معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

تلاش برای جایگزینی زغال سنگ روسیه توسط استرالیا

حمله روسیه به اوکراین در حال ملتهب نمودن بازارهای جهانی است و مقامات تجاری استرالیا مذاکره با تولیدکنندگان محلی زغال سنگ برای بررسی امکان جایگزینی زغال سنگ استرالیا به جای زغال سنگ روسیه به مقاصد لهستان و کشورهای آسیایی را آغاز کرده اند.

کیت پیت، وزیر منابع، تأیید کرد که دولت «دسترسی به تولیدکنندگان زغال سنگ حرارتی استرالیا را برای طرف‌های ذینفع تسهیل می‌کند، زیرا آنها به دنبال منابع جایگزین از روسیه هستند. وی به The Australian گفت: «تولیدکنندگان استرالیایی اعلام کرده‌اند که آماده اند به دوستان و متحدان کمک کنند. روسیه 90 درصد زغال سنگ لهستان را تامین می‌کند، اما به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا ناچار به اعمال تحریم ها علیه روسیه شد و الان خریداران زغال سنگ روسیه به دنبال جای دیگری هستند.

تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ زغال سنگ استرالیا تأیید کردند که نهاد صادراتی استرالیا موسوم به آسترید و مقامات ارشد وزارت صنعت این کشور با آنها تماس گرفته اند، اگرچه هر یک به دلیل ماهیت حساس درخواست ها از اظهار نظر در مورد بحث های صورت گرفته، خودداری کردند.

تولیدکنندگان زغال سنگ قول داده اند که درخواست ها را با مشورت با تیم های بازاریابی و بازرگانی خود بررسی کنند، اما منابع صنعتی می‌گویند بعید است که عرضه اضافی برای ماه‌ها بتواند انجام شود، زیرا بازارهای در هم تنیده زغال سنگ  همزمان با افزایش قیمت های جهانی، رشد قیمت را تجربه می‌کند.

معدنچیان زغال سنگ استرالیا در شش ماه گذشته با افزایش قیمت زغال سنگ تولیدات خود را شدیدا افزایش داده اند و می‌گویند ظرفیت کمی در سیستم برای افزایش حجم صادرات وجود دارد. چالش دیگر در ظرفیت بنادر استرالیا وجود دارد. بزرگترین بندر برای صادرات این محصول بندر نیوکاسل است که با 93 درصد ظرفیت کار می‌کند و بندر بریزبن هم به دلیل سیل بسته است.

ایتالیا و کرواسی نیز ممکن است از لهستان پیروی کنند و از تولیدکنندگان استرالیایی بخواهند که میزان بیشتری را صادر کنند. در این میان صحبت هایی مطرح است که ایتالیا کارخانه زغال سنگ در تریست را مجددا به خدمت بگیرد. همچنین گفته می‌شود بلغارستان در حال جست و جوی بازارهای جهانی برای منابع جدید تامین زغال سنگ است.

در حالی که هنوز هیچ تحریمی‌بر صادرات انرژی روسیه اعمال نشده است، منابع می‌گویند که خریداران عمده زغال سنگ روسیه در آسیا و اروپا در حال حاضر شروع به لغو خریدهای خود و جستجوی جایگزین‌هایی برای پیش بینی تشدید بحران در اروپا کرده اند که باعث تقلای جهانی برای عرضه خواهد شد.بر اساس آمار اخیر Macquarie، روسیه حدود 75 میلیون تن زغال سنگ متالورژیکی و حدود 360 میلیون تن زغال سنگ حرارتی در سال تولید می‌کند. حدود 40 درصد از زغال سنگ برای ساخت کک‌ به بازارهای صادراتی فرستاده می‌شود و کمتر از نیمی از زغال سنگ حرارتی تولید می‌شود.

قیمت پایه زغال سنگ استرالیا در روز جمعه 13 اسفندماه 1400 به رکورد 256 دلار آمریکا (353 دلار) در هر تن رسید و قیمت زغال سنگ حرارتی تحویلی به اروپا با 80 دلار افزایش در یک هفته به 285 دلار در هر تن در 1 مارس رسید. منابع صنعتی می‌گویند که قیمت زغال سنگ در یک هفته بیش از 300 دلار در هر تن افزایش یافته است، به طوری که یک محموله زغال سنگ حرارتی درجه یک از آفریقای جنوبی اخیراً به قیمت 350 دلار تغییر قیمت داده است.

بازگشت شوک جنگ در اروپا باعث تغییر شکل کوتاه مدت مسیرهای تجارت جهانی انرژی خارج از زغال سنگ شده است. قطر در حال تغییر مسیر برخی محموله‌های LNG به مقصد آسیا به مشتریان اروپایی است و تولیدکنندگان استرالیایی برای جبران کسری بازار تلاش می‌کنند. 

اما بحران ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین همچنین بازنگری گسترده تری در مورد سیاست انرژی در اتحادیه اروپا و فراتر از آن را وادار می‌کند.رابرت هابک، وزیر امور اقتصادی آلمان، به پارلمان این کشور گفت که برای پایان دادن به اتکای خود به صادرات گاز روسیه، به یک طرح جامع انرژی نیاز دارد، و این موضوع نشان از تغییر احتمالی سیاست‌ها برای حذف تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ دارد.نیروگاه‌های هسته‌ای باقی‌مانده آلمان قرار است تا پایان سال بسته شوند، و این کشور قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد ناوگان زغال‌سنگ خود را تا سال 2030 حذف کند - در عوض قصد دارد استفاده از گاز طبیعی روسیه را به عنوان سوخت انتقالی افزایش دهد.

اما، تحت فشار ایالات متحده و سایر متحدان ناتو، دولت آلمان کار با هدف اجازه دادن به خط لوله گاز نورد استریم 2 روسیه به بازار اروپا را متوقف کرد و این کشور اکنون با تقلا برای ایجاد یک انبار استراتژیک سوخت و پایان دادن به اتکای خود مواجه است.

پس از آن که مسیرهای تجاری با ممنوعیت چین برای زغال سنگ استرالیا به پایان رسید. تولیدکنندگان کوئینزلند و نیوساوت ولز مجبور به یافتن بازارهای جدید در اروپا شدند در حالی که تولیدکنندگان روسی، آمریکایی و کانادایی به سمت چین چرخیدند که توسط سودهای غول‌پیکر پیشنهاد شده بود.

تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین  به ترسیم دوباره مسیرهای تجاری می انجامد و باعث افزایش بیشتر قیمت ها و رقابت برای تامین کالا ، از جمله در میان برخی از قدیمی ترین مشتریان استرالیا در ژاپن، کره جنوبی و تایوان می‌شود. منابع صنعتی می‌گویند که مقامات استرالیایی به دنبال بررسی امکان عرضه ذخایر زغال سنگ به مشتریان کره جنوبی و ژاپن هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما