معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۹:۳۱ - مشاهده: ۲۶۰

تداوم افزایش نرخ تورم در مجارستان در سال 2022

بر اساس گزارش مرکز آمار مجارستان، نرخ تورم در این کشور همانند بسیاری از کشورهای دیگر تحت تاثیر پیامدهای اقتصادی همه گیری کرونا و افزایش قیمت حامل های انرژی رو به تزاید است.

 از این رو با وجود برخی از اقدامات دولت مجارستان و تصویب برخی مقررات از جمله تعیین سقف قیمت سوخت ( بنزین و گازوئیل ) و نیز افزایش حداقل حقوق و دستمزدها، قیمت کالاهای اساسی در این کشور همچنان درحال افزایش است..

طبق گزارش اخیر مرکز آمار رسمی مجارستان نرخ تورم در ماه سپتامبر سال قبل ، به رقم 5.5 % افزایش و در مقایسه با رقم 4.9% ماه آگوست ،روند صعودی داشته است. بانک مرکزی این کشور نرخ تورم را حداقل 3 و حداکثر 4 درصد پیش بینی کرده بود. این نرخ تورم از سال 2012 میلادی تا کنون بی سابقه بوده است. نرخ تورم از 5.5 درصد در ماه سپتامبر به 6.5درصد در ماه اکتبر رسید. قیمت سوخت و برخی از مواد غذایی در سال گذشته بالاترین نرخ افزایش قیمت را داشته اند.

بر اساس این گزارش قیمت اقلام مصرفی در ماه ژانویه سالجاری میلادی ( درمقیاس سالیانه ) نیز به رقم حدود 7.9 % رسیده است و این درحالیست که قیمت کالاهای مصرفی در ماههای نوامبر و دسامبر حدود 7.4 درصد رشد داشته است. طبق گزارش این مرکز، این موج از افزایش قیمت ها از سال 2007 میلادی تا کنون بی سابقه می‌باشد.

بر اساس گزارش مذکور قیمت مواد غذایی تقریبا دو برابر شده است. روغن‌های خوراکی 33.4 درصد ، قیمت آرد 31.0 % ، قیمت شیر 16.9%  و قیمت انواع طیور نیز 18% رشد داشته است.  علاوه بر این قیمت سوخت وسائل نقلیه 11.3 % ، قیمت مواد دخانی و نوشیدنی‌ها 7.7 و قیمت تنباکو نیز 10 درصد ، قیمت پوشاک 4% و حامل های انرژی خانگی 1.2% و خدمات نیز 5.2% بیشتر شده است.  بالاترین نرخ افزایش قیمت ها در مجموع مربوط به قیمت های مواد غذایی و سوخت می‌باشد.  

آقای لاسلوو ویندیش، معاون مرکز آمار KSH ، با اشاره به روند صعودی قیمت ها در اکثر کشورهای اروپایی تصریح کرد: نرخ تورم در استونی و لیتوانی در ماه ژانویه 12 درصد و هلند و لاتویا نیز همانند مجارستان بوده است. وی افزود: در مقیاس تورم ماهیانه، مجارستان در سطح متوسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. آقای لاسلوو گفت: افزایش مواد غذایی موجب افزایش قیمت ها در ماه ژانویه شده و با توجه به تعیین سقف قیمت ها توسط دولت ، آثار آن در ماه فوریه مشخص خواهد شد.

با وجود اقدامات دولت مجارستان، باید گفت که به موازات قیمت مواد غذایی و سوخت، قیمت آپارتمان‌ها در این کشور سیر صعودی پیدا کرده است. بر اساس برخی از گزارشات غیر رسمی، متوسط قیمت یک آپارتمان ( غیر نوساز ) در منطقه بوداپست در سه ماهه اول سال 2021 میلادی  به حدود 140 هزار یورو رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 میلادی حدود 32% افزایش داشته است. در برخی از مناطق اطراف بوداپست قیمت این آپارتمان‌ها به حدود 184 هزار یورو نیز رسیده است.

در همین راستا، طبق تحقیق و بررسی انجام شده در خصوص هزینه روزانه زندگی ( شامل شیر ، مواد غذایی ، رستوران، سفر  و.. ) در میان 49 شهر واقع درمنطقه اروپای مرکزی ، بوداپست در جایگاه 7 قرار گرفته است. شهرهای پچ (ردیف 15 ) شهر سگد و دبرسن نیز در ردیف های میانی جای گرفته اند. طبق این گزارش،  قیمت اجاره آپارتمان در بوداپست معادل حدود 16درصد اجاره یک واحد آپارتمان در نیویورک است.  این اجاره بها در پراگ به 26 درصد(مقایسه با نیویورک ) می رسد.

بر اساس گزارش مذکور ، پراگ، گرانترین پایتخت درمنطقه و شهرهایی مانند ورشو در ردیف 8 و صوفیا در ردیف 10 قرار دارند.

براساس نتایج بدست آمده ، قیمت متوسط یک متر آپارتمان نوساز در برخی از نواحی بوداپست در ژانویه سالجاری به حدود 3000 یورو رسیده که تقریبا یک رکورد تاریخی است. یعنی حدود 17 % افزایش پیدا کرده است.  در سال 2021 میلادی  بیش از 27000 هزار مجوز ساخت مسکن صادر شده که در مقایسه با سال 2020 میلادی ، حدود 20 % رشد داشته است. از طرفی تقاضا برای مسکن نیز بیشتر شده است. درحدود 11 منطقه بوداپست، متوسط قیمت هر متر آپارتمان نوساز کمتر از یک میلیون فورینت ( 2800 یورو ) برآورد شده است. بطورکلی، قیمت مسکن در همه مناطق شهری بوداپست رشد داشته است. مناطق 1و 2 و 12 بوداپست بیشترین قیمت ( بین 5000 تا 5400 یورو ) و در مناطق 19 ، 20 و 21  کم ترین قیمت ( بین 1700 تا 2200 یورو ) وجود دارد. بیشترین ساخت و ساز در مناطق 3،9 و 13 بوداپست صورت گرفته است.

بعد از بوداپست ، دبرسن گرانترین شهر محسوب می‌گردد. قیمت متوسط یک متر آپارتمان  حدود 2230 یورو، در شهرهای وسپرین و سگد نیز حدود 2200 یورو برآورد شده است. 

با وجود برخی اقدامات حمایتی دولت در حمایت از خانواده‌ها، بخشش مالیاتی و تصویب افزایش حقوق و دستمزدها، روند افزایش قیمت ها که در پی اپیدمی‌کرونا در مجارستان شروع شده ، همچنان ادامه دارد. دولت مجارستان در نظر دارد بعد از تعیین سقف قیمت های سوخت ( بنزین و گازوئیل ) درسال 2021 ، در سالجاری نیز برای قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی سقف تعیین نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما