معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته سوم اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 تهیه بولتن منطقه‌ای امنیت غذایی در موریتانی با همکاری اتحادیه اروپا

 افتتاح کارگاه فنی تهیه بولتن منطقه‌ای امنیت غذایی در سطح استان براکنا و رصد امنیت غذایی با همکاری اتحادیه اروپا و سازمان جهانی غذا انجام می‌شود.

مدیر کارگاه در سخنانی به این مناسبت بر اهمیت برگزاری این کارگاه منطقه‌ای که به جمع آوری اطلاعات دقیق در زمینه امنیت غذایی کمک می‌کند، تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات بین مقامات منطقه‌ای مرتبط با کشاورزی، محیط زیست، آب، دامپزشکی، مددکاری اجتماعی و مقامات منتخب محلی در مورد داده‌ها و اطلاعات صادر شده توسط مرکز گارد امنیت غذایی در شهرداری‌های منتخب در سطح ایالتی می‌باشد.

همکاری شرکت المرابیتون با موریتانی در زمینه تولید لبنیات

هیئت وزیران موریتانی به ریاست جناب آقای محمد ولد شیخ الغزوانی رئیس جمهور موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی موریتانی و شرکت المرابیتون برای تولید لبنیات و کشاورزی LLC تصویب نمود.

این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر 326 میلیون و 640 هزار اوقیه با ایجاد 68 شغل مستقیم و 200 شغل غیرمستقیم دیگر و همچنین آموزش حرفه‌ای برای کارگران ملی که به کار گرفته می‌شود، به تأمین نیازهای بازار ملی با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهم کمک می‌کند.

همکار یک شرکت خارجی با دولت موریتانی در زمینه تولید دارو

تصویب موافقتنامه توسط هیئت دولت در خصوص ایجاد واحدی برای تولید دارو در نواکشوت بین دولت جمهوری اسلامی موریتانی و شرکت Chinguetti Pharma K.E. این پروژه با هزینه 683726400 اوقیه با ایجاد 67 شغل مستقیم و 200 شغل غیرمستقیم دیگر و همچنین آموزش حرفه‌ای کارگران کشوری که به کار گرفته می‌شود، به تأمین برخی داروهای ضروری در سطح محلی، با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهم کمک خواهد کرد.

شرکت وزیر تحول دیجیتال و نوآوری موریتانی در اجلاس ژنو

وزیر تحول دیجیتال، نوآوری و نوسازی مدیریت، عبدالعزیز ولد ضاحی، در مجمع جهانی استانداردسازی مخابرات، که در ژنو، در کنفدراسیون سوئیس از 1 تا 9 مارس 2022 برگزار شد، شرکت کرد.

موریتانی به همراه بسیاری از وزرا و مقامات بخش‌های تحول دیجیتال، تنظیم‌کننده‌ها و اپراتورها و همچنین تولیدکنندگان در بسیاری از کشورهای عضو در این انجمن شرکت می‌کند.

 این مجمع هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، زیرا یکی از مهمترین سازوکارهای بخش استانداردسازی در اتحادیه بین المللی مخابرات است.

دیدار وزیر تجهیزات و حمل و نقل از کویت و امارات

جناب آقای محمدو احمدو آمحیمید وزیر تجهیز و حمل و نقل امروز یکشنبه نواکشوت پایتخت را به منظور شرکت در جلساتی با برخی از شرکای توسعه موریتانی به منظور شرکت در نشست‌هایی به کشور کویت و امارات با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی برخی از بخش‌های شبکه جاده‌ای می‌باشد.

جناب وزیر در این بازدید جناب آقای محمد شیخ زروک، رییس زیرساخت حمل و نقل جاده‌ای که از منابع مالی خارجی تأمین می‌شود، همراهی می‌کنند.

دیدار دو وزیر موریتانی در ریاض با رئیس صندوق توسعه عربستان سعودی

سلطان بن عبدالرحمن المرشد، مدیر عامل صندوق توسعه عربستان سعودی در ریاض با عثمان ممودو کن وزیر امور اقتصادی و توسعه بخش‌های تولیدی و محمد الحسن ولد بخریس وزیر آب موریتانی دیدار کرد.

این دیدار دوستانه دو وزیر با صندوق توسعه عربستان در دفتر وی در ریاض پایتخت عربستان انجام می‌شود. تا دستور کار دومین میزگرد برای بسیج منابع لازم برای تأمین مالی پروژه تأمین آب شرب شهر کفه از رودخانه سنگال که توسط صندوق تأمین می‌شود.

این نشست همچنین فرصتی برای بحث در مورد جنبه‌های مختلف همکاری و موضوعات مورد علاقه مشترک و بحث در مورد پروژه‌های تأمین مالی توسط صندوق در موریتانی و راه‌های تقویت و توسعه آنها ایجاد می‌کند.

همکاری کشور امارات با موریتانی در زمینه تولیدات صنعتی

شرکت ملی صنعت و معدن موریتانی (SNIM) تفاهم نامه‌ای را با امارات استیل امضا کرده است که هدف آن تعیین امکان سنجی ایجاد مشارکت موریتانی و اماراتی برای تولید گلوله‌های اکسید آهن است.

بر اساس این تفاهم نامه 18 ماهه، دو شرکت راه‌های همکاری و برنامه‌های مشترک در زمینه تولید گندله اکسید آهن را که ماده اولیه مورد استفاده در واحدهای احیای مستقیم آهن است، بررسی خواهند کرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنعت و معدن، محمد وال ولد التلمیدی، گفت که قرارداد منعقد شده با فولاد امارات مهم است زیرا نقشی محوری در هموار کردن راه برای سرمایه گذاری‌های بزرگ ایفا می‌کند که به نفع هر دو طرف خواهد بود. "

وی افزود که در همین چارچوب، این توافقنامه "از صنعت و جوامع محلی به طور کلی در امارات متحده عربی و موریتانی حمایت خواهد کرد."

ولد التلمیدی گفت که چنین پروژه‌هایی که در زمینه تولید گندله سنگ آهن تخصص دارند، در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا کمک خواهند کرد و سرعت توسعه صنعت فولاد منطقه‌ای را تسریع می‌کنند و قابلیت‌های رقابتی آن را در منطقه افزایش می‌دهند.

سعید غمران الرمیثی، مدیرعامل فولاد امارات نیز به نوبه خود تأیید کرد که همکاری با شرکت ملی صنعت و معدن در چارچوب ترجمه اهداف استراتژی ملی صنعت و دستیابی به خودکفایی است. شرکت ملی صنعت و معدن (SNIM) در سال‌های اخیر برای راه‌اندازی پروژه پالایش آهن در منطقه «العوج» با مشارکت شرکت استرالیایی تلاش کرده است، اما به دلیل حجم زیاد آن را رها کرده است.

موریتانی دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن در جهان عرب و آفریقا است که حدود 1.5 میلیارد تن تخمین زده می‌شود. معادن آهن مورد بهره برداری شرکت ملی صنعت و معدن "SNIM" (بزرگ‌ترین اپراتور پس از ایالت) در ایالت تایر زمور در شمال کشور واقع شده است و سنگ آهن از شهر زورات این ایالت حمل می‌شود.

برقراری خط دریایی بین موریتانی و الجزایر

اولین کشتی خط دریایی الجزایر در زمینه صادرات بین موریتانی و الجزایر در بندر نواکشوت پهلو گرفت. کشتی Quraya باظرفیت 8 هزار تن معادل چهارصد کانتینر را حمل می‌کند که شامل کانتینرهای مواد دارویی و سایر مواد می‌شود.

وزیر بازرگانی خانم مکنس گفت که خط دریایی بین موریتانی و الجزایر به ارتقا و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری را برای مشارکت و همکاری بین معامله گران اقتصادی فراهم می‌کند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه این خط از واردات کالا بین دو طرف حمایت می‌کند، تاکید کرد که حمل ونقل دریائی منظم خواهد بود.

افتتاح پروژه‌های حوزه برق در موریتانی توسط رئیس جمهور

محمد ولد شیخ الغزوانی رئیس جمهور عصر چهارشنبه در نواکشوت پایتخت، پروژه‌های برق را با حضور اعضای دولت و برخی مقامات ارشد افتتاح کرد.

این پروژه‌ها شامل افتتاح دو پروژه، یکی برای احداث خط 225 کیلوولت بین ایستگاه دوگانه و مرکز سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال در نواکشوت و دومی‌ برای ساخت یک خط اتصال فشار قوی 225 کیلوولت بین نواکشوت و نواذیبو است.

اولین پروژه خطوط اتصال برق فشار قوی 225 کیلوولت و 90 کیلوولت بین نواکشوت و نواذیبو است و به برگزارکنندگان آن، توسعه و تقویت سیستم انتقال و تخلیه انرژی میدان تولید نواکشوت است. همچنین بر روی توسعه و تقویت ظرفیت‌ها در زمینه تبادل انرژی بین کشورهای سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال کار خواهد کرد.

در مورد پروژه دوم خط برق فشار قوی 225 کیلو ولت که ایستگاه دوگانه را که اکنون در آن هستیم و ایستگاه انتقال سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال در عرفات، نواکشوت جنوبی را به هم وصل می‌کند. هدف آن ایمن سازی تأمین برق شهر نوازیبو منطقه آزاد و صنایع عمده واقع در شمال کشور با برق و توسعه فعالیت اقتصادی. بهبود دسترسی به برق به ویژه انرژی گاز، خورشید و بادی و همچنین توسعه مبادلات انرژی الکتریکی با کشورهای همسایه را کمک خواهد کرد.

خط برقی که نواکشوت و نوازیبو را به هم متصل می‌کند، با هدف تأمین امنیت برق در نوآذیبو، نواکشوت و مناطق بین آنها، حمایت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه شبکه برق ملی متصل، به ویژه ادغام باد 100 مگاواتی بولنوآر است که انگیزه قابل توجهی به ترکیب انرژی ملی می‌دهد.

هزینه کل این پروژه حدود 48 میلیارد اوقیه قدیمی است که 110 میلیون دلار آمریکا یا حدود 40 میلیارد اونس قدیمی‌ توسط اگزیم بانک هند و 17 میلیون دلار آمریکا توسط صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عرب تأمین شده است.

با توجه به خط برق فشار قوی 225 کیلوولت، اتصال ایستگاه دوگانه در نواکشوت شمالی و ایستگاه انتقال سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال در عرفات در نواکشوت، کنترل تخلیه و توزیع ظرفیت تولید دوگانه را در نظر گرفته است. این ایستگاه تأثیر مثبتی در تأمین برق تمامی محلات شهر نواکشوت و همچنین منطقه صنعتی که از اختلالات خدمات برق بسیار متضرر شده است خواهد داشت. این پروژه علاوه بر خط اتصال 21 کیلومتری، شامل توسعه دو پست در دو ایستگاه و ایستگاه عرفات است.

هزینه کل این پروژه حدوداً 3 میلیارد و 145 میلیون اوقیه قدیمی است که توسط بانک توسعه اسلامی و صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عربی تأمین شده است.

تقویت همکاری موریتانی و تونس در زمینه کشاورزی

دبیر کل وزارت کشاورزی موریتانی جناب آقای عوم ولد بیباته در دفتر خود در ساختمان این وزارتخانه با سفیر تونس در نواکشوت جناب آقای صبری الشعبانی با همراهی هیئت تجار تونس دیدار داشتند.

در ابتدای این دیدار دبیرکل وزارت کشاورزی به نمایندگی از وزیر کشاورزی با اشاره به عمق روابط دوجانبه دو کشور به مشوق‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های فراوانی که کشور موریتانی در این زمینه دارد، اشاره کرد.

وی با استقبال از سرمایه گذاری خصوصی کشور تونس در زمینه‌های مختلف کشاورزی، آمادگی بخش کشاورزی را برای بهره مندی از تجربه تونس اعلام کرد.

وی در این زمینه با اشاره به چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای همکاری در حوزه کشاورزی به عنوان وجه مشترک دو کشور، تجربه تونس در زمینه تولید و بازاریابی خرما را در این زمینه مهم ارزیابی نمود.

سفیر تونس نیز با قدردانی از روابط موجود میان دو کشور، بر آمادگی طرف تونسی برای گسترش همکاری‌ها تاکید کرد و در ادامه تجار تونسی نیز به نوبه خود آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی در موریتانی اعلام کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما