معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحریم ها نمی‌توانند به طور کامل اقتصاد روسیه را "دچار مشکل" کنند

پر هامارلوند، استراتژیست ارشد بانک نوردیک(SEB)، در رابطه با پرسش‌هایی درباره تحریم‌های وضع شده علیه روسیه اظهار داشت که شکست کامل روسیه از نظر اقتصادی غیرممکن است. روسیه نقش کلیدی در تولید انرژی، فلزات و مواد غذایی و کود دارد، همیشه اقتصادهای بزرگی مانند هند و چین وجود خواهند داشت که تجارت محدودی با این کشور دارند. در یادداشت دیگری، هامارلوند به این نتیجه رسید که تصور شکست کامل یک کشور از طریق کاهش ظرفیت اقتصادی آنها هم پوپولیستی و هم از نظر احتمال گمراه کننده است و به ونزوئلا و ایران به عنوان دو کشوری اشاره کرد که با وجود سال ها تحریم های گسترده شرایطشان در حال بهبود هستند. اظهارات هامارلوند اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خواستار تحقق تحریم های اقتصادی بیشتر شد، از همه مهمتر، تحریم هایی که تولید و صادرات انرژی و گاز روسیه را هدف قرار می دهند.

 عضویت در ناتو ممکن است «فقط» 600 میلیون کرون در سال هزینه داشته باشد

به گزارش DN، پر اولسون، اقتصاددان دفاعی در آژانس تحقیقات دفاعی سوئد (FOI)، بر اساس محاسبه ای که انجام داده ، می‌گوید عضویت در ناتو از نظر مالی برای سوئد چه معنایی دارد. این نتایج به صورت مختصر از FOI ظرف چند هفته آینده منتشر خواهد شد، اما او قبلاً به این نتیجه رسیده است که مبالغ به میزان قابل توجهی زیاد نیست. اولسون گفت: "این قابل مدیریت است، اما همچنان هزینه ای است که سیاستمداران و مالیات دهندگان باید از آن آگاه باشند." در حالی که انتظار می رود اعضا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوطه خود را به ارتش خود کمک کنند، سوئد قبلاً این را متعهد شده است، و بنابراین محاسبه اولسون نیازی به در نظر گرفتن این هزینه ندیده است. در عوض، اولسون با تمرکز بر به اصطلاح هزینه‌های منتسب به «تامین مالی مستقیم»، که شامل هرگونه بدهی‌هایی است که کشورهای عضو باید به طور مشترک تأمین کنند، بیان می‌کند که هزینه کلی بالغ بر 2.5 میلیارد یورو در سال است که بین اعضای ناتو بر اساس تولید ناخالص داخلی مربوطه تقسیم می‌شود. هزینه سوئد تقریباً 600 میلیون کرون در سال است.

 SAAB گزارش فصلی خود را منتشر کرد

SAAB گزارش سه ماهه اول خود را منتشر کرده است که نشان دهنده افزایش قابل توجهی در بیشتر جبهه‌ها است. میزان دریافت سفارش به 8115 میلیون کرون (5871 میلیون کرون در سال 2021) رسید که با رشد 38 درصدی مطابقت دارد و این افزایش در بیشتر حوزه‌های تجاری ناشی از سفارشات متوسط است. میزان فروش به 9218 میلیون کرون رسید که مربوط به نرخ رشد 1.4 درصدی است، در حالی که EBITDA افزایش یافته است که به 1148 میلیون کرون (1066 میلیون کرون در سال 2021) با حاشیه 12.5 درصد رسیده است. درآمد عملیاتی 10 درصد بهبود یافت و به 654 میلیون کرون رسید و مجمع عمومی نیز تصمیم گرفت سود سهام 4.90 کرون را برای هر سهم در نظر بگیرد. مدیر عامل مایکل جوهانسون همچنین با Dagens Nyheter مصاحبه ای انجام داد و به سوالاتی در مورد نیاز شرکت به کارمندان بیشتر و پیش بینی دریافت سفارش در صورت عضویت سوئد به عضویت ناتو پاسخ داد. یوهانسون با اشاره به اینکه SAAB احتمالاً تا سال آینده تقریباً 800 کارمند خواهد داشت، همچنین به این واقعیت اشاره کرد که عضویت در ناتو احتمالاً چندین منطقه را که در حال حاضر غیرقابل نفوذ به روی وابستگان غیرعضو هستند باز می‌کند و او تقریباً هیچ نقطه ضعفی را با پیوستن سوئد به ناتو نمی‌بیند.

قیمت مواد غذایی سوئدی به زودی افزایش خواهد یافت

شرکت های‌ بزرگ مواد غذایی سوئدی مانند ICA و Axfood اعلام کرده‌اند که به زودی باید قیمت‌های خود را افزایش دهند و لارس لیونگلو، مدیرعامل Bergendahl & Son که مالک فروشگاههای زنجیره ای City Gross است نیز با این پیش‌بینی موافق است. وی می‌گوید قبلاً چنین چیزی را تجربه نکرده است: "آنچه اکنون می‌بینیم خیلی سخت است است، به ویژه پس از جنگ در اوکراین و دیگر نمی‌توان وانمود کرد که این موضوع بر افزایش هزینه‌ها تاثیری نخواهد داشت". City Gross  در حال حاضر دارای 43 فروشگاه با تمرکز بر جنوب سوئد است.

 تاثیر جنگ اوکراین بر سوئد

به گزارش DN، اقتصاد سوئد توانست در برابر پاندمی‌کرونا مقاومت کند، اما جنگ روسیه در اوکراین ممکن است کار دشوارتری باشد، و در حالی که اقدامات حمایتی کلیدی زمان پاندمی‌برای اطمینان از سرپا ماندن اقتصاد بود، جنگ به وضوح نشان داده که توسعه روش‌های جایگزین باید در دستور کار باشد. تورم بالا و رکود اقتصادی مشخصه مشکلات فعلی است. مهم نیست که چقدر جنگ ادامه داشته باشد، احتمالاً روسیه به همراه صادرات گاز خود بیشتر از جامعه غربی حذف خواهد شد. وظیفه سیاستمداران سوئدی این است که تفاوت‌های ظریف و تفاوت‌های بین تأثیرات همه‌گیری بر اقتصاد در مقابل اثرات جنگ را درک کنند و گام‌های مناسب را برای حفاظت از سوئد بردارند.

 رهبر حزب مرکز، خواهان افزایش ظرفیت نیروگاه‌های هسته ای سوئد

به گزارش Omni،  آنی لوف رهبر حزب در روز 22 آوریل، در طول سخنرانی خود در مبارزات انتخاباتی این حزب مرکز، آرزوی خود را برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های هسته ای سوئد ابراز نمود. به گفته لوف، حزب مرکز می خواهد تا سال 2030 تولید انرژی سوئد را دو برابر کند و اکنون از دولت می خواهد که به سرعت نشست احزاب مجلس را برای گفتگوهای جدید پیرامون انرژی تشکیل دهد. وی اظهار داشت: "سوئد به تمام برق بدون آلاینده ای که می‌توانیم دریافت کنیم نیاز دارد تا انتشار گازهای گلخانه ای کاهش و تولید برق افزایش یابد."

 رهبران تجاری خواهان عضویت سوئد در ناتو

کارل هنریک سوانبرگ، رئیس AB Volvo، و هانس استرابرگ، رئیس اطلس کوپکو و SKF، در مصاحبه ای با  خبرگزاری DI در بحث عضویت سوئد در ناتو می‌گویند عضویت سوئد در ناتو تنها راه پیش رو پس از تهاجم روسیه به اوکراین است و هیچ کدام نمی خواهند در صورت پیوستن فنلاند، سوئد خارج از ائتلاف نظامی‌باقی بماند. نگرانی استاربرگ این است که اگر همسایه شرقی ما تصمیم به ارائه درخواست داشته باشد، سوئد خارج از ناتو منزوی خواهد شد.

 شرکت چینی برنده مناقصه در متروی استکهلم

به گزارش خبرگزاری DI ، علی رغم انتقادات مطرح شده ،شرکت چینی CRTG ، سومین خرید خود را در متروی استکهلم برنده شده است. اسکار آلمن، محقق آژانس تحقیقات دفاعی سوئد، در این خصوص خاطرنشان می‌کند که "ایمنی نباید تنها به صورت منطقه ای در یک خرید استراتژیک از این نوع ارزیابی شود. بلکه مهم است که تصویر بزرگ‌تر را ببینیم و این سؤال را بپرسیم که آیا احداث زیرساخت‌های سوئد توسط دولت چین به نفع امنیت ملی سوئد است یا خیر". همزمان آخرین گزارش سالانه سرویس امنیتی سوئد، چین را همراه با روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدها برای سوئد برجسته می‌کند. با وجود فاصله جغرافیایی طولانی، سوئد در "حوزه منافع چین" قرار دارد. در گزارش دیگری از DI ، فدراسیون ساختمانی سوئد، به دشواری رقابت با دولت چین اشاره می‌کند. بودجه برنده CRTG تقریباً 200 میلیون کرون کمتر از Skanska بود، که علاوه بر این، تنها پیشنهاد یک شرکت سوئدی بود. تانیا راسموسون، رئیس سیاست بازرگانی در Byggföretagen می‌گوید: «رقابت با کمک های دولتی برای اعضای ما دشوار است.

LKAB امیدوار است که کود روسیه را به تدریج حذف کند

به گزارش SvD  ، در منطقه  Per Geijer، واقع در شمال معدن فعلی LKAB در Kiruna، ذخایر بزرگ آهن کشف شده که همچنین از غلظت غیرمعمول بالایی از فسفر تشکیل شده است که می‌تواند برای تولید کودهای مصنوعی استفاده شود. در گذشته، فسفر و سایر مواد معدنی معمولاً به تپه‌های زباله در معادن سنگ آهن ختم می‌شد، زیرا غلظت آن‌ها بسیار کم بود که استخراج آن‌ها ارزش نداشت. با این حال، به لطف فرآیندهای جدید LKAB برای استخراج فسفر برای کودهای مصنوعی هم در معادن موجود و هم در معدن آتی Per Geijer، این شرکت تخمین می‌زند که فسفر کافی در این منطقه وجود دارد که اتحادیه اروپا بتواند تمام واردات کودهای مصنوعی روسیه را به تدریج حذف کند. بیش از 1/4 از کود مورد استفاده در اتحادیه اروپا در حال حاضر از روسیه وارد می‌شود. شرکت LKAB امیدوار است تا سال 2030 یک معدن در این منطقه راه اندازی کند.

 پیش بینی می‌شود 80000 اوکراینی در سال 2022 به سوئد فرار کنند

به گزارش خبرگزاری TT،  آندرس یگمن وزیر ادغام و مهاجرت، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تا کنون 34400 اوکراینی از زمان آغاز جنگ برای برنامه حمایتی در سوئد درخواست داده اند. ایگمن که همچنین مدعی شد تعدادی از اوکراینی‌ها به اوکراین بازگشته‌اند، گفت: «ما شاهد کاهش سرعت جنگ پوتین در اوکراین هستیم و همچنین کاهش سرعت در تعداد افرادی که به اروپا فرار می‌کنند، رخ داده است. پیش بینی فعلی دولت این است که 80000 اوکراینی در طول سال 2022 به دنبال حضور در سوئد خواهند بود. در همین زمینه میکائیل ریبنویک مدیر کل آژانس مهاجرت سوئد می‌گوید چیزی که از بحران‌های قبلی پناهجویان متمایز است این است که همسایگان شمال اروپا بیشتر از سوئد از اوکراین پناهنده دریافت کرده اند. چیزهایی وجود دارد که ما از خود اوکراینی‌ها می‌شنویم. برخی می‌گویند ما نمی خواهیم در سوئد باشیم زیرا این کشور عضو ناتو نیست، ترجیح می دهیم به نروژ و دانمارک برویم. برخی دیگر به سوئد و نروژ می آیند، متوجه می‌شوند که چقدر گران است و شاید به لهستان بازگردند، جایی که زندگی ارزان تر است.»

 توقف گاز روسیه برای سوئد سخت است

بنا به گفته سازمان صنعت، انجمن گاز سوئد، توقف واردات گاز روسیه عواقب بزرگی برای صنعت سوئد خواهد داشت. برای یک مدت زمان طولانی، بیشتر گاز مصرفی سوئد از میدان دانمارکی تایرا تامین می‌شود، اما سکوها تا تابستان آینده در حال بازسازی هستند و این بدان معناست که گاز از شبکه اروپا که به خطوط لوله روسیه متصل است استخراج می‌شود. صنایع بزرگ زیادی وجود دارد که به گاز وابسته هستند. همچنین ماریا مالمکویست، مدیر عامل انجمن گاز سوئد، می‌گوید که نمی‌توانید گاز را با برق جایگزین کنید. به طور معمول 40 درصد گاز اروپا از روسیه، 24 درصد از نروژ و 11 درصد از الجزایر تامین می‌شود. در مطلبی مرتبط، ربکا برگولتز تحلیلگر در آژانس انرژی سوئد می‌گوید قطع شدن گاز روسیه به لهستان نیز به قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان برق سوئدی منجر خواهد شد.

 کاهش مالیات بر سوخت اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری TT با اعمال کاهش مالیات بر سوخت، قیمت بنزین و گازوئیل کاهش می یابد. در مجموع مالیات کاهش یافته قیمت ها را 1.80 کرون در هر لیتر پایین تر می آورد. دلایل افزایش قیمت ها، علاوه بر افزایش شدید قیمت های بازار جهانی، الزامات سخت گیرانه تر برای ترکیب سوخت های زیستی نیز می‌باشد. برداشته شدن محدودیتهای کرونا ، افزایش تهدید روسیه و تهاجم تمام عیار به اوکراین در افزایش قیمت و تقاضا زمانی نیز نقش داشته است. کاهش موقت از 1 می تا 30 سپتامبر اعمال خواهد شد. دولت همچنین قول داده است که پیشنهادی را در لایحه بودجه اصلاحی برای جبران غرامت به همه مالکان خودروها بابت افزایش قیمت سوخت ارائه کند. بر اساس این پیشنهاد، کسانی که در 1 مارس صاحب خودرو بودند، 1000 کرون غرامت و مردم مناطق کم جمعیت 1500 کرون در پاییز امسال دریافت خواهند کرد.

 سیاست کووید-19 چین تأثیر زیادی بر شرکت‌های سوئدی دارد

به گزارش خبرگزاری DN، بر اساس نظرسنجی به عمل آمده توسط بیزینس سوئدن و اتاق بازرگانی سوئد در چین، 80 درصد از کل شرکت های سوئدی که در چین فعالیت دارند به دلیل محدودیتهای ایجاد شده توسط چین که برای مقابله با کرونا اتخاذ گردیده، تحت تأثیر منفی قرار گرفته اند. در نتیجه قرنطینه در این کشور، زنجیره تامین شکسته شده است که منجر به از دست دادن درآمد 89 درصد از شرکت‌های سوئدی در این کشور شده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که سیاست کووید-19 چین جذابیت بازار چین را برای شرکت‌های سوئدی کمتر کرده است و 41 درصد از شرکت‌ها اکنون به دنبال انتقال بخش‌هایی از فعالیت‌ها و تولیدات آن به کشورهای دیگر هستند، در حالی که 70 درصد اظهار داشتند که به طور فزاینده‌ای در مورد سرمایه گذاری بیشتر در چین تردید دارند.

 گوتنبرگ در حال ردیابی سریع ساختمان تأسیسات جدید ذخیره سازی مواد غذایی است

خبرگزاری TT می نویسد که گوتنبرگ به وخامت اوضاع امنیتی اروپا با سرعت بخشیدن به ساخت یک انبار بزرگ مواد غذایی در هیزینگن واکنش نشان داده است. مدیر ساختمان مارتین اوبو به این خبرگزاری می‌گوید که تاکنون شهر فاقد چنین انباری بوده و این ضعف را تشخیص داده است. اوبو می‌گوید: «این در مورد ظرفیت سازی و انعطاف‌پذیری بیشتر است. تمام برنامه ریزی‌ها، هماهنگی‌ها در شهر و آماده سازی‌ها در حال حاضر برای تکمیل در سال 2022 به سرعت در حال پیگیری است.

 

 خانواده والنبرگ در تولید سلول های خورشیدی شفاف سرمایه گذاری می‌کند

خانواده والنبرگ ۴۰ میلیون کرون در شرکت Peafowl Plasmonics در اوپسالا سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌خواهد با سلول‌های خورشیدی شفاف خود جهان را متحول کند. اکنون آنها از حمایت صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و همچنین از بنیاد والنبرگ در مراحل اولیه برخوردار خواهند بود. یکی از بنیانگذاران کریستینا پائو به DiGITAL می‌گوید که به طور شگفت انگیزی محصولات زیادی وجود دارد که از سلول های خورشیدی شفاف بهره می‌برند. مسئولین شرکت می‌گویند که این اولین شرکت در جهان است که سلول های شفاف را با کمک نانوذرات پلاسمونیک که جاذب نور هستند تولید می‌کند. این بدان معناست که سلول‌های خورشیدی برخلاف سلول‌های سیاهی که امروزه وجود دارند، می‌توانند با چاپ روی شیشه یا پلاستیک کاملاً شفاف باشند. این کارایی سلول ها را در جذب نور افزایش می دهد و به کاربردی بودن آنها می افزاید.

 گزارش های فصلی

به گزارش Di ، سهام Volvo Cars با وجود کاهش 20 درصدی فروش خودرو در سه ماهه اول 22، حدود 8 درصد افزایش یافته است. این در همان زمانی است که Volvo Cars گردش مالی 74.3 میلیارد کرون را در مقایسه با سه ماهه اول سال 2021 گزارش می‌کند. Boliden و Lundin Mining هر دو رکوردی را برای سه ماهه اول سال 22 گزارش کردند که از انتظارات بازار فراتر رفت. میکاییل استاف، مدیر عامل Boliden، اظهار می‌کند که قیمت ها و شرایط عالی بوده اند و سه ماهه اول با نرخ تولید یکنواخت خوب بوده است.

 افزایش نرخ بازپرداخت به +0.25٪ توسط بانک مرکزی

به گزارش اخبار سوئد، بانک مرکزی نرخ سود «بازخرید» یا «رپو» را از صفر درصد به ۰.۲۵ افزایش داد. این بانک پیش بینی‌های خود را برای افزایش شدید نرخ بهره در سال‌های آینده اصلاح کرد. رپو یک قرارداد بازخرید است که معمولاً بین بانک مرکزی و بانک ها منعقد می‌شود و به موجب آن بانک در ازای پول از آنها اوراق می خرد و با نرخ بهره برمی‌گرداند. این به بانک ها اجازه می دهد تا برای تامین مالی فعالیت های بانکی خود نقدینگی به دست آورند. سود رپو نشان دهنده نرخ بهره رسمی در کشور است و افزایش آن منجر به افزایش نرخ بهره بانک ها در خدمات خود مانند وام های شخصی و مستغلات می‌شود. لاگرستروم در مورد افزایش نرخ بهره در سوئد گفت: « بانک مرکزی به طور کامل رویکرد خود را تغییر می‌دهد و انتظار دارد امسال دو یا سه بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وام‌های مسکن تقریباً به همان میزان افزایش پیدا کنند.» آخرین باری که بانک مرکزی نرخ بهره را در ژانویه ۲۰۲۰ افزایش داد، از ۰.۲۵- به صفر درصد بود. افرادی که وام مسکن با نرخ شناور دارند، اکنون بیشترین تأثیر را از افزایش نرخ خواهند دید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما