معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

تنوع‌بخشی به شرکای اقتصادی آستراخان روسیه در پی تحریم‌های غرب

استان آستراخان روسیه اعلام کرده است در پی تحریم روسیه توسط کشورهای غربی آمادگی دارد مسیر اقتصاد خود را تغییر دهد.

ایگور بابوشکین، استاندار آستراخان، در نشست هیئت دولت منطقه‌ای اعلام کرد تغییر اقتصاد استان آستراخان و روی‌آوردن به بازارهای جدید در بخش‌های صادرات و واردات ضروری است. علاوه بر این، در سال 2022 تعهدات طرفین در اجرای پروژه‌های ملی باید به طور کامل انجام شود. از آن‌جا که اعمال همه این تغییرات ضروری است، پروژه‌های ملی و برنامه‌های استراتژیک باید اجرا شود. استاندار آستراخان افزود: «در وضعیت تحریم، ما باید به طور ثمربخش اقتصاد این منطقه را به بازارهای جدید تغییر دهیم. ما با دولت مرکزی فدراسیون روسیه در حال هماهنگی هستیم و در اجرای تصمیمات اتخاذ شده نیز مشارکت می‌کنیم. ضروری به نظر می‌رسد که برای حمایت از سیستم بهداشت در برابر کمبود دارو و قطعات فناورانه همه تلاش‌ها را به کار ببریم.» به گفته بابوشکین، نقش کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال- جنوب در حال افزایش است. وی همچنین بر تسریع بهره‌برداری از ظرفیت‌های بندری جدید و ترمینال کانتینری تأکید نمود. همچنین برنامه‌ریزی می‌شود که کشاورزی هر چه سریع‌تر توسعه یابد و مقرر است که صنعت ساخت‌وساز استان آستراخان نیز از لحاظ زنجیره‌های لجستیک و خرید مواد و تجهیزات لازم به بازارهای آسیا و چین روی آورد. ایگور بابوشکین بر اهمیت صنعت ساخت‌وساز تأکید نمود و آن را صنعتی پیشرو منطقه در دانست که به کمک همه‌جانبه دولت نیاز دارد.

همچنین میخائیل بوگومالوف، معاون رئیس دولت استان آستراخان، اعلام کرد در حال حاضر در صنعت ساخت‌وساز استان آستراخان 1172 شرکت ثبت شده است و بیش از 10 هزار کارشناس مشغول فعالیت‌اند. از سال 2018 روند پایدار ساخت مسکن در این منطقه مشاهده می‌گردد. در سال 2021 ساخت مسکن نسبت به سال 2020 حدود 150 درصد رشد داشته است. وی اعلام نمود با افزایش نرخ بهره تا 20 درصد، خطر کاهش توسعه این صنعت وجود دارد. ارائه تسهیلات برای برنامه وام مسکن و کمک مالی به پروژه‌ها می‌تواند سازوکار اصلی حمایتی باشد.

به گفته الکساندر روچیِف، رئیس شورای اتحادیه ملی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، ضروری به نظر می‌رسد که کمیسیون همکاری با شرکت‌های تولیدکننده مصالح و فناوری ساختمانی ایجاد شود. تولیدکنندگان اروپایی صادرات فناوری و مواد مصالح ساختمانی را به روسیه متوقف کرده‌اند و از این رو، جایگزینی تجهیزات و مصالح ساختمانی بسیار مهم است. با مشکلات موجود، لازم است که صنعت ساخت‌وساز آسیب نبیند. به گفته وی، راه‌حل این مشکل تغییر مسیر به سمت بازار چین است. وی افزود: «لازم است کمیسیونی برای برقراری ارتباطات با تولیدکنندگان چینی تشکیل شود». شرکت‌های چینی از دولت خود اجازه گرفته‌اند همکاری‌ با روسیه را افزایش دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما