معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

امضای قراردادهای همکاری بین ژاپن و سنگال در زمینه اشتغال، معدن و کشاورزی

طی مراسمی‌ با حضور وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و تعاون و سفیر ژاپن در سنگال چهار قرارداد فاینانس به مبلغ کل 177 میلیارد فرانک سیفا برای تأمین مالی اجرای برنامه حمایت از اشتغال و شتاب صنعتی بمنظور اشتغال زایی و همچنین توسعه مناطق کشاورزی و بخش معدنی به امضای طرفین و همچنین نمایندگان بانکهای توسعه آفریقا، سرمایه گذاری آفریقا، نهاد حمایت از زنان سازمان ملل و دولت سنگال رسید. یک کمک اهدایی نیز از سفیر ژاپن در سنگال برای اجرای برنامه حمایت از مؤسسات تجاری کوچک و متوسط SME به مبلغ تقریبی 580 میلیون فرانک سیفا به طرف سنگالی صورت گرفت. فاینانس اجرای برنامه حمایت از اشتغال و شتاب صنعتی وام اعطا شده از سوی بانک توسعه افریقا به مبلغ 71.5 میلیارد فرانک سیفا می‌باشد و هدف آن حمایت از بهبود اقتصاد، تسریع صنعتی شدن و اشتغال زایی در سنگال است. در این مراسم آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و تعاون طی اظهاراتی گفت: این برنامه به بهبود وضعیت بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت بیشتر بخش های دولتی و خصوصی کمک می‌کند. همچنین برای اجرای برنامه توسعه مناطق کشاورزی و بخش معدنی مبلغ 110 میلیارد فرانک سیفا اختصاص می‌یابد.

1400.11.09 روزنامه Le Quotidien

داکار در تدارک برگزاری مجمع  جهانی آب: انتظار مشارکت مؤثر از سوی سنگال

وزارت کشاورزی و تجهیزات روستایی سنگال در حال آماده سازی خود برای مشارکت در مجمع جهانی آب از 21 تا 26 مارس 2022 در داکار می‌باشد. چالش‌های مهمی در انتظار این وزارتخانه است که باید برای آنها راه حل‌های مناسب ارائه دهد. این رویداد بین المللی برای اولین بار در آفریقای زیر صحرا برگزار می‌شود. در این رابطه موسی بالده وزیر کشاورزی و تجهیزات روستایی (Maer) گفت: شعار این نشست «امنیت آب برای صلح و توسعه» است و هدف سنگال، شورای جهانی آب و کلیه سازمانهای دولتی و خصوصی در جهت سازماندهی دست اندرکاران مرتبط با موضوع آب در سطوح اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، همچنین الزام نهادهای ذیربط در سطوح داخلی و بین المللی در مورد تأمین آب بهداشتی برای کلیه ساکنین کره زمین خواهد بود. وی افزود: نشست نهم فرصتی نیز برای بیان مشکلات و چالش‌های مربوط به آب در قاره آفریقا و جهان و پیشنهاد راه حل‌های ممکن به ویژه از طریق انتقال تجارب سنگال در زمینه دیپلماسی آب با همکاری نهادهای مربوطه بشمار می‌رود. همچنین انجمن آب داکار موضوع امنیت آب را برای صلح و توسعه پایدار بررسی خواهد کرد و ما می‌خواهیم به این رویداد تصویری خاص، فراگیر و مشارکتی بدهیم. عبدالله سن، دبیر اجرایی نهمین مجمع جهانی آب نیز گفت: این نشست فرصتی خواهد بود که در مورد موضوعاتی از قبیل تاب آوری اقتصادی در رابطه با تغییرات آب و هوایی، امنیت تأمین آب و مهمتر از همه کاهش فقر در مناطق روستایی و دسترسی به منابع آبی بحث و تبادل نظر کنیم. از سوی دیگر در صدد هستیم با مشارکت مؤثر در جلسات مختلف مجمع، به ویژه در رابطه با اولویت تأمین آب برای توسعه روستایی هم اندیشی کنیم و همچنین در مورد سیاست‌ها و دستاوردهای سنگال در زمینه آب کشاورزی اطلاعاتی ارائه دهیم. شایان ذکر است بر اساس برآوردهای فائو 70 درصد از منابع آب برای بخش کشاورزی در جهان استفاده می‌شود. این رقم در سنگال نزدیک به 90 درصد است. این کشور دارای ذخایر آبی بزرگی است که متأسفانه با چالش‌های متعددی از جمله تغییرات آب و هوایی، فقدان مدیریت منابع، در دسترس نبودن برای عموم و و عدم استفاده صحیح مواجه است.

1400.11.09 Le Soleil روزنامه

 تأمین مالی صنعت داروسازی در قاره افریقا توسط بانک توسعه آفریقا

Akinwumi Adesina رئیس بانک توسعه آفریقا (AfDB) اعلام نمود این بانک مبلغ 1764 میلیارد فرانک سیفا برای تقویت صنعت داروسازی در قاره آفریقا اختصاص داده است. وی افزود: ما نمی‌توانیم سلامت 1.4 میلیارد نفر در این قاره را به خطر بیندازیم و منتظر سخاوت دیگر کشورها برای اعطای کمک باشیم. همه گیری بیماری کرونا در جهان نشان داد که صنعت داروسازی ملی به تنهایی در کشورهای قاره افریقا توان پاسخگویی به نیازهای دارویی و درمانی مردمان ساکن در این قاره را ندارد. لذا کشورهای آفریقایی مجبور شده‌اند متحد شوند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند. بر این اساس بانک توسعه آفریقا (AfDB) بودجه قابل توجهی برای یافتن راه حلهای تقویت این صنعت اختصاص داد. دکتر آکین وومی آدسینا، رئیس موسسه توسعه چندجانبه آفریقا نیز طی سفر به سنگال گفت: از این مبلغ باید برای پایه گذاری یک صنعت داروسازی قوی در آفریقا استفاده شود. لازم به یادآوری است که کشورهای افریقایی 95 درصد از داروهای مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند. وی افزود: آفریقا باید ظرفیت مدیریت همه موارد مربوط به این بیماری از جمله توانایی انجام آزمایش، تهیه واکسن و همچنین توانایی تولید آنها را در محل داشته باشد. وی در محل انستیتو پاستور در داکار، طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن بیان مطالب مذکور با تاکید بر این موضوع افزود: باید به نابرابری که در توزیع واکسن در جهان وجود دارد خاتمه داده شود و گفت: آفریقایی‌ها نباید در پایین‌ترین رده دریافت واکسن قرار داشته باشند. آنها همچنین نمی‌توانند همیشه به سیستمی وابسته باشند که همه چیز مربوط به واکسن را تولید می‌کند. وی قول داد برای ساخت واکسن کمک فنی به سنگال داده شود. وی در ادامه گفت: کمتر از 1 درصد واکسن‌ها در آفریقا تولید می‌شود. وی ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های انستیتو پاستور از همکاری بانک توسعه آفریقا و این انستیتو در تولید دارو و واکسن علیه بیماری کرونا همچنین حمایت مالی موسسه از انستیتو پاستور داکار خبر داد.

 1400.11.09روزنامه Le Quotidien

 کمک بانک توسعه افریقا برای کارآفرینی زنان و جوانان در سنگال

دکتر Akinwumi Adesina رئیس بانک توسعه افریقا AfDB در سفر به داکار طی ملاقات با پاپا آمادو سار، نماینده مرکز کارآفرینی سریع زنان و جوانان (Der) قول داد که کمک مالی بانک توسعه افریقا AfDB به مرکز کارآفرینی سریع زنان و جوانان را افزایش دهد. وی از جوانان آفریقایی دعوت کرد تا در این قاره بمانند و به رشد و توسعه آن کمک کنند. وی گفت: به سنگال و رئیس جمهور آن که با جوانان کار می‌کند و به آنها اهمیت می‌دهد اعتماد زیادی دارم. من به خاطر اعتماد به جوانان در سنگال بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. جوانان آفریقا دارایی‌های این قاره هستند و باید رشد فراگیر در این قاره داشته باشیم. امید و آینده جوانان آفریقایی، اروپا نیست، آنها نباید در امریکا، آسیا یا آمریکای لاتین بمانند. آینده آنها باید در آفریقا رقم بخورد و لذا برای انجام این کار باید به جوانان اعتماد کنیم. وی افزود: آفریقا فقیر نیست زیرا این قاره دارای منابع طبیعی عظیمی‌ بدون احتساب سرمایه انسانی می‌باشد. آنچه برای رونق گرفتن آن لازم است ایجاد یک سیستم به صورت ساختاری و پایدار است. این کار را می‌توان از طریق ایجاد بانک سرمایه گذاری و کارآفرینی جوانان آغاز کرد. ما تأمین مالی جوانان در سراسر آفریقا را افزایش خواهیم داد. پاپا آمادو سار نماینده مرکز کارآفرینی سریع زنان و جوانان (Der) نیز اظهار داشت: در صدد هستیم بیش از 60 هزار شغل از 150 هزار شغل در چهار سال آینده ایجاد کنیم. رئیس AfDB قصد دارد بانکی را جهت کارآفرینی و سرمایه گذاری برای جوانان آفریقایی راه اندازی کند. دکتر آدسینا می‌خواهد منابع بیشتری را در اختیار Der قرار دهد. او همچنین قول حمایت از جوانان و زنان کارآفرین در سطح قاره را داده تا تجربه Der در سراسر قاره را به اشتراک بگذارد. این مرکز به جوانان در کشورهای موریتانی، گینه کوناکری، توگو و ساحل عاج از طریق برنامه‌های حمایتی کمک می‌کند. هدف آن نیز ایجاد یک وحدت رویه آفریقایی حول کارآفرینی برای زنان و جوانان است.

1400.11.12روزنامه Le Quotidien

 امضای دو موافقتنامه همکاری‌های مالی بین بانک توسعه آفریقا و دولت سنگال

طی مراسمی، بانک توسعه آفریقا و سنگال چندین توافقنامه مالی برای حمایت از رشد و توسعه صنعتی شرکتهای کوچک و متوسط SME و کارآفرینی زنان امضا کردند. رئیس بانک توسعه آفریقا دکتر Akinwuni A. Adesina در سفر به سنگال (26 تا 29 ژانویه 2022) دو موافقت نامه مالی را با دولت سنگال به نمایندگی از وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری آقای آمادو هات امضا کرد. این قراردادها یکی شامل اعطای وام 71.5 میلیارد فرانک سیفا برای تأمین مالی برنامه حمایت از رشد و توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال و بخش خصوصی و دیگری اعطای وام 161.62 میلیون یورویی برای اجرای فاز اول برنامه توسعه مناطق کشاورزی و معدنی شمال کشور می‌باشند. بنا به گفته آقای‌ هات هدف از امضای این موافقتنامه‌ها حمایت از توسعه و بهبود اقتصادی بوده که در برنامه ارائه شده توسط رئیس جمهور مکی سال در ماه سپتامبر 2020 بر آن تاکید شده است. وی افزود: هدف ما کمک به افزایش تولید برنج و دستیابی به خودکفایی در غلات جهت تأمین امنیت غذایی مردم و همچنین افزایش استخراج و بهره برداری از معادن به ویژه فسفات است. آقای آدسینا از پویایی توسعه اقتصادی و اجتماعی که توسط دولت سنگال از طریق طرح سنگال در حال ظهور آغاز شده است تمجید کرد. وی تعهد خود را برای حمایت از پروژه‌هایی با هدف حمایت از جوانان و زنان تکرار کرد و گفت: توسعه آفریقا از طریق توانمندسازی زنان و جوانان حاصل می‌شود. مهارت‌های مدیریتی آنها باید افزایش یابد و لذا شرکت‌های کوچک و متوسط نقش بزرگی در این فرآیند دارند. در این مراسم همچنین نماینده بانک توسعه آفریقا در سنگال محمد شریف و مدیر سازمان غیردولتی سرمایه گذاری در آفریقا شعبه سنگال نیز یک توافقنامه مالی از سوی صندوق آفریقا برای کمک به بخش خصوصی امضا کردند که بر اساس آن تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط با کمک مالی ژاپن تحت این صندوق انجام می‌شود. این تأمین مالی بصورت اعطای یک میلیون دلار کمک برای ظرفیت سازی در شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد بود و از طریق دو مؤلفه آموزش کسب و کار و انتقال فناوری به این شرکتها اجرا می‌شود. ذینفعان مستقیم این پروژه شرکت‌های کوچک و متوسط سنگالی در زمینه نفت، گاز و سایر شرکتهای بخش خصوصی هستند. موافقنامه دیگری نیز توسط مدیر عامل بانک غرب آفریقا، خانم ماری لوره آکین اولوگباد، و نماینده منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای زنان در غرب و مرکز آفریقا، خانم اولیماتا سار، به ارزش 4 میلیون دلار برای پروژه توانمندسازی بمنظور کارافرینی زنان به امضای طرفین رسید. این موافقتنامه بخشی از ابتکار گروه بانک توسعه آفریقا برای ارتقای دسترسی زنان به منابع مالی در افریقا (AFAWA) می‌باشد. سبد دارائی‌های مالی گروه بانک توسعه آفریقا در سنگال شامل 36 پروژه برای کل تعهد 2.5 میلیارد دلاری (1.4 میلیارد FCFA) می‌باشد که شامل سه پروژه منطقه‌ای است که عبارتند از: بخش دولتی 91 درصد تعهدات و بخش خصوصی 9 درصد تعهدات را تشکیل می‌دهند. بخش حمل و نقل نیز در سبد بانک در سنگال 36 درصد از تعهدات را شامل می‌شود. پس از آن بخش‌های مالی (23 درصد)، کشاورزی (10 درصد)، صنعت و ارتباطات (8 درصد)، انرژی (7 درصد)، آب و فاضلاب (4 درصد) و امور اجتماعی (3 درصد) قرار دارند.

 1400.11.13سایت Equonet.net

 تاکید رئیس گروه بانک توسعه آفریقا بر لزوم رشد بخش خصوصی در سنگال

Akinwumi A. Adesina رئیس گروه بانک توسعه آفریقا طی سفر به سنگال در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی این کشور خواستار ایجاد فضای بیشتر برای فعالیت بخش خصوصی در سنگال به ویژه در زمینه بهبود زیر ساخت‌ها گردید.

در این دیدار که آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال نیز حضور داشت وی در جریان تبادل نظر با نمایندگان بخش خصوصی گفت: در طول ده سال گذشته، بانک توسعه آفریقا 40 میلیارد دلار در رابطه با بهبود زیر ساختها سرمایه گذاری کرده است. وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه آفریقا به توسعه بخش خصوصی برای تولید ثروت معتقد و پایبند افزود: باید فضای بیشتری برای بخش خصوصی به ویژه در زمینه زیر ساختی ایجاد کنیم. نامبرده ابراز امیدواری کرد که روند فعلی که طی آن 90 درصد از پروژه‌های زیربنایی به بخش دولتی واگذار می‌شود تغییر یابد. او بر اهمیت زیر ساخت‌های منطقه‌ای مانند پل ارتباطی بین گامبیا و سنگال نیز پل روسو بین سنگال و موریتانی که در ماه نوامبر گذشته راه‌اندازی شد تاکید کرد. وی در ادامه گفت: پروژه احداث قطار سریع السیر بین داکار و جمنیاجو و نیز فرودگاه بین المللی Blaise Diagne (نزدیک داکار) نمونه‌هایی از پروژه‌های زیر ساختی هستند که توسط بانک توسعه آفریقا تأمین مالی می‌شوند. در این دیدار نمایندگان بخش خصوصی نیز محدودیت‌ها و مشکلاتی را که با آن روبرو هستند را تشریح نمودند. آقای آدسینا همچنین در طول اقامت خود در داکار طی یک صبحانه کاری با حضور نمایندگان چند سازمان بین المللی مقیم داکار طی سخنانی با اشاره به به شرایط دشوار تحمیل شده در پی بروز بیماری کرونا به ویژه پوشش واکسیناسیون جمعیت این قاره که همچنان پایین است بر نیاز به ارتقای امنیت سلامت مردم و تقویت بخش‌های بهداشتی و پزشکی تاکید نمود و گفت: مردم افریقا به واکسن‌های بیشتری برای مقابله با این بیماری نیاز دارند. وی اعلام کرد که این بانک بدین منظور سه میلیارد دلار برای تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و تولید واکسن در این قاره بسیج خواهد کرد. همچنین با همکاری انستیتو پاستور داکار امکان تولید محلی واکسن طی ماه‌های آینده فراهم خواهد شد. رئیس گروه بانک توسعه آفریقا در ادامه اظهار داشت: موضوع آب و هوا نیز یکی از چالش‌های اصلی باقی مانده است. ما باید از ثبات سیستم انتقال انرژی اطمینان حاصل کنیم. وی همچنین از تلاش‌های صورت گرفته در کشورهای قاره افریقا در جهت اجرای طرح تولید 10 هزار مگاوات برق خورشیدی برای 250 میلیون نفر از مردم این کشورها قدردانی کرد. نامبرده با اشاره به اینکه اشتغال جوانان با موضوع امنیت مرتبط است، زیرا جوانان با جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر باید برای دور شدن از افراط گرایی خشونت آمیز دارای شغل باشند ادامه داد: بنابراین ما به یک مکانیزم مالی جدید نیاز داریم که برای جوانان مطلوب‌تر باشد. به همین دلیل است که در بانک توسعه آفریقا اقداماتی را برای ایجاد یک بانک سرمایه گذاری برای کارآفرینی جوانان آغاز کرده‌ایم. سیاکا کولیبالی، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در داکار نیز در مورد مسائل صلح و امنیت در منطقه گفت: چگونه می‌توانیم در مناطقی که گرفتار خشونت هستند فعالیتی انجام دهیم؟ باید زیر ساخت‌های اساسی اجتماعی و اقتصادی برای رفاه مردم تقویت شوند. سیلویا دانایلوف، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در سنگال از نیاز به بهبود و تقویت زیر ساخت‌های آموزشی برای آموزش کودکان سخن گفت و مالیک سای، از سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، نقش این بانک را در خصوص تأمین مالی مطالعات امکان سنجی ارائه شده به آن در چارچوب اجرای پروژه‌های صنعتی در سنگال ستود.

1400.11.14 سایت SeneNews

 


 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما