معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم اسفند 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر هیئتی از جمهوری قرقیزستان به جمهوری اسلامی ایران

به گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان، هیئتی از جمهوری قرقیزستان به ریاست تنگیز بولتوروک، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی هلدینگ «میراث عشایر بزرگ»، از ۲۵ فوریه تا ۱ مارس ۲۰۲۲ از ایران بازدید کرد. هیئت قرقیزستان در ۲۶ فوریه از زیرساخت‌های بندرعباس بازدید و با علیرضا کرجی‌ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، گفت‌وگو کرده است. دیدار هیئت قرقیزی با مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در همین روز برگزار شده است.

بولتوروک در ۲۷ فوریه در تهران با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، محمد شهمیرزایی معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محتشمی‌پور معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت، عاشوری معاون سازمان راه‌آهن ایران و رؤسای تعدادی از شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند فراب (متخصص ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی) و صنعتی آرما (در حوزه متالورژی) دیدار کرد. همچنین در ۲۸ فوریه، پیرو مذاکره بولتوروک با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی هلدینگ «میراث عشایر بزرگ» جمهوری قرقیزستان و اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

علاوه بر این، در ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ سفارت جمهوری قرقیزستان در ایران جلسات و مذاکراتی را بین اعضای هیئت قرقیزی، از جمله عبدیف معاون اول شرکت دولتی «پست قرقیزستان» با محمود لیالی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر کل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد که در آن همکاری بین دو شرکت مورد بررسی قرار گرفت.

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ سفارت جمهوری قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران دیدار و مذاکراتی را بین عمروف مدیر توسعه پایدار هلدینگ ملی «میراث عشایر بزرگ» با شیخ ‌الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و فاطمه ثقفی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار کرد که در آن همکاری‌های دوجانبه در حوزه علمی و آموزشی به منظور بررسی اسناد تاریخی و میراث علمی و فرهنگی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در پی مذاکرات، توافقات مشخصی در زمینه‌های علمی و آموزشی، ترانزیت و حمل‌ونقل، پتروشیمی، معدن و انرژی برق‌آبی به دست آمد.

(خبرگزاری خبر، ۴ مارس ۲۰۲۲)

دیدار سفیر قرقیزستان در تهران با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران

به گزارش دفتر وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان، تورداکون صدیقوف سفیر قرقیزستان در تهران در 6 مارس 2022 برای ارائه 50 پروژه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ایرانی جهت مطالعه و بررسی با علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران دیدار کرد.

صدیقوف در این دیدار بر اهمیت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری به‌عنوان اولویت‌های مهم در روابط میان قرقیزستان و ایران تأکید کرد و افزود که قرقیزستان کشوری مطلوب و دارای تسهیلات سرمایه‌گذاری و قانون مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی است. همچنین، 50 پروژه سرمایه‌گذاری برای بررسی و مطالعه سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی به طرف ایرانی تحویل داده شد.

فکری نیز آمادگی ایران را برای تسریع همکاری‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور اعلام کرد. طرفین موافقت نمودند همکاری‌های سرمایه‌گذاری میان دو کشور از جمله در زمینه‌های کشاورزی، معادن، گردشگری و برق‌آبی توسعه یابد.

(خبرگزاری خبرکی‌جی)

صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا 80 میلیون دلار به قرقیزستان اختصاص می‌دهد

صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا 80 میلیون دلار به قرقیزستان اختصاص خواهد داد. به گزارش وزارت دارایی این کشور، کشورهای در حال توسعه از شرکای بین‌المللی کمک‌های مالی در دو زمینه پروژه‌های سرمایه‌گذاری و پشتیبانی بودجه‌ای دریافت می‌نمایند. بر این اساس، این وزارت‌خانه در سال 2021 با صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا بر سر حمایت بودجه‌ای مطابق برنامه توسعه قرقیزستان به توافق رسیده بود.

این مبلغ برای پشتیبانی از بخش اقتصادی کشور در بخش‌های زیر هزینه می‌گردد: تأمین مالی صندوق توسعه گردشگری به منظور تحرک بخش توریسم، تأمین مالی شرکت دولتی «قرقیزصنعت» به منظور توسعه و حمایت از بخش صنعت قرقیزستان، تأمین مالی صندوق پشتیبانی از کسب‌وکار (وامدهی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط)، ارائه وام دولتی برای حمایت از بخش انرژی و بهبود سیستم آبیاری. گفتنی است تأمین مالی اقدامات فوق تأثیری مثبت بر توسعه اقتصادی قرقیزستان خواهد داشت.

(خبرگزاری خبرکی‌جی)

ممنوعیت خروج دلار از قرقیزستان

بانک ملی قرقیزستان خروج دلار از این کشور را برای بانک‌های تجاری و صرافی‌ها و شرکت‌های مالی و اعتباری به‌صورت موقت ممنوع اعلام کرد. بخش خبری بانک ملی این کشور اظهار داشت برای تأمین امنیت اقتصادی قرقیزستان و تثبیت وضعیت بازار ارز، از 11 مارس 2022 محدودیت‌های موقت در عملیات‌های بانکی با ارز خارجی تصویب شده است.

(خبرگزاری خبر‌کیجی، 12 مارس 2022)

کمیته ضدبحران قرقیزستان برای واکنش سریع به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی تشکیل شد

به گزارش دفتر مطبوعاتی هیئت وزیران جمهوری قرقیزستان، کمیته ضدبحران برای واکنش سریع به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی در این کشور تشکیل شده است. این تصمیم هیئت وزیران برای اجرای فرمان رئیس‌جمهور قرقیزستان «در مورد تصویب برنامه توسعه ملی جمهوری قرقیزستان تا سال ۲۰۲۶» اتخاذ شده است. وظیفه اصلی این کمیته مدیریت بحران برای پاسخگویی سریع به رویدادهایی است که در جهان رخ می‌دهد و بر توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور تأثیر منفی دارد.

ریاست کمیته ضدبحران برای واکنش سریع به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی را رئیس هیئت وزیران جمهوری قرقیزستان (رئیس‌دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان) بر عهده دارد و معاون اول هیئت وزیران به‌عنوان معاون رئیس کمیته عمل خواهد کرد.

(خبرگزاری خبر، ۱۲ مارس ۲۰۲۲)

بانک ملی قرقیزستان به روش «قدیمی» محاسبه نرخ روبل بازخواهد گشت؟

بانک ملی جمهوری قرقیزستان در 14 مارس 2022 تصمیم گرفت روش تعیین نرخ ارز رسمی روبل روسیه در برابر سوم قرقیزستان را تغییر دهد. نماینده بانک ملی در جمع خبرنگاران توضیح داد: «دلیل این اقدام آن است که بانک مرکزی فدراسیون روسیه اقدامات محدودکننده‌ای را در معاملات ارز خارجی برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال کرده است. بانک مرکزی روسیه همچنین دسترسی شرکت‌کنندگان در معاملات بورس مسکو را محدود کرد و جلسات صبح و عصر معاملات ارزی در بورس مسکو را به حالت تعلیق درآورد.» این مقام بانک ملی قرقیزستان افزود که این راه‌حلی موقت است و بانک ملی به محض این‌که بورس مسکو به عملکرد عادی خود بازگردد، سیستم پیشین در محاسبه نرخ ارز را دوباره در پیش خواهد گرفت.

(خبرگزاری تازابک، 15 مارس  2022)

فروش بخشی از ذخایر دولتی شکر و روغن خوراکی در قرقیزستان

صادیر جاپاروف رئیس‌جمهور قرقیزستان در نشستی که در 14 مارس 2022 درباره امنیت غذایی این کشور برگزار شد، دستور داد 1000 تن شکر (به بهای 70 صوم در هر کیلوگرم) و 500 تن روغن خوراکی (به بهای 130 صوم در هر لیتر) از صندوق ذخایر دولتی خارج و به فروش گذاشته شود. در این نشست که شماری از مقامات دولتی قرقیزستان نیز در آن حضور داشتند، وضعیت فعلی جهانی و آثار اقتصادی و اجتماعی آن، افزایش تقاضا برای مواد غذایی در بازار و همچنین وضعیت بیماری همه‌گیر در این کشور بررسی شد.

(خبرگزاری‌ اکی‌پرس، 15 مارس 2022)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما