معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۲

کمک های بانک توسعه آسیایی برای اجرای برنامه‌های توسعه ای در ازبکستان

بانک توسعه آسیایی 2.8 میلیارد دلار برای اجرای 27 طرح در سال های 2024 – 2022 به ازبکستان اختصاص خواهد داد.

 استراتژی توسعه ملی جدید ازبکستان برای سال های 2026 – 2022، موضوع بهبود معیشت مردم و جامعه، از جمله توسعه زیرساخت های اجتماعی و اصلاح دولت را در اولویت قرار داده است.

ازبکستان در نظر دارد تا سال 2030 میلادی 25 درصد از مصرف انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین نماید. بانک توسعه آسیایی از اولین سرمایه گذاری عمده بخش خصوصی ازبکستان در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر با وام 17.5 میلیون دلاری برای یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی حمایت کرد. بانک توسعه آسیایی همچنین جهت قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی در زمینه انرژی خورشیدی، گرمایش منطقه ای و تصفیه فاضلاب مساعدت داشته است.

 بانک توسعه آسیایی 17.5 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه فتوولتائیک در منطقه «نوایی» که در ماه اوت سال گذشته میلادی راه اندازی شد، اختصاص داده است. در ضمن دو مناقصه برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در «سرخان دریا» و «قشقه دریا» در قالب برنامه توسعه انرژی خورشیدی نیز اعلام شده است.

علاوه بر این، با حمایت بانک توسعه آسیایی، مدیریت شهری تاشکند با شرکت فرانسوی Veolia برای مدیریت و نوسازی سیستم گرمایشی این شهر قراردادی امضا کرده است. از زمان پیوستن ازبکستان به بانک توسعه آسیایی در سال 1995، این بانک بیش از 10 میلیارد دلار وام، کمک های مالی و کمک های فنی برای حمایت از توسعه این کشور متعهد شده است.

«ماساتسوگو آسکاوا»، رئیس بانک توسعه آسیایی (ADB) در 13 بهمن ماه سال جاری در یک نشست مجازی با «عمر زاق اف»، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان اعلام داشت که بانک توسعه آسیایی به حمایت از ظرفیت سازی و اجرای استراتژی‌های توسعه جدید ازبکستان ادامه خواهد داد و در سال جاری میلادی، این بانک در نظر دارد در چندین زمینه به ازبکستان کمک کند، از جمله:

  • انرژی‌های تجدید پذیر
  • سرمایه گذاری در منابع آب، زیرساخت های شهری و توسعه راه
  • اعطای وام به شرکت های دولتی بر اساس مشارکت عمومی و خصوصی
  • ترویج توسعه بازار وام مسکن
  • تضمین وام و تامین مالی آماده سازی طرح ها

 آساکاوا گفت: «ما از دیدن بهبود اقتصادی ازبکستان در دوران همه گیری خرسندیم. بانک توسعه آسیایی به عنوان شریک توسعه بلند مدت ازبکستان، به تقویت توانمندی‌های این کشور برای دستیابی به اهداف مورد نظر، افزایش منابع انرژی تجدید پذیر و کمک به تلاش های مسیر توسعه ادامه خواهد داد.

عمر زاق اف نیز از حمایت مستمر بانک توسعه آسیایی از ازبکستان، اصلاحات اقتصادی و توسعه زیرساخت های این کشور که بخش های کلیدی اقتصاد را پوشش می دهد، قدردانی کرد. او همچنین از بانک توسعه آسیایی خواست تا حمایت خود را از توسعه سرمایه انسانی ازبکستان نیز افزایش دهد.

وی همچنین از حمایت بانک توسعه آسیایی در بازسازی زیرساخت های جاده ای ازبکستان و توسعه استراتژی این بخش قدردانی کرد و درخواست نمود تا کمک بیشتری برای مشارکت دادن بخش خصوصی در بازسازی، تعمیر و نگهداری جاده‌های ازبکستان اختصاص یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما