 میلیارد دلار).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما