معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸۲

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازدید هیئت ایرانی از آژانس سرمایه‌گذاری تاتارستان

به گزارش رسانه‌های محلی، هیئتی بزرگ از جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از سفر کاری سفیر کشور در روسیه، از آژانس توسعه سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان بازدید کردند. هدف اصلی از این بازدید، ایجاد ارتباط و آشنایی با فرصت‌های تجاری محلی است. اعضای هیئت ایرانی خاطرنشان کردند که برای شرکت در مجمع آتی اجلاس سران کازان نیز آماده‌اند. یکی از زمینه‌های اصلی تجارت مورد توجه ایرانیان، کشاورزی به‌ویژه در زمینه محصولات زراعی و دامداری است. تاتارستان به‌عنوان یکی از مناطق پیشرو در این زمینه، بستری عالی برای توسعه کسب‌وکار و تبادل تجربه در این زمینه به شمار می‌رود.

افزایش دو برابری سود شرکت تات‌نفت

طبق گزارش سالانه شرکت تات‌نفت، در سال 2021 سود خالص این شرکت 198.4 میلیارد روبل (2.69 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با سال 2020 به‌اندازه 103 میلیارد روبل یا 1.43 میلیارد دلار افزایش (تقریباً دو برابری) داشته است. همچنین در سال 2021 شرکت تات‌نفت 198 میلیون بشکه نفت و 885 میلیون متر مکعب گاز استخراج نموده است. در سال 2020 این ارقام به‌ترتیب 185 میلیون بشکه نفت و 831 میلیون متر مکعب گاز بود. پالایشگاه تانکو 12.2 میلیون تن فراورده‌های نفتی تولید کرده است.

عملکرد صنعت دامپروری تاتارستان در دو ماه آغازین سال 2022

مارات زیابباروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان، عملکرد دو ماهه صنعت دامپروری را جمع‌بندی کرد. به گفته او، در این دوره بیش از 230 هزار تن شیر تولید شده که افزایش 2 درصدی را نشان می‌دهد. وی همچنین از افزایش دست‌کم 63 درصدی تولید شیر گاو و رسیدن تولید گوشت و گوشت طیور به 67 هزار تن (3 درصد رشد) نسبت به دوره مشابه سال 2021 خبر داد.

کاهش نرخ فروش خودرو در جمهوری تاتارستان

به‌گزارش رسانه‌های محلی، در فوریه سال 2022 در جمهوری تاتارستان 162 دستگاه خودرو تجاری به فروش رفته است که کاهش 40 درصدی نسبت به ماه فوریه سال 2021 را نشان می‌دهد. با این همه، از نظر حجم فروش خودرو تجاری، جمهوری تاتارستان مقام هفتم را در بین استان‌های روسیه دارد.

افتتاح مرکز تجاری روسی در کابل

رسانه‌های محلی گزارش دادند که «مرکز تجاری روسی» در آینده نزدیک در کابل افتتاح خواهد شد. سوسیس گوشتی، پنیر، بستنی، شیرینی، سس، مربا، عسل، روغن، محصولات کنسرو شده، انواع محصولات نیمه‌آماده و همچنین عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد شیمیایی خانگی در این مرکز عرضه می‌شود. محصولات تولید تاتارستان نیز در این مکان برای فروش معرفی خواهد شد. به گفته رستم حبیبولین، مدیرکل بنیاد خیریه میهنی مسلمانان روسیه، همه محصولات طبق مطالبات مقامات اففانستان باید حلال باشد.

حمایت دولت از صنعت چوب

وزارت صنایع و تجارت روسیه پیشنهاد داد تا پایان سال 2022 ممنوعیت صادرات چوب و تعدادی از محصولات چوبی اعمال شود. این ممنوعیت بر کشورهای غیردوست موجود در این فهرست از جمله ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذاشت. این امر تضمین می‌کند که نیاز بازار داخلی به مواد اولیه مقرون‌به‌صرفه برآورده شود و همچنین فراوری چوب در داخل این کشور افزایش یابد.

برگزاری همایش بین‌المللی انرژی و کارایی منابع انرژی در تاتارستان

همایش بین‌المللی انرژی و کارایی منابع انرژی در تاتارستان و بیست‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی تخصصی «انرژی - صرفه‌جویی منابع» از 30 فروردین  تا 1 اردیبهشت 1401 در شهر قازان جمهوری تاتارستان برگزار می‌شود. مخاطبان برای ثبت‌نام و دریافت برنامه این همایش می‌توانند به پایگاه رسمی این همایش مراجعه کنند.

توافق برای تثبیت قیمت شکر و روغن آفتابگردان

به گزارش یک رسانه محلی، مقامات جمهوری تاتارستان با مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شکر و روغن آفتابگردان در این منطقه توافق کردند که در 6 ماه پیش رو قیمت این محصولات غذایی برای عرضه به شرکت‌های تولید نان و مؤسسات بهداشتی و آموزشی و اجتماعی تثبیت شود. این تصمیم در پی افزایش قابل توجه قیمت‌ها اتخاذ شده است. قیمت نان افزایش 70 درصدی، مارگارین افزایش 65 درصدی و افزودنی‌های نانوایی افزایش 50 درصدی را تجربه کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما