معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته دوم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق اسلوونی و کرواسی پیرامون ماهیگیری در خلیج پیران

روزنامه وچرنی لیست کرواسی می نویسد، کرواسی و اسلوونی طرح مشترکی را آماده کرده اند که به کمک آن بتوانند مشکل ماهیگیران در خلیج پیران را حل کنند. هدف از توافق دو کشور ماهیگیری مشترک ماهیگیران کرواسی و اسلوونی در این منطقه و لغو تمامی جریمه‌های صادر شده می‌باشد. بر اساس توافق انجام شده ماهیگیران دو کشور می‌توانند در این منطقه ماهیگیری کرده و از خط مرزی دریایی عبور کنند.

https://www.rtvslo.si/slovenija/tihi-dogovor-o-piranskem-zalivu-obmocje-skupnega-ribolova-in-razveljavitev-vseh-kazni/617616/

انتصاب کوروشک به عنوان مدیر کل شرکت گن انرژِی

بلاژ کوروشک از 1 آوریل سالجاری و برای مدت چهار سال ریاست شرکت گن انرژی را بر عهده خواهد گرفت. مارتین نوشاک تا یک ماه قبل ریاست این شرکت را بر عهده داشت. ( قبل از او رابرت گلاب رئیس فعلی حزب جنبش آزادی مدیریت این شرکت را بعهده داشت).

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/kosorok-imenovan-za-generalnega-direktorja-druzbe-gen-energija/617677/

گردشگری اسلوونی باید خود را با کاهش گردشگران از روسیه و اوکراین وفق دهد

ازدراوکو پوچیوالشک وزیر اقتصاد اسلوونی می‌گوید ، تاثیر بحران اوکراین را در اسلوونی مستقیما در بخش گردشگری و بطور غیر مستقیم در بخش اقتصادی احساس خواهیم کرد .برای مدتی ورود گردشگران از روسیه و اوکراین نیز شدیدا کاهش خواهد داشت. 40 درصد مهمان‌های هتل های آب درمانی "روگاشکا اسلاتینا" اسلوونی را مهمان‌های روسی تشکیل می دادند لذا این مجموعه کاهش گردشگران روسی را به خوبی احساس خواهد کرد. پوچیوالشک در کنفرانس خبری در لوبلیانا گفت تقاضای گردشگری در داخل اتحادیه اروپا فعلا تغییر نکرده است. احتمالا مهمان‌های فراآتلانتیک در سفر به اروپا بیشتر احتیاط خواهند کرد. برخی ممنوعیت ها در مسیر پرواز، بر ورود مهمان‌هایی از کشورهای آسیایی نیز تاثیر گذار خواهد بود. قبل از پاندمی ، مهمان‌های روسی بیشتر از بقیه مهمان‌ها در اسلوونی اقامت می‌کردند( بطور متوسط 9 روز) و بیشتر هم خرج می‌کردند ( بطور متوسط 175 یورو در روز).

https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/slovenski-turizem-se-mora-prilagoditi-izpadu-gostov-iz-rusije-in-ukrajine/617577/

هزینه کار ساعتی اسلوونی 3.2 درصد میانگین اتحادیه اروپا و بین اسپانیا و پرتغال است

آخرین داده‌های Eurostat نشان می دهد علیرغم رشد سریع دستمزدها، دستمزد ساعتی نیروی کار در اسلوونی در سال گذشته میلادی به طور میانگین  21.1 یورو بود که بسیار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا با 29.1 یورو و منطقه یورو با 32.8 یورو بوده است. اسلوونی با 6 درصد رشد ، سومین نرخ رشد را در سال گذشته پس از لیتوانی (11.9 درصد) و استونی (6.6 درصد) داشت. دستمزد کار ساعتی تقریباً  از 47 یورو در دانمارک، 43 یورو در لوکزامبورگ، 8.5 یورو در رومانی تا 7 یورو در بلغارستان متغیر بوده است. دستمزد نیروی کار اسلوونی در بین کشورهای عضو مدیترانه بین اسپانیا (22.9 یورو) و پرتغال (16 یورو) قرار دارد . این ارقام تمام بخش های اصلی اقتصادی به جز بخش کشاورزی و مدیریت دولتی را در بر می‌گیرد. سایر کشورهای عضو اروپای مرکزی و شرقی هزینه‌های قابل توجه پایین تری داشتند.

https://www.total-slovenia-news.com/business/9799-slovenia-s-hourly-labour-costs-2-3-eu-/

ژیتو تولید کننده نان و ماکارونی دو مکان در اسلوونی را تعطیل کرد

ژیتو، ولید کننده نان و ماکارونی که متعلق به شرکت غذایی کرواسی Podravka است، قصد دارد دو مرکز تولید خود در اسلوونی، در لوبلیانا و نوو مستو را تعطیل کند. اقدامی‌که به گفته این شرکت باعث بهبود بهره وری و سودآوری بلندمدت خواهد شد. اگرچه این شرکت گفت که این تصمیم مطابق با برنامه استراتژیک پنج ساله است که سال گذشته تأیید شد تا بر روی محصولات پخته تمرکز کند ولی بحران اوکراین در تسریع آن نقش داشت. سایر برنامه‌های تولیدی "در سطح گروه Podravka بهینه خواهد شد." ژیتو تنها سه مرکز تولیدی را در اسلوونی حفظ خواهد کرد، ماریبور، ورنیکا و یک مرکز در ناحیه ونچ در لوبلیانا. کارمن پانگوس، مدیرعامل ژیتو گفت:" بهینه‌سازی مراکز، مستلزم مدرن‌سازی به ارزش ده‌ها میلیون یورو است. ژیتو در چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری در چنین مقیاسی را ندیده است". ژیتو بیشتر به خاطر محصولات پخته شده اش شناخته شده است، اما مجموعه آن شامل پاستا، برنج، شیرینی، چای، ادویه جات و مواد غذایی منجمد نیز می‌شود.

https://sloveniatimes.com/zito-shutting-down-two-slovenian-locations/

اختصاص 57000 یورو برای کمک به زنبورداری

وزارت کشاورزی اسلوونی جمعه 25 مارس دو مناقصه را در روزنامه رسمی جهت کمک به زنبورداران و سازمان‌های زنبورداری منتشر کرده است. یک فراخوان برای تامین مالی مشترک داروها و دیگری برای تامین مالی مشارکتی وسایل کمک آموزشی برای تشکل های زنبورداری در نظر گرفته شده است. مبلغ کل کمک هزینه 57000 یورو می‌باشد. مهلت ارسال درخواست ها تا 15 ژوئن 2022 است.

https://www.sta.si/3019127/za-pomoc-cebelarstvu-na-voljo-57-000-evrov/

احداث خوابگاه برای جوانان مجارستانی در نزدیکی Lendava

جامعه خودگردان مجارستان در منطقه پوموریه اسلوونی، خوابگاهی برای جوانان در دولگا واس روستایی در مرز مجارستان احداث خواهد کرد که دارای یک رستوران و یک باغ سرپوشیده است. این پروژه 1.6 میلیون یورویی توسط صندوق Bethlen Gábor از موسسات مجارستانی در خارج از کشور، تامین مالی خواهد شد.

 https://english.sta.si/3019875/hungarian-community-building-youth-hostel-near-lendava/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما